גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו בש"ס מדברים רק לציבור החרדי. חייבים להחליף דיסקט"

ח"כ יעקב מרגי מודה בראיון ל"גלובס" שמצב המפלגה שלו רע: "הסתגרנו בתוכנו, ולכן אנחנו גם יורדים בסקרים" ■ על האפשרות שיחליף בעתיד את אריה דרעי: "אנשים חושבים בתוכם על היום שאחרי"

חכ יעקב מרגי  / צילום: טל שניידר
חכ יעקב מרגי / צילום: טל שניידר

החודשים האחרונים רעים במיוחד עבור תנועת ש"ס. ניסיונות פנים מפלגתיים לייצר את ה"שלום הספרדי", אווירה פנימית טובה יותר בין הפלגים השונים של התנועה, הרב שלום כהן, נשיא מועצת החכמים של התנועה, מצד אחד, והרב שלמה עמאר, הראשון לציון והרב הראשי של ירושלים, מצד שני - התפוצצו בערב שבו פורסמה בחדשות 2 קלטת שהביכה את כל הצדדים.

בתווך נמצא ח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, מי שנתפס כמקורבו של עמאר וכתוצאה מפרסום הקלטת המביכה הואשם בחתרנות נגד יו"ר ש"ס אריה דרעי. בקלטת, שמתעדת שיחה אישית בין דרעי לבין יעקב כהן, בנו של הרב שלום כהן, דרש דרעי מבן שיחו לנתק את הקשר עם כל יריביו של דרעי במפלגה. עוד בקלטת נשמע דרעי כמאשים את מרגי בחתרנות. לדבריו, מרגי מסתובב ואומר לאנשים בש"ס שדרעי חתם עסקת טיעון עם הפרקליטות ובעוד זמן מה יעזוב את ש"ס. מרגי, לפי אותו שיח יירש את ראשות ש"ס, כיוון שהוא איש אמונו של הרב עמאר.

וכך, ארבע שנים אחרי מותו של הרב עובדיה יוסף, ש"ס מפוצלת, מסוכסכת, מאבדת תמיכה ציבורית בקצב מהיר. יו"ר התנועה נמצא תחת חקירות משטרה, וח"כ בולט לשעבר, יגאל גואטה, סולק כיוון שהתראיין בגילוי לב על חתונת אחיינו ההומו. בשלושה סקרים פוליטיים שפורסמו בשבועות האחרונים, ש"ס מתפוגגת ומידרדרת אל מתחת לאחוז החסימה.

מרגי הוא אחד הח"כים המוערכים ביותר בכנסת. נעים הליכות, קשוב, מתון מאוד בדעותיו הפוליטיות. בראיון ל"גלובס" הוא מספר עד כמה הוא מודאג ממצבה של ש"ס, ומתחייב שמערכת היחסים שלו עם דרעי מצוינת וכי מעמדו לא הושפע מפרסום הקלטות.

"דרעי הבהיר בישיבת הסיעה חד- משמעית שלא היה לי שום קשר למה שפורסם בקלטת", הוא אומר ל"גלובס". "היחסים בינינו בסדר גמור. אנשים תרגמו את הניסיון שלי להביא את השלום הספרדי לאקט של הפיכה. זה לא נכון, צריך לתרגם את זה לניסיון קירוב של הציבור הספרדי סביב מפלגה אחת".

- הסקרים מראים שמצב המפלגה שלכם בכי רע.

"אין ספק שמדובר בנורה אדומה מהבהבת עבורנו. אנחנו צריכים להתחיל לשנות את הדיסקט ולדבר לעם. הציבור הרחב רוצה לשמוע אותנו בנושאים רחבים. אנחנו לא צריכים לשנות את האג'נדה שלנו, אבל כן להתחיל להעביר את מה שאנחנו עושים עבור האנשים".

