אושרה תוספת של 1.45 מיליארד שקל לקצבאות הנכים

(עדכון) - לפני מספר חודשים נסגר הסכם בכתב עם הנכים, שכלל העלאה של קצבאות הנכות במשך 4 שנים עד לסך של 4,500 שקל בחודש (מסכום של 2,342 שקל כיום) ■ ח"כ אילן גילאון: הודעת רה"מ מנוגדת להסכמות שהושגו; שוקל לחזור לחסימת כבישים עם הנכים

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה לאישור הגדלת קצבאות הנכים בסך של 1.45 מיליארד שקל. מאוחר יותר היום, בשעות הצהריים, התוספת לקצבאות הנכות אושרה בממשלה. 

לדבריו, "אנחנו מביאים הצעה, אני, שר האוצר ושר הרווחה, שלפיה תאושר הפעימה הראשונה בסכום של 1.45 מיליארד שקל תוספת לקצבאות הנכים. זאת בשורה גדולה מאוד, יהיה לה המשך גם בהחלטת התקציב שאנחנו נביא לממשלה ב-11 בינואר. אני חושב שזאת התקדמות גדולה מאוד, וזה בעצם שינוי שלא היה קיים כאן במשך עשרות שנים, התחשבות אמיתית באוכלוסייה נזקקת שאין ראויה ממנה לעזרה הזאת". 

יצוין כי לפני מספר חודשים נסגר הסכם בכתב עם הנכים, שכלל העלאה של קצבאות הנכות במשך 4 שנים עד לסך של 4,500 שקל בחודש (מסכום של 2,342 שקל כיום). על-פי אותו ההסכם, סך ההעלאות היו אמורות להגיע ל-4.2 מיליארד שקל מתקציב המדינה בשנת 2021, כלומר עלייה מדורגת.

על ההסכם ההוא חתמו יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, וראש המועצה הכלכלית, פרופ' אבי שמחון - מטעמו של נתניהו אל מול יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וח"כ אילן גילאון שמלווה את הנכים במאבקם לאורך השנים.

ההסכם ההוא כלל העלאה מדורגת ולא באופן מיידי כפי שקיוו הנכים להשיג. ההעלאה הייתה אמורה להיות דיפרנציאלית, כלומר בסכומים שונים לפי דרגת נכות ותוך הצמדה של הקצבה לשכר הממוצע במשק (ולא הצמדה לשכר המינימום, כפי שקיוו הנכים להשיג).

העלאת הקצבאות אמורה לחול על 244 אלף נכים בישראל. 

חוזרים לחסום כבישים?

יו"ר סיעת מרצ ומגיש הצעת החוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום ח"כ אילן גילאון, אומר כי הודעת ראש הממשלה מנוגדת להסכמות שהושגו לפני כמה חודשים. לדבריו, הוא שוקל לחזור לחסימת הכבישים עם הנכים.

לדבריו, "העלאת קצבת הנכות היא תיקון עוול מתמשך כלפי רבע מיליון אזרחים ישראלים עם מוגבלויות. הסכם הפשרה עליו חתמנו מדבר על העלאת הקצבה ל-4,500 שקל ב-4 פעימות עם מסגרת תקציבית של 4.2 מיליארד שקל.

"כל צעד אחר של הממשלה ומשרד האוצר הוא ניסיון למסמס ולדחות את ההסכם בקש וגבבה. עד שלא יחוקק ההסכם המלא על כל סעיפיו - אני רואה את ההסכם כמופר ואשקול את צעדיי בהתאם, כולל חזרה לרחובות".