מה חשוב לבדוק לפני ביצוע השתלות שיניים?

על מנת שהשתלת שיניים תצליח באופן המיטבי ביותר, חשוב להתייחס בכובד ראש לתהליך השיקומי של המטופל ■ "יש הרבה מקרים בהם שתלים הותקנו בצורה נכונה והבעיה נוצרה רק לאחר הוספת כתר"

יש לברר אם הרופא עבר הכשרה להשתלת שיניים/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
יש לברר אם הרופא עבר הכשרה להשתלת שיניים/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף ד"ר זאב אורמינר

רבים רואים בהשתלת שיניים את הפתרון למצוקתם - הן מבחינת תפקוד משופר של הפה והן מבחינת חזות אסתטית. אולם לפני שניגשים לבחירת טיפול שיקומי שכזה להעלאת איכות החיים, חשוב להתייחס למספר סוגיות שמשפיעות על הצלחתה של השתלה, למשל, הרופא המבצע את הטיפול, סוג השתל ותכנון נכון של ההליך על כל שלביו מתחילתו ועד סופו.

ד"ר זאב אורמינר, מומחה לשיקום פה, ראש המחלקה לשיקום הפה, בית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב, מציג 5 פרמטרים עיקריים שיש לקחת בחשבון לפני טיפול השתלת שיניים:

הכנת תוכנית שיקום על ידי הרופא המשקם

אחד הדברים המהותיים שקובעים את הצלחתה של השתלת השיניים הוא גיבוש תוכנית שיקום וביצועה על ידי רופא משקם, על פי הפרספקטיבה המקצועית שלו. ד"ר אורמינר מסביר: "פציינטים רבים מייחסים חשיבות בעיקר לפעולה הכירורגית של השתלת שיניים ל'חלק הניתוחי' במסגרתו קודחים בפה. הם אינם מודעים לכך שלהרכבת הכתר או התותבת, יש השפעה משמעותית על השגת התוצאה הסופית".

לדברי ד"ר אורמינר, "השתל הוא למעשה חלק מתהליך שיקום כולל. רופא משקם צריך להיות בעל הידע הדרוש והראייה האינטגרטיבית שמסייעת לו למקם מראש את השתל באופן בו החיבור בינו לכתר ישיג מראה אסתטי ותפקוד איכותי".

ד"ר זאב אורמינר / צילום: דרור סיתהכל
 ד"ר זאב אורמינר / צילום: דרור סיתהכל

תכנון נכון - מהכתר לשתל

קיימות מגוון דרכים להתקנת שתל, אך כדי שהוא ישרוד או ימוקם בדרך היעילה ביותר, יש לתכנן את מיקומו על פי מיקום הכתר. זו הסיבה שלא מספיק שהשתל מוקם באופן תקני בלסת התחתונה, אם מאוחר יותר, בהרכבת הכתר, המטופל לא יוכל לסגור את הפה או ללעוס כי השן העליונה מפריעה לסגירה. "יש הרבה מקרים בהם שתלים הותקנו בצורה נכונה והבעיה נוצרה רק לאחר הוספת כתר. למשל, רופא התקין שתל קצר יחסית על סמך כמות מצומצמת של עצם ויחד עם הכתר התקבלה תוצאה לא מחמיאה".

בשיקום פה אי אפשר למקם את השתל ולקוות שהכתר יתאים עצמו אליו. "תהליך שיקום פה מבוסס על ראייה עתידית של איך ייראה ויתפקד הכתר עם השתל".

הניסיון וההכשרה של הרופא

לימודי רפואת שיניים בסיסיים אינם מספקים בדרך כלל הכשרה מקצועית לביצוע שתלים ורופאי השיניים רוכשים את הידע בתחום באופן עצמאי - למעט מומחים בתחומים שונים. ניתן גם להשתלם בתחום זה בקורסים שמקיימת האקדמיה מעת לעת. לכן, יש לדעת אם הרופא המבצע עבר הכשרה מקצועית מסודרת שאפשרה לו להתמקצע ולהתמחות לעומק ובדרך מקיפה בהשתלות שיניים, כך שיוכל גם לתת מענה מדויק במקרים מורכבים.

איכות השתל

בשוק יש מגוון רחב של שתלים, שפותחו ויוצרו על ידי חברות ישראליות או בינלאומיות, רובן עומדות בתקנים המחמירים ביותר. עם זאת, לאחרונה דווח על כך שניתן לרכוש שתלים באמצעות הרשת ישירות מסין בעלויות זולות. ד"ר אורמינר מדגיש ששתל הוא אביזר רפואי שמושתל בפה ולכן יש להיזהר ולבדוק היטב עם הרופא, מאיזו חברה מגיע השתל והאם מדובר בחברה מקצועית ומוכרת בענף השתלים.

המקום בו מתבצעת ההשתלה

השתלת שיניים היא הליך רפואי ובין הקריטריונים שמשפיעים על הבחירה ברופא, צריך להיות גם המקום בו היא עתידה להתבצע. "חשוב לוודא שהשתל מוחדר באווירה סטרילית ככל שניתן. יש לזכור שזהו אביזר רפואי שמוחדר לאיבר ביולוגי והסטריליות של השתל, המכשור הרפואי והקליניקה עצמה חיוניים בתרומתם לאיכות ההשתלה".

בשורה התחתונה, השתלת שיניים דורשת תהליך שיקומי עם מרכיב ניתוחי. מה שקובע בסוף היא התוצאה השיקומית שאמורה להיות פונקציונלית ואסתטית כאחד. מעבר לכך, מסכם ד"ר אורמינר, יש להתייחס גם לסוג השתל ולצד הסטרילי של המרפאה. "זול יכול לעלות ביוקר ולכן, חשוב לשקם את הפה אצל הרופא המתאים ביותר במקום איכותי בלי פשרות".

ד"ר אורמינר, מומחה לשיקום הפה.

לכניסה לאתר הקליקו כאן