חוק המרכולים אושר בוועדת הפנים של הכנסת

הקואליציה התקשתה להשיג רוב להבטחת הצבעה במליאה ■ האופוזיציה סירבה לקיזוזים עם יהודה גליק, שרעייתו הובאה למנוחות היום, ועם דוד אזולאי, שנעדר בנסיבות בריאותיות

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

חוק המרכולים, תיקון ושינוי דיני הרשויות המקומיות, אותו יזמה ודחפה מפלגת ש"ס, אושר היום (ב') בוועדת הפנים של הכנסת, על אף המחלוקות והכעסים במהלך הבוקר בעת דיוני הוועדה. ההתנגדויות הגיעו גם מקרב הקואליציה וגם מיו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, שהוא חבר מרכז ליכוד בולט ומקורב לראש הממשלה.

הדיון התלהט עד כדי כך, שח"ד דוד אמסלם שיגר את ביבס מחוץ לחדר הוועדה, וביבס מצידו הסביר כי החוק המוצע רק יגרום חילול שבת גדול יותר, שכן הפקחים האמורים ליישם את החוק ידרשו לעבוד בשבתות.

יו"ר ועדת הפנים, דוד אמסלם (הליכוד), הממלא גם את תפקיד יו"ר הקואליציה, הציע להחריג מן החוק את חנויות הנוחיות הנמצאות בתחנות הדלק, במטרה לרכך חלק מן ההתנגדויות, אך העניין הזה לא נשא חן בעיני ש"ס מצד אחד ואף לא בעיני מתנגדי החוק מאידך.

בשעות הצהריים הצביעו חברי הכנסת בוועדת הפנים, והצעת החוק, בנוסח אשר אינו מחריג את חנויות הנוחות בתחנות דלק, עברה ברוב של 8 חברי כנסת נגד שישה, והיא צפויה להגיע להצבעה בקריאה שנייה ושלישית עוד הלילה, אלא אם יגיעו למסקנה בקואליציה שאין להם את הרוב הדרוש.

חוק הרשויות המקומיות במצבו הנוכחי מאפשר לשר הפנים לפסול חקיקת עזר עירונית במשך 60 יום אחרי שנחקק. שר הפנים אריה דרעי לא עשה שימוש בסמכות הפסילה כאשר עירית תל-אביב העבירה את חוק העזר העירוני המרכז את פתיחת עסקים באיזורים מסוימים בעיר. הדבר הגיע עד בג"ץ ועירית תל-אביב ניצחה. על כך בונים ראשי הרשויות כיום. הסיבה לכך היא שהחוק המוצע, העשוי לעבור היום, יעביר את נטל פסילת חוק העזר העירוני לצד השני.

כלומר, עירייה שתעביר חוק עזר עירוני בנושא פתיחת עסקים בשבת, לא תוכל להכניסו לתוקף ללא חתימת קיום של שר הפנים. מדובר בעסקים מסוג: מרכולים, פיצוציות, חנויות נוחות בתחנות דלק. לא מדובר בעסקים מסוג: בתי קפה, קולנוע, בתי תרבות ועסקים חיוניים.

בשבועות האחרונים מספר רב של רשויות מקומיות ממהרות להעביר חוקי עזר עירוניים שיכנסו לתוקף לפני החקיקה בכנסת, במטרה לפנות לבג"ץ בהמשך הדרך ולטעון שעירית תל-אביב הופלתה - לעומתן.

השגת הרוב הדרוש בקואליציה המונה 65 ח"כים התגלתה כלא עניין של מה בכך, אך בקואליציה הודיעו שהם יהיו נחושים בעניין. ראשית, חברי הכנסת של סיעת ישראל ביתנו מתנגדים לחוק הזה למן הרגע הראשון. ישראל ביתנו חתומה על הסכם קואליציוני משנת 2016 (הם נכנסו לקואליציה שנה אחרי הקמת הממשלה) ובו כלולה התחייבות כלפיהם שלא לחוקק בנושאי דת ומדינה ללא הסכמתם. הם הצביעו נגד החקיקה בכל השלבים עד כה. כתוצאה מכך, שרת הקליטה סופה לנדבר יוצאת מן המליאה (שרה אינה יכולה להצביע נגד הממשלה), השר ליברמן אינו משתתף בהצבעה במליאה (אינו ח"כ) ושאר חברי הכנסת של סיעת ישראל ביתנו מצביעים נגד החוק.

שנית, גם חברות הכנסת טלי פלוסקוב (כולנו) ושרן השכל (הליכוד) מתנגדות לחוק, אך ספק אם יוכלו לממש את התנגדותן וללכת נגד הקואליציה. גם ח"כ מרב בן ארי (כולנו) אמרה היום שהיא מתנגדת אידיאולוגית לחוק הזה, "אני מחפשת לי קיזוז אך קשה למצוא ואם אין ברירה אפעל לפי המשמעת הקואליציונית".

השר דוד אזולאי (ש"ס) נעדר מן הכנסת מזה כמה שבועות עקב מחלה, וח"כ יהודה גליק (הליכוד) ליווה היום את אשתו למנוחות והחל לשבת שבעה. גליק ייעדר מן הכנסת בשבוע הקרוב. יו"ר סיעת ש"ס ח"כ יואב בן צור (ש"ס) אמר היום בראיון בערוץ הכנסת, שאם ש"ס תיאלץ, הם יגררו את השר דוד אזולאי מבית החולים על מנת להצביע בעד חוק המרכולים. לדבריו, לש"ס יש הבטחה ברורה מאמסלם שהחוק יעבור השבוע.

יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון, הודיע שחברי הכנסת של האופוזיציה ימשיכו בהתנגדותם לחקיקת חוק המרכולים ולא יעניקו קיזוזים לגליק או אזולאי. "אני משתתף מעומק הלב בצערו הגדול של ח"כ גליק על מות רעייתו. חוק המרכולים לא דחוף, 70 שנה חיינו פה מצוין בלעדיו. אין קיזוזים והקואליציה יכולה לדחות את ההצבעה. זה בידיה" כתב חסון בטוויטר ועורר עליו גל של ביקורת קשה.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קרא לחסון לחזור בו "זכותה של האופוזיציה לא לקזז. אני מכיר תרבות אחרת. זו החלטה חסרת רגישות". השר להגנת הסביבה זאב אלקין אמר "האופוזיציה איבדה צלם אנוש. ח"כ צריך להיעדר בשל הלווית אשתו. הם לא אלטרנטיבה שלטונית. אבי גבאי, בוז׳י הרצוג ויאיר לפיד, אני קורא לכם להתעשת ולהציל את כבודה של הכנסת שיואל חסון ביזה אותה הבוקר בשמכם."

אך החלטתו של חסון התקבלה בתיאום עם ראשי כל סיעות האופוזיציה, כולל ראשי הסיעות אבי גבאי, יאיר לפיד, אילן גילאון ואיימן עודה.

בשעות הצהריים אמורה הייתה ועדת הכנסת לקבוע את סדרי הדיון, תוך הפעלת תקנה 98 בתקנון הכנסת, המאפשרת להכריז על סדרי דיון מיוחדים וביטול אפשרויות האופוזיציה לנאום באופן ממושך כפי שהאופוזיציה עשתה במהלך השבוע הקודם. בעת כתיבת שורות אלה נדמה היה שהושגה פשרה בין הצדדים לפיה האופוזיציה תנאם במשך 25 שעות רצוף בשלושה חוקים: חוק המרכולים, תיקון חוק יסוד ירושלים כך שלא ניתן יהיה למסור חלקים מן העיר ברוב של פחות מ-80 ח"כים (חוק סנדול ירושלים) וחוק מימון פריימריז שישית את הוצאות ההתמודדות הפרטיות של ח"כים במפלגות הדמוקרטיות על משלם המסים הישראלי.

כאמור, גם סיעת יש עתיד העניקה היום גיבוי מלא להחלטת חסון שלא לאפשר קיזוז לח"כ גליק. במהלך ישיבת סיעת הליכוד אמר ח"כ יאיר לפיד שמפלגתו תמשיך להיאבק נגד חוק המרכולים בכל מקום. "זו מלחמה על חופש וזכות הבחירה ועל כך שאף אחד לא יגיד לנו איך לחיות. איך זה הפך להיות הבעיה של האופוזיציה? יהודה גליק יש לו מפלגה. שהם ידחו בשבוע את ההצבעה. איך הם זורקים את זה על האופוזיציה כאילו זה בעיה שלנו?".