מבט אחרון על 2017: המהלכים המשמעותיים והדמויות הבולטות

בכירים ובכירות מסכמים את שנת 2017 ■ כתבה שלישית בסדרה

תמר רובינשטיין  / צילום: תמר מצפי
תמר רובינשטיין / צילום: תמר מצפי

תמר רובינשטיין, מנכ"לית ניאוסיטי נדל"ן: "מכירת קייט פארמה לגיליאד הייתה הישג מדהים"

"המהלך שעשה את השנה הוא מכירת חברת קייט פארמה שהקים ד"ר אריה בלדגרין לענקית הפארמה האמריקאית גיליאד, המהווה את אחת העסקאות הגדולות בעולם בתחום מדעי החיים בשנים האחרונות, עבור 11.9 מיליארד דולר.

מדובר בהישג מדהים בהתחשב בכך שהחברה הוקמה רק בשנת 2009. עסקה זו תביא מזור ומרפא לאלפי חולים בסרטן הדם ובעתיד תשמש לריפוי סוגי סרטן נוספים ותאריך ותשפר את איכות חייהם של חולים רבים.

כמי שעשה מהלך מעניין בחרתי ביורש העצר הסעודי הצעיר, מוחמד בן סלמאן בן ה-32, מקדם תוכנית היסטורית ובמרכזה ניסיון של מדינתו להתנתק מהתלות המוחלטת בנפט ומכין את ארצו, ממלכה שהיא לב ליבו של האיסלאם הקיצוני, לשינויים מרחיקי לכת, ההופכים אותה למתונה ופתוחה כלפי כל הדתות וכן כלפי המערב. בן סלמאן גיבש את חזון סעודיה 2030 התוכנית לעידן שאחרי הנפט, שכוללת רפורמות משמעותיות בכל תחומי החיים. האינטרסים הכלכליים של הממלכה הם המנוע שמניע את השינויים החברתיים.

בן סלמאן צריך להתמודד עם הממסד הדתי שאינו נלהב מהרפורמות, וכוחות רבים מנסים להצר את צעדיו. הרפורמות שבראשן עומד יורש העצר, היא למעשה הבטחה לפרק את הברית בין כהני הדת הנצמדים למשנתו הנוקשה של האיסלאם הקיצוני לבין מנהיגי הממלכה. אף מנהיג סעודי לא העז עד כה לקרוא תיגר על ההבנות שבין כהני הדת לשליטים".

תמר רובינשטיין  / צילום: תמר מצפי
 תמר רובינשטיין / צילום: תמר מצפי

דוד זיגדון, מנכ"ל חממת רד-ביומד: "הצעירה החרדית אביגיל קרלינסקי עשתה היסטוריה"

"בחרתי במכירת חברת קייט פארמה לגיליאד ב-11.9 מיליארד דולר. מדובר בחברה שמפתחת טכנולוגיה רפואית לטיפול בסרטן ומתמקדת בטיפול חדשני ללוקמיה לימפוציטית חריפה.

מדובר באקזיט מאוד משמעותי בשנים די שחונות של הביומד הישראלי, שהוכיח שבחשיבה מחוץ לקופסה גם בהשקעות בתחום הביו, משקעים יכולים לעשות כסף והרבה.

כאישה האמיצה של השנה בחרתי באביגיל קרלינסקי. מדובר בצעירה חרדית בת 29 מירושלים מייסדת 'לא תשתוק', ארגון הפועל להעלאת מודעות לפגיעות מיניות במגזר החרדי.

דף הפייסבוק של קרלינסקי עשה היסטוריה ושינה את מה שקורה במגזר החרדי ממצב של שתיקה מוחלטת על פגיעות למצב של שיח.

כלי התקשורת החרדיים הגדולים לא עמדו מנגד, והעניקו לנושא חשיפה ואפילו כותרות ראשיות. בנוסף, קרלינסקי היא ממארגנות טקס יום הזיכרון הראשון לחללי צה"ל שנערך במגזר החרדי בשנת 2017. היא משלמת מחיר אישי על פעילות פורצת דרך זו".

דוד זיגדון  / צילום: רוני שיצר
 דוד זיגדון / צילום: רוני שיצר

פיני כהן, יו"ר קרן נוי ויו"ר עמותת ידידי מרכז רפואי רבין: "גביית מס מחברות ארנק הזרימה 12 מיליארד שקל"

"מהלך השנה שבחרתי הוא מבצע גביית המסים מחברות הארנק. במשך עשור שימשו חברות הארנק כמעין מקלט מס מקומי לבעלי שכר גבוה. תיקון 77 לפקודת מס הכנסה סגר את הפרצה ונתן את האות למבצע גבייה של משרד האוצר עד ספטמבר השנה. סכום עתק של כ-12 מיליארד שקל זרם לקופת המדינה בזכות מבצע זה והצטרף לסכום כולל של כ-20 מיליארד שקל עודפי גבייה ממסים בשנת 2017. עודפים אלו אפשרו הקטנה של החוב, הורדות מסים וכן הגדלה של הצריכה הפרטית וההשקעות במשק. חשוב לוודא כי חלק מהעודפים יופנה לתחום השרוי במחסור חמור והוא הרפואה הציבורית בישראל.

איש השנה שלי הוא שר התחבורה ישראל כ"ץ, שסיים את שנתו השמינית בתפקיד כשניכרת ההמשכיות במשרד. הוא הניח השנה את היסודות לתכנית תחבורתית מקיפה שכוללת קווים רבים ונוספים של רכבות קלות בכל הארץ, הרחבת הרכבת הקמת ונתיבים מהירים ונת"ציםמספר התיירים הנכנסים והיוצאים ב-2017 שבר שיאים, במידה לא מבוטלת הודות לרפורמת השמיים הפתוחים שהנהיג.

האתגרים עדיין רבים, אך אין ספק שמבחינת תחומי האחריות של השר כץ המדינה שינתה את פניה".

פיני כהן / צילום: אוראל כהן
 פיני כהן / צילום: אוראל כהן

איילת צרפתי-רוזן, מנכ"לית רשת iDigital: "לאומי ומזרחי טפחות לא קפאו על השמרים"

"בחרתי בשניים - בהשקת 'פפר', הבנק הוירטואלי של לאומי, כאשר המהלך השני שקרה במקביל הוא מהלך הבלטת הבנקאי האנושי של מזרחי טפחות. באופן הפוך לחלוטין מבנק לאומי, מזרחי טפחות בחרו להעצים ולהבליט את הגורם האנושי. במקביל להתרחבות הקהלים שמעוניינים בפתרונות טכנולוגיים יש עדיין ציבור רחב במחפש את הנגיעה האנושית הישירה.

קהלים בוגרים, פחות טכנולוגיים המעוניינים בהסברים פשוטים לפעולות שהם מבצעים.

לאומי ומזרחי טפחות השכילו להבין שהבנקאות הרגילה כבר לא יכולה להיות הפתרון היחיד שמתאים לכולם וכל אחד פנה לקצה אחר בקשת הבנקאית. לאומי השיקו את פפר ונתנו מענה ללקוח הטכנולוגי והצעיר יחסית; מזרחי טפחות תגברו את המערך האנושי ופיתוח שפה חברית וחמה הפונה ללקוחות שעדיין רוצים בנקאי אנושי. שניהם השכילו להבין שאי אפשר לקפוא על השמרים ולנסות לשמר את הקיים בכל מחיר. לכן מגיעות מחמאות לתמר יסעור, מנהלת חטיבת הבנקאות הדיגיטלית בבנק לאומי ולדינה נבות, סמנכ"לית ומנהלת חטיבת שיווק ופיתוח עסקים במזרחי טפחות".

איילת צרפתי רוזן / צילום: שוקה כהן
 איילת צרפתי רוזן / צילום: שוקה כהן

עוה"ד תמי ויהודה רוה, יו"רית החדשות; יו"ר קרן תשתיות ישראל ומייסד י. רוה ושות': "אנו מסירים את הכובע בפני דורון ודידי אלמוג"

"שנת 2017 תיזכר אצלנו כשנה שבה העולם הפסיק לדבר והתחיל לצייץ. אמנם כבר בשנת 2016 באו הציפורים (ואיתן הציוצים) אולם שנת 2017 הייתה השנה שבה רכשה טוויטר באופן מלא את מעמדה כמדיה תקשורתית המובילה, מכתיבה ומייצרת שיח, בין היתר לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הפך את הפלטפורמה לכלי אתו הוא מכתיב מדיניות ומנהל את העולם.

התבססותה של טוויטר כפלטפורמה רבת עוצמה, מיטיבה עם החברה, אבל גם מביאה לרידוד השיח. זו התבססות מצערת של מגמת התעמקות - OUT ו- פופוליזם - IN.

אנשי השנה שלנו הם בני הזוג דורון ודידי אלמוג המקדישים את חייהם לפעילות התנדבותית במסגרת הכפר השיקומי שהקימו 'עלה נגב - נחלת ערן' על-שם בנם שהלך לעולמו לפני עשור. השנה, דידי ודורון, שמחוזר פוליטית על ידי כל המפלגות, הניחו אבן פינה לבית חולים שיקומי הראשון בדרום, שיוקם בהשקעה של יותר מ-160 מיליון שקל.

מדובר במהלך חברתי ראשון במעלה ואנו מסירים בפניהם את הכובע על כך".

עוה"ד תמי ויהודה רוה/ צילום: אלבום משפחתי
 עוה"ד תמי ויהודה רוה/ צילום: אלבום משפחתי

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת יזמות הבנייה אלמוג

"אייל רביד, בעלי ויקטורי, הוא ממולח, יצירתי וחד"

"את המהלך המיוחד של השנה עשה מבחינתי אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי. רביד מוכיח לאורך השנים, שהוא איש עסקים ממולח, יצירתי וחד. הוא הצליח לפלס את דרכו בזמן קצר לצמרת עולם הקמעונות.

הוא דוגמה מוצלחת בעיני לדור המשך, שלקח לידיו עסק קטן והפך אותו לרשת מרכולים דיסקאונט ציבורית, שברבעון השני של השנה רשמה הכנסות שיא של 402 מיליון שקל.

הוא מונע על-ידי אג'נדה חשובה ומשמעותית של הוזלת יוקר המחיה, באמצעות הובלת הייבוא המקביל בישראל.

הוא לא חושש לעמוד מול קונצרנים גדולים, והולך עם האמת שלו עד הסוף. החברה של רביד אף הכריזה השנה על חלוקת דיבידנד לעובדים בסך 5 מיליון שקל, בנוסף לדיבידנדים שחילקה במהלך השנה בסך 9.5 מיליון שקל.

המהלך המיוחד של רביד לשנת 2017, הוא מהלך ראשון מסוגו של פתיחת יבוא מקביל בתחום האלכוהול. הוא החל ברכישת בקבוקי וודקה פינלנדיה בנפח של ליטר ובשיווקם לצרכנים. גם העיתוי שבחר בו רביד, מבריק לדעתי - המהלך נעשה בסמוך לסוף השנה האזרחית המאופיינת בעליה במכירות אלכוהול לחגיגות הסילבסטר".

יקי אמסלם/ צילום: מאיר אדרי
 יקי אמסלם/ צילום: מאיר אדרי