ייצוגית: "בוקינג.קום והוטלס.קום ערכו הסדר כובל"

בתביעה הייצוגית נטען כי בוקינג, אקספדיה והוטלס פגעו בתחרות, לאחר שכפו על בתי המלון לא להפיץ ולשווק מחירים נמוכים יותר

בוקינג.קום / צילום: שאטרסטוק
בוקינג.קום / צילום: שאטרסטוק

בחודש שעבר הזמין ניר בן זאב חדר במלון שרתון בת"א. לאחר שבדק באתרי השוואות מחירים שונים (KAYAK ו-TRIVAGO) מצא כי חדר דלקס זוגי ללא ארוחת בוקר הוא המתאים ביותר לצרכיו. הוא "הזמין חדר במלון באמצעות אתר בוקינג.קום", ובתמורה שילם 330 דולר בתוספת מע"מ. כיוון שהמחיר נראה לו גבוה, ביצע בן זאב השוואת מחירים מעמיקה יותר, וגילה, כי כל המחירים המפורסמים באינטרנט עבור אותו חדר במלון שרתון-ת"א דומים מאוד במחיריהם.

המחיר שפרסם בוקינג בגין חדר וארוחת בוקר הוא 330 דולר ארה"ב (בערכם השקלי) בתוספת מע"מ; המחיר שפורסם באתר Hotels.com בגין אותו חדר ואותם תנאים, היה גם הוא 330 דולר ארה"ב בתוספת מע"מ; וגם המחיר שפורסם באתר Expedia.com בגין אותו חדר ואותם תנאים היה 330 דולר ארה"ב בתוספת מע"מ. בן זאב בדק גם את אתר מלונות שרתון, וגילה, כי גם שם המחיר זהה - 330 דולר פלוס מע"מ. בן זאב ביצע מספר בדיקות ביחס למלונות שונים בישראל, וגילה כי ברוב המקרים המחירים והתנאים הנלווים המוצעים על-ידי האתרים הגדולים, לרבות אתר המלון - זהים.

העובדות הללו גרמו לו לחשוד שמשהו או מישהו עומד מאחורי המחירים הזהים. בירור שעשה בנושא הוביל אותו להגשת תביעה, ולבקשה לאישורה כייצוגית, שהגיש בשבוע שעבר נגד בוקינג.קום, אקספדיה והוטלס.קום. בבקשה הייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד יוסי האזרחי ממשרד עוה"ד פרידמן האזרחי ומשרד קסוטו, נטען, כי בעקבות הסדר כובל שערכו החברות, נפגעה התחרות בשוק הזמנות בתי-המלון בישראל, ונגרם לצרכנים נזק שנע בין 111 מיליון שקל ל-120 מיליון שקל.

לטענת בן זאב, החברות בוקינג ואקספדיה (הוטלס נכנסת בתביעה תחת החברות מקבוצת אקספדיה), ערכו "הסדר כובל חסר תקדים בהיקפו ובהשפעתו על השוק", שבמסגרתו מנעו תחרות בשוק הזמנות בתי-המלון בישראל, תוך פגיעה קשה בבתי-המלון, ובשאר הגורמים הפועלים בענף (כגון סוכני הנסיעות ואתרים מתחרים), ובעיקר תוך פגיעה חמורה בצרכנים.

בתביעה נטען, כי "מדובר בהסדר חסר תקדים בחוסר איזון הכוחות בין השותפים לו, כלומר בין הצד הדורש את הכבילה הבלתי חוקית (בוקינג ואקספדיה) ובין הצדדים האחרים הנאלצים להסכים לכבילה בלתי חוקית זו; בנוסף, מדובר בהסדר כובל שהוא חסר תקדים בהשפעתו ההרסנית על כיסם של הצרכנים.

"על-פי ההסדר הכובל שעליו נדרשים המלונות לחתום, וכתנאי להפצה ולשיווק המלון באתר בוקינג ו/או באתר אקספדיה, נקבע כי מקום בו 'הפר' המלון את ההתחייבות להעניק לבוקינג ו/או לאקספדיה את המחיר הנמוך ביותר (של אותו חדר בתנאים זהים), כי אז בית-המלון מחויב להחזיר לצרכן אשר רכש חדר באמצעות בוקינג ו/או אקספדיה את ההפרש שבין המחיר שפורסם באתרים שלהן לבין המחיר הנמוך ביותר שפורסם ו/או שווק על-ידי המלון או על-ידי גורם אחר כלשהו המתחרה בהן; בית-המלון אף חשוף לסנקציות המפורטות בהסכמים בגין הפרת ההסכם".

את תגובת החברות לא ניתן היה להשיג עד סגירת הגיליון.