"חשוב לי לומר לעובדים שאני מאוד עצוב על האנשים הטובים ברחבי העולם שיעזבו את החברה שלא בטובתם. אני מאוד עצוב על כך, אך זה הכרחי, זה המצב, ואת זה צריך לעשות. ערכנו בחינה מקיפה, ומה שאנו עושים כעת זה מה שצריך לעשות כדי להישאר חברה תחרותית וחזקה" - כך אמר הערב (ה') ל"גלובס" קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע

חברת התרופות הציגה היום את תכנית ההתייעלות הנרחבת שלה הכוללת גם פיטורים של 14 אלף עובדים - מעל רבע ממצבת כוח האדם, ומתוכם כ-1,700 בישראל. עוד לפני פרסום התכנית הרשמית הביעו פוליטיקאים רבים את מורת רוחם מהקיצוצים בארץ, וההסתדרות הכריזה על שביתה כללית ביום ראשון.

- עד כמה טבע פתוחה לדיונים עם ההסתדרות והממשלה בנושא הקיצוצים בישראל?

שולץ: "כמובן שמתקיים דיאלוג, והייתה לי היום שיחה מאוד נעימה עם ראש הממשלה שבה הסכמנו על חשיבות שמירת המטה בפ"ת ועל החשיבות שיש לשורשים של טבע בישראל. כשקיבלתי את תפקיד המנכ"ל, היה לי חשוב לעבור לישראל, ואני בהחלט מבין את החשיבות. עם זאת, חשוב לעשות אופטימיזציה. דנו בשיחה גם על החשיבות שטבע תהיה חברה חזקה ורווחית.

"יש דברים שאינם עומדים לדיון. כשמפעל אינו רווחי ולא מתאים לתמונה הגדולה, צריך לעשות את השינוי. זה 'פאזל' עולמי, ואין בתוכנית פוקוס ספציפי על ישראל. מצד שני יש לנו אתרים כמו כפר סבא וטבע טק שבהם אין כוונות להפחית כוח אדם (נזכיר שבאתרים אלו היו פיטורים בקיץ האחרון, ש.ח.ו)".

- הופתעת מתגובת המניה בעקבות פרסום התוכנית?

"אני חושב שהיה צפוי שתהיה תגובה חיובית, בעיקר בשל הסרת האי-ודאות".

- מה למדת על טבע בחודש וחצי מאז שנכנסת לתפקיד?

"לפני שאמרתי 'כן' לתפקיד הזה, עשיתי שיעורי בית, למדתי הרבה על החברה, כך שלא היו מבחינתי הפתעות רבות בכל הקשור למצב החברה. מה שלמדתי היה בעיקר על האנשים בארגון. בצד החיובי למדתי שהאנשים שפגשתי הם מקצוענים, מסורים, מתאימים לתפקיד ומלאי מוטיבציה. בצד השלילי, למדתי שהארגון היה בנוי בדרך מאוד מסובכת, באופן שהפחית את היעילות של הביזנס. אנו פועלים עכשיו לתקן זאת באמצעות שינוי המבנה הארגוני שעליו הכרזנו, במטרה להפוך לארגון יותר ישיר וברור".

- מה היו הטעויות המרכזיות שטבע עשתה בעבר, שהובילו למצב הנוכחי?

"אני לא צריך לדבר על טעויות שהיו או לא היו בעבר. אני מעדיף להתמקד באתגרים הנוכחיים. אחד מהם הוא שהיו הרבה רכישות שגרמו למבנה ארגוני מאוד מסובך. גם גיאוגרפית, נוצר מצב שיש הרבה אתרי ייצור ומו"פ, כתוצאה מהרכישות הרבות שהיו. בנוסף, הקופקסון היה הצלחה פנומנלית, אך הוא מגיע לסיומו".

- התחרות הגנרית מצד מיילן עזה יותר ממה שצפיתם?

"לא, התחרות היא בהתאם למה שצפינו. אבל באופן כללי, לטבע היה במשך שנים רווח גדול ממוצר אחד ויחיד, וזה תמיד אתגר לחברות להתמודד עם אובדן בלעדיות על מוצר כזה".

כל תוכנית הקיצוצים נועדה למעשה לאפשר לטבע לעמוד בהחזר החובות שלה, 34.7 מיליארד דולר, שרובם נלקחו לצורך מימון רכישת אקטביס ב-2016. סוכנויות הדירוג S&P ומודי'ס מדרגות כיום את החוב של טבע בדירוג השקעה, אך עם אופק שלילי ברמה אחת מעל דירוג "זבל". ב-Fitch הדירוג הופחת לרמת אג"ח זבל. לשאלה האם טבע תוכל לשמר את דירוג ההשקעה שלה, שולץ משיב כי הוא לא יכול לענות על כך משום שזו החלטה של סוכנויות הדירוג. טבע מתכננת להפחית את יחסי המינוף שלה בשנים הקרובות; לפי ההסכמים עם הבנקים המלווים, בסוף 2017 היא צריכה להציג יחס חוב ל-EBITDA של 5.

- אתה אופטימי בנוגע לסיכויי טבע בעתיד?

"אני מאוד אופטימי, אבל אני בדרך כלל יכול לשלב גם ריאליזם שמרני עם האופטימיות הזאת, ואני מאוד אופטימי שנוכל לצאת מהתהליך חברה חזקה".