ברק כהן לשופטת: פסלי עצמך בגלל קשרי בן זוגך עם הבנקים

עו"ד ברק כהן שעומד לדין בגין המחאה שהנהיג נגד ראשי הבנקים דורש מהשופטת דנה אמיר שהרשיעה אותו לאחרונה בעבירה של העלבת עובד ציבור, לפסול את עצמה מלהמשיך לדון בתיק לאור קשריו של בן זוגה, עו"ד שרון אמיר, עם המערכת הבנקאית

עורך דין ברק כהן / צילום: שלומי יוסף
עורך דין ברק כהן / צילום: שלומי יוסף

בקשה קנטרנית וחסרת סיכוי או בקשה המגלה עילה של ממש? רגע לפני שהשופטת דנה אמיר תגזור את דינו, דורש עו"ד ברק כהן שעומד לדין בגין המחאה שהנהיג נגד ראשי הבנקים מהשופטת שהרשיעה אותו לאחרונה בעבירה של העלבת עובד ציבור, לפסול את עצמה מלהמשיך לדון בתיק. זאת, בטענה כי לבן זוגה של השופטת, עו"ד שרון אמיר, יש קשרים עם המערכת הבנקאית ואינטרס כספי בתוצאות ההליך.

ב"בקשה בטרם עתירת פסלות" שהגיש אתמול (ב') כהן לשופטת אמיר מבית משפט השלום בתל אביב שהרשיעה אותו ועומדת לגזור את דינו, כתב כהן כי נודע לו לאחרונה שעו"ד שרון אמיר, בן זוגה של השופטת, הנו אחד מהבעלים של תאגיד מסחרי, משרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'.

לטענת כהן, לאור האמור יש לעו"ד אמיר הנאה כספית הנובעת מייצוג המערכת הבנקאית. כהן מציין בהקשר זה כי חוק בתי המשפט קובע כי "שופט לא ישב בדין אם יש לשופט עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו או שלבן משפחה מדרגה ראשונה של השופט יש עניין כספי ממשי או עניין אישי בתוצאת ההליך".

לדברי כהן, עוד נודע לו שעו"ד שרון אמיר מצוי בחוג חברתי הכוללת את ראשי המערכת הבנקאית וכן כי פקידים שעבדו בעבר תחת השופטת אמיר ברשות המסים, מקום עבודתה הקודם, מועסקים כיום במשרד נשיץ ברנדייס אמיר של בן זוגה.

כהן מציין בבקשה כי בכוונתו להגיש עתירת פסלות מפורטת נגד אמיר הממוקדת בעילות האינטרס הכספי והעניין האישי מצד בן זוגה של השופטת בהכרעת הדין שיצאה תחת ידה של השופטת אמיר (שכאמור הרשיעה את כהן בהעלבת עובד ציבור).

"יחד עם זאת, לדבריו, "מכיוון שעילת הפסלות הקבועה בחוק דורשת עניין כספי ממשי מתבקש בית המשפט (השופטת אמיר) לפרט מה היקף ההכנסות של משרד נשיץ, ברנדס, אמיר מכלל התאגידים הבנקאיים שהם לקוחותיו". כמו כן מבקש כהן מהשופטת שהרשיעה אותו  לפרט מי מבין ראשי המערכת הבנקאית מצוי עם חוג מכריו וחבריו של בן זוגה, עו"ד אמיר לרבות קיום כנסים מקצועיים משותפים ופרויקטים חברתיים משותפים".

ממשרד נשיץ ברנדס אמיר נמסר: "עו״ד שרון אמיר, כמו כל עוה״ד במשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות׳, מנועים מלהופיע בפני השופטת אמיר, וממילא אינם מגיבים על הליכים הנדונים בפניה".

דוברת מערכת בתי המשפט מסרה בתגובה: "השופטת דנה אמיר אינה דנה בתיקים של המשרד בו שותף בעלה ואכן על שולחנה לא מונח אף תיק כזה. התיק בעניינו של ברק כהן עניינו בעבירת העלבת עובד ציבור שהוא שוטר והפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו. הכרעת הדין בעניינו ניתנה ע"י כבוד השופטת אמיר וגזר הדין צפוי להינתן על ידה אף הוא בעוד כחודש. עניינו של ברק כהן אינו נוגע בשום צורה למשרדו של בעלה של השופטת ומשכך אין לשופטת כל מניעות לגביו. בקשה בטרם עתירת פסלות שהוגשה ביום 1.1.18 נדחתה בהחלטת בית המשפט".

"חופש הביטוי אינו חופש השיסוי. אין המדובר בביקורת אלא במסע עלבונות"

ב-11 ביוני 2017 הרשיעה השופטת אמיר את הפעיל החברתי עו"ד ברק כהן בהעלבת עובד ציבור ובהפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו, בגין שיר שכתב ופרסם אודות שוטר מתחנת מוריה בירושלים בשם אלון חמדני. כהן האשים את חמדני, רכז המודיעין של תחנת מוריה, ביחס לא הולם לפעילי מחאה ובשימוש בשיטות פסולות, והוא פרסם שירים בוטים שחיבר והלחין בגנותו של השוטר.

השופטת קבעה כי "חופש הביטוי אינו חופש השיסוי. אין המדובר בביקורת אלא במסע עלבונות. לא מצאתי ממש בתאוריית הקונספירציה של כהן". השופטת ציינה כי היא הסתמכה בפסיקתה על בית המשפט העליון שקבע גבולות לחופש הביטוי.

הרשעתו של כהן זכתה לביקורת מכיוונים שונים. בין היתר, אמר עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח כי: "פסק הדין משדר מסר מדאיג של צמצום חופש הביטוי ומעודד את הרשויות להגיש כתבי אישום נגד אזרחים מן השורה שיעבירו ביקורת על עובדי ציבור". לדברי פינצ'וק, "עבירת 'העלבת עובד ציבור' היא לא יותר מאשר כלי של הרשויות להשתקת הביקורת. חברה דמוקרטית יכולה וחייבת להכיל פרסומים כמו זה של עו"ד ברק כהן. הפתרון הוא לבטל את העבירה המעליבה של 'העלבת עובד ציבור'".

בשבועות הקרובים אמורה השופטת אמיר לגזור את דינו של כהן בתיק הזה. בדיון הטיעונים לעונש שנערך בחודש שעבר הפתיעה הפרקליטות וביקשה מהשופטת להטיל על כהן, עונש של עד שנת מאסר בגין הרשעתו. "חיים ומוות היד הלשון", אמר התובע שטען כי ההתנהגות של כהן פגעה בחמדני ופגעה באינטרס הציבורי של הגנה על עובדי ציבור. עו"ד כהן - המיוצג בידי עו"ד מנחם רובינשטיין - טען כי התנהגותו חוסה תחת חופש הביטוי, וכי לחמדני לא נגרם נזק בשל התנהגותו כלפיו.

בתיק נפרד עומד כהן לדין פלילי בגין עבירות של פגיעה בפרטיות וסחיטה באיומים שביצע לפי האישומים כלפי מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, ומנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן. בין היתר, לפי כתב האישום שהוגש נגד כהן, בעיצומה של המחאה שהוא הנהיג נגד ראשי המערכת הבנקאית הגיעו כהן וכמה מחבריו לבית הספר של בתה של רוסק-עמינח וחילקו כרזות שעליהן הופיעה תמונתה של מנכ"לית לאומי, שכללו כיתוב שלפיו הבת אינה אשמה בכך שאמה פושעת. בפעם אחרת, הגיע כהן לבית הספר, קרא במגפון קריאות בגנותה של רוסק-עמינח והעלה את התיעוד לרשת.

המאבק של עו"ד ברק כהן נגד ראשי מערכת הבנקאית העלה את שמו לתודעה הציבורית, לטוב, ולרע. אבל הרגע שהפך את ברק כהן לדמות מוכרת בכל בית בישראל הוא זה שבו הוא תועד באפריל האחרון כשהתנפל על שרת התרבות והספורט, מירי רגב.

כהן נתקל ברגב שצעדה ברחוב דיזנגוף בתל-אביב עם בעלה ובתה, וצילם את עצמו תוך כדי שהוא מטיח בה טענות ומגדף אותה. מאוחר יותר הוא גם העלה לרשת את הסרטון שצילם וחולל סערה.

בין היתר צעק כהן לעבר רגב: "למה את לוקחת אחריות על המזרחיות? את גיבורה רק על גרבוז, אה? את גיבורה רק על ה'אשכנזיאדה' של מרצ, נכון?" - והמשיך לתקוף את השרה במילים בוטות.

בהמשך, כשרגב ובני משפחתה נכנסו למסעדת מאכלי הים "גוצ'ה", ספק כדי להימלט מכהן, צעק עורך הדין לעברה: "מירי רגב, ב'גוצ'ה' מוכרים שרצים, יא זבל של יהודים, את מדברת. את יהדות את? את הסמרטוט של הגזענים המשת"פים המזרחים. שרת תרבות, עאלק". רגב התלוננה במשטרה נגד כהן.