גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא "יושבים על הגדר": הקונים מוכנים לשלם יותר על דירה

סקר "גלובס": גורמים משני הצדדים - אנשי האוצר מחד ואנשי הענף מנגד, מבלבלים את הציבור בהבטחה שהירידה במספר העסקאות תיגמר בנסיקת/צלילת המחירים ■ איך זה משפיע עלינו? ■ למדריך מס רכישה

שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א.  / צילום: שלומי יוסף
שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א. / צילום: שלומי יוסף

בזמן שאי הוודאות בשיאה, קצב העסקאות לרכישת דירה יורד חודש אחרי חודש, וההבטחות ל"דירה מוזלת במחיר למשתכן לכל מחוסר דירה" נשמעות על ידי שר האוצר חדשות לבקרים, לא מפתיע לקלות ששיעור מחפשי הדירות והמתלבטים נמצא בשיא של שנים. עם זאת, מסתבר שדווקא המחיר המקסימלי שהרוכשים מוכנים לשלם בעבור הדירה שינה כיוון וזינק בחצי השנה האחרונה בכמעט 150 אלף שקל, מה שיכול להעיד דווקא על ייאוש בקרב הנשאלים.
אלו המסקנות העיקריות שעולות מהסקר החצי-שנתי של "גלובס" ואזימוט טכנולוגיות פרסום, שהתקיים בסוף חודש דצמבר בפעם ה-23 מאז שנת 2006, רגע לפני הנסיקה במחירים.

1 מכל 10 ישראלים מחפש דירה

נתחיל בביקוש לדירות. הסקר החצי שנתי בוחן את כוונות הרכישה של הציבור: כמה אנשים מחפשים נכון להיום דירה לרכישה וכמה מהם שוקלים להתחיל ולחפש דירה לרכישה במהלך שלושת החודשים הקרובים. נתוני הסקר הנוכחי (דצמבר 2017) מעידים כי רמת הביקוש - מחפשים דירה היום ושוקלים להתחיל לחפש - נמצאת ברמת שיא ועומדת על 26%, יותר מרבע מהמדגם. נתון זהה נצפה גם בסקר הקודם (יוני 2017) ורמה זו של ביקוש לדירות היא הגבוהה ביותר מאז החל הסקר להתפרסם, כאשר בסוף 2016 נתון זה עמד על 14% בלבד.

ברזולוציה גבוהה יותר, שיעור הנשאלים שהשיבו כי הם מחפשים כעת דירה לרכישה (בניכוי מי שהשיב כי הוא מתכנן להתחיל ולחפש) גבוה יחסית לשנים הקודמות, אבל ירד מ-13% במחצית 2017 ל-10% בסוף 2017, מה שמלמד שלא מעט ישראלים לא ממש ממתינים כרגע על הגדר.
כמו כן, הירידה בחודשים האחרונים עשויה ללמד שהביקוש הגדול שנובע מההגרלות הגדולות ומתוכנית מחיר למשתכן מתחיל להירגע, אולי בגלל התלונות שמתחילות להישמע על פרויקטים שונים, בגלל סיכוי הזכייה הנמוך בחלק מהמקומות (בעיקר בפרויקטים הנמצאים במרכז הארץ), ובגלל הזמן הארוך שעל הזוכים להמתין עד שהפרויקט יתקדם והם באמת יקבלו מפתח לדירה זולה.

בעוד זכאי מחיר למשתכן מסדרה א' (כ-60 אלף משקי בית) קיבלו שפע הזדמנויות להשתתף בהגרלות, זכאי הסדרות האחרות (עוד כ-60 אלף) לא קיבלו הזדמנות שווה בהגרלות, וחלק מהם החליט לוותר. ובכל מקרה, למרות הירידה הקלה, 10% מהנשאלים (מבין אלו שהצהירו כי הם מחפשים דירה) זה עדיין נתון גבוה יחסית בהשוואה לסקרים קודמים.

השפעת תוכנית מחיר למשתכן על הכוונות

מוכנים לשלם יותר

וכאן אנחנו מגיעים לציפיות הציבור הנוגעות למחירי הדירות.
במשרד האוצר שבים וטוענים כי היעדר עסקאות והקיפאון בשוק הדיור יובילו בסופו של דבר לירידה במחיר הדירות, בין השאר בשל הצורך של קבלנים בתזרים מזומנים, הצורך של משפרי הדיור למכור את דירתם הקודמת בהקדם, והלחץ של משקיעים שמעוניינים למכור את דירתם בשל שינוי הסנטימנט בשוק והשפעת גובה מס השבח שהם יידרשו לשלם ככל שחולף הזמן. גורמים אחרים בענף טוענים דווקא כי מדובר לכל היותר בביקושים כבושים, שיתפרצו ויתדלקו מחדש את העליות, כפי שקרה לאחר ביטול תוכנית מע"מ אפס של שר האוצר הקודם יאיר לפיד.

פחות דירות 4 ו-5 חדרים

הסקר החצי שנתי בודק מהו המחיר המקסימלי שמוכנים הרוכשים לשלם בעבור דירה למגורים. בסקרים הקודמים, או ליתר דיוק החל מהסקר שנערך בסוף 2015, המחיר התפיסתי הציג ירידה. מרמה של כ-1.3 מיליון שקל בסוף 2015 ירד הסכום ל-1.15 מיליון שקל במחצית 2016, ל-1.14 מיליון שקל בסוף אותה השנה ולמיליון שקל במחצית 2017.

אבל הסקר הנוכחי מציג שינוי מגמה ועלייה במחיר הממוצע ל-1.145 מיליון שקל. כמעט 15% יותר מהסקר הקודם שנערך לפני חצי שנה.

נזכיר שוב כי תוכנית מחיר למשתכן החלה לפעול בסוף 2015, ולא מן הנמנע שהמכרזים שנסגרו ופרסומים רבים אודות פרויקטים שצפויים להיבנות השפיעו על ציפיות הציבור בכל הנוגע למחירי הדירות. גם מהלכים כמו מס דירה שלישית (שלא צלח לבסוף), העלאת מס הרכישה על משקיעים במחצית 2015 והדיווחים על ההאטה המשמעותית במכירת דירות, השפיעו על הציפיות. לכן, העובדה שהמחיר התפיסתי כעת משנה כיוון אולי יש בה כדי לאותת כי משהו נסדק באותן ציפיות לירידת מחירים. נדגיש כי מדובר רק בסקר אחד, ועוד לא ניתן לקבוע האם מדובר במגמה, אולם נתוני הביקוש לדירות תומכים בעלייה במחיר.

עוד נתון שעולה מהסקר ומחזק את ההנחה שרבים ממחפשי הדירות הם רוכשי דירה ראשונה (קהל היעד למחיר למשתכן) נוגע לגודל הדירות אותן מחפשים הרוכשים.

הסקר מציג ירידה מתונה ב-2017 בחיפושים אחר דירות 4 חדרים, 33% בסוף 2017 לעומת 38% בסוף 2016, וירידה נוספת בחיפושים אחר דירות 5 חדרים, מ-19% בסקר של סוף 2016 ל-15% בסקר הנוכחי. לעומת זאת, שכיחות מחפשי דירות 3 חדרים עלתה במעט, כ-34% לעומת 33% בסוף 2016, הנתח הגבוה ביותר בביקוש לפי חדרים. רק לשם המחשה, בשנת 2010 הביקוש ל-4 חדרים היה כמעט כפול מהביקוש ל-3 חדרים - 47% לעומת 24%.

