גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יפצה נוסעים שטיסתם בוטלה - הסוכן או חברת התעופה?

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע כי נוסעים שטיסתם בוטלה יקבלו פיצוי של יותר מ-11,000 שקל מחברת התעופה טורקיש איירלינס ומאתר סמארטאייר

מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס
מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס

מי אמור לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה? האם חברת התעופה שביטלה את הטיסה אך עדכנה מראש את סוכנות הנסיעות? האם סוכנות הנסיעות שלא הודיעה לנוסעים במועד? או שמא שתיהן ביחד? בנושא זה דן בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, לאור תביעה שהוגשה נגד טורקיש איירליינס ואתר סמארטאייר על-ידי זוג נוסעים שרק עם הגיעם לשדה התעופה בבוסטון גילו כי טיסתם בוטלה.

בית המשפט קבע כי שתי החברות, בחלוקה של 30% (טורקיש) ו-70% (סמאראייר), יפצו את הנוסעים בסך כולל של 11,340 שקל.

הדיון שערכה הרשמת הבכירה עדי בר-טל התמקד כאמור בסוגיה על מי משתי הנתבעות - חברת התעופה או האתר בו נרכש הכרטיס - לפצות את הנוסעים.

ומעשה שהיה כך היה: הנוסעים רכשו דרך אתר סמארטאייר שני כרטיסי טיסה הלוך-חזור בקו תל-אביב-בוסטון, עם עצירת ביניים באיסטנבול, וזאת באמצעות טורקיש איירליינס. טיסת ההלוך התקיימה במועד, וטיסת החזור תוכננה להתקיים ב-25.10.2016 בשעה 23:30.

עם הגעת הנוסעים לנמל התעופה התברר במפתיע כי טיסת החזור בוטלה. נציג של טורקיש איירליינס, שהגיע למקום רק כשעה לפני ההמראה המתוכננת, הציע לזוג להמריא בטיסה חלופית בעוד 6 ימים - מה שלא היה ריאלי מבחינתם. למחרת היום הזמינו דרך סמארטאייר טיסת חזור לאותו היום, קרי יום אחרי המועד המתוכנן, והשניים הגיעו ארצה בעיכוב של יממה מהמועד המתוכנן.

החוק קובע כי לנוסעים מגיע פיצוי - אולם על מי מוטלת האחריות?

טורקיש איירליינס טענה כי מי שצריך לשאת בפיצויים הוא האתר דרכו בוצעה ההזמנה, משום שחודש לפי מועד טיסת החזור המתוכננת הודיעה טורקיש על ביטול הטיסה מסיבות תפעוליות. טורקיש טענה כי שלחה על כך הודעה לסמארטאייר ואף סיפקה כרטיסי טיסה חלופיים לבני הזוג.

עוד טענה חברת התעופה כי מי שצריך לעמוד בקשר עם הנוסעים היא סוכנות הנסיעות, במקרה הזה סמארטאייר. כן נטען כי פרטי הנוסעים לא הוזנו כראוי בעת ההזמנה, כך שם לו רצתה - לא יכלה ליצור קשר ישירות עם הנוסעים. עוד נטען כי הנוסעים יכלו לחסוך מעצמם את הנסיעה לשדה התעופה אילו היו בודקים מראש את לוח ההמראות.

סמאטראייר, מצידה, טענה כי האחריות לביטול הטיסה מוטלת על חברת התעופה, וכי טורקיש אמנם הודיעה לה מראש על ביטול הטיסה, אולם ההודעה לא נחזתה על-ידי סוכנות הנסיעות, וטורקיש התרשלה בכך שלא וידאה כי ההודעה אכן התקבלה. גם כאן נטען כי על הנוסעים, כפי שגם גורסים המסמכים עליהם הם חתומים, צריכים היו לבדוק טרם הגעתם לשדה התעופה שינויים אפשריים בלוח הטיסות, מה שילו לגלות גם אילו היו מבצעים צ'ק-אין מוקדם.

כאמור, הרשמת הבכירה דנה בסוגיה מי האחראי למחדל ומה שיעור הפיצוי שלו זכאים התובעים, תוך שמתחה ביקורת על התנהלות שתי הנתבעות. ראשית טענה הרשמת כי טורקיש הסתפקה במשלוח הודעה על ביטול הטיסה לסוכנות הנסיעות, מבלי לוודא כי הנוסעים קיבלו הודעה זו, בבחינת "שגר ושכח", כאשר היא מחדדת כי החוק קובע מפורשות כי נטל ההוכחה לכך שהנוסע ידע אודות השינוי במועד הטיסה מוטל על המוביל (כלומר על חברת התעופה) ולא על גורם אחר.