- זו הסיבה ששתקתם בנושא עבודות התשתית בשבת והישארתם לליצמן את הזירה - כי אתם רוצים להיות מי שמדברים לציבור ישראלי רחב?

"לא. דרעי מוביל את הנושא של השבת יחד עם ליצמן. אבל ליצמן בא והניח איום התפטרות וזה היה מהלך מבריק שלו, כיוון שבסוף הוא לא התפטר. המהלכים שלו אינם מופנים לציבור החרדי, אלא לציבור החילוני הכללי. לצערי, אנחנו בש"ס מדברים כיום רק לציבור החרדי, ולא מספיק לציבור החילוני. אנחנו עובדים למען כולם, אבל לא מתקשרים את זה נכון. חייבים להחליף דיסקט ולהבין שצריך לעשות את הדברים אחרת".

- יש דברים שאתם כבר עושים?

"נצטרך לשנות את ההסברה, לצאת לשטח יותר, להופיע בפני אנשים. הציבור הכללי רוצה לראות אותנו בשטח. בשנים האחרונות יש רשתות חברתיות ו-ווטסאפים, והדברים בפוליטיקה מתרחשים בלי לרדת לשטח".

- כחלון לא עולה, הליכוד לא עולה - לאן נעלמים הבוחרים שלכם בסקרים?

"מתוך סקר של 500 איש, הסוקרים תמיד מפספסים אותנו, כי אנחנו נמצאים גם בציבור הכללי וגם בציבור החרדי. הציבור שלנו מעורב ויכול להיטמע בכל המפלגות אם לא נשמור עליו. חלקים מן הציבור שלנו הולכים לבית היהודי, אחרים ליהדות התורה, ליכוד, כולנו, וחלק יכולים להגיע אפילו עד לתמיכה במפלגת העבודה".

- רק לא ליש עתיד?

"נכון, לא עוברים מש"ס אליהם".

חילונים מתלוננים על הדתה, חרדים על כפייה

כיו"ר ועדת חינוך, הנושא שנמצא גבוה בסדר היום של מרגי הוא תשלומי הורים. בחודש אוגוסט, לאור התחייבות של משרד החינוך שניתנה בוועדת החינוך - שנושא הגבייה יעשה דרך הביטוח הלאומי ושתהיה פעולה להפחתת תשלומי ההורים, אישר מרגי יחד עם חברי הוועדה את גביית התל"ן (תשלומי הורים נוספים). כעבור חודש התאכזב מרגי מהפרת הבטחות על ידי משרד החינוך, וקרא להורים להחרים את תשלומי התל"ן.

לפי נתוני משרד החינוך, בתי הספר גובים כ-1.5 מיליארד שקל לשנה כתשלומי הורים. אך העלות בפועל גדולה בהרבה, כי בתי הספר גובים סכומים נוספים במסגרת סעיף הנקרא "רכישת שירותים מרצון". מרגי אומר שנושא תשלומי ההורים הוא השערורייה הגדולה ביותר היום בתחום החינוך.

"תשלומי ההורים הם ביחס הפוך לרמת ההכנסה של המשפחות. בתי הספר החרדים והדתיים הפכו לאגרסיביים ביותר בנושא גביית תל"ן. יש מוסדות חינוכיים שמרשים לעצמם לגבות מההורים עד ל-7,000 שקל בשנה. למשל, אחת מישיבות בני עקיבא, שהיא תיכון תורני רגיל המתוקצב על ידי המדינה, ועדיין היא הרשתה לעצמה לגבות עוד אלפי שקלים. ההורים התלוננו, משרד החינוך גרר רגליים, בסוף אילצנו את משרד החינוך להחזיר כסף להורים. אבל משרד החינוך מיוזמתו לא אוכף את הנושא".

- לאן הכסף של התל"ן הולך?

"מסתבר שהמוסדות החינוכיים לא קונים בכסף הזה תוכנית לימודים נוספת, אלא פשוט מעבירים אותו להנהלת רשת החינוך. זה חוזר על עצמו גם ברשת בני עקיבא וגם ברשת צביה (של הזרם החרדי לאומי). למקום כמו מדרשת שדה בוקר, אישרו לגבות 16 אלף שקל לתלמיד. צריך להבין שזו סוגיה שהיא לא באזורי הנוחות שלי, לצאת ככה כנגד הציבור שלי.

"כל נושא התל"ן אינו מפוקח על ידי משרד החינוך. אף אחד לא יודע לאן הולך הכסף שגובים, לא בודקים את העלות האמיתית, וזה כאשר החוק אומר חינוך חובה חינם. בתי הספר מחריגים את התל"ן, אך חלקם לא מבצעים בזה רכש של העשרה או לימודים. והחוק קובע שאם לא רכשו בסכומים שעות חינוך נוספות - אז יש להחזיר את הכסף להורים. מישהו מפקח על זה? אף אחד".

- משרד החינוך מתעלם?

"המשרד הקים אגף פיקוח ובקרה, אבל הם לא עומדים בקצב. לא נוח להם לעסוק בזה. יש חקיקה בתחום, אבל אין אכיפה".

- אתה מרגיש בוועדת החינוך את ההתעוררות של זרם ההורים החילוני?

"יש כיום זרם חילוני לא מוכר שמנסה לפעול מחוץ למסגרת החינוך הממלכתי הכללי. אבל חייבים להבין שהמדינה מתקצבת את הזרמים העצמאיים בחסר. התקציב השוויוני בחינוך מגיע לזרמים המוכרים. הזרמים העצמאיים מקבלים הרבה פחות. אני חושש שההורים שמובילים את הפורום החילוני לא ירדו לעומקם של הדברים בנוגע לתקצוב החינוך במדינה, כי אם היו עושים כן, היו מבינים שאין יתרונות בלהיות זרם עצמאי. הרשויות המקומיות, למשל, לא מחויבות להקצות שטחים למבנים, לבנייה. זרמים עצמאיים לא מקבלים שירותים מן הרשות המקומית, והקמת זרם חינוך חילוני נפרד עשויה להיות לא משתלמת כלכלית. דווקא זרם החינוך הדמוקרטי, הבין כבר את הבעיה והיום הם מנסים להיכנס להיות חלק מן הזרמים הממלכתיים".

- אתה מבין את מצוקת ההורים החילונים, שמרגישים זחילה של הדת לתוך כל מקצועות הלימוד?

"אני מקשיב למצוקות שלהם. נתתי לכל הקבוצות וארגוני ההורים את הזמן והבמה להציג את הטיעונים שלהם. אני חייב לציין שהם לא הצליחו להציג משהו מגובש. סיעת מרצ הזמינה לקראת הדיון דוח מחקרי ממרכז המחקרים של הכנסת ומסמך זה קבע שאין הדתה במערכת החינוך. אני מעריך שגם בכיתות של חילונים באזורים מאוד חילונים יש כ-30% שחוששים מהדתה של המערכת ו-70% שמרגישים שלימודי מורשת ומסורת הם חשובים. אני ראיתי במשך הזמן, שבמקום שבו הורים חילונים מתלוננים על הדתה, באים החרדים ואומרים שאת נושאי הזהות היהודית לומדים בישראל באופן שהוא כופר לדת. אם שני הצדדים מתלוננים, כנראה שהמצב בסדר".

- איך אתה מסביר שארגוני הורים חילונים פעילים בוועדה שלך והורים חרדים ודתיים מגיעים אליכם הרבה פחות?

"לציבור החרדי אין מבחר של מוסדות חינוך. בכל ישוב יש מוסד דתי או חרדי אחד והם נזהרים מלהסתכסך עם המוסד. אם מישהו יעז להתלונן על מוסד חרדי - הוא יהיה בבעיה".

- יש לך ביקורת על כך שבמערכת החינוך יש הפרדה ונתק בין קבוצות אוכלוסייה שונות?

"יש כמה תוכניות של חילופי תלמידים והיכרויות, אבל לצערי שר החינוך שם דגש על חינוך לזהות יהודית, וברגע שמישהו מציע מפגשים עם נוער ערבי קמות קבוצות שמתנגדות. המפגשים בין בני נוער מתקיימים לפעמים בארגוני נוער, אבל המצב לא אידיאלי והלכידות החברתית היא בהחלט אתגר גדול של החברה הישראלית. לצערי, מכירים היום את האחר אך ורק דרך הפגנות, ויכוחים פוליטיים, אסונות. לחרדים יש סטיגמות על חילונים, ולאחרים יש על ערבים ועל חרדים".

- איך פותרים את זה?

"זה לא באג'נדה של שר החינוך. סדר העדיפויות שלו הוא 5 יחידות במתמטיקה. אמנם יש את כור ההיתוך של הצבא, אבל לדעתי אסור שההיכרויות בין הפלגים השונים של החברה יתרחשו בפעם הראשונה רק בצבא".

- ההדחה של יגאל גואטה מהמפלגה פגעה בכם?

"זה היה לא טוב. אני קראתי ליו"ר המפלגה לא לקבל את התפטרותו. חשבתי שאם גואטה עשה טעות כלפי הציבור שלנו, הוא יכול היה להבהיר את זה ולגמור את העניין אבל גואטה התעקש שלא לפגוע במשפחתו, ובצדק, וזה התגלגל לכיוון לא טוב. אני חושב שכל הסיפור היה פיגוע מבחינתנו. הציבור הכללי רואה אותנו כלא פתוחים לעניינים נוספים בחברה - וזה מזיק לנו".

"ש"ס נגררת אחרי יהדות התורה"

- איך אתה מבין את המהלכים האחרונים של דרעי וליצמן בנושא השבת. אתם במו ידיכם מגדילים את מספר המנדטים של לפיד.

"לפעמים אנחנו צריכים להיות חכמים ולא רק צדקנים. הנושא של השבת למשל, הרי אנחנו לא באופוזיציה, אנחנו בממשלה, השרים יכולים להיכנס לתוך החדר ולסגור את זה בלי לעשות מהומות. לצערי, ש"ס נגררת פה אחרי יהדות התורה. פעם היה לנו ציבור מסורתי חילוני שאהב את הגישה שלנו והפתיחות שלנו לכלל החברה הישראלית. היום אנשים רואים שהסתגרנו בתוכנו, ולכן אנחנו גם יורדים בסקרים. כך גם בנושא השבת. אני חושב שאנחנו לא צריכים לסגת בשום דבר מן ההלכה, אבל צריך לדעת איך לנהל מאבקים ואיזה מסר להעביר לציבור. בנושא המרכולים ועבודות התשתית בשבת - ש"ס פשוט נגררת אחרי אחרים".

- אתה מתכוון להיות יו"ר ש"ס אחרי תקופת אריה דרעי?

"אריה דרעי ייצא נקי מכל הפרשה, זה הדבר החשוב ביותר. במידה והוא יצטרך לפרוש, אנחנו מנהיגי ציבור ונדע מה לעשות. את שואלת אותי אם אנשים לא חושבים על היום שאחרי? הם חושבים בתוכם, אבל זה לא הוגן לעסוק בזה כל עוד אין שום החלטה של הרשויות".

- היית חבר ועדת חוץ וביטחון, אתה מאמין שנתניהו לוקח את המדינה לכיוון נכון מבחינה מדינית?

