האמריקאיות סידרו עוד חודש חזק בשוק ההנפקות הקונצרניות

הנפקות החוב של דה זאראסי וחברת המימון פננטפארק היוו יותר מ-40% מגיוסי האג"ח בנובמבר, שהסתכמו ב-3.4 מיליארד שקל

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר
בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

נמשכת הפעילות האינטנסיבית בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות, ולמרות האטה יחסית לחודשים קודמים השנה, גם חודש נובמבר היה פורה למדי, עם גיוסים בהיקף של כ-3.4 מיליארד שקל - סכום המשקף עלייה של 6% ו-13% ביחס לגיוסים שבוצעו בחודש נובמבר של השנתיים הקודמות, 2015 ו-2016, בהתאמה.

מנתוני חברת מידרוג עולה כי כמו בחודשים רבים באחרונה, גם בנובמבר בלט ענף הנדל"ן, שהיה אחראי על יותר מ-60% מסך הגיוסים, עם הנפקות בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל, בהשפעת פעילות חברות הנדל"ן האמריקאיות. מי שסייעה להמשך הדומיננטיות של חברות הנדל"ן בנובמבר, היתה אחת מוותיקות המנפיקות מארה"ב, דה זאראסי, שגייסה כ-960 מיליון שקל. לצדה בלטה חברת הנדל"ן המניב אפריקה נכסים, שגייסה כ-760 מיליון שקל.

חברה נוספת מחו"ל שבלטה בחודש החולף, ועשויה לסמן את תחילתו של גל חדש, היא חברת המימון החוץ-בנקאית האמריקאית פננטפארק - החברה הזרה הראשונה שהגיעה בגל ההנפקות של החברות האמריקאיות שאינה מתחום הנדל"ן, שגייסה קרוב ל-500 מיליון שקל (ובמקביל גם רשמה את מניותיה למסחר דואלי).

הנפקת פננטפארק, לצד זו של דה זאראסי, מדגימה שוב את הדומיננטיות של פעילות החברות הזרות בשוק החוב המקומי, לאחר שהיו אחראיות יחד על יותר מ-40% מהחוב שגויס בנובמבר - כ-1.45 מיליארד שקל.

צמיחה בגיוסים

עוד עולה מנתוני מידרוג כי בסך הכל, ב-11 החודשים הראשונים של 2017 היקף ההנפקות בשוק האג"ח הקונצרניות הגיע ל-67 מיליארד שקל - גבוה בכ-5% מסך גיוסים של 64 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2016, וגבוה בכ-29% מסך גיוסים של 52 מיליארד שקל ב-2015.

את הצמיחה בגיוסים מייחסים במידרוג לחברות הנדל"ן הזרות, שלפי הנתונים, היו אחראיות על גיוס של כ-8.6 מיליארד שקל מתחילת השנה, המהווה כ-13% מסך גיוסי החוב הקונצרני שבוצעו בבורסה בתל-אביב, וכ-30% מסך הגיוסים שביצעו חברות הנדל"ן. בסך הכל הנפיקו בתל-אביב עד היום כ-30 חברות זרות, שהיקף החוב המצרפי שלהן כ-20 מיליארד שקל.

בתמיכת פעילות החברות האמריקאיות, ענף הנדל"ן היה אחראי מתחילת השנה על יותר מ-40% מסך גיוסי האג"ח הקונצרניות, כשגייס כ-29 מיליארד שקל - עלייה של כ-33% לעומת גיוסי חברות הענף בתקופה המקבילה ב-2016 (אז תרומתן של החברות הזרות הסתכמה בכ-3 מיליארד שקל).

מליסרון בולטת

בנטרול הנפקותיהן של החברות האמריקאיות, עלה סך הגיוס של חברות הנדל"ן עד סוף נובמבר ב-3%, ל-20.6 מיליארד שקל. המנפיקות הבולטות מקרב חברות הנדל"ן המקומיות עד כה השנה היו מליסרון (2.6 מיליארד שקל), עזריאלי ומבני תעשיה (1.4 מיליארד שקל כל אחת) ואיירפורט סיטי (1.1 מיליארד שקל). בין החברות הזרות בולטות אול ייר הולדינגס, עם גיוסים של כ-1.6 מיליארד שקל, ודה זאראסי, שגייסה כ-1.4 מיליארד שקל.

