ממשל טראמפ לוחץ על הפלסטינים: רוצים סיוע? חזרו למו"מ

טוען בציוץ: "הורדנו את ירושלים מעל השולחן, אך, תמורת זאת, ישראל הייתה צריכה לשלם יותר" ■ טראמפ לא ציין אם יגיש את החשבון לישראל מאוחר יותר ■ קודם לכן הזהירה ניקי היילי שסוכנות הסעד והתעסוקה של או"ם (אונר"א) תפסיד הסיוע מארה"ב אם הפלךסטינים לא יחזרו למו"מ

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ממשל טראמפ מגביר את הלחץ על הפלסטינים במאמץ להחזירם לשיחות עם ארה"ב על חידוש תהליך השלום עם ישראל. נשיא ארה"ב מאיים על הפלסטינים בהפסקת הסיוע, אך בה בעת הוא רומז, כי יתכן שוושינגטון תגבה מחיר כלשהו מישראל תמורת הכרתה בירושלים כבירת המדינה.

בציוץ שעלה לרשת אמש (ג'), אמר טראמפ: "לא רק לפקסיטאן אנו משלמים מיליארדי דולרים תמורת מאומה, אלא גם למדינת אחרות, לאחרים. למשל, אנו משלמים לפלסטינים מאות מיליוני דולרים בשנה ואנו מקבלים לא הערכה ולא כבוד. הם אינם רוצים לנהל מו"מ על הסכם שלום, שהיה צריך להשיגו כבר מזמן.

"הורדנו מעל השולחן את ירושלים, הסוגיה הקשה ביותר במו"מ, אך, תמורת זאת, ישראל היתה צריכה לשלם יותר. אך כאשר הפלסטינים שוב אינם מוכנים לדבר על שלום, למה אנו צריכים להעביר להם תשלומים מסיביים כאלה בעתיד"? - נאמר בציוץ הנשיאותי.

טראמפ לא הסביר האם בדעתו להגיש את החשבון לישראל בשלב מאוחר יותר והאם הוא ה"תשלום" שמאוזכר בציוץ הוא ויתורים ישראליים לפלסטינים בתחומים שנויים במחלוקת, למשל ההתנחלויות. שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, אמר באחרונה, בראיון, כי הממשל אינו דורש מישראל דבר תמורת ההכרה.

אי אפשר לדעת האם הציוץ הנשיאותי נכתב באופן ספונטני או לאחר התייעצות עם חתנו, ג'ארד קושנר, שמחזיק בתיק המו"מ הישראלי-פלסטיני בממשל טראמפ או, אולי, עם המועצה לביטחון לאומי.

מכל מקום, כמה שעות קודם לכן, השמיעה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, איום דומה על הפלסטינים. בשיחה עם כתבים במרכז או"ם היא ציינה, שהממשל בוחן עתה אפשרות לקצץ את הסיוע לסוכנות הסעד והתעסוקה של או"ם, אונר"א.

"(טראמפ) אינו רוצה לתת מימון נוסף (לאונר"א) לפני שהפלסטינים יסכימו לחזור לשולחן הדיונים, והחלטת (העצרת הכללית על ירושלים) לא סייעה לשיפור המצב", אמרה היילי. "אנו מנסים להניע את תהליך השלום, אך אם זה לא מתממש, הנשיא אינו עומד להמשיך לממן את (הסטטוס קוו)".

כזכור, אמרה הייילי לאחר ההצבעה בעצרת הכללית, כי ארה"ב "תזכור את היום הזה" כאשר היא תיקרא להעביר לאו"ם את תרומתה השנתית, שמהווה את הרכיב הגדול ביותר בתקציב הארגון.