גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שדה התעופה רמון: תכנון שאפתני וקצת קיטש

סיור ראשון בשדה התעופה רמון ההולך ונבנה בתמנע, שנראה כמו קופסה ענקית ומנסה להשתלב במדבר כמו חזיון תעתועים ■ האדריכל אמיר מן: "אנחנו מחדירים אור טבעי, כמו בבנייה מדברית מסורתית"

שדה התעופה רמון / צילום: מן שנער אדריכלים
שדה התעופה רמון / צילום: מן שנער אדריכלים

שדה התעופה החדש ע"ש אילן ואסף רמון נמצא בימים אלה בשלבי סיום (באיחור אופנתי של שנה לפחות). כבר עכשיו אפשר לשמוע מיוצריו ומקימיו שמדובר בפרויקט חדשני מסוגו, בארץ ובכלל. על התכנון חתומים האדריכלים אמיר מן ועמי שנער ומשה ואורנה צור, העומדים בראש שני משרדי אדריכלים ותיקים, מהגדולים בארץ.

משרד מן-שנער אחראי בין היתר למבנה מרכז עזריאלי בצומת ראשונים, לתוכנית המתאר החדשה של באר שבע ולתכנון נמל הפולינום בחיפה. משרדם של משה ואורנה צור בנה בין השאר את מגדל הולילנד בירושלים, את מגדל ארלוזורוב (מוסך דן) ובארי נהרדעא בתל-אביב ואת פרויקט "גב ים" בהרצליה פיתוח.

סיור באתר שדה התעופה החדש של אילת מגלה ששילוב הפעולה בין שני המשרדים המובילים יצר אדריכלות שאפתנית, טכנולוגיות בנייה מתקדמות שעדיין לא נראו פה, אבל גם מאמץ לייצר מצג של סביבתיות.

שדה התעופה ממוקם במרכז מניפת הסחף (הדלתא) של נחל נמרה, ממזרח לכביש 90, כמה עשרות מטרים מגדר המערכת הגבוהה (25 מטר גובה!), שנבנית עכשיו בגבול עם ירדן. הוא אמור לענות על הגידול המשמעותי בטיסות לואו קוסט לארץ, ולשמש בשלב הסופי כ-4.25 מיליון נוסעי תיירות פנים וחוץ בכל שנה. לשם השוואה, בנתב"ג עוברים כ-21 מיליון נוסעים בשנה.

שדה התעופה החדש אמור לשחרר את אילת משדה התעופה שבמרכז העיר, וכך לאפשר פיתוח עירוני וגדילה (על פי התוכנית, בשטח של 700 דונם תבנה רצועת מלונות חדשים בהיקף 2,070 חדרים ועוד 1,000 דירות), וכן לשחרר את העיר מהתלות בשדה התעופה הצבאי בעובדה לטיסות בינלאומיות. כמו כן, הוא אמור לשמש אלטרנטיבה לנתב"ג במקרה חירום. גודל השדה הוא 14,500 אלף דונם, היקף השטח הבנוי של הטרמינל הוא 40 אלף מ"ר, והעלות המוערכת של הפרויקט היא 1.6 מיליארד שקל.

"קיבלנו השראה מסלעי המדבר"

מה שמאפיין את שדה התעופה הנבנה בערבה הוא השאיפה להכניס את מירב הפונקציות למבנה האחד של הטרמינל וחתירה לגיבוש שפה אדריכלית אחת כוללת.
האזור הבנוי מורכב ממגדל פיקוח ומשלושה מבנים גדולים: במרכז הטרמינל מצידו הצפוני יש מבנה מנהלה ומצד דרום מבנה שירות. מבנה הטרמינל עצמו נראה אמנם כמו קופסה ענקית, אך הוא מחולק לשני חלקים ובמרכז יש פטיו, לכל האורך. החלק המערבי משמש כאולם כניסה ויציאה והחלק המזרחי, הצופה על הרי אדום, מחבר את באי המקום עם המטוסים. המעבר בין שני החלקים הוא באמצעות גשרים מקורים, המתפקדים כ"קושרות".

אמיר מן, שבשש השנים האחרונות היה ראש צוות התכנון וריכז את הפרויקט, מדגיש שהשדה נבנה על שטח שלא היה בו כלום (greenfield project) ואינו מהסס לקבוע שזה פרויקט "משנה פני עיר", "לאומי", "ברמה בינלאומית" ו"יוצא מן הכלל".

שדה התעופה רמון / צילום: מן שנער אדריכלים

- למה לבנות אותו דווקא כאן?

"המצב הקיים כרגע הוא שיש את שדה התעופה באילת וכל הטיסות הבינלאומיות הן בעובדה, שהוא שדה תעופה צבאי, 65 ק"מ מאילת. בעולם התעופה זה נקרא split operation, שזה אסון להפעלה של שדות תעופה. מריצים עובדים מאילת וחוזרים לשדה. זה טירוף. לא כלכלי. כרגע יש גידול בכמות הנוסעים הפנים והחוץ ארצי, שקשור גם לזה שחברות הלואו קוסט זיהו את תמנע כפוטנציאל. ryanair התחייבו על 80 אלף נוסעים והם יגמרו את השנה עם 100 אלף. זה אומר שזה הצלחה גדולה".

