מלחמת הכוכבות: מבחן דרכים ללקסוס LS500 - דור 5

בדור החמישי שלה, לקסוס LS500 נוטשת את העיצוב המצטנע לטובת קווים כמעט חצופים. עיצוב הפנים, לעומת זאת, נותר סולידי, וסביבת הנהג עתירת תפנוקים ■ מנהיגה קצרה אפשר היה להתרשם ששיכוך המהמורות מוצלח, המנוע משובח, וההגה - לאחר שמשחררים אותו ממערכות שמירת הנתיב - נעים

"וכאן", אמרה המדריכה בנימה חרישית, כיאה למקום קדוש, "אתם יכולים לראות את כובעו האמיתי של אינידיאנה ג'ונס". מבעד לזכוכית ניתן היה לראות בבירור כמה כתמי זיעה על תיתורת המגבעת. דמעות של התרגשות חנקו את גרוני. "וכאן", המשיכה המדריכה, "נמצאות שתי חרבות-אור של לוק סקייווקר. שימו לב שהאחת כבר די משומשת מרוב קרבות!" וליד כל תשמישי הקדושה הללו, על מצע של קטיפה, הונחו השוט של ד"ר ג'ונס וכמה מפלצונות חביבות מעולמו החללי של הג'דיי.

זה היה בחוותו הפרטית של ג'ורג' לוקאס, מפיק-העל הקולנועי, בפאתי סן פרנסיסקו. תערוכה צנועה במסדרונות הבית מציגה לאורחים כמה מן החפצים אשר שימשו את גיבורי סרטיו מרוצצי הקופות.

אכן מרשים, אבל בחנייה מול הבית ניצבה העילה האמיתית לביקור הזה בחוותו של לוקאס. עילה שגם היא מרשימה עד מאוד, אף שאין לה כל קשר לג'ורג', לאינדיאנה, לסקייווקר או לדארת' ויידר הרשע. שם, בחנייה, ניצבה לקסוס LS-500 חדשה לחלוטין, ערוכה לקראת שנת 2018. הביקור במקדשו של לוקאס היה רק המתאבן לקראת הפגישה עם המנה העיקרית: ספינת הדגל החדשה של לקסוס.

ובעצם, אולי זה הקשר לג'ורג' לוקאס וליצירתו. גם בעולם היוקרה המוטורי מתחוללת מלחמת כוכבים. בעצם, "מלחמת כוכבות". כוכבות עולם הרכב נלחמות זו בזו בכל עוז, כדי לאחוז בצמרת. ולקסוס היא ללא ספק אחת הכוכבות הבולטות במלחמה הזאת. ועם ה-LS הזאת היא רוצה לגבור על יריבותיה המיתולוגיות: מרצדס, אאודי ודומותיהן.

זמן הנהיגה שהוקצב לעיתונאים היה מצומצם עד כדי כאב, ולכן די שמחתי כאשר תם הביקור ויכולנו לצאת אל המכוניות הממתינות. הלקסוס הזאת היא דור חמישי של המכונית אשר הגיחה משום מקום (יפן...) בשנת 1989 והשמיטה את לסתותיהן של כל יצרניות הפרימיום. היא היתה טובה ומרשימה מרובן! אפילו מרצדס, המלכה הבלתי מעורערת, חטפה מלקסוס סנוקרת כואבת בכיס. איכותה היתה בלתי מתפשרת, האמינות - מופלגת, הנוחיות מבריקה גם היא, ועיצובה המבריק זעק צניעות מוחלטת. היא היתה "פרימיום נחבא אל הכלים", וההצלחה היתה גדולה.

הדור החמישי כבר אינו מתעקש להפגין צניעות. בשנים האחרונות שינתה לקסוס את שפת העיצוב שאפיינה אותה. לא עוד רוגע מצטנע, ענווה מודגשת ושקט וויזואלי מוקפד. השפה החדשה היא חדה, מובלטת, כמעט חצופה, כמעט קולנית. אם הקודמות היו לחישה מכובדת, החדשה היא הכרזה תקיפה.

אפשר להבין מדוע. לתעשיית הרכב, לרבות דגמי העל, אסור לעמוד במקום. יש צורך מתמיד בהתרעננות, בפנייה לקהל חדש, לטעם חדש, לאופנתיות חדשה. אפשר להבין, אך לא תמיד חובה להסכים עם התוצאה (בעיקר כשמדובר בשמרנים קשישים כמוני).ב-

LS500 החדשה החליטו כנראה ללכת על "חצי-חצי". המחצית האחורית (בעצם עד קורה A) של המכונית, מאופקת למדי. היא מהודרת, רגועה, מכובדת. החלק הקדמי סוער. הוא ממש תוקף את כל החושים. כולו חמוקיים וזויות, שקעים ובליטות, כונסי אוויר של מפציץ חמקן ועיניים מלוכסנות של נמר אורב. והגריל... הגריל... צריך להתבונן בו במו--עיניים כדי להעריך נכונה את פלאי השבכה המותקנת בו. כמה ברק, מחשבה ומיחשוב הושקעו בו כדי לייצר תלת ממדיות כמעט מהפנטת במשטח חוטי ברזל דו ממדי. באמת מעורר השתאות.

החבילה כולה על כן בהחלט מוצלחת, אף כי אני (שמרן, כאמור) מתעקש להמשיך ולהתגעגע לעיצובי לקסוס המסורתיים. אהבתי מאוד את המסר "מפורסמת בצניעותה".

בעיצוב הפנים, ברוך השם, שולטת הגישה הסולידית. נינוחות, רכות, שימושיות, ומרחב מחיה נדיב עד בלי די. החלל הפנימי מממש בהצלחה את הסיסמה היפנית הקליטה שהוצמדה לעיצוב הפנימי: "אומוטנאשי" (או משהו דומה...) שפירושה "הכנסת אורחים". ואכן, המתארחים במכונית לא יצליחו למצוא עילות להתלונן על האירוח. מן המסאג' ועד לשקט המופתי, ממחולל הריחות (שמשום מה נעשה ציוד סטנדרט בפלח היוקרה) ועד רכות המושבים, מעיטורי העץ הממורק ועד למערך המולטימדיה והתקשור המרשים. רשימה מאוד חלקית.

גם הנהג לא יסבול. סביבתו נוחה, שימושית ועתירת תפנוקים. מסך תצוגה סימנסקופי (12 אינטש), וצג דיגיטלי יודע כל מול חוטמו, מספקים לו מידע מקיף על כל מערכות הרכב, הדרך והניווט. מנוע 6V בנפח 3.5 ליטרים ו-421 כוחות סוס, ותיבת הילוכים בת 10 הילוכים יספקו לו את כל הכוח בו יחפוץ מ-0 עד ל-250 הקמ"ש המקובלים, וגם לכל אכיפה בטוחה שתעלה בדעתו. וסוללה מכובדת של עזרי נהיגה ובטיחות תעשה את מיטבה כדי לשמור אותו ואת אורחיו מכל צרה.

לא אהבתי את משטח המגע השולט ביותר מדי תחומים ודי מעצבן לתפעול, בעיקר תוך כדי נהיגה. גם לא השתגעתי על עודף כפתורי התפעול שעל ההגה. תסבוך הממשק האנושי הפך משום מה לאופנה בקרב יצרני הפרימיום, כנראה מתוך אזושהי היענות מיותרת לאופנה דיגיטלית. מותר לקוות שהם ימהרו ויחלימו מן הנטייה המיותרת הזאת.

זמן הנהיגה הקצר, ולהיטותם הידועה של שוטרי קליפורניה ללכוד ממהרים, הקשו על התנסות ביכולותיה הדינמיות של ה-LS500 החדשה. עם זאת, מותר לומר ששיכוך המהמורות מוצלח, שהמנוע כמובן משובח, שההגה נעים (ובלבד שזוכרים לשחרר אותו ממערכות שמירת הנתיב, שקצת משגעות לו את השכל), ושתיבת ההילוכים עושה את מלאכתה ביעילות מדויקת.

בזוכרי כי המכונית הזאת נועדה גם, אולי אפילו בעיקר, ליושבי המושבים האחוריים, ביליתי את קטע הנהיגה האחרון בכורסה הימנית מאחור. לחיצת כפתור העבירה אותה לתנוחת ביזנס-קלאס, והמושב שלפניי הוריד בהכנעה את מסעדו כדי שאוכל לצפות בכביש. הוריתי למעסה הטמון במסעד כורסתי לעבור למצב "שיאצו", ואת מוזיקת הקאנטרי אשר ייללה באוזניות המרתי במוזיקה ההולמת יותר את עדתי. חיוך אידיוטי הפציע אז על פרצופי, וכל גופי אגר נועם, נחת, שלווה ועונג, לקראת השיבה הביתה.

אין זה מפליא, על כן, שכאשר שבנו לבסיס, סירבתי לצאת מן המכונית ונדרשו שני גברתנים כדי לעקור אותי מתוכה. הו, איזה עולם אכזר.

לקסוס LS500 הייבריד לונג
 לקסוס LS500 הייבריד לונג

■ הכותב היה אורח לקסוס בארה"ב. 

חלק מהמתחרות

אאודי A8 פלאג-אין: 

סדרת ה-A8 החדשה תגיע בקרוב ותהיה אחת המכוניות המתוחכמות על כבישי הארץ, כולל אופציה להנעה כמעט אוטונומית מתקדמת. בהמשך השנה תצטרף אליה גרסה היברידית "מתונה" וגם גרסת פלאג-אין מלאה עם מנוע V6 טורבו בנפח 3 ליטר, הספק משולב של 450 כ"ס ותאוצה ל-100 ב-4.8 שניות

ב.מ.וו 740El פלאג-אין: 

799 אלף שקל הוא המחיר של ב.מ.וו 740 פלאג-אין בגרסה הארוכה. המכונית משלבת בין מנוע בנזין בנפח 2 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללת ליתיום ומייצרת הספק משולב של 258 כ"ס ומומנט של 40.8 קג"מ. היא נמתחת לאורך 5.24 מ', מאיצה מאפס ל-100 ב-5.5 שניות ומסוגלת להחזיר צריכה משוקללת של כמעט 40 ק"מ לליטר

ב.מ.וו
 ב.מ.וו

מרצדס S פלאג-אין: 

מלכת המכירות הישראלית בפלח בשנה החולפת הייתה S500 פלאג-אין עם מנוע V6 בנפח 3 ליטר, סוללה נטענת ומנוע חשמלי בפחות מ-800 אלף שקל. ה-S560 פלאג-אין המחודשת תופיע בחודשים הקרובים עם מערכת הנעה משודרגת, טווח חשמלי של 50 ק"מ, אופציה להטענה מהירה ושורה של שיפורים