את רשלנות סמארטאייר היא סיכמה בשני אופנים: ראשית, אי-הזנה מלאה של פרטי הנוסעים בעת ההזמנה; ושנית, אי-יידוע הנוסעים על שינוי מועד הטיסה בהתאם להודעה ששיגרה אליה טורקיש.

לדבריה, "סוכנות הנסיעות אינה מהווה מתווך בלבד. עליה להעביר מידע ללקוחותיה ולהבטיח כי השירות אכן יסופק להם, בהתאם להזמנתם... סוכנות הנסיעות לא איתרה את הבעיה ולא מנעה את המחדל במשך קרוב לחודש ימים. סוכנות הנסיעות לא פעלה כלל כמצופה מסוכנות נסיעות סבירה בממשק שהיא מקיימת אל מול הלקוח".

באשר לטענה כי אילו היו מבצעים הנוסעים צ'ק-אין מראש ,הם היו מגלים בדבר שינוי מועד הטיסה, פסקה בר-טל כי "אם התובעים היו מבצעים צ'ק-אין יום לפני הטיסה, הדבר היחיד שהיה נחסך מהם הוא ההגעה לשדה התעופה. צ'ק-אין מבוצע כ-24 שעות לפני הטיסה, כך שהוצאותיהם, הזכות לקבלת פיצוי סטטוטורי ועוגמת-הנפש של התובעים לא היו נחסכים. החיסכון היחיד היה בהוצאות הנסיעה לשדה התעופה... במצב דברים זה איני סבורה כי לתובעים אשם תורם, ובכל מקרה אין הוא מפחית מהפיצוי הסטטוטורי לו הם זכאים".

אמנם הנוסעים קיבלו כרטיסי טיסה חלופיים, אולם לא קיבלו שירותי סיוע, לרבות לינה והסעות לאור ביטול הטיסה. מכאן שלפי חוק התעופה (חוק טיבי) ובהתאם למרחק הטיסה, הרשמת קבעה כי כל נוסע יקבל פיצוי של 3,070 שקל. אל הסכום הזה הוסיפה לשני הנוסעים (יחד) עוד 4,000 שקל כפיצוי לדוגמה, שמטרתו בעיקר להרתיע את החברות מהפרת החוק ולעודד צרכנים לממש זכויותיהם. הפיצוי, כך פסקה, יעמוד על 10,140 שקל, כאשר 30% ממנו תישא טורקיש איירליינס, ו-70% תישא סמארטאייר. בנוסף ישלמו שתי הנתבעות סכום של 1,200 שקל כהוצאות משפטי וכיסוי ייעוץ משפטי שקיבלו התובעים (ת"ק 61967-02-17). 

עוד כתבות

אורנה שמחון / צילום: איל יצהר

"אני קוראת לכחלון לשנות את דעתו. זו תהיה בכייה לדורות"

כשאורנה שמחון קיבלה את ניהול הטלוויזיה החינוכית לפני תשעה חודשים, הסוף כבר היה כתוב מראש: ב-15 באוגוסט 2018 אמורה החינוכית, על 180 עובדיה, להיסגר אחרי למעלה מ-50 שנות פעילות מפוארת ● אלא שבישראל כמו בישראל, שום דבר לא נגמר, גם אחרי שהוא נגמר, והמאמצים לשנות את רוע הגזרה בשיאם ● ראיון בלעדי

״אסור לאפשר לגוגל ופייסבוק להמשיך להתנהל מאחורי מסך עשן״

יו"ר התנועה לחופש המידע, ד"ר רועי פלד, מדבר בראיון ל"גלובס" על הדרך הארוכה שישראל עברה מאז חקיקת החוק ב-1998 ● פלד מזהיר: "גם אם נשיג 100% שקיפות בממשלה אך נאפשר לפייסבוק, גוגל, ודומיהן להמשיך להתנהל מאחורי מסך עשן, אז לא עשינו הרבה במאבק לשקיפות"

גל מרום. / צילום: איל יצהר

יוזם מחאת הדיור ברשתות החברתיות נחשף: "המחירים החלו לרדת יותר בגללנו ופחות בגלל משה כחלון"

לאחר שמחירי הדירות נכנסו לתוואי ברור של ירידות ודף המחאה שלהם כבר חצה רף של 100 אלף חברים, מייסד דף הפייסבוק "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדירות" החליט להיחשף ולהסביר למה הוא משוכנע שהמחירים ירדו בעוד עשרות אחוזים ולמה הוא בעיקר חושש משר האוצר

דיילת אוויר / צילום: שאטרסטוק

מחוקקים בארה"ב לחברות התעופה: טפלו בהטרדות דיילי אוויר

לפי דיווח ב-CNN מחודש דצמבר האחרון חלה עלייה במספר החקירות המתנהלות בשל הטרדה של צוותי אוויר

הארווי ויינשטיין הסגיר את עצמו לרשויות / צילום: רויטרס

הארווי ויינשטיין נאשם בחשד לאונס; "תפסנו אותו"

המפיק הוליוודי הסגיר את עצמו למשטרה אתמול ונעצר בחשד לאונס ועבירות מין בשתי נשים ● ויינשטיין, שכופר בחשדות, הפקיד ערבות בגובה מיליון דולר, הסגיר את דרכונו לבית המשפט והסכים לענוד אזיק אלקטרוני

עמדת הנשק דרקונית / צילום: באדיבות דובר צהל

צפו: ירי מדויק מרכב בלתי מאויש בניסוי של צה"ל

מדובר בניסוי הראשון שנעשה בעמדת הנשק דרקונית, שפיתחה ויצרה אלביט מערכות ● אחד היתרונות המרכזיים של הדרקונית הוא בזיהוי מטרות, באופן שמאפשר לה לבצע סגירת מעגל מהירה ולהנחית מכת אש קטלנית ומדויקת על המטרה שהוגדרה לה, עד טווח של 1.5 קילומטר

גוגל / צילום: שאטרסטוק

תביעות נגד גוגל ופייסבוק עקב כניסת תקנות ה-GDPR לתוקף

מספר אתרי חדשות אמריקאים גדולים השעו את הגישה אליהם מאירופה בסוף השבוע, בעקבות כניסתם לתוקף של חוקי הפרטיות החדשים באירופה, ה-GDPR

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

מי שקיווה לראות את חיים כץ מחוץ לממשלה, יצטרך להמתין

על מצבו המשפטי של כץ בשני התיקים שבהם הוא חשוד בפלילים ● ולמה קו ההגנה של כץ בתיק השוחד צפוי להיות דומה לקו ההגנה שבו נוקט רה"מ בנימין נתניהו בתיק 1000? ● פרשנות

אלדד קובלנץ / צלם: איל יצהר

קובלנץ לא שומר על הדמוקרטיה, אלא על שליטתו בתאגיד

ישראל יכולה להסתדר גם בלי התאגיד. מוטב לסגור אותו ולחסוך 700 מיליון שקל

טורבינות רוח / צילום: שאטרסטוק

מנרב ונקסטקום יקימו חוות טורבינות רוח בעמק הבכא

הפרויקט נחשב לגדול מסוגו בישראל בתחום אנרגיית הרוח ויכול, בתפוקה מלאה, לספק חשמל לעיר בינונית ● מניית נקסטקום מזנקת כ-7% היום ומשלימה עלייה של יותר מ-50% בשנה האחרונה

עידן עופר / צילום: דניס באליבוס, רויטרס

הדרך הארוכה למכרז בים המלח משחקת לידיים של עידן עופר

למה בכירי האוצר נזכרים להביע את דעתם לגבי כיל רגע לפני שהם פורשים, מדוע ההמלצות של ועדת נוה הן רק הפתיח למאבק על השליטה בים המלח, ואילו אזהרות מסתתרות בנספחים לדוח?

