עובדי חברת החשמל קוראים להתנגדות לרפורמה

בזמן שהרפורמה בחברת החשמל הולכת ומתגבשת, קול מחאה עולה מקרב העובדים ■ "אנחנו לא רוצים לעבוד כאן מתוך פחד שכל יום עלול להתחיל ויכוח האם אפוטר בשנה הראשונה, השנייה או השמינית", אמר יו"ר ועד המהנדסים

עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס
עובדי חברת החשמל / צילום:: יוסי וייס

כ-1,000 מעובדי חברת החשמל התכנסו היום בבניין הנהלת החברה בחיפה, במחאה נגד הסכם הרפורמה המתגבש. לטענת העובדים, ההסכמים על הרפורמה בוצעו ללא מעורבותם, המדינה לא מסרה לוועד את כל פרטי המתווה, וגם נעשו ויתורים "שפוגעים בחוסן ובמעמד של העובדים".

כינוס עובדי חברת חשמל / צילום: ועד עובדי חברת החשמל
 כינוס עובדי חברת חשמל / צילום: ועד עובדי חברת החשמל

עוד בישיבת הוועד הארצי שהתקיימה ביום חמישי האחרון, הביעו חברי הוועד את חוסר שביעות רצונם כנגד עיקרי הרפורמה במשק החשמל שהוצגו לציבור ביום רביעי האחרון. ועד המהנדסים - המונה כ-2,000 עובדים מתוך מעל ל-11 אלף עובדי חברת החשמל - אף פנה בשבוע שעבר ליו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון טל, בדרישה לקיים הצבעה על עיקרי הרפורמה טרם התקדמותה. אחת הסיבות להתנגדות המהנדסים היא הפקעת יחידת ניהול המערכת ויחידת תכנון ופיתוח טכנולוגיה מחברת החשמל לשתי חברות ממשלתיות חדשות, והמהנדסים מונים כ-70% מעובדי היחידות האלו.

אחד הדוברים הבולטים בהתכנסות היום של מאות עובדי חברת החשמל הוא יעקב חי, יו"ר ועד מהנדסים. "התלבטנו אם לכנס אתכם היום או בימים אחרים, אבל החלטנו שאין לנו זמן לחכות יותר. כפי שאתם יודעים, עוד לא נחתם ההסכם אבל סוכמו עקרונות הרפורמה. היא סוכמה בעל פה ולא כולם יודעים את כל העקרונות. אולי המדינה יודעת את הכל, אולי עורכי הדין של הוועד יודעים את הכל, אבל בטוח שחברי הוועד הארצי לא מכירים את כל עקרונות המתווה. ומי שיגיד שהוא מכיר - משקר", טען חי בפני העובדים.

"אנחנו לא רוצים לעבוד כאן מתוך פחד שכל יום עלול להתחיל ויכוח האם אפוטר בשנה הראשונה או שנה בשנייה או בשמינית. הרי זה הולך להיות השיח כאן בשנים הקרובות", המשיך.

מעבר לכך, ישנה התרעמות על עקרונות הגמישות הניהולית שהושגו במתווה הרפורמה, בעיקר על העברת סמכות ההכרעה בנוגע לניוד העובד מהוועד להנהלת החברה. "הם רוצים לפרק את הוועד ולצמצם את סמכויותיו", כך אמר אחד מחברי הוועד בשיחה עם "גלובס".

נציין כי כדי לקבל את הסכמת הוועד לביצוע הרפורמה יש לערוך הצבעה בקרב 23 חברי הוועד המייצגים את העובדים. לטענת המקור, אילו ההצבעה הייתה נערכת היום, בין 7 ל-10 מחברי הוועד היו מתנגדים למתווה, ביניהם מהנדסי החברה.