הסכמות עקרוניות לרפורמה בחברת חשמל: "תם עידן המונופול"

כפי שנחשף ב"גלובס", ההסכם יסדיר את השלכות הרפורמה שגובשה במשק החשמל על עובדי חברת החשמל, והצדדים יקיימו מו"מ מרתוני לניסוח הסכם קיבוצי תוך 45 יום ■ 1,800 עובדים יפרשו על פני 8 שנים

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

הסכם היסטורי במשק החשמל: לאחר כמעט 21 שנה של דיונים ומשא-ומתן עקר, הצוות הממשלתי בראשותם של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הגיע לסיכום עם חברת החשמל וההסתדרות על מתווה הרפורמה בחברת החשמל.

החל מיום ראשון הקרוב יקיימו הצדדים משא ומתן מרתוני לשם ניסוח הסכם קיבוצי מפורט בנושא בתוך 45 יום. יודגש, כי בשלב זה לא נחתם הסכם עקרונות כיוון שהצדדים רוצים לחתום כבר על הגרסה הסופית והמפורטת.

הסכם לפני הכרעת בג"ץ

כזכור, הצעת המדינה, שנתקלה בהתנגדות החריפה של עובדי הוועד, הייתה להתנות את התשלום לעובדים באבני דרך. המדינה הציגה לעובדים 9 אבני דרך, שלאחר ביצוע כל אחת מהן יקבלו העובדים את החלק היחסי של התשלום. 4 אבני הדרך הראשונות הן: הוצאת מנהל המערכת, שינוי ארגוני בתוך החברה, כניסה לתוקף של ההסכם המפורט וחתימה על הסכם קליטת עובדים חדשים דור ד'. 5 אבני דרך נוספות הן מכירת תחנות הכוח שסוכמו.

בוועד התנגדו באופן נחרץ לנושא של החלוקה לתשלומים, משום שלתפיסתם מכירת תחנות הכוח אינה תלויה בעובדים. לעומתם, הצד המדיני של צוות ניהול המו"מ היה נחוש להבטיח שההסכם בין הצדדים יתקיים. "מדובר בהישג משמעותי ביותר שהשגנו אמש - אנחנו נשלם רק עבור מה שנקבל", אמר היום בשיחה עם "גלובס" גורם באוצר.

ההסכם, נציין, הושג מכמה סיבות: הסיבה הראשונה והחשובה יותר, היא הלחץ של הצדדים להגיע להסכמים לפני סוף החודש - המועד האחרון לארכה שנתן בג"ץ להגשת תגובת העובדים לעתירה נגד זכות השביתה שאותה הגישה המדינה נגד עובדי חברת החשמל וההסתדרות לפני כחצי שנה.

ראש הממשלה, נציין, מעוניין לקדם את העתירה, ולפני כשבוע הוציא מנכ"ל משרדו, אלי גרונר, מכתב לצדדים המנהלים את המו"מ על פיו משיכת העתירה היא החלטה מדינית ומוטב שהצדדים ימצו את ההליך המשפטי שהתחילו.

על כך אומר גורם בוועד העובדים כי "השרים שטייניץ וכחלון פעלו לאחרונה כדי לנסות לטרפד את מהלכי ראש הממשלה לגבי הבג"ץ ולקבוע לו עובדות בשטח. גם לפני יומיים, באב"ד, ניסנקורן ויו"ר הוועד מיקו צרפתי נפגשו כדי לסגור את הקצוות".

נזכיר, כי המו"מ התנהל תחת הסכמה בין הצדדים כי המדינה תמשוך את העתירה, זאת בכדי למנוע פסק דין תקדימי המגביל את השביתה של המונופולים החיוניים נגד השינויים המבניים בענף. בכל מקרה, ביום ראשון הבא כאמור, יביאו משרדי האנרגיה והאוצר את הצעת המתווה לאישור הממשלה, כדי שהיא תסמיך אותם להמשיך לנהל משא ומתן לחתימה על הסכם מפורט.

אחרי 20 שנה
 אחרי 20 שנה

ואלה עיקרי הרפורמה:

■ במסגרת הרפורמה יפרשו 1,800 עובדים על פני 8 שנים

■ בטווח זמן של כ-5 שנים יימכרו אתרי ייצור קיימים של החברה המופעלים בגז (אשכול, רידינג, אלון תבור, רמת חובב והחלק המזרחי של אתר חגית).

■ בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, החברה תקים ותתפעל שני מחז"מים חדשים בחדרה, במקום התחנות 1-4 באורות רבין.

■ החברה לא תקים תחנות כוח חדשות, לא תשחלף תחנות קיימות ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים, למעט אלה שהוסכמו במסגרת המתווה.

■ התחנות שיישארו בידי חברת החשמל יחולקו לשתי חברות-בנות ממשלתיות - אחת של התחנות העובדות על פחם, והשנייה של תחנות כוח העובדות על גז. באמצעות המהלך הממשלה תקל על עצמה בעתיד בהפרטה גם של החברות האלה, במקרה שתתקבל ההסכמה לכך.

■ פעילות ניהול המערכת וחלק מאגף תכנון פיתוח טכנולוגיה (תכנון המערכת) ייצאו מהחברה ויימכרו לידי חברה ממשלתית נפרדת. המטרה היא למנוע ניגוד עניינים בו הייתה מצויה החברה שגם מייצרת חשמל וגם אחראית ממי לקנות אותו.

