מיסוי קק"ל: תעביר 65% מהכנסותיה ב-2018 למשרד האוצר

החוק אושר היום במסגרת הדיונים בוועדת הכספים ויעלה מחר במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית ■ המתווה שהוצע ע"י ח"כ מיקי רוזנטל אמור לסיים הוויכוח על היקף התשלום

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (א') בחוק מיסוי קק"ל, מתוך כוונה להביאו להצבעה במליאת הכנסת מחר (ב'). מדובר בפרק ז' מתוך תקציב המדינה הקודם, שפוצל והועבר למסלול דיון בוועדת הכספים. ועדת הכספים דנה בכך, הלוך ושוב, מזה חודשים ארוכים, כאשר ברקע ויכוח בין קק"ל לבין המדינה על גובה הסכומים שהמדינה דורשת מקק"ל להעביר.

הוויכוח בוועדת הכספים במהלך הצהריים נע בין השתת מיסוי על קק"ל לחמש השנים הבאות, או אופציה אחרת עליה אמורה קק"ל להשיב בעשרה ימים הקרובים - תשלום של 65% מהכנסותיה בשנים 2018-2019.

את הוויכוח בנושא מעמד קק"ל בחודשים האחרונים מובילים מצד אחד מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומן הצד השני חברי כנסת איתן ברושי (מחנ"צ) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שיצרו שיתוף-פעולה חריג בין האופוזיציה לקואליציה כדי למנוע מן הממשלה לחזק את אחיזתה בקק"ל. סמוטריץ' נעדר היום מן הדיונים ואת מקומו בהתנגדויות מתוך הקואליציה מילאה ח"כ שולי מועלם. ח"כ רחל עזריה (כולנו) וח"כ מיקי לוי (יש עתיד) תמכו בעמדת האוצר.

במהלך הישיבה התקשו הצדדים להגיע להסכמה על משך הזמן בו תעביר קק"ל 65% מהכנסותיה. ברקע הוצגו נתונים שתשלומי מס במשך 5 שנים מקק"ל יכניסו פחות כסף לאוצר המדינה מאשר העברת 65% מהכנסותיה בשנתיים הבאות.

כדי לפשר בין הצדדים, הציע ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) שקק"ל תשלם במהלך 2018 שיעור של 65% מהכנסותיה, שהם כמיליארד שקל, אך המהלך לא ימשך לתוך 2019. אם קק"ל תעביר 65% מהכנסותיה, ותעשה זאת באמצעות הודעה כתובה עד 10 בינואר, תהיה קק"ל פטורה ממס עד סוף 2020. "אנחנו מציעים זאת מתוך אחריות לתקציב המדינה והצורך לקדם את הנושא הזה, כך שקק"ל תעביר את הכספים לתקציב", אמר רוזנטל.

בסופו של דבר הוועדה הצביעה בעד הצעתו של ח"כ רוזנטל - כלומר תשלום של 65% במהלך שנת 2018 בלבד. החוק יעלה מחר לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ח"כ אחמד טיבי (המשותפת) אמר במהלך הדיון שמדובר בגוף אנכרונסטי שהשתלט על קרקעות ששייכות לערבים. "התביעה שלי הייתה ונשארת - והיא לסגור את קק"ל, ופה אתם מכניסים את קק"ל למסלול של מיסוי כזה שישאיר את קק*ל פועלת. לכן אני אמנע בהצבעה".

כזכור, בסיבוב המחלוקת האחרון בין קק"ל לבין המדינה לפני כחודשיים הגיעו הצדדים להסכמה על העברת 1.8 מיליארד שקל בין השנים 2018-2020. אך לפני כשבוע התכנס דירקטוריון קק"ל לאשר את ההסכם והחליט שהעברת הכספים תותנה בכך שלקק"ל תישאר רזרבת תקציב בסך 1.5 מיליארד שקל. הדבר הוביל לפיצוץ נוסף מול משרד האוצר והחלטה להחזיר את חוק מיסוי קק"ל לדיוני הוועדה.

כתוצאה מן הפיצוץ הקודם בשיח בין הצדדים, דרשו היום חברי הכנסת שקק"ל תעביר את התחייבותה בכתב - כך שלא ניתן יהיה לסגת שוב מן ההסכמה.

מחר (ב'), כאמור, יעלה נושא קק"ל להצבעה בכנסת.

הפתרונות שהועלו למשבר קקל
 הפתרונות שהועלו למשבר קקל