את פריחת גיוסי החוב של חברות הנדל"ן, לצד עלייה בפעילות בענפים נוספים, קיזזה בחלקה ההאטה בפעילות המוסדות הפיננסים, בעיקר הבנקים, שהיקף הגיוסים שביצעו מתחילת השנה נשחק בקרוב ל-50%, עם גיוסים של כ-10.5 מיליארד שקל, לעומת גיוסים של כ-19.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה.

הבנקים עומדים בלב העניין בין המגייסים בסקטור הפיננסים, עם סכום שירד ב-45% ל-8.7 מיליארד שקל, לעומת 16 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. על עיקר הסכום השנה (6.2 מיליארד שקל) היה אחראי בנק מזרחי-טפחות - אחד המגייסים הבולטים גם בשנים קודמות.

במידרוג מציינים כי בנטרול פעילות חברות הנדל"ן והפיננסים, היקף הנפקות החוב של החברות בבורסה מתחילת השנה צמח ב-48% ליותר מ-24 מיליארד שקל, כשעל עיקר העלייה אחראי מגזר הגז והאנרגיה, שם גייסו החברות מתחילת השנה כ-5 מיליארד שקל, בהובלת תמר פטרוליום (כ-2.3 מיליארד שקל) וישראמקו (כ-1.6 מיליארד שקל).

אינטרגרין של משפחת דרזנר רוצה לגייס עד 160 מיליון שקל כדי להחזיר הלוואות לבנקים ולבעליה

אל גל הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן המקומיות והזרות מצטרפת כעת משפחת דרזנר, המעוניינת לגייס עד 160 מיליון שקל לחברת הנדל"ן המניב שלה אינטרגרין, שבאמצעותה היא מחזיקה שלושה בנייני משרדים באזור קרית אריה שבפתח תקוה.

באינטרגרין, בראשות בעל השליטה והיו"ר עמיחי דרזנר ובנו המנכ"ל אהוד דרזנר, מעוניינים להנפיק סדרה צמודה למדד, בריבית שנתית של עד 3% ואת התמורה בהנפקה מייעדת המשפחה בעיקר לפירעון הלוואות - כ-85 מיליון שקל לבנק לאומי, כ-15 מיליון שקל לפירעון הלוואות ממשפחת דרזנר וכ-30 מיליון שקל לשחרור ערבות של משפחת דרזנר.

הבניינים שעבורם יגויס החוב, נמצאים בשלבי בנייה שונים. אחד מהם, בן שבע קומות, אוכלס בשנת 2012 ומושכר כמעט במלואו (97%), באחד מהם הושלמה הקמת שלוש קומות מתוך חמש והוא מאוכלס בחלקו, ואחד מהם נמצא בהקמה וצפוי לכלול שבע קומות.

לפי הנתונים שמציגה אינטרגרין, שווי הבניין המאוכלס שלה כ-167 מיליון שקל, בעוד ששווי הבניין המאוכלס חלקית כ-48 מיליון שקל, ויתרת עלויות ההשקעה בבניין בהקמה מוערכות ב-70 מיליון שקל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, אינטגרין הציגה שיפור של כ-5% בהכנסותיה ל-11 מיליון שקל, ואחרי שערוך נכסים של 7.5 מיליון שקל רשמה זינוק של יותר מפי שלושה ברווחיה לתקופה זו, שהתקרבו ל-13 מיליון שקל.

נוסף על נדל"ן, משפחת דרזנר מחזיקה בחברה האחות קומטל, שלפי החברה, פועלת עשרות שנים בתחומי הטכנולוגיה, והיא שוכרת קרוב ל-40% משטחי המבנה המאוכלס של אינטרגרין.

היקף הנפקות האגח הקונצרניות
 היקף הנפקות האגח הקונצרניות