פרס על מינהל תקין? באמת?

איך קרה שמשרד הפנים העניק פרסים על מינהל תקין דווקא לעיריות הכי מושחתות לכאורה?

אחד התפקידים החשובים ביותר של משרד הפנים הוא לדאוג למינהל תקין ברשויות המקומיות בישראל. כדי לעודד רשויות לפעול תוך ניהול תקין וממשל תאגידי איכותי של כספי העירייה, המכרזים ושאר האספקטים הקשורים לניהול בשלטון המקומי, מעניק משרד הפנים מדי שנה פרסים יוקרתיים לרשויות ולעיריות הבולטות ביושרן.

ומי הן שתיים מהעיריות שמשרד הפנים החליט לזכות אותן בשנים האחרונות בפרסים בגין מינהל תקין? נכון. עיריית נתניה ועיריית ראשון-לציון; שתי עיריות שהמשטרה חושדת כי הן התנהלו בשחיתות, וכי בכירים בהן קידמו אינטרסים של יזמים ואנשי עסקים, בתמורה לשוחד ועל-חשבון הציבור.

לפני שנה ורבע, בספטמבר 2016, התקבלה במשרד הפנים החלטה סופית להעניק לעיריית נתניה פרס על ניהול כספי תקין. רק ברגע האחרון נסוג משרד הפנים מההחלטה, בעקבות חקירת המשטרה נגד ראשת העיר, מרים פיירברג, וגורמים אחרים בעירייה. חלפה כחצי שנה, ובחודש מארס השנה המליצה המשטרה לפרקליטות להעמיד לדין את פיירברג.

מהמשטרה נמסר כי בחקירה התגבשה תמונה של מארג פעילות פלילית נרחבת של ראשת העיר ומי מבני ביתה, במספר אירועים, ביחס למספר פרויקטים ובאופן שיטתי ומובנה, המציג "מערכות יחסים שוחדיות בינם לבין גורמים שונים. שיטה זו כללה רכישה של חלק במגרש בשותפות עם היזמים, הסתתרות מאחורי "נאמנות" באופן שזהותה/ם מוסתרת מעיני הציבור, ושמה/שמם אינו מופיע במרשמים הפתוחים לעיון הציבור.

"כל אלה תוך הימנעות מכוונת מדיווח רשמי לבעלי האינטרסים במגרשי הנדל"ן השונים בעיר, בה-בעת שראשת העיר המשיכה לדון בוועדות התכנון העוסקות, בין היתר, בסוגיות הנוגעות לעתידן של הקרקעות שבהן מצויים נכסיה".

עיין-ערך משרד הפנים ודאגתו לניהול תקין ברשויות - עיריית ראשון-לציון היא בכלל שיאנית המינהל התקין מבין הרשויות בארץ. היא זכתה בפרסים על מינהל תקין בשנים2011 עד 2015. בטקס החגיגי של קבלת הפרס על "ניהול כספי וארגוני תקין" לעיריית ראשון-לציון בשנת 2012, אמר ראש העיר, דב צור: "אנחנו עמלים ב-4 השנים האחרונות על ניהול תקין של כספי העירייה. עשינו בדק-בית והתחלנו בייעול המערכת העירונית.

"במקביל, אנחנו מורידים ארנונה זו השנה הרביעית ברציפות, ומגדילים את ההשקעה בחינוך, בנוער, בתשתיות ובפיתוח העיר. זה מתאפשר בזכות ניהול מחושב של הוצאות מול הכנסות, וזאת תוך שיפור מתמיד של השירותים לכל התושבים".

"עמלים על ניהול תקין" - ובכל זאת צור נעצר בתחילת השבוע בחשד כי לקח שוחד מאנשי עסקים וביצע עבירות של מרמה והפרת אמונים, ושיבוש מהלכי חקירה. כך שהיום הוא צריך לשכנע גם את חוקרי להב-433, שהוא לא עבר על החוק בהנהגת העירייה. 

ניהול תקין
 ניהול תקין

נציין כי לראשי הערים דב צור ומרים פיירברג עומדת חזקת חפות, כל עוד לא הוכחה אשמתם, וייתכן כי החקירות שמתנהלות בעניינם יסתיימו ללא העמדתם לדין פלילי. עם זאת, כן ברור כי בדרגים הבכירים ביותר בעיריות נתניה וראשון-לציון התגלעה שחיתות. "מינהל תקין" הוא כנראה הביטוי הגרוע ביותר להגדיר את ההתנהלות בשתי העיריות. "מינהל לא תקין בעליל", יהיה כנראה הגדרה מדויקת יותר.

אז איך קרה שמשרד הפנים העניק פרסים על ניהול כספי תקין דווקא לעיריות שהן לכאורה מושחתות ביותר? אולי בגלל שהשחיתות התרחשה בזמנים שונים מזמני הענקת הפרס; אולי (יש לקוות בשבילם) בגלל שהחשדות נגד פיירברג וצור יתבררו כעורבא פרח; אולי בגלל שהמשטרה לא שיתפה את משרד הפנים במידע על השחיתות בשתי הערים.

ואולי זה קשור בכלל בחוסר רגישות מספק של משרד הפנים לתופעות של שחיתות? נראה, כי על חוסר הרגישות של משרד הפנים אין להתפלא, כשבראשו עומד שר הפנים אריה דרעי, אותו שר שהורשע בכהונתו הקודמת כשר הפנים בלקיחת שוחד. אותו דרעי, שגם בימים אלה מתנהלת נגדו חקירה בחשד לעבירות של מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון (וגם לדרעי נאחל שהתיק החדש ייסגר).

כנראה, מדינה שמאפשרת לשר שהורשע בשוחד לחזור "למקום הפשע" ושלא גובה מחיר ציבורי על שחיתות חמורה, יכולה להעניק פרסים על "מינהל תקין" גם לרשויות מושחתות.