"כמי שהוביל בתוך המפלגה שלנו פורומים של הידברות ושיחות עם פלסטינים, חלקתי מאוד על נתניהו בתחילת הדרך. לא אהבתי את ההתנשאות שלו, וגם לא את הסגנון התקיף - אבל בשנים האחרונות מתוך הביקורים שלי במדינות זרות, אני רואה שיש הערכה רבה כלפיו, והעובדה שהוא מדבר בקשיחות ובזקיפות קומה מרשימה גם בבירות העולם. אם ישראל מנסה להסביר בהתרפסות מדוע אנחנו אשמים, אז מדינות העולם זורמות עם הקו נגדנו. אבל כאשר אנחנו משדרים בטחון, זה משפר את מצבנו".

- ש"ס תיפתח אי פעם לנשים מועמדות? הרי אתה עובד פה בלשכה עם נשים שהן מועסקות ויועצות שלך, יש לך גם מנהלת ועדה ודוברת ועדה - אז מה הבעיה?

"התהליכים איטיים, אולי בעוד 30 שנים המפלגה תיפתח לנשים. אני לא מאמין שפתיחת השורות לנשים תביא לנו יותר מנדטים. זה הייחוד של ש"ס, אנחנו לא מפלגה רגילה, אלא משהו אחר. בכל מקרה, אצלנו הדברים הם לפי ההנהגה התורנית, ושם זה ייתקע".

- אולי תהיה אתה חלק מההנהגה התורנית של התנועה ותוביל שינוי.

"אם הייתי רב, אז לא הייתי ח"כ".

ש"ס: שסע פנימי והידרדרות דרמטית בתמיכה הציבורית

בבחירות האחרונות קיבלה ש"ס 7 מנדטים - המספר הזה זיכה אותה בשני תפקידי שרים בממשלת נתניהו הנוכחית - שר הפנים אריה דרעי ושר הדתות דוד אזולאי. ואולם מאז, המפלגה מדשדשת בסקרים זמן רב, עד לרמת ירידה מתחת לאחוז החסימה.

ברקע למשבר:

מותו של מייסד התנועה, הרב עובדיה יוסף, באוקטובר 2013, שלאחריו המפלגה התפצלה ולא הצליחה להתאושש.

פילוג פוליטי בין המנהיגים הרוחניים של המפלגה, הרב שלמה עמאר, רבה הראשי של ירושלים שנחשב למנהיג ציבור משפיע במיוחד, הרב שלום כהן, ראש מועצת חכמי התורה של ש"ס, הנחשב לנוקשה וקפדן, והרב מאיר מאזוז, מנהיגה הרוחני של מפלגת יחד של יו"ר ש"ס לשעבר אלי ישי.

חקירת משטרה נגד יו"ר המפלגה אריה דרעי בחשד לעבירות מס, הפרת אמונים ומרמה. רעייתו, יפה דרעי, חשודה במעורבות בפרשת "מפעלות שמחה", עמותה שהיא עומדת בראשה.

אופיה של ש"ס כמחוברת ומעורבת עם הציבור החילוני עורער בשנים האחרונות. ציבור הבוחרים הטבעי של המפלגה מכיל משפחות רחבות ובהן חילונים, חרדים ודתיים לאומיים. הריחוק מן הציבור החילוני קיבל ביטוי בסילוקו של חבר הכנסת לשעבר יגאל גואטה מן המפלגה ובמאבקים על דמותה של השבת.

יעקב מרגי

תפקיד: יו"ר ועדת החינוך בכנסת

אישי: בן 57, נשוי ואב לשניים, תושב שדה צבי

מקצועי: היה בעבר חשב כלכלי בכור הגרעיני, לאחר מכן מנכ"ל ש"ס, השר לשירותי דת

בתוך ש"ס: מקורב לרב שלמה עמאר, הרב הראשי של ירושלים. בתחילת דרכו הפוליטית היה מקורב לאלי ישי. כאשר דרעי חזר לתנועה הוא חיזק את הקשרים עם מרגי, שנטש את ישי

עוד משהו: עשה טירונות יחד עם משה כחלון והמשיך במקביל אליו בצבא ובשירות המילואים

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא