גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגורמים המרכזיים שישפיעו על ענף הרכב ב-2018 | ניתוח

בשנה הבאה יתמודדו השחקנים בשוק הרכב עם גישה אקטיביסטית יותר של הרגולטור ביחס למיסוי הרכב, עלייה בפרופיל הציבורי של שוק ה"אפס קילומטרים" ושינויים מואצים בטעמי הלקוחות ■ ניתוח

יונדאי kona / צילום: רויטרס
יונדאי kona / צילום: רויטרס

ענף הרכב הישראלי מסיים בימים אלה שנת עסקים די יציבה. אמנם ב-2017 נבלמה הצמיחה הדו-ספרתית במכירות שאפיינה את השנים האחרונות, אבל בהתחשב בצפיפות התחבורתית הבלתי נסבלת, בתהליך שהחל בנק ישראל לצינון האשראי לענף ובעודפים של כלי רכב משומשים, יציבות במכירות או אפילו ירידה קלה הן הישג כלל לא מבוטל.

לפי נתונים ראשוניים, גם החודשים ינואר ופברואר 2018 ימשיכו את המסורת של פתיחה מאסיבית. חלק מהמותגים כבר מחזיקים כיום בצבר הזמנות סולידי לשלושה-ארבעה חודשים קדימה בדגמים פופולריים, אבל מעבר לזינוק הראשוני, אופק החיזוי כבר מתחיל להתערפל.

מכירות הרכב בישראל נשענות על יסודות בלתי יציבים מבחינה כלכלית ועסקית, הכוללים אפיקי שיווק מלאכותיים כמו ערוץ ה"אפס קילומטרים", הנסמכים על שערי מטבע נוחים ועל כוחם העודף של המשווקים (יבואנים, חברות הליסינג) ביחס לצרכנים; אשראי זול ונרחב; התערבות הרגולטור בתחרות באמצעות מיסוי; והחלטות קנייה צרכניות, שאינן תמיד רציונליות. בשנים האחרונות, כל העסק הצליח להשיג שיווי משקל מרשים בשיטת "מצליח" הידועה. אבל כאשר היסודות אינם יציבים, די בזעזוע חיצוני גדול כדי להפיל את הקירות. לפיכך, נוותר כרגע על חיזוי ארוך טווח ונסתפק באזכור של כמה "נקודות חמות" שעשויות להשפיע על התנהלות הענף ב-2018, בהינתן סביבה יציבה פוליטית, כלכלית וביטחונית.

ועדת הכספים רוצה שינוי במס

הפעם האחרונה שבה מיסוי הרכב בישראל עבר טלטלה רצינית הייתה בתחילת העשור, בתקופת הרפורמות המקיפות של בועז סופר, סמנכ"ל רשות המסים באותן שנים. מאז בוצעו תיקונים והתאמות, אבל מיסוי הרכב נותר בעיקרון ללא שינוי. זה לא מפליא בהתחשב בהכנסות האדירות שהוא הזרים ומזרים לקופת האוצר.

אלא שכיום הולכים וגוברים הלחצים החיצוניים על רשות המסים לבצע שינויים משמעותיים במיסוי הרכב. אנחנו לא מדברים על מחאה של מיליוני אזרחים קטנים, שכורעים תחת נטל יוקר המחיה המוטורי. אותם אף אחד לא סופר וממילא הם ממשיכים לשלם ולשתוק. אנחנו גם לא מתרגשים מהצהרות טרום בחירות של כבוד שר התחבורה, ישראל כ"ץ, על כוונתו להפחית את מיסוי הרכב.אבל מאחורי הקלעים מתרחשים כיום מהלכים לשינוי מס שווי השימוש על כלי רכב צמודים וכאן חוברת לה קואליציה רבת השפעה של מעסיקים, מנהלים מקושרים, חברות ליסינג ופוליטיקאים, שמזהים הזדמנות.

מי שמובילה את הקו האקטיביסטי היא ועדת הכספים בראשות משה גפני, עם תמיכה לא מוסתרת של מעסיקים ובעלי אינטרסים מהענף. בשבוע שעבר, למשל, דנה הוועדה באישור בקשת האוצר להאריך בשנתיים את תוקף הצו "החברתי" (של יאיר לפיד במקור) להטלת מס קנייה מוגדל על רכבי יוקרה, שמחירם יותר מ-300 אלף שקל. במאמר מוסגר נציין שמבחינה פיסקאלית המס העודף הזה הוא בדיחה. הוא מכניס לאוצר בקושי 100 מיליון שקל בלשנה, מתוך כ-9 מיליארד, והוא לא חל על כלי רכב היברידיים ונטענים (פלאג אין). כיוון שכיום דגמי הפלאג-אין תופסים בערך 60% משוק רכבי היוקרה, המיסוי הזה מנסה לחלוב פרות שמנות, שכבר מזמן ברחו מהרפת.

כל זה לא הפריע לח"כ גפני לנסות להשתמש בהארכת המיסוי כמנוף לחצים על רשות המסים. הוועדה האריכה את המס בחצי שנה בלבד, במקום בשנתיים, וזאת נוכח כוונתה "לבחון את נושא מיסוי הרכב בכללותו". לדברי גפני, "על ועדת הכספים לבחון את המדיניות הנכונה לגבי שווי השימוש ברכב. בדיונים שוועדת הכספים קיימה בנושא עלה שרוב חברי הוועדה תומכים בשינוי המדיניות הקיימת ובכלל זה הפחתת שווי השימוש למי שהרכב הצמוד משמש אותם לצורכי עבודה בלבד. העלאת המיסוי על רכבי יוקרה, אף שהיא נכונה, צריכה להיות חלק מהתמונה הכוללת של מיסוי נכון של ענף הרכב ולאחר שהוועדה תדון עם רשות המסים והאוצר על כלל נושא מיסוי הרכב, נוכל להאריך את הצו העוסק ברכבי יוקרה".

כאמור, ה"מנוף" הזה כבר מזמן לא ממונף ויו"ר ועדת הכספים יודע לא פחות טוב מרשות המסים שמס שווי השימוש מכניס למדינה יותר מ-5 מיליארד שקל בשנה. לכן, מישהו יצטרך לסגור את ה"חור" של מיליארד שקל וחצי בהכנסות, שייווצר כתוצאה מהשיני במיסוי - וזה יכול לבוא גם על חשבון כספי הישיבות.

צריך לזכור שמדובר בהקלות מס הנוגעות לכיסם של הגופים היותר חזקים והקרובים לצלחת במשק, כך שייתכנו הפתעות. אם האוצר אכן יתגמש ויתכופף בשנה הבאה, הדבר עשוי לתת דחיפה לא מבוטלת לענף הליסינג התפעולי, שממשיך להפגין סטגנציה בעסקי הליבה שלו ונמצא תחת לחץ מהוראות צינון האשראי של בנק ישראל.

אפס קילומטרים על המקפצה

עד שיחולו שינויים במיסוי שווי השימוש, אם בכלל, ימשיך ענף הליסינג, לפחות בחלקו הגדול, להתבסס על שיווק רכבי "אפס קילומטרים" כמקור מרכזי ליצירת הכנסות ורווח. השוק הזה תפס חלק נכבד בשוק ב-2017, עם נתח שנאמד בכ-30% על פי כמה הערכות בענף. מה שיאפיין את שנת 2018 הוא "מעבר משלב הבריכה לשלב המקפצה". כלומר, מעבר מאפיק שיווק חצי רשמי, שהפעילות בו מתבצעת בפרופיל נמוך ומוצנע לאפיק רשמי וגלוי, שמשווק את עצמו בצורה גלויה ואגרסיבית.

התהליך הזה כבר נמצא בעיצומו, ובחודשים האחרונים ראינו חברות ליסינג שמרניות יחסית, בשליטה של יבואנים, דוגמת איוויס (בשליטת UMI) וליס 4 יו (בשליטת קרסו) יוצאות בפעילות גלויה בשיתוף מועדוני צרכנות או באתרי אונליין המציעים מגוון דגמים של מותגים במחירי אפס קילומטרים מוזלים משמעותית.