■ החברה תפעל במקטע ההולכה, כמונופול טבעי, במסגרת מרכז רווח שיוגדר ותבצע את ההשקעות הנדרשות במקטע זה בהתאם לתוכנית הפיתוח. במקטע החלוקה (עד המונה, כולל) חברת החשמל תהווה מונופול, ויוגדרו קווי הגבול עם פעילות החלוקה הפרטית.

■ מקטע האספקה ייפתח לתחרות הדרגתית. החברה תיוותר מספק ברירת מחדל במקטע האספקה ותוגדר מתכונת פעילותה במקטע זה. 

■ חיזוק האיתנות הפיננסית של החברה היא בין מטרות המתווה. לצורך כך יוגדרו יעדים פיננסיים להשגתה, ויוקם צוות משותף לנציגים מטעם המדינה ומטעם החברה למעקב אחר העמידה ביעדים הפיננסיים.

מבחינת העובדים, מסתמן כי במסגרת הרפורמה יפרשו 2,800 עובדים על פני 8 שנים. העובדים שיפרשו לאחר תקופת ההסכם יקבלו תוספת של עד 1,700 שקל לפנסיה, החל מגיל הפרישה. יצוין כי סכום זה נמוך משמעותית ממה שהבטיחה ההסתדרות לוועד העובדים - 2,500 שקל. העובדים שיעזבו במהלך ההסכם, לפני גיל הפרישה, יהיו זכאים לשיעור מוגדל של פיצויי פיטורים - 120% - ותוספת פנסיונית של 1,250 שקל.

נוסף על כך, על-פי המקור, העובדים יקבלו גם מענק רפורמה של 30 אלף שקל לעובד קבוע ו-10,000 שקל לעובד זמני.

שר האוצר, משה כחלון, מסר כי "לאחר עשרות שנים, תם עידן המונופול. התחרות מגיעה היום גם למשק החשמל. הרפורמה ההיסטורית, עליה סיכמנו היום לאחר 20 שנים של ניסיונות, תגביר את התחרות במשק החשמל, תביא להתייעלות דרמטית של החברה ובעתיד גם להפחתת מחירי החשמל עבור האזרחים. מדובר ברפורמה מורכבת שהיא פרי שיתוף של כל גורמי הממשלה. לאזרחי ישראל מגיע משק חשמל תחרותי, חדשני ובמחירים הוגנים וזה מה שהם מקבלים היום". 

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, מסר: "השגנו רפורמה היסטורית במשק החשמל לאחר כ-20 שנה של ניסיונות כושלים. כפי שאמרתי בתחילת השנה, שנת 2017 הפכה לשנת ההכרעה בסוגיה זו. הרפורמה שאנחנו משיקים, שתאפשר לנו לפתח משק חשמל מודרני ויעיל, תבזר את מערכת ייצור החשמל, תשפר את הביטחון האנרגטי, תעודד תחרות ויעילות במשק החשמל ותביא להורדת מחירי החשמל בעתיד.

על-פי ההודעה המשותפת של משרדי האוצר והאנרגיה, "הרפורמה תביא להתייעלות בחברת החשמל ולהבראת מצבה הפיננסי, וכן תביא לכניסת הסקטור העסקי לייצור החשמל ולתחרות באספקת החשמל, באופן שיוביל גם לשיפור במערכת החשמל. אני מודה לאנשי משרד האנרגיה, משרד האוצר, חברת החשמל, רשות החשמל, ההסתדרות וועד העובדים ורשות ההגבלים העסקיים על הנחישות והגמישות שגילו כדי להגיע לרפורמה המיוחלת". 

"פייק רפורמה" 

מפורום יצרני החשמל הפרטיים נמסר: "מדובר בפייק רפורמה שלא תוזיל את מחיר החשמל ותותיר את חברת החשמל כמונופול. ההחלטה להתיר לחברת חשמל לבנות שתי תחנות כוח חדשות נוספות מסכלת את הצורך לפתוח תחרות מלאה במקטע הייצור. ההחלטה תשרת את האינטרס של המונופול' אך בפועל תעלה לציבור כסף רב ותמנע את הוזלת תעריף החשמל.

"פנינו בשבועות האחרונים בהצעות קונקרטיות לצוות המשא-ומתן שיאפשרו את פתיחת שוק החשמל לתחרות. אנו מצפים שהממשלה תקבל החלטה האם פניה לרפורמה אמיתית או לפייק רפורמה שתעלה לציבור מיליארדי שקלים". 

תגובת התנועה לאיכות השלטון:

"התנועה לאיכות השלטון מוחה על כך שהסכם הרפורמה במשק החשמל נחתם לאחר דיונים חשאיים וללא כל שקיפות ציבורית, כך שלציבור לא הייתה שום אפשרות להשמיע דעתו על הליך בעל השפעה כלכלית משמעותית על עתידו. התנועה מתנגדת לכך שחברת החשמל נשארת מונופול במקטעי הייצור, ההולכה והחלוקה - ובפרט, למתן האפשרות לחברה להקים שתי תחנות כוח נוספות - באופן שפוגע בתחרות שניסתה לקדם הרפורמה. עוד תציין התנועה כי יש חשיבות מרכזית שבניסוח פרטי הרפורמה יוצבו דרישות ברורות לחברת החשמל לאפשר את פיתוח שוק האנרגיות המתחדשות באופן שיטיב עם הציבור וידמה לסטנדרטים בינלאומיים. כמו כן, התנועה מצפה שהמדינה תמשיך לקדם את עתירתה העקרונית בבג"ץ לביטול פסיקת בית-הדין הארצי לעבודה כיוון שזו קריטית לשמירת כוחה למימוש יעדיה למול ועדי עובדים במונופולים."