איריס שטרק / צילום: ניב קנטור

הממשלה צפויה לאשר היום את הוועדה החדשה למינוי בכירים

בראש הוועדה צפוי לעמוד השופט בדימוס אליעזר גולדברג, ובין חבריה יהיו גם ראש המל"ל לשעבר יעקב נגל ורו"ח איריס שטרק ● הוועדה אמורה להיות בלתי תלויה, אך גולדברג ושטרק כיהנו בעבר בוועדה שבחנה את חידוש מעון רה"מ, ואילו נגל עסק במו"מ על רכש הצוללות שנמצא כעת תחת חקירה בתיק 3000

חריש / צילום: המועצה המקומית חריש

כחלון הגדיל את שטח השיפוט של חריש ב-2,000 דונם

הוועדה המיוחדת בחריש תוכל כעת לקדם תכנון לבניית עד 20 אלף יחידות דיור חדשות ביישוב ● השטח שהתווסף לחריש נגרע משטח גלילי ומשטח ששייך לוועדה מרחבית מנשה-אלונה

פרופסור סטיבן לם   / צילום: איל יצהר

"כדי לבטח מטופל צריך לשאול אותו אם יש לו זקפה בבוקר"

פרופ' סטיבן לם, מומחה לרפואת הגבר, מגלה בראיון ל"גלובס" מה הקשר בין בעיות זקפה למחלות לב וסוכרת ● טוען שהאובססיה המערבית לספורט היא לא יותר ממשחק מצ'ואיסטי ● יוצא נגד רופאים ששולחים הביתה מטופלים עם הוראה לרזות

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

כץ בתגובה ראשונה להחלטת היועמ"ש: "בן-ארי ואני חברי נפש"

שר הרווחה חיים כץ דוחה בתוקף את האשמות הפרקליטות נגדו ● אמר הבוקר בפתח ישיבת הממשלה: "תיקון 44 לחוק ני"ע, שבגללו אני חשוד, הוא תיקון הכרחי למען האזרחים ומוסיף לקרנות הפנסיה מאות מיליונים שלא הועברו לידי הטייקונים"

אוהדי כדורגל / צילום: שאטרסטוק

ריאל מדריד נגד ליברפול: הכסף יכול לקבוע מי תנצח הלילה

הכסף העצום שמקבלות הקבוצות המשתתפות בליגת האלופות ימשיך להנציח את הפערים ביבשת: בכל העשור האחרון זכתה בתואר האירופי קבוצה שנמנתה על עשר הקבוצות העשירות של היבשת ● 3 הערות לפני הגמר בין ריאל מדריד וליברפול הערב (21:45) בקייב

איוב קרא / צלם: איל יצהר

תדרי הסלולר אוזלים, ומשרד התקשורת מתגייס לעזרה

המשרד קורא לחברות הסלולר להודיע לו בתוך שבועיים האם הן מעוניינות לקבל בהקצאה זמנית תדרים בתחום ה-700 מגה הרץ, שעליהם יצטרכו לשלם אגרות כרגיל ● מדובר בהוצאה נוספת של כ-10 מיליון שקל לחברות שיבקשו את ההקצאה

חיסכון לפנסיה / צילום: שאטרסטוק

בני 50 ומטה? הפנסיה שלכם נמצאת בסכנה

בניגוד לחובות של מדינות, ההתחייבויות הפנסיוניות שלהן הן נתון חמקמק ולא מספיק שקוף, שהולך ותופח, מעיק על תקציביהן ומסכן את יכולתן לממן את הוצאותיהן השוטפות בעתיד ● אם ייפגעו, יהיה לזה מחיר אנושי כבד ומשמעויות פוליטיות וחברתיות שקשה להעריך

מיצובישי / צילום: יחצ

מבחן דרכים: מיצובישי אקליפס קרוס אישי אך לא ספורטיבי

המצטרף האחרון לפלח רכבי הפנאי הצפוף, מיצובישי אקליפס קרוס, סוגר את הפער בין להיטי המכירות אאוטלנדר ו-ASX, בזכות עיצוב אופנתי ותא נוסעים מרווח ● יש לו מנוע חדש וחזק ואבזור מקיף אבל הוא לא ספורטיבי כפי שמרמזים העיצוב והשם

יוסי גורן / צילום: ליאור מזרחי

יש גם אקזיטים עצובים: הסיפור של התעשיין יוסי גורן

יוסי גורן, תעשיין כחול-לבן שבנה את גמאטרוניק ב-48 שנה ובעשר אצבעותיו, לא מאוכזב מהסכום שבו נמכרה החברה בשבוע שעבר לסולאראדג' (40 מיליון שקל), וגם בגיל 79 הוא לא מתכנן לצאת לגמלאות. הוא כן היה שמח אם בתו הייתה ממשיכה את מפעל חייו: "אבל יש לה חמישה ילדים קטנים, ואני אעשה לה רע אם אדרוש את זה ממנה" ● ראיון מפוכח