שקד מכחישה כוונה להעלות את סכום התרומות החסויות

לדברי שרת המשפטים, היא טרם גיבשה עמדה לגבי ההצעה להעלות את הסכום מ-20 אלף שקל

איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג
איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג

שרת המשפטים, איילת שקד, טוענת כי היא עדיין לא גיבשה דעה לגבי ההצעה השנויה במחלוקת שאמורה לעלות בקרוב בוועדת החוקה, לפיה עמותות לא יחשפו את זהות התורמים שלהן - עד לסכום תרומה של 150 אלף שקל ליחיד.

מטעמה של שקד נמסר כי "אין בכוונת שרת המשפטים לעמוד על הסכום שנקבע, ולאחר שמיעת הגורמים הרלוונטיים בוועדת החוקה בלב פתוח ובנפש חפצה, תתקבל החלטה האם לשנות את הסכום (שבגינו יש להצהיר על זהות התורם) או להשאירו על 20 אלף שקל".

ל"גלובס" נודע כי הצבעה בנושא נדחתה ולא תעלה מחר (ב') בוועדת החוקה.

שקד מסרה בנוסף כי "העלאת סכום התרומה המחויב בדיווח לציבור (בסכום ובשיעור) הוא חלק מתיקון תקנות מקיף שמסדיר את הדיווחים של עמותות וחל"צ (חברות לתועלת הציבור). בין היתר הוא קובע הסדר מובנה לגבי מתן אישור חיסיון של מי שתרם סכום שנתי העולה על הסכום המרבי (יובהר כי התיקון לא משנה מהחובה לנהל רישום על תרומות של 20 אלף שקל לצורך פיקוח)".

לדברי השרה, "התיקון נועד לקדם את השקיפות בפעילותן של עמותות ובניהול ענייניהן ולהבטיח פיקוח אפקטיבי".

התיקון גובש על-ידי גורמי המקצוע במשרד המשפטים - רשות התאגידים ומחלקת ייעוץ וחקיקה - לאחר שורה ארוכה של התייעצויות מול המגזר השלישי, אשר טענו בין היתר כי עול הדיווח מכביד באופן משמעותי על פעילותן של העמותות.

התקנות הועברו לוועדת החוקה של הכנסת בתקופתה של שרת המשפטים ציפי לבני (אוגוסט 2014). מאחר שוועדת החוקה לא הספיקה לדון בתקנות, הועברו התקנות בתקופת השרה שקד פעם נוספת לוועדה.

נציין כי כיום עמותות מחויבות לדווח על זהות תורם החל מסכום בהיקף של 20 אלף שקל. ההצעה הנוכחית, אשר לפיה עמותות יהיו מחויבות לדווח על שמות התורמים שלהן רק במקרה שבו תורם יחיד תרם במצטבר 150 אלף שקל בשנה, זכתה לביקורת ציבורית.