"התערבות יתר של הממשלה בשוק"

"ניתן לראות, כי לאורך 2017 השוק נמצא בתנודתיות רבה עקב התערבות יתר של הממשלה בשוק הנדל"ן", מנתח בני קרת, מנכ"ל ואזימוט טכנולוגיות פרסום. "העובדה שמספר מחפשי הדירה רשם עלייה משמעותית, כמו גם מי שהשיב כי הוא שוקל להתחיל בתהליך של רכישת דירה, מגיעה להערכתי בשל שני גורמים עיקריים: האחד, מחיר למשתכן, והשני פעולות רציפות של סרבול והכבדה על המשקיעים. נוצרה אווירה ציבורית של המתנה לירידת מחירים, בעוד מכרזי מחיר למשתכן שיצאו והבטיחו סיום מהיר מראים בינתיים מציאות אחרת. התהליכים ארוכים לאין ערוך ממה שהישראלים ציפו".

לגבי השינוי במחיר התפישתי של הציבור, סבור קרת כי "הנתון מוכיח שהציבור לא מאמין שחלה ירידת מחירים כי אם עלייה קלה או התייצבות. זאת, למרות הניסיונות הבלתי פוסקים של הממשלה והאוצר להורידם בכוח, ללא הועיל".
הסקר החצי שנתי של "גלובס" ואזימוט התקיים בימים האחרונים של דצמבר. הסקר יוצא פעמיים בשנה, במחצית השנה ובסופה, ומספק נתונים עדכניים בנוגע לכוונות הציבור לרכוש דירה בישראל. הסקר נערך באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" בראשות פרופ' יצחק כ"ץ, בקרב מדגם ארצי מייצג של כ-600 איש, מחציתם נשים ומחציתם גברים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת, דוברת השפה העברית בישראל.

 

האם קצב עלייה שנתי של 3% הוא חצי נחמה

עוד ועוד הגרלות לדירות מסובסדות נסגרות אמנם ברחבי הארץ, אולם מדד מחירי הדירות שמציגה מדי חודש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ממשיכים להצביע על עליית מחירים ברחבי הארץ, למורת רוחו של כל מי שמצפה לירידת מחירים. פה ושם אמנם נרשמו לאורך העשור האחרון ירידות חודשיות שהחזיקו מעמד (15 פעמים בכל העשור האחרון), אולם בחישוב שנתי מצטבר (12 חודשים אחרונים) זה לא קרה, והמדד מטפס חודש אחרי חודש.

נקודות האור, שחבר הכנסת רועי פולקמן מ"כולנו" כבר דואג לפמפם, היא ששיעור העלייה השנתי נמצא בשפל של שנים. על פי הנתונים, קצב עליית המחירים המשתקף מנתוני המדדים האחרונים עומד על פחות מ-3% בחישוב שנתי, נמוך בשיעור ניכר מקצב עלייה של 8% רק לפני שנה.

אבל האם המשמעות היא שהשוק אכן עומד לפני שינוי מגמה של ממש וירידת מחירים בשוק הדיור? קשה לדעת. קצב עליית המחירים השנתית הוא אכן הנמוך ביותר שנרשם במדד מחיר הדירות של הלמ"ס מאז יולי 2012, אז הוא עמד על 1.67%. עם זאת, מאמצע 2011 ועד אמצע 2012 - במקביל לפרוץ המחאה החברתית וההבטחות הרבות שהגיעו אחריה (כמו למשל פרק הדיור בהמלצות ועדת טרכטנברג) - צנח קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות במדד הלמ"ס מ-12%-13% ל-0.2% בלבד בחודש מאי 2012 (בשנת 2011 גם נרשמו 4 חודשים של ירידות מחירים חודשיות), אולם בסופו של יום הציבור התייאש כידוע מההבטחות, ובמאי 2013 כבר עמד הקצב השנתי על 9%.

האם זה אומר שגם הפעם הירידה בקצב העלייה השנתית היא זמנית בלבד? נצטרך לחכות ולראות.

השינוי במחירי הדירות

עוד כתבות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה