גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כללי המשחק החדשים של נשיא צרפת עמנואל מקרון

נשיא צרפת החדש משפץ את חוקי העבודה, מצרף אליו חברי אופוזיציה ומפלג את מנהיגי האיגודים המקצועיים ■ השאלה עכשיו היא אם הבליץ חסר התקדים של אמצעים כלכליים ורפורמות שהוא השיק, יחזיק מעמד

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כמה שבועות לפני כניסת עמנואל מקרון לארמון האליזה, שאל אותו איש עסקים על תוכניותיו לעקוף את הפרלמנט ולהעביר רפורמה סוחפת בשוק העבודה בצרפת באמצעות צו נשיאותי. גם בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, הזכיר איש העסקים, נשיאי צרפת ביקשו את אישור הפרלמנט.

מקרון נפנף אותו. "הוא מאמין שמה שאנשים רוצים זה תוצאות, לא דיונים פומביים", אמר אותו איש עסקים.

שמונה חודשים מאז כניסתו לתפקיד הנשיא, מקרון הציב את התרגיל של כוח ביצועי בלתי מוגבל במרכז נשיאותו. מז'אק שיראק עד פרנסואה הולנד, הנשיאים מילאו תמיד את תפקיד שופטי הכדורגל בדמוקרטיה הצרפתית. הם שלטו בקונצנזוס - יישוב מחלוקות בין סיעות בפרלמנט, ביצוע חילופי גברי בקבינטים שלהם כדי להקים בריתות פוליטיות חדשות והפעלת משקל אישי כדי להשקיט מהומות אלימות ברחובות.
מקרון לא מנהל משא ומתן עם יריביו. הוא פורק את נשקם.

החודשים הראשונים של מקרון

מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, הרפובליקאים מן המרכז-ימין, מצויה בבלבול מפני שמקרון פיתה את הכוכבים העולים שלה והעניק להם כהונות בכירות בממשלתו.

מפלגