סלינגר: מכירת ביטוח - רק לאחר בירור אם אין כפל ביטוחי

במסגרת טיוטת חוזר שהוציאה הממונה על שוק ההון נקבע עוד כי המבוטחים יורשו לסרב לכך שחברות הביטוח תעשינה שימוש במידע שיסופק להן לצורך עשיית ביטוח, שלא לצורך הביטוח שלגביו ניתן המידע ■ עוד נקבע, כי קופות הגמל ישלחו ללקוחות עם יתרה של 053,1 שקל צ'ק בדואר

דורית סלינגר / צילום: מסך
דורית סלינגר / צילום: מסך

סוף לתופעת הביטוחים הכפולים לציבור בביטוחים? על-פי טיוטת תיקון חוזר "צירוף לביטוח" שפרסם היום הפיקוח על הביטוח, "השלב הראשון במסגרת הליך התאמת הצרכים למועמד לביטוח יכלול בדיקת רשימת מוצרי הביטוח הקיימים ברשותו, וזאת על-ידי שאילתה באתר הר הביטוח", שהקימה רשות שוק ההון, וזאת "על-מנת למנוע מצב שבו מוצעים למבוטח מוצרים דומים למוצרים הקיימים ברשותו ואינם נדרשים לו".

מדובר במהלך שנועד למנוע כפל ביטוחי בביטוחי פרט המעניקים פיצוי, כשבמקביל הממונה גם פרסמה בטיוטה קביעה לפיה המבוטחים יורשו לסרב לכך שחברות הביטוח תעשינה שימוש במידע שהמבוטח מספק להן לצורך עשיית הביטוח, שלא לצורך אותו ביטוח שלגביו ניתן המידע.

ברשות שוק ההון, בראשות הממונה דורית סלינגר, מבהירים כי הם אוסרים על חברות הביטוח וסוכני הביטוח "למכור מוצר ביטוח לאדם שמחזיק ברשותו מוצר זהה, אלא אם הצהיר על רצונו בכפל ביטוח והודיע כי הוא מודע למשמעותו". החובה האמורה לא תחול גם אם המבוטח סירב לתת הרשאה כאמור, וגם סירב לעשות בדיקה שכזו בעצמו.

כיום ישנם מבוטחים רבים שמוצע להם לרכוש ביטוחים שכבר נמצאים בידיהם. לעתים יש לכך הצדקה, לצורך עיבוי הכיסוי, ולעתים - ממש לא נדירות - מדובר על ביטוח כפול היכן שאין צורך בכך. היום מסרה סלינגר כי "תופעת הביטוחים הכפולים היא פסולה מיסודה ויש להילחם בה".

אתר הר הביטוח הינו אתר אינטרנט לאיתור מוצרי ביטוח שהוקם בהתאם להוראות חוזר ביטוח, ושבו מפורטים פרטי הביטוח של הציבור בתחומי ביטוחי הרכב, הדירה, הבריאות והחיים. הגישה אליו מורשית למבוטח, או למי שקיבל הרשאת שימוש פרטנית וחד-פעמית. האתר הושק באפריל האחרון.

עוד נקבע בטיוטה האמורה כי "חברת הביטוח תשלח באמצעים דיגיטליים (מסרון או כתובת דואר אלקטרוני) מידע למבוטחים, אלא אם ביקשו לקבל שירות באמצעות דואר רגיל", כשלצורך זאת הממונה מחייבת את סוכני הביטוח להעביר לחברת הביטוח את פרטי הקשר של המבוטח - מה שמעורר התנגדות בקרב הסוכנים שחוששים מקשר ישיר בין חברות הביטוח למבוטחים שלהם.

כאמור, צעד משמעותי אחר שהרגולציה יוזמת עתה נוגע לכך ש"חברת ביטוח תאפשר למבוטח לסרב לתת הסכמתו לשימוש במידע שמסר אגב הליך צירוף לביטוח למטרות שאינן התקשרות עם המבוטח לצורך אותה עסקה", תוך שישנה גם התייחסות נפרדת לעניין הסודיות הרפואית. "חברת ביטוח תציין באופן בולט בכתב ויתור סודיות רפואית, כי השימוש במידע ייעשה לצורך בירור זכויות המבוטח לפי הפוליסה בלבד", קובעת הממונה בטיוטה החדשה.

כמו כן, בימים האחרונים פרסמה הרשות טיוטה נוספת ביחס להוראות משיכת כספים מחשבונות קטנים בקופות גמל, ובה נקבע כי "החברות המנהלות יחויבו לשלוח לעמיתים בעלי חשבון קטן עם יתרה צבורה הנמוכה מ-1,350 שקל המחאה בדואר". הוראה זו זוכה לביקורת מהשוק.

ולסיום, הוראה אחרת שפורסמה בימים האחרונים נוגעת לניהול ההשקעות, בהתייחס בעיקר לכספי העמיתים והמבוטחים, "במטרה להגביר את הפיקוח על השקעות הגופים המוסדיים בכלל ועל הקצאת האשראי, על ניגודי עניינים ועל חשיפות לקבוצות גדולות במשק בפרט", קובעת כי "הגופים המוסדיים נדרשים לדווח על חשיפות לקבוצות תאגידים גדולות, בתדירות רבעונית".