ב-2018 תעלה למרכז הבמה גם חברת קל-אוטו, שכבר היום נחשבת אחת המפיצות הגדולות ה"שקטות" של רכבי אפס קילומטרים, לצד אלבר. היום הודיעה קל-אוטו על מהלך עם פרופיל גבוה בתחום סחר הרכב - השקת אתר רכישה מקוון - וגם הוא יציב את פעילות האפס קילומטרים באור הזרקורים. ייתכן שבעקבותיו נראה חברות ליסינג נוספות, שעד כה הסתייגו עקרונית מהערוץ הזה - דוגמת שלמה-סיקסט - נכנסות אליו בגלוי.

השאלה הגדולה היא איך יגיבו היבואנים, המקור לכלי הרכב ולהנחות מוסדיות, שעל בסיסן חי ומשגשג שוק האפס קילומטרים. בינתיים הדעות מקוטבות. יש יבואנים שכבר "התמכרו" לערוץ הזה והפכו אותו לצינור חמצן מרכזי שלהם. מנגד יש כאלה שעדיין מנסים לשמור אמונים לרשת ההפצה המסורתית וללקוחות הפרטיים, שמשלמים מחיר מלא. ייתכן בהחלט שהפרופיל הגבוה שיקבל הערוץ הזה ב-2018 יביא לצמצום הזרמת הרכב מכיוון יבואנים מרכזיים, אולי אפילו תחת איום של יצרני הרכב להעלות מחירים.

ג'יפונים והיברידיות

שתי מגמות מרכזיות יאפיינו את תמהיל המכירות של שוק הרכב הישראלי בשנה הקרובה. הראשונה היא המשך התרחבות המכירות של רכבי הפנאי על חשבון המשפחתיות המסורתיות ומכוניות הסופר-מיני. מה שיאיץ את המגמה הזאת הוא כניסתם של מותגים "מאחרים" לתחרות בפלחים האלה. מיצובישי כבר עשתה את המהלך שלה עם ASX. בתחילת השנה יצטרף רכב הפנאי הקומפקטי יונדאי KONA וזמן לא רב אחריו יגיע גם האח-המתחרה קיה "סטוניק".

מולם יתייצב רכב הפנאי הקומפקטי של פולקסווגן, סיאט ARONA, שיוצא לשוק בתחילת השנה. בהתחשב במוניטין התמחור האגרסיבי של המותג ופנייתו לקהל "מצטרפים חדשים" נטולי רכב, לא נופתע אם יהפוך לשחקן אסטרטגי בשוק.

אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו המפרטים והמחירים, אבל בהתחשב בכך שהחברות ירצו לשמור על פער מחיר סביר מלהיטי המכירות הקיימים והגדולים שלהם ובהנחה ששערי המטבע ישמרו על יציבות, אפשר להמר על 120 עד 130 אלף שקל, עוד לפני מחירי האפס קילומטרים המוזלים. זהו פלח שוק אטרקטיבי גם לשוק הפרטי וגם לשוק המוסדי, ולהערכתנו ארבע העולות החדשות לבדן עתידות לנגוס מהשוק נתח מצרפי של 12 אלף עד 14 אלף יחידות בשנה.

המגמה השנייה תהיה העמקת הדומיננטיות של כלי הרכב הנהנים מהטבות מס "ירוקות", החל במכוניות ציים היברידיות, עבור במכוניות מנהלים היברידיות, ששוב נמכרות במחירי רצפה, וכלה ברכבי יוקרה ופאר היברידיים-נטענים.

גם החלק היוקרתי והנוצץ של השוק מתחיל לאבד עכבות בשיווק וקידום דגמי פלאג-אין עם הטבות מס ירוקות ויוצא בגלוי בקמפיינים, שמציבים אותם במרכז הבמה. התופעה הזו גורמת לרתיחה ברשות המסים, וזה דבר שהוא אף פעם לא רצוי למשווק רכב בישראל. אבל בינתיים הטבת הפלאג-אין הנדיבה מעוגנת בתקנות עד 2019, אז אם שר האוצר נותן לך מאות אלפי שקלים במתנה כדי לרכוש רכב יוקרה, לא תיקח?

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות