הדולר וההתייעלות תרמו לעלייה של 27% ברווחי UMI

בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשמו ירידה של 10% במכירות כלי הרכב הפרטיים וגידול של 26% במכירות המשאיות של איסוזו

דוד עיני / צילום: אוסנת רום
דוד עיני / צילום: אוסנת רום

יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס לארץ, חברת יוניברסל מוטורס (UMI), מדווחת לראשונה כחברה ציבורית על תוצאותיה ברבעון השלישי של השנה. בחודש אוגוסט השנה הפכה יוניברסל מוטורס לחברה ציבורית, בעקבות מהלך של הנפקת שתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של כ-1.1 מיליארד שקל, שהורחבו עם גיוס נוסף בהיקף של כ-320 מיליון שקל בספטמבר, ולאחרונה גם עם נייר ערך מסחרי בכ-190 מיליון שקל. ההנפקה באוגוסט בוצעה לצורך החלפת האג"ח של החברה הבת UTS, העוסקת בליסינג תפעולי ובהשכרת רכב בישראל (תחת המותג "Avis").

החברה, שאותה מנהל בעל השליטה דוד עיני, פועלת בתחום של יבוא ומכירת רכבי ג'נרל מוטורס (GM) האמריקאית, ובעיקר המותג שברולט, וכן אספקת חלקי חילוף, ויבוא ומכירה של משאיות איסוזו (דרך שותפות בחלקים שווים עם חברת תעבורה של משפחת לבנת בחברת UTI).

בשורה העליונה דיווחה יוניברסל מוטורס על הכנסות של 777 מיליון שקל ברבעון האחרון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ירידה של 14.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. השורה התפעולית הציגה ירידה של 18% ברווח, לרמה של 24.6 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם גידול של 27% ברווח הנקי, שעמד על 11.1 מיליון שקל, על רקע ירידה בהוצאות מכירה ומימון.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה יוניברסל ירידה של 5.8% בהכנסות, לעומת התקופה המקבילה, לרמה של כ-2.5 מיליארד שקל, לצד עלייה של 26% ברווח התפעולי לכ-102 מיליון שקל, עקב ירידה בהוצאות מימון על רקע התחזקות השקל מול הדולר, והתייעלות תפעולית שבוצעה בחברה. בשורה התחתונה רשמה החברה יציבות ברווח הנקי ברמה של כ-34.5 מיליון שקל.

במכירות כלי הרכב הפרטיים נרשמה בתקופה זו ירידה של 10% לרמה של כ-1.27 מיליארד שקל, ומנגד, במכירות המשאיות של איסוזו נרשם גידול של 26% לכ-142 מיליון שקל (חלקה של UMI). בפעילות הליסינג נרשמה עלייה של 2.3% לרמה של 830 מיליון שקל, ואילו מגזר חלקי החילוף רשם ירידה של 6.5% לכ-233 מיליון שקל.

כיום נמצאת UMI בבעלות מלאה של חברת המזרח של משפחת עיני, לאחר שבתחילת נובמבר 2016 השלימה את רכישת מניות שותפתה, קרדן ישראל (46.1%), בתמורה לכ-398 מיליון שקל.

בחודש אפריל השנה רכשה המזרח גם את החזקתו של מפקד חיל האוויר לשעבר, אביהו בן נון (3.9%), תמורת 31 מיליון שקל - מחיר ששיקף שווי של כ-800 מיליון שקל ל-UMI.