- מה הניע אתכם בתכנון?

"התחלנו עם קופסה, כמו איקאה (משרד מן-שנער אחראי לתכנון הסניף הראשון של איקאה בארץ, בנתניה), להבדיל מנתב"ג, שזו אדריכלות של פעם, בניין בצורה של כוכב שלא יכול לגדול. לקחנו את הכיוון של קופסה ואנחנו מחדירים אור טבעי דרך שני פטיואים, כמו בבנייה מדברית מסורתית.

"במקומות שבהם הנוסעים נכנסים ויש מבט למטוסים ולהרים פתחנו את המסה הבנויה. זה השדה היחידי בעולם שיש לו שפה אדריכלית אחת: מבחוץ יש מעטפת של פח אלומיניום בצורת משולשים, כמו אוריגמי, או סלע, קונטרסט של המדבר השטוח. מבפנים זה נראה כמו מערה. הכל עשוי מעץ".

"יש משמעות למבט מהאוויר"

אסף מן, שהיה שותף בעיצוב הקונספטואלי של הפרויקט, מרחיב מעט באשר למקורות ההשראה לעיצוב: "מבני השדה מעוצבים בשפה אדריכלית אחידה השואבת השראה מסלעי המדבר ומהנוף המרהיב של הרי אדום, וכן מעולם התעופה הנקשר לטכנולוגיות מתפתחות. קומפוזיציה של מיראז' עתידני בלב המדבר, מפוסלת באדיקות מול מבטי הגעה ויציאה של המשתמש. אלו סדרה של נפחים זוויתיים, מבני קמטים זוויתיים, מחופי אלומיניום לבן בדוגמת משולשים, המאחדים קירות ותקרות בהמשכיות מלאה על מנת ליצור גופים 'שלמים'. שלמות הגיאומטריה של בית הנתיבות נפרץ על ידי קירות מסך עבור כניסות וחצרות הפנים. המבנה מצל על עצמו - בדומה לסלע המדברי אשר עוצב על ידי כוחות הטבע".

אדריכלית הנוף ליטל פביאן סמוק, ממשרד תמא, היא האחראית לפיתוח הנופי של מתחם שדה התעופה. פביאן סמוק מסבירה שנקודת המוצא לעיצוב הנוף הייתה המיקום של שדה התעופה, באמצע מניפת הסחף של הנחל: "הנוכחות של הדלתא ריתקה אותנו והחלטנו לתת לה ביטוי בתכנון. אסור לשכוח שזה שדה תעופה ויש משמעות למבט מהאוויר. לכן, התכנון של מערך חניות המבקרים איננו אורטגונלי כרגיל, אלא מבוסס על הגיאומטריה של הערוצים. מערכת השבילים מלווה בצמחיה מדברית. גן של אקזמפלרים, שמלווה את הנוסע ממקום החניה ועד הטרמינל. מרבית השטח אינו מגונן ויש בו שיחזור של החמאדה (מרבד אבנים).

"בטרמינל עצמו יש פטיו מאורך, חריץ של קרקע שמפריד בין אזור הבידוק לחלק האווירי. כשאתה עובר מעל, בגשרים, אתה צופה מקצה לקצה באזור שמרוצף במערך של שברים, שמזכירים אדמת לס מבוקעת. בין השברים תהיה צמחיה מקומית שתיתן מופע עונתי".

"החלק המעניין, שעבורנו היה חדש, היה לראות איזה מיני צמחים אנחנו יכולים להביא. מאחר שאין משתלות באזור הגדרנו מראש יעד של איסוף מיני צמחים מקומיים באזור, כולל הקמת משתלה באתר. הצלחנו לאסוף, ברדיוס של 4 ק"מ, יותר מ-40 מינים. בסיוע של משתלת חישתיל הנבטנו אותם וגידלנו. לנו זה היה חשוב לייצר עושר מתוך המגוון הקיים. רצינו להביא כמה שפחות צמחי תרבות".

שדה התעופה רמון / צילום: מן שנער אדריכלים

- עשיתם לא מעט תכנון ערים. איך הגעתם לשיתוף-הפעולה עם משרד צור של תכנון שדה התעופה?

אמיר מן: "מוישה צור ואני זכינו במכרז, לא בתחרות. כל אחד מאיתנו התכונן לגשת בנפרד, אך נודע לנו שחלק מהאנשים שניגשים חוברים יחד והייתה הרגשה שאם כל אחד הולך לבד, אז הסיכוי יותר נמוך. זמן ההתארגנות היה לא ריאלי. לנו היה ידע בתחום התעופה, ושבוע או שבועיים לפני הגשת המכרז, נפגשנו לארוחת בוקר, סגרנו את הדברים וניגשנו יחד. מולנו התמודדו משה ספדי יחד עם משרד אלדר-מושלי, שהיו שותפים בתכנון פרויקט נתב"ג 2000.

"מאז אנחנו עובדים יחד. בתכל'ס, אני שימשתי כראש צוות התכנון, וזה די קבר אותי בהמון עבודה. שדה התעופה הוא חתיכת אירוע. אם אני מסתכל, אני המום. אני מאוד גאה. זה פרוייקט לאומי, ואנחנו גומרים אותו במסגרת התקציב".

- אתה היית לא רק ראש צוות האדריכלים, אלא גם מנהל הפרויקט, תופעה מאוד לא שכיחה בישראל. מה זה אומר?

"מעמד האדריכל נשחק במשך השנים, יש צוות שלם שעובד מול היזם, כולל מהנדסים, שהוא יותר חשוב מהאדריכל. האדריכל הוא כבר לא הגורם המוביל. זה קורה בגלל שרוב האדריכלות נעשית עבור השוק הפרטי, ולא עבור המדינה. בשדה התעופה החדש של אילת התהפך העולם, זה פרויקט בקנה מידה ענק, כשראש הצוות הוא אדריכל. אני, אמיר מן, משמש ראש צוות התכנון.

"זה רחוק מתל-אביב, וצריך לטוס כל הזמן"

"לא כל אדריכל יכול לעשות את זה. יש כאלה שמתעניינים רק באדריכלות ורואים בניהול טירחה. אני מתאים לזה ואני עושה את זה באהבה. היתרון העיקרי שלי כאדריכל הוא שאני יודע לנווט את התקציבים עם הדגשה והעדפה לתחומים האדריכליים. עם מהנדסים לא מתווכחים, אבל בסוף, באינסטלציה ובצנרת, שם נגמר הכסף ומתפשרים על האדריכלות".

- במסגרת הזמנים לא עמדתם.

"אנחנו פחות או יותר בלוח הזמנים, למרות כל הכתבות. היו כל מיני תאריכים שנקבעו ע"י פוליטיקאים, אבל כשהם קובעים תאריך הוא אף פעם לא ריאלי. בסוף צריך לבנות, צריך פועלים. באילת קשה להשיג עובדים, מפקחים. קשה לתכנן - זה רחוק מפה (תל-אביב). צריך לטוס כל הזמן. זה פרויקט קשה. תכל'ס, ציפינו לגמור בנובמבר 2017. אני מעריך שבאפריל 2018 אנחנו גומרים. אנחנו עושים עכשיו הרצות".

פרשנות / תשוקה אותנטית לאדריכלות חדשנית

הביקור באתר והמפגש עם אדריכלי שדה התעופה החדש מרתק משום שהוא חושף את התשוקה העצומה והאותנטית לייצר בארץ אדריכלות חדשנית, איכותית ומאתגרת בקנה מידה שלא היה פה. האדריכלים השתמשו בניסיונם הרב ובכל פלאי תוכנות תלת המימד הידועים לאדריכלים בארץ ובחידושים טכנולוגיים שיובאו ממקומות אחרים כדי לייצר פרויקט מעוצב, חכם, פשוט וקליל למראה.

מצד שני, הנרטיב של "להתחבר לסביבה" הוא אופנתי ועונה כביכול על כל כללי התקינות, אך בהקשר של שדה התעופה החדש של אילת הוא מעניק תחושה לא נוחה של מאמץ עיצובי מיותר. זה בולט בשיח על המעטפת השבורה של המבנים, ה"אוריגמי", שאמורה להזכיר סלע מדברי (הרי האדריכלים השתמשו באותה שיטה בדיוק בקניון עזריאלי בראשון-לציון, ומשרד אדריכלים אחר מיישם את השיטה הזו עכשיו בבניית אצטדיון בלומפילד המתחדש).

זה תקף גם לעמודי מבנה הטרמינל, העשויים פרופילי פלדה צבועים בלבן ואמורים להתייחס לצמרת עץ השיטה הסלילנית, לריצוף השטחים הציבוריים, שמחקה כביכול את הקרקע המבוקעת, ובעיקר לניסיון המופרך לשחזר את ערוצי הזרימה האבודים של מניפת הסחף, שעם הקמת שדה התעופה נהרסה וחוסלה לבלי שוב.
המוטיבציה להשתמש בצמחייה מדברית מקומית, כולל יומרת הצלת המינים האדומים (בסכנת הכחדה), היא חיננית, אך מיותרת. פרויקט בסדר גודל כזה הוא נטע זר במרחב המדברי. זה נהדר שהוא לא צורם בנוף המרהיב, אבל אין צורך להעמיד פנים שהוא אורגני, מקומי, או מיטיב עם הטבע.

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מיקרו־סטרטג'י יורדת ב-10%, שיאומי עולה ב-12%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות