גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יפצה נוסעים שטיסתם בוטלה - הסוכן או חברת התעופה?

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע כי נוסעים שטיסתם בוטלה יקבלו פיצוי של יותר מ-11,000 שקל מחברת התעופה טורקיש איירלינס ומאתר סמארטאייר

מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס
מטוס ג'מבו/ צילום: רויטרס

מי אמור לפצות נוסעים שטיסתם בוטלה? האם חברת התעופה שביטלה את הטיסה אך עדכנה מראש את סוכנות הנסיעות? האם סוכנות הנסיעות שלא הודיעה לנוסעים במועד? או שמא שתיהן ביחד? בנושא זה דן בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, לאור תביעה שהוגשה נגד טורקיש איירליינס ואתר סמארטאייר על-ידי זוג נוסעים שרק עם הגיעם לשדה התעופה בבוסטון גילו כי טיסתם בוטלה.

בית המשפט קבע כי שתי החברות, בחלוקה של 30% (טורקיש) ו-70% (סמאראייר), יפצו את הנוסעים בסך כולל של 11,340 שקל.

הדיון שערכה הרשמת הבכירה עדי בר-טל התמקד כאמור בסוגיה על מי משתי הנתבעות - חברת התעופה או האתר בו נרכש הכרטיס - לפצות את הנוסעים.

ומעשה שהיה כך היה: הנוסעים רכשו דרך אתר סמארטאייר שני כרטיסי טיסה הלוך-חזור בקו תל-אביב-בוסטון, עם עצירת ביניים באיסטנבול, וזאת באמצעות טורקיש איירליינס. טיסת ההלוך התקיימה במועד, וטיסת החזור תוכננה להתקיים ב-25.10.2016 בשעה 23:30.

עם הגעת הנוסעים לנמל התעופה התברר במפתיע כי טיסת החזור בוטלה. נציג של טורקיש איירליינס, שהגיע למקום רק כשעה לפני ההמראה המתוכננת, הציע לזוג להמריא בטיסה חלופית בעוד 6 ימים - מה שלא היה ריאלי מבחינתם. למחרת היום הזמינו דרך סמארטאייר טיסת חזור לאותו היום, קרי יום אחרי המועד המתוכנן, והשניים הגיעו ארצה בעיכוב של יממה מהמועד המתוכנן.

החוק קובע כי לנוסעים מגיע פיצוי - אולם על מי מוטלת האחריות?

טורקיש איירליינס טענה כי מי שצריך לשאת בפיצויים הוא האתר דרכו בוצעה ההזמנה, משום שחודש לפי מועד טיסת החזור המתוכננת הודיעה טורקיש על ביטול הטיסה מסיבות תפעוליות. טורקיש טענה כי שלחה על כך הודעה לסמארטאייר ואף סיפקה כרטיסי טיסה חלופיים לבני הזוג.

עוד טענה חברת התעופה כי מי שצריך לעמוד בקשר עם הנוסעים היא סוכנות הנסיעות, במקרה הזה סמארטאייר. כן נטען כי פרטי הנוסעים לא הוזנו כראוי בעת ההזמנה, כך שם לו רצתה - לא יכלה ליצור קשר ישירות עם הנוסעים. עוד נטען כי הנוסעים יכלו לחסוך מעצמם את הנסיעה לשדה התעופה אילו היו בודקים מראש את לוח ההמראות.

סמאטראייר, מצידה, טענה כי האחריות לביטול הטיסה מוטלת על חברת התעופה, וכי טורקיש אמנם הודיעה לה מראש על ביטול הטיסה, אולם ההודעה לא נחזתה על-ידי סוכנות הנסיעות, וטורקיש התרשלה בכך שלא וידאה כי ההודעה אכן התקבלה. גם כאן נטען כי על הנוסעים, כפי שגם גורסים המסמכים עליהם הם חתומים, צריכים היו לבדוק טרם הגעתם לשדה התעופה שינויים אפשריים בלוח הטיסות, מה שילו לגלות גם אילו היו מבצעים צ'ק-אין מוקדם.

כאמור, הרשמת הבכירה דנה בסוגיה מי האחראי למחדל ומה שיעור הפיצוי שלו זכאים התובעים, תוך שמתחה ביקורת על התנהלות שתי הנתבעות. ראשית טענה הרשמת כי טורקיש הסתפקה במשלוח הודעה על ביטול הטיסה לסוכנות הנסיעות, מבלי לוודא כי הנוסעים קיבלו הודעה זו, בבחינת "שגר ושכח", כאשר היא מחדדת כי החוק קובע מפורשות כי נטל ההוכחה לכך שהנוסע ידע אודות השינוי במועד הטיסה מוטל על המוביל (כלומר על חברת התעופה) ולא על גורם אחר.

את רשלנות סמארטאייר היא סיכמה בשני אופנים: ראשית, אי-הזנה מלאה של פרטי הנוסעים בעת ההזמנה; ושנית, אי-יידוע הנוסעים על שינוי מועד הטיסה בהתאם להודעה ששיגרה אליה טורקיש.

לדבריה, "סוכנות הנסיעות אינה מהווה מתווך בלבד. עליה להעביר מידע ללקוחותיה ולהבטיח כי השירות אכן יסופק להם, בהתאם להזמנתם... סוכנות הנסיעות לא איתרה את הבעיה ולא מנעה את המחדל במשך קרוב לחודש ימים. סוכנות הנסיעות לא פעלה כלל כמצופה מסוכנות נסיעות סבירה בממשק שהיא מקיימת אל מול הלקוח".

באשר לטענה כי אילו היו מבצעים הנוסעים צ'ק-אין מראש ,הם היו מגלים בדבר שינוי מועד הטיסה, פסקה בר-טל כי "אם התובעים היו מבצעים צ'ק-אין יום לפני הטיסה, הדבר היחיד שהיה נחסך מהם הוא ההגעה לשדה התעופה. צ'ק-אין מבוצע כ-24 שעות לפני הטיסה, כך שהוצאותיהם, הזכות לקבלת פיצוי סטטוטורי ועוגמת-הנפש של התובעים לא היו נחסכים. החיסכון היחיד היה בהוצאות הנסיעה לשדה התעופה... במצב דברים זה איני סבורה כי לתובעים אשם תורם, ובכל מקרה אין הוא מפחית מהפיצוי הסטטוטורי לו הם זכאים".

אמנם הנוסעים קיבלו כרטיסי טיסה חלופיים, אולם לא קיבלו שירותי סיוע, לרבות לינה והסעות לאור ביטול הטיסה. מכאן שלפי חוק התעופה (חוק טיבי) ובהתאם למרחק הטיסה, הרשמת קבעה כי כל נוסע יקבל פיצוי של 3,070 שקל. אל הסכום הזה הוסיפה לשני הנוסעים (יחד) עוד 4,000 שקל כפיצוי לדוגמה, שמטרתו בעיקר להרתיע את החברות מהפרת החוק ולעודד צרכנים לממש זכויותיהם. הפיצוי, כך פסקה, יעמוד על 10,140 שקל, כאשר 30% ממנו תישא טורקיש איירליינס, ו-70% תישא סמארטאייר. בנוסף ישלמו שתי הנתבעות סכום של 1,200 שקל כהוצאות משפטי וכיסוי ייעוץ משפטי שקיבלו התובעים (ת"ק 61967-02-17). 

עוד כתבות

מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי / צילום: רויטרסס

החזון של מנכ"ל אובר מתממש, אבל המשקיעים מודאגים

ההכנסות של אובר ממשיכות לעלות מרבעון לרבעון והפסדים מצטמצמים, אך הפסדים כבדים בחטיבת המכוניות האוטונומיות לצד צרות רגולטוריות בניו-יורק ובלונדון מעכירים את התמונה

מארק צוקרברג / רויטרס

פייסבוק מציגה עכשיו פוסטים של 25 חברים בלבד? לא באמת

שמועה שמסתובבת ברשת החברתית גורסת שהיא שינתה את האלגוריתם ומגבילה את מספר אנשי הקשר שאליהם הגולשים נחשפים ● מדובר במתיחה, לא יותר

מתנות חג / צילום:  רויטרס, Mark Blinch

כמה אתם תקבלו? 3 מיליון עובדים יקבלו השנה שי לחג

כמדי חג מוציאה חברת ועדים המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית-חברתית של ועדי העובדים בישראל, את סקר תקציבי מתנות החג שיקבלו העובדים השכירים במשק ● מי יקבל תלושים וכמה?

אתר עבודות של שפיר הנדסה / צילום: אסף מרדכי

שפיר הנדסה ופיצרוטי יבנו את כביש הגישה החדש לירושלים

עלות הפרויקט נאמדת בכמיליארד שקל ● הבנייה צפויה להתחיל ב-2019 וכביש 16 ייפתח לתנועה ב-2023

צמיחה / צילום: Shutterstock

האטה במשק: קצב צמיחה של 2% בלבד ברבעון השני

ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-0.5% וההשקעות בנכסים ירדו ב-6.6%

קאר שולץ / צילום: יחצ

טבע מעודדת: תוצאות חיוביות בניסוי תרופה לכאבים כרוניים

טבע מפתחת את Fasinumab, המיועדת לטפל בכאבים כרוניים שנובעים מדלקת מפרקים ניוונית של הברך או הירך, יחד עם חברת Regeneron ● "אנו מעודדים מנתונים אלו ומצפים להתקדם בתכנית הניסוי", אמר הנשיא והמדען הראשי של Regeneron

טבע / צילום: רויטרס - Ammar Awad

הניסוי שהצליח והשיווק שאושר: למה זינקה טבע בלמעלה מ-7%

שעות ספורות לאחר שהחברה דיווחה על הצלחה בניסוי קליני שלב 3 במוצר מקורי לטיפול בכאב, ה- FDA אישרה לשיווק גרסה גנרית ראשונה לתרופה אפיפן של המתחרה מיילן - גרסתה של טבע

ארדואן עם חתנו, שר האוצר, בראט אלבייראק./ צילום: רויטרס Umit Bektas

ההנהגה הטורקית מאבדת אחיזה במציאות

נשיא טורקיה ריכז כל-כך הרבה סמכויות בידיו, עד שאינו יכול להתחלק באחריות - או באשמה ● הוא מנסה להתמודד עם משבר כלכלי דרמטי באותם אמצעים שבהם הוא מטפל ביריבים פוליטיים: בצעקות רמות ובאיומים ● הוא קורא להחרים אייפונים, בשעה ששר האוצר שלו מבטיח להפיל את הדולר ● פרשנות

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

תאגיד השידור נ' עובדי החינוכית: לא מספקים לילדים תוכן ראוי

עובדי החינוכית מסרבים להעביר את חומרי הארכיון וההפקות לאנשי "כאן חינוכית" ●  עובדי החינוכית משוכנעים שהביאו אותם לקצה על מנת שאפשר יהיה להפעיל עליהם לחצים, ולכן הם מסרבים בשלב הזה להעביר את חומרי הארכיון ● קובלנץ: "מנכ"לית החינוכית פוגעת אנושות ביכולת התאגיד לספק לילדי ישראל תוכן ראוי"

שרגא ברוש / צילום: אסף שילה

ברוש: יבואני המלט יחסלו את התעשייה המקומית ויעלו מחירים

נשיא התאחדות התעשיינים על ההחלטה להטיל היטל היצף על יבוא מלט מטורקיה ומיוון: "שלאף אחד לא יהיו אשליות - ביום שבו תחוסל תעשיית המלט הישראלית, יבואני המלט ירגישו חופשי וימהרו להעלות מחירים כאוות נפשם" ● חברת סימנט איי.אס: "ברוש מנסה להלך אימים על שרי האוצר והכלכלה"

רמי לוי וקופיקס/ צילומים: יחצ ואיל יצהר

לרמי לוי מחכה קפה בוץ: הכנסות קופיקס יורדות, וההפסד גדל

לוי, בעל השליטה החדש המיועד, יכול להתעודד מכיוון חיובי יחסית במגזר הפעילות של רשת הסופרמרקטים "סופר קופיקס", שבה מחזיקה קופיקס 50% מהמניות

נתניהו בסנטרל פארק / צילום:  לעמ אבי אוחיון

האם עתירה לבג"ץ תעכב מינויים בכירים בשירות המדינה?

התנועה לטוהר המידות הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה לבטל את מינוי נציגי הציבור בוועדה למינויים בכירים ● טענת התנועה היא שישנם פגמים במועמדותם של שני נציגי הציבור, שנובעים מהיותם מקורביו של ראש הממשלה

עו"ד יהודה שפר/ צילום: שלומי יוסף

יהודה שפר: "אכיפה כלכלית כואבת לעבריינים יותר מהמעצרים"

עו"ד שפר, שחתום על "מהפכת החילוטים", מאמין כי "האכיפה הכלכלית שלנו ראויה לציון ולא לגנאי" ● "בניגוד לפער הנטען בין היקף התפיסות להיקף החילוטים, הנתונים האמיתיים מראים כי 70% מהרכוש שנתפס בתחילת ההליך נלקחים באופן סופי ממי שהורשע ע"י ביהמ"ש"

קומסי קומסה/ צילום:אוהד רומנו

שוב: "קומסי קומסה" של yes לא יורדת מראש דירוג הפרסומות

גיאוקרטוגרפיה: נתוני האהדה לפרסומת של yes ממשיכים לטפס, למרות שהקמפיין נמצא תקופה לא מבוטלת באוויר ● הפרסומת לטריווגו, שהופקה באופן עצמאי, היא המושקעת ביותר השבוע עם 1.07 מיליון שקל

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

העלאת המחירים תבוטל? זה מה שכחלון מציע לתנובה

ל"גלובס" נודע כי בתמורה תנובה תחזור בה מהעלאת המחירים שביצעה לאחרונה ושבישרה על גל ההתייקרויות רגע לפני החגים, וגם תמשוך את הבג"ץ שהגישה ● שר החקלאות הטיל וטו על ההצעה

ערן וולף מוקי ודורון שניידמן / צילום: יונתן בן חיים

לאומי פרטנרס תממש השקעתה במימון ישיר בתשואה של 300%

מכירת המניות תיעשה באמצעות עסקת החלפת מניות עם ביטוח ישיר הציבורית לאחר שנראה שהתוכנית להנפקת מימון ישיר הוקפאה בינתיים

בן הורוביץ. יהודי, חובב ראפ  ומייסד קרן לקידום אפרו אמריקאים / צילום: רויטרס ,Stephen Lam

אחרי אנתוני ובראיינט: גם דוראנט ישקיע במסגרת קרן הון סיכון

כוכב אלופת ה-NBA ושחקן הקולנוע ויל סמית' יהיו בין השותפים בקרן חדשה, שמטרתה לעודד שילוב אפרו-אמריקאים במגזר הטכנולוגי

ניר שטרן / צילום: יוסי צבקר

דוחות חלשים לסלקום: הפסד עקב הוצאות פרישה לעובדים

הוצאות חד-פעמיות בסך 26 מיליון שקל, בגין פרישה של 200 עובדים, העבירו את סלקום להפסד נקי של 37 מיליון שקל ברבעון השני ● ההכנסות מהמגזר הסלולר ירדו, ומנגד ההכנסות של מגזר הטלוויזיה והאינטרנט עלו ● ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי נותרה ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם: 51.8 שקל

נוסעים בשדה תעופה לאחר ביטול טיסות של ריאנאייר / צילום: רויטרס

יותר תחרות בתעופה? מצב הצרכן הולך ומידרדר. רינאייר כמשל

מחלוקת בין חברת התעופה עם חלק מטייסיה, ששובתים במחאה על תנאי העסקתם, הובילה לביטולים של אלפי טיסות - והיד עוד נטויה ● האם החברה תאבד את אמון הנוסעים? לא בטוח, כי מסתבר שאת האמון הזה אפשר לקנות בזול

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס

זהירות, חשיפת יתר! הסכנות בהשקעה דרך מדדים

בזמן שכללי הרגולציה דואגים לצמצם סיכונים ספציפיים במניות בודדות, דווקא בהשקעה דרך מדדים, אשר לעתים קרובות יוצרת חשיפה גבוהה יותר למניה מסוימת מהשקעה ישירה, ההגנה על המשקיעים רופפת