זהירות, בלוקצ'יין: המשמעויות העמוקות של המהפכה המדוברת

כל עוד לא הומצאו הפרוטוקולים שיכולים להגן על העולם המודרני מפני מה שהקריפטו עלול לגרום לו, חייבים כל העוסקים בדבר להתייחס לבלוקצ'יין ונגזרותיו בכבוד רב - אבל גם במשנה זהירות

בלוקציין / צילום: שאטרסטוק
בלוקציין / צילום: שאטרסטוק

שנת 2018 תהיה שנה חשובה עבור בלוקצ'יין ועבור כלכלת הקריפטו המתבססת עליו. השנה החדשה מתחילה אחרי גל ענק של השקעות בתחום, אין סוף ספקולציות על שוויים האפשרי של מטבעות הקריפטו למיניהם, דיווחים על אלפי מיליונרים חדשים ומאות האלפים שנוהרים בעקבותיהם, בבהלה לזהב החדש והנוצץ כל כך, הזהב של המאה ה-21. במקביל לכך, הולכות ומתבררות המשמעויות העמוקות של שימוש ביכולות הבלוקצ'יין כדי לשנות את סדרי העולם כמו שאנחנו מכירים אותו, לא פחות מזה.

אלפי מיזמים טכנולוגיים ברחבי העולם, אם אלו חברות עסקיות למטרות רווח ואם אלה מאמצים חברתיים מבוזרים חובקי עולם, כבר יצאו לדרך כשהם שמים בפניהם יעדים כמו שינויים לטובה בשיטת הבחירות הדמוקרטיות, חלוקה מחדש של העושר בעולם, החלפת מוסדות ממשל באלגוריתמים של תוכנה ועוד. אם מהפכת הקריפטו תמשיך לשטוף את העולם בשנה זו בקצב ובהתלהבות אותם חווינו בחודשים האחרונים, הרי שייתכן בהחלט שאנחנו נכנסים לתקופה של שינויים דרמטיים בסדרי עולם בני אלפי שנים כבר בעשור הקרוב. באופן סמלי משהו, 2018 היא גם שנת העשור לפירסום פרוטוקול התוכנה של איש המסתורין (או קבוצת האנשים המסתתרת מאחורי כינוי זה וסיבותיה עימה) סאטושי נקאמוטו, מה שהפך לנייר העבודה עליו מתבסס מטבע הביטקוין.

אבל, השנה הזו תהיה שנה חשובה עבור עולם הקריפטו גם משום שבמהלכה נצטרך להתחיל לתת תשובות לשאלות הקשות יותר המתבקשות מהפוטנציאל האדיר הכרוך במהפכה המתפתחת אל מול עינינו המשתאות. והשאלות האלו, ברשותכם, אינן האם הביטקוין יחצה את קו ה-30 או ה-40 או ה-100 אלף דולר ומתי זה יקרה ומי יהיו המרוויחים הגדולים ומי יהיו המפסידים שלא העזו להיכנס להשקעה במטבע הזה או באחרים שקמו לחקותו או להתחרות בו. והשאלות הקשות גם אינן בדבר המהפכות האפשריות בכל תחום בחיינו, החל מתחום הבנקאות והפיננסים והמשך במסחר ובשירותי ממשל, בלוגיסטיקה ובשינוע, בתחום המידע הרפואי, ההשקעות, הבנייה ומה לא בעצם.

האפשרויות הן בלתי מוגבלות

כל אלו הן שאלות מעניינות והתשובות האפשריות להן מסעירות את הדמיון. כי האפשרויות הן בלתי מוגבלות, פורצות דרך וכמו שרבים מאמינים, ייתכן בהחלט שאנחנו עומדים בפני מהפכות לא פחות גדולות מהמצאת הגלגל, הדפוס, התעופה וכמובן האינטרנט. וכולן בזכות פרוטוקול אחד, הבלוקצ'יין, שמאפשר ביזור של מידע משלבי הייצור שלו ועד השליטה בו, אנונימיות, הצפנה מאובטחת ביותר ואמינות בדרגות הגבוהות ביותר, כל מה שמאפשר את האמון המוחלט של המשתמשים השונים במערכות המבוססות עליו.

השאלות הקשות ביותר, הן דווקא סביב יכולות ההגנה עלינו מהסכנות האפשריות, הטמונות במהפכת הבלוקצ'יין. מיהם הגופים שצריכים לקחת אחריות כדי לשמור על כולנו, על החברה שלנו, על הכלכלה ועל המדינות שלנו, על ביטחוננו האישי ועל בטחון הציבור, משלל האיומים הגלומים בשימושים של יכולות הקריפטו בידיים הלא נכונות?

תחשבו לרגע על עולם שבו אפשר להוציא חוזה לרצח אדם כלשהו ולפרסם אותו כמכרז פומבי עבור כל דורש, באין אפשרות למעקב אחרי מי שהזמין את העבודה המלוכלכת הזו או אחרי מי שזכה בתשלום נאה לאחר ביצועה. דמיינו לעצמכם סחר בסמים קשים, בפורנוגרפיה של קטינים, בנשק קטלני, כשלרשויות האכיפה אין שום אפשרות לשים את ידיהן על המבצעים, שלא לדבר על המצאת עדויות כלשהן בפני בתי המשפט. והדוגמאות האלו הן רק קצה הקרחון. מה לגבי הרס יסודות הכלכלה המודרנית כמו שאנחנו מכירים אותה היום? כלכלה הבנויה במידה רבה על כוחות השווקים ואיזונים ובלמים, שחלקם נובעים מהתערבות מכוונת של רגולטורים ומוסדות שלטון?

מי שיטרח לחפש ברחבי הבלוגוספירה ימצא אלפי מאמרים רומנטיים והרצאות נלהבות על הכלכלה החדשה, על חלוקה מחדש - שוויונית יותר וצודקת יותר - של העושר, על מתן גישה לכלכלת הקריפטו ללמעלה משניים וחצי מיליארד אנשים שאינם יכולים ליהנות היום משירותים פיננסיים כלשהם, על סדר עולמי חדש. מה שחסר בכל ההתלהבות הזו הוא ההתייחסות לאיומים הקיימים בסדר עולמי חדש שכזה, המתבסס על התרסקות כל מה שהכרנו עד היום ובנייה מחדש.

העולם החדש יתאפשר בגלל עקרונות הביזור המוחלט והאנונימיות, וחוסר היכולת של גוף מרכזי כלשהו להתערב בתהליכים הבונים את הכלכלה החדשה, אבל מי יכול להיות ערב לכך שכל אלה אכן ייצרו עולם טוב יותר? ומה אם יקרה ההיפך? מה יקרה אם האבטלה תצמח בקצב מסחרר, העוני יחמיר ויעמיק, משאבי הטבע והאנושות יחולקו בצורה עוד יותר ריכוזית, הפערים יעמיקו וכוחות הרשע יגברו על כל מי שמגינים עלינו כיום? האם מישהו מגאוני הבלוקצ'יין ומתעשרי הביטקוין יכול לתקוע לידינו שאין סיכוי סביר להדרדרות מהירה לאורך צירי מהפכת הקריפטו, ממש כשם שיכולה להיווצר לאורכם מהפכה חיובית ומיטיבה עם משתמשיה?

אם הבנתי נכון, השאלות הקשות הללו אינן מטרידות את חלוצי מהפכת הקריפטו. לפחות לא עד כדי כך שיאטו רגע את הריצה הנלהבת קדימה ויתנו דעתם בצורה מאורגנת, אחראית ובוגרת לסכנות האפשריות, להיבטים המוסריים, למשמעויות השליליות האפשריות של המהפכה ולאחריות האישית שלהם לכל אלה. הם עסוקים יותר ביצירת המהפכה והכלים למימושה בכל תחומי חיינו ומן הסתם סומכים על כוחות הממסד הקיימים כיום שיתמודדו עם פושעים, רוצחים, פדופילים, סוחרי סמים, אנשי מאפיה וכוחות רשע בינלאומיים, כל מי שהיו הראשונים לאמץ בחדווה את כלכלת הקריפטו והאפשרויות הגלומות בה עבורם.

הרשויות והממסד יישארו מאחור

אבל, כידוע לכולנו, קצבי החדשנות, היזמות והמימושים הטכנולוגיים מציתי הדמיון, התגברו מאוד בעשור האחרון. קשה מאוד להניח שקצב ההתמודדות של רגולטורים, רשויות החקיקה והאכיפה, ישתווה לקצב החידושים והתפתחות המהפכה. להיפך. מוטב להניח שהרשויות והממסד יישארו הרבה מאחור, בדיוק כפי שצופים זאת כל אלפי כותבי המאמרים ומציגי המצגות. הם מדברים על סדר עולמי חדש ועל שבירת המבנים הקיימים והם ככל הנראה צודקים. אבל, מכאן מתבקשת גם האחריות. יתכבדו להם כל נושאי הדגל, כל סוכני השינוי והמהפכה, ויואילו בטובם למצוא בעצמם פתרונות לסכנות שהם מייצרים בעצם עשייתם. אל להם לסמוך על הממסד, כי הם הורסים במו ידיהם המוכשרות וכוונותיהם הטובות את יכולתו של הממסד להגן על האדם הפשוט, על החברה בה הוא חי, על המדינה שלו ועל העולם כפי שאנחנו מכירים אותו היום.

כל עוד לא הומצאו הפרוטוקולים שיכולים להגן על העולם המודרני מפני הגרוע מכל שהקריפטו עלול לגרום לו, חייבים כל העוסקים בו להתייחס לבלוקצ'יין ונגזרותיו בכבוד רב אבל גם במשנה זהירות ומתוך מודעות לאחריות הכבדה הרובצת על כתפיהם, הן בפני העולם כפי שאנחנו מכירים אותו כיום והן בפני הדורות הבאים. כי הם יהיו אלה שיחיו בעולם החדש הנבנה בימים אלה אל מול עינינו, בהתבסס על פרוטוקול גאוני שהמציא איש מסתורין או קבוצת אנשים שבחרה לשמור על אלמוניות, וסיבותיה עימה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל