גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תוך 4 שנים כמות המקליקים על מודעות בפייסבוק קפצה פי 4"

מנתוני פייסבוק על גלישת הישראלים ב-2017, שריכזה סוכנות פיאלקוב, עלו שתי מגמות עיקריות: גידול של 50% בהקלקה על מודעות והמשך התחזקות הכניסה מהמובייל ■ במקביל, אופי השימוש ברשת החברתית משתנה מהותית: "הישראלים רוצים לקנות יותר בפייסבוק ופחות לעקוב אחרי מפורסמים"

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עד לפני זמן לא רב מי שהיה צריך לנתח את התפישות לגבי סוגי הפרסום "הנכונים" לזירות הדיגיטליות היה רואה בפייסבוק מקום שכדאי לרכז בו את החשיפה ועיצוב תפישות - מה שכונה בעגת הפרסום המסורתי "תדמית". אבל פייסבוק מעולם לא הסתירה את כוונתה להפוך לגורם דומיננטי לאורך כל מסע הלקוח. כפועל יוצא מכך, בשנה האחרונה השקיעה מאמצים רבים בהחדרת כלי פרסום חדשים המעוררים אינטראקציה עם הצרכן ונראה כי ההשפעה שלהם מתחילה לשאת תוצאות.

לפי נתוני מערכת פייסבוק Audience Insights, הבוחנים את הרגלי השימוש של הישראלים ברשת ב-2017, שריכזה סוכנות הפרסום פיאלקוב דיגיטל, עולה כי רוב דפוסי ההתנהגות של הישראלים ברשת החברתית לא השתנו דרמטית לעומת 2016 למעט בשני מישורים: הם מקליקים יותר על מודעות וגולשים הרבה יותר במובייל.

הדפים האהובים

כל סוגי התגובות בפיד גברו השנה: הגולשים מגיבים כמעט פי 2 בלייקים יחסית ל-2016: 13 לייקים בממוצע בחודש לעומת 7. למעשה הלייק הפך להיות הסימן החדש ל"ראיתי אותך" ולא בהכרח ל"הסכמתי איתך". לעומת זאת, כמות התגובות הממוצעת של הגולש כמעט לא השתנתה: ממוצע של 7 פעמים בחודש לעומת 6 פעמים בשנה שעברה. השינוי הדרמטי הוא בכמות שבה הקליקו על מודעות - 50% יותר משנה שעברה.

אור פיאלקוב, בעלי פיאלקוב דיגיטל, מסביר את הקפיצה בהקלקות בהגדלת מגוון כלי הפרסום והטרגוט שפייסבוק עשתה כדי ליצור יותר מעורבות של הגולש עם המפרסם ועל הדרך למקסם גם את הרווחים שלה: "יש יותר מודעות בפיד", הוא אומר, "ופייסבוק גם הוציאו השנה הרבה כלי פרסום ושכללו אחרים. מודעות קרוסלה, יותר מודעות וידיאו, מודעות שמאפשרות לרכוש מוצרים. הפרסום הוא כבר לא רק לוח מדעות, והפילוח יותר מדויק.

"פעם דיברנו על פייסבוק ככלי של חשיפה כדי להגיע לכמה שיותר אנשים. היום כלי הטרגוט של פייסבוק מאפשרים להגיע לקהלים קטנים עם מסר יותר מדויק ואז אחוז ההקלקה יותר גבוה. תוך 4 שנים כמות המקליקים על מודעות בפייסבוק קפצה פי 4. לא פלא שפייסבוק שוברת את התחזיות מבחינת הכנסות. הם מצליחים להוציא מכל אדם 50% יותר כסף".

אופיר כהן, מנכ"ל יוניברסל מקבוצת מקאן, חושב שהנתונים מתבקשים לאור מדיניות פייסבוק בשנה האחרונה: "העלייה בהקלקות על מודעות נובעת מכך שהטראפיק עולה, אז גם הטראפיק הממומן שהצרכן רואה עולה. בנוסף לכך כמדיניות פייסבוק הורידו חשיפה אורגנית. התמהיל בין כמות הפוסטים האורגניים לכמות המממונים משתנה. אבל הרבה צרכנים לא מזהים שמדובר בפוסטים ממומנים בפורמט של תוכן.

"הסיפור הוא מוניטיזציה. פייסבוק במהלך של לייצר הכנסות מהפיד והיא מנהלת את התמהיל בין הממומן לאורגני כדי להגיע לאופטימלי. כל עוד פייסבוק לא שוחטת את חוויית המשתמש והצרכן לא מרגיש שרק דוחפים לו ערימת פרסומות לא מעניינות, הוא ממשיך להשתמש בפלטפורמה ולהקליק על מודעות ככל שהן רלוונטיות לו. המפרסם, כשהוא משתמש במידע בצורה יותר חכמה, יודע מי הקהל ומתאים לו את המסר - ואחוזי ההקלקה שלו יעלו".

על השינוי שעוברים הצרכנים בתפישתם את פייסבוק מזירה לצריכת מידע ותוכן לזירה שאפשר לבצע בה גם עסקות ניתן לראות גם בקטגוריות שמעניינות אותו: דפים של תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה, הנעלה והלבשה מובילים לצד קטגוריית הסרטים, שהופכת פופולרית משנה לשנה. לעומת זאת עמודי החדשות יצאו מהן לגמרי, בדומה לעמודי הקומיקאים, האתלטים והשחקנים. לדברי פיאלקוב, זה מראה את ההתחזקות של המכירות באינטרנט ואת פייסבוק כפלטפורמת מכירה מצוינת. "הישראלים רוצים לקנות יותר בפייסבוק ופחות לעקוב אחרי מפורסמים", הוא אומר.

לדברי ענבר עברון, יועצת ומלווה תהליכי דיגיטל בחברות, "ניכר שגולשים מחפשים יותר פונקציונליות והרבה פחות חוויית גלישה מבעבר. זה דורש מהמפרסם לחשוב על פרסום בהתאם. למשל, חנות שמוכרת בגדים ותכניס תמונה או את הפרסומת האחרונה - זה לא יישב בהלימה עם המדיה, שמצפים ממנה להכניס קטלוג מוצרים, תמונות ומחירים. אפשר לראות דוגמה בולטת בעולם הריהוט, כשעולה פוסט של חנות רהיטים כל התגובות מפוצצות ב'כמה עולה זה וכמה זה', ועם עבודה נכונה על המודעה אפשר היה לנתב את כל זה למכירה ישירה".

פיאלקוב: "מפרסמים צריכים לכוון למכירות באינטרנט גם דרך פייסבוק. השוק הישראלי עובר מהפכה גדולה - זה לא חדש וחברות ישראליות שלא יעבירו מכירות לאינטרנט לא יהיו קיימות. חברה שמפרסמת היום צריכה להשקיע חלק גדול מתקציבי הפרסום במכירות בפייסבוק ולא רק בלעשות תדמית או פעילות מגניבה כי הצרכנים נכנסים לפיד גם כדי לגלות מה לקנות. ומי שעושה רק קמפיינים של מודעות וחשיפה בפייסבוק מפספס בענק".

מובייל לפני הכול

פרשת סטטוסים מצייצים החזירה את העמוד לרשימת 10 העמודים הפופולריים בישראל, היישר למקום 9 עם 670 אלף אוהדים ישראלים, והוציאה את העמוד של צה"ל מהרשימה. עמוד טקסס הולדם הכפיל את כמות האוהדים שלו והפך להיות העמוד הגדול בישראל, הראשון שיש לו יותר ממיליון אוהדים ישראלים. נתון קצת מוזר בהתחשב בכך שאסור לישראלים להמר באתרים כאלה, ומצביע על היקף השיווק שהחברה עושה בשנים האחרונות דרך פייסבוק בשוק הישראלי. הדפים הנצפים משקפים דף ספציפי שמעורר עניין, לעומת הקטגוריות שמשקפות את תחומי הפעילות ומספר השחקנים בהם.

לדברי יניב סבן, בעלי חברת ייעוץ לשיווק דיגיטלי, "ממשיכים לראות שעמודים של פאבלישרים שנותנים תוכן ממשיכים להוביל, ומלבד סופר-פארם אין עמוד מסחרי בעשירייה הראשונה. עמודים עסקיים, וזה כבר ידוע, לא מקבלים חשיפה אלא בתשלום, אז למפרסמים אין ברירה אלא לממן חשיפה. מה שלא ממומן לא קיים".

מבחינת פרופיל המשתמש אין שינויים דרמטיים, אך רואים בבירור מגמה של התבגרות הקהל: יש יותר גברים מנשים ובקהלים של 18-24 נרשמת ירידה של 2% גם בגברים וגם נשים. למעלה ממחצית המשתמשים (54%) מדווחים שהם נשואים לעומת 48% לפני 4 שנים. בהתאם, יש ירידה בכמות הרווקים ובכמות המדווחים על כך שהם במערכת יחסים.

כבר כמה שנים שניכרת מגמה של גלישה במובייל בלבד, ומהנתונים ניכר כי היא מתחזקת: מ-23% שנכנסו לפייסבוק ב-2014 מהמובייל ל-60% ב-2017. גלישה בדסקטופ בלבד הולכת ונעלמת - מ-15% ב-2014 ל-5% ב-2017, וכך גם הגלישה במקביל, מ-61% ב-2014 ל-34% ב-2017. בנוסף האנדרואיד הפכה להיות מערכת ההפעלה המובילה עם 63% לעומת 18% לאייפון.

לדברי אלון ברנר, מנכ"ל K Logic, "המעבר לצריכת תוכן במובייל אינה חדשה, אבל היא הולכת ומתגברת. וכמו בהרבה מקומות, גם בזה השוק מפגר אחרי הצרכנים. רוב הגופים שאין להם מוצרי מובייל ממשיכים להתנהל כאילו לא חל שינוי. כמה זמן הרוב מקדישים לעיצוב אתר הדסקטופ וכמה הם מקדישים לאתר המובייל? כמה חשיבה קריאטיבית? יש לקוחות שאחוז הכניסה אליהם מהמובייל הוא 80%, אבל מבחינת חשיבה פרסומית הרוב מקדישים 80% מהזמן לדסקטופ.

"מובייל זה סטייט אוף מיינד אחר, ומי שרוצה לפעול נכון צריך לחשוב קודם מובייל ואחר כך כל השאר. באופן מוזר עדיין אפשר לראות מפרסמים רבים שלוקחים את ה-30 שניות שלהם בטלוויזיה ועושים 'התאמה' למובייל. שם המוצר מגיע רק בסוף וברור שאף אחד כמעט לא מגיע לזה".

סבן מסכים איתו. "פייסבוק היא פלטפורמת מובייל", הוא אומר. "המפרסמים חייבים להבין את זה ולדאוג לקריאייטיב מותאם, אחרת הקמפיינים שלהם ייכשלו שם. הקהל הישראלי נמצא בפייסבוק. זו עובדה. כל השמועות על ירידה של פייסבוק מתנפצות על קיר הנתונים".

כהן רואה דברים אחרת: "המפרסמים הישראלים עשו השנה דרך וראינו מהלכים שהחלו להבין לא רק שמדובר בפורמט של מובייל אלא של הצרכן מול הפורמט, ועשו התאמות באורך הסרט, בשפה, במיקום דבר המפרסם. זה עדיין לא מושלם כי המהלך התקשורתי הפך להיות מאוד מסובך ליישום בגלל כמות הפלטפורמות, אבל זה משתפר. צריך לחשוב קודם דרך העיניים של מי שמסתכל על זה במכשיר נייד ורק אחר כך לעבור לחוויה במסכים אחרים".

אבל הוא מוסיף הסתייגות: "בסופו של דבר אלה נתונים ששאובים ממערכת של פייסבוק, לא מצד שלישי. אם אנחנו כמפרסמים לא נוודא שהנתונים שהפלטפורמות נותנות לנו מסתדרים עם מה שאנחנו מכירים, אנחנו לא עושים את העבודה שלנו. חייבים להשקיע כסף ברכישת טכנולוגיה כמו מוט. זה זוג אחד שרואה את כולם באותם משקפיים, לא כל חברה והמשקפיים שהיא נותנת".

אומת הפייסבוק

עוד כתבות

אלדד פרשר / צילום: איל יצהר

בהשפעת ירידת המדד: רווחי מזרחי טפחות נשחקו ב-7%; המניה בשיא

הבנק מחלק דיבידנד של כ-170 מיליון שקל ● בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה קפצו רווחי הבנק ב-40% ל-1.4 מיליארד שקל, בשל השפעת החקירה בפרשת הלבנת ההון בתקופה המקבילה

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

סלקום, גולן טלקום ו-WE4G מתכננות לעתור לבג"ץ בניסיון לדחות את מכרז הדור חמישי

החברות מבקשות הקלות מהמדינה כדי לבצע מהפכה בשירות שמקבלים ישראלים כיום עקב אי-ודאות שעולה מהמכרז ● הוט מובייל העלתה טענות דומות אך מכחישה כי בכוונתה לעתור ● בכירים בחברות ל"גלובס": לא הגיוני שעשרות בקשות להבהרות נדחו ללא הסבר

יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן

יוצאת לדרך: התוכנית לשיקום המכונים להתפתחות הילד

במסגרת התוכנית, יבוטלו החל מאפריל ההחזרים שסיפקה המדינה עבור טיפולים פרטיים • בחוזר סמנכ"ל שנשלח היום לקופות-החולים צוינו יעדים לצמצום תורי ההמתנה לטיפולים, שכיום מגיעים עד חודשים ארוכים ● הקופות יתוקצבו ב-80 מיליון שקל בשנה עבור שיפור השירות

קיילי ג'נר / צילום: שאטרסטוק

קיילי ג'נר מוכרת 51% מחברת הקוסמטיקה שלה ב-600 מיליון דולר

ענקית היופי והטיפוח קוטי היא הרוכשת של Kylie Cosmetics ● ג'נר, שהקימה את החברה ב-2015, תמשיך להוביל את הפעילות הקריאייטיבית

פרימור/  צילום: יחצ

"סימני עובש": ריקול למשקה תות-בננה של פרימור

חברת גניר, יצרנית פרימור, הודיעה על ריקול של משקה תות-בננה, המסומן בתאריכים אחרונים לשיווק בין 27.4.2020-26.4.2020

פארק העסקים ביקום / צילום: תמר מצפי

ביי ביי פישמן: קרן JTLV של עמיר בירם תרכוש 50% מפארק העסקים בקיבוץ יקום

תמורת העסקה מגיעה ל-250 מיליון שקל ● לאחרונה מימש קיבוץ יקום אופציה להעמיד את מניות קבוצת מבני תעשיה בפארק העסקים יורופארק למכירה ● למרות מיקומו האטרקטיבי סובל יורופארק מתפוסה ממוצעת של פחות מ–70% עקב נטישת דיירי עוגן ● העסקה תניב למבני תעשיה רווח של כ–70 מיליון שקל

בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ': "נסגור אחת ממסילות הרכבת בנתיבי איילון למשך שישה שבועות"

זאת לצורך ביצוע עבודות חשמול הרכבת ● עוד אמר סמוטריץ' ש"אם נעבוד רק בלילות, ייקח שנה וחצי לסיים את הפרויקט" ● "אנחנו נערכים לכך שיהיו רכבות שיבוטלו. תהיה התקוממות. לי יש את האומץ ואני אצטרך ואבקש את הגיבוי שלכם" ● כשנשאל לגבי עבודות בשבת אמר "אם אפשר שלא - אז לא"

נתיבות / צילום: איל יצהר

בית המשפט ביטל את תוכנית הותמ"ל בנתיבות: "כאוס תכנוני"

התוכנית שנדחתה ממוקמת בחלקה המערבי של העיר נתיבות וממזרח לנחל בוהו ● טענת העותרים העיקרית היא שסוגיית גבולותיה המוניציפליים של נתיבות נדונה כבר כמה פעמים בעבר בוועדת הגבולות של משרד הפנים ובקשותיה להרחיב את שטחה נדחו

יובל שטייניץ, ניידת הבחירות של גלובס / צילום: כדיה לוי

זוכי פרס נובל ומעל ל-100 מדענים לשטייניץ: הפסק לבסס את משק האנרגיה על הגז הטבעי

גילוי דעת ציבורי שנשלח הבוקר לשר האנרגיה מבקש להפסיק את הרחבת תחנות הכוח המופעלות בגז טבעי ולעבור לשימוש מסיבי באנרגיות מתחדשות ● "אנו חוששים שהממשלה לא מבצעת ניתוח מעמיק של כלל האפשרויות ובוחרת בפתרון שנראה נח בטווח הקצר, אך יסב נזקים כלכליים וסביבתיים לישראל בטווח הבינוי והארוך"

מתקנים של ארמקו הסעודית./ צילום: רויטרס Ahmed Jadallah

לקראת ההנפקה המדוברת: ארמקו ביטלה את הרוד שואו שתכננה בלונדון

החברה כבר החליטה שלא למכור מניות בארה"ב, בקנדה או ביפן ● ההנפקה תסתמך כעת בעיקר על משפחות סעודיות עשירות ומשקיעים מקומיים ● הודיעה אתמול כי תנפיק 1.5% ממניותיה לפי שווי של עד 1.7 טריליון דולר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

מזכיר המדינה האמריקאי פומפיאו: "ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינלאומי"

כתגובה להחלטת בית הדין האירופי לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, מייק פומפיאו הודיע היום כי ארה"ב מרככת את עמדתה ביחס להתנחלויות ישראליות בגדה המערבית ● מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס ברביעי הקרוב לדיון בעקבות הצהרת ארה"ב

גיל שפירא, מנהל השקעות ראשי (CIO) של חברת eToro  / צילום: גיא חמוי, יח"צ

מחזקת את ניהול ההשקעות: eToro מינתה את גיל שפירא ל-CIO

פלטפורמת המסחר במניות ובמטבעות דיגיטליים שמובילים האחים יוני ורונן אסיא, הכריזה על הוספת תפקיד ניהולי חדש ● שפירא, לשעבר מנכ"ל חברת תעודות הסל של פסגות, יהיה אחראי על ניהול ההשקעות במניות ועל פעילות האנליסטים בחברה

הבריכה במגדלי זיו, שבה התחשמל איתמר יוסף פוקס ז"ל / צילום: ניב אהרונסון, וואלה! חדשות

כשהרוח הופכת לסכנה ממשית: מי אמור לשמור על הבטיחות שלנו ברחוב

ילד נופל מערימת סלעים, אדם נכנס לבריכת נוי ומתחשמל, אישה מועדת על מדרכה שבורה ונפצעת קשה • מי אמור לשמור עלינו בחופים, בפארקים וברחובות - והאם זה בכלל אפשרי

שמואל סייד מנכ"ל ריט 1 / צילום: תמר מצפי, גלובס

עם רוח גבית מהריבית הנמוכה והצמיחה במשק: ריט 1 מפרסמת דוחות טובים ומעלה תחזיות

הקרן הציגה ברבעון שחלף גידול של 30% ברווח הנקי שהגיע לרמה של כ-80 מיליון שקל ● המנכ"ל שמואל סייד: "התוצאות החזקות נובעות מרכישת נכסים מניבים במהלך השנה בהיקף של כ-700 מיליון שקל יחד עם שיפור ב-NOI מנכסים זהים"

טילי ספייק בשימוש חיילים גרמנים / צילום: רפאל

רפאל תמכור לגרמניה אלפי טילים נגד טנקים בכ-200 מיליון אירו

את העסקה בגרמניה הובילה חברת הבת של רפאל באירופה, Eurospike והיא נחתמה באחרונה ● במסגרת העסקה, במהלך השנים הקרובות רפאל תספק לצבא גרמניה אלפי טילי ספייק על דגמיהם השונים ועוד מאות משגרים מותאמים מסוג ICLU

משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס

שכר הדירה עלה ב-10% בחמש שנים, אך הוא עדיין לא מדביק את קצב עליית מחירי הדירות

לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שכר הדירה הממוצע עלה בשנה האחרונה ב-1.6% והגיע לשיא של 4,000 שקל ● בראש טבלת המחירים עומדת תל אביב עם שכר דירה ממוצע של 5,865 שקל ובתחתית הטבלה נמצאות הקריות באזור חיפה

חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ/  צילום: רויטרס

הערכות: משרד הבריאות בוחן אפשרות להוצאת ה-CBD מפקודת הסמים המסוכנים אפילו אם לא תהיה ממשלה

משרד הבריאות פרסם הנחיות קנאביס לתקופת המעבר ● בין היתר: צמצום מספר הבדיקות, הקלות ביצור, התרת היצוא מנקודת המבט של משרד הבריאות ● התקנות אינן מתייחסות לייבוא אולם משרד הבריאות פרסם קול קורא ליבואנים כדי להתגבר על המחסור

עובד חברת החשמל על מנוף / צילום: תמר מצפי

תעריף החשמל צפוי לרדת ב-4% החל מה-1 בינואר

כפי שנחשף ב"גלובס", התעריף צפוי לרדת בעיקר כתוצאה מירידה בעלויות הדלקים המשמשים לייצור חשמל ובראשם הפחם והגז הטבעי ● ההחלטה על ההורדה כפופה לשימוע ציבורי

מימין לשמאל: בירנצוייג, מנכ"ל וייסייטס, שייר, סמנכ"ל פיתוח עסקי, פולק, מדען ראשי, רוטשילד, סמנכ"ל מוצרים, עכאוי, סמנכ"ל טכנולוגיות / צילום: רוית תורקיה

סטארט-אפ הווידאו-אנליטיקס ויסייטס גייס 10 מיליון דולר

החברה הוקמה ב-2015 ומעסיקה 15 עובדים במשרדיה בת"א ● המערכת שפיתחה ויסייטס מסוגלת לזהות התנהגויות של אנשים מקטעי וידאו ולהתריע על אירועים חריגים כמו קטטות רחוב

רהט / צלם: ברנדייס

אושרה תוכנית ותמ"ל להקמת שכונת מגורים חדשה ברהט

התוכנית כוללת 2,400 יח"ד במבני מגורים בני 3-10 קומות, 19,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, 140 דונם עבור מבני ציבור ו-134 דונם לשטחים ציבוריים פתוחים ● ראש עיריית רהט: "לתוכנית יש צוואר בקבוק. עדיין לא הצליחו להגיע להסדר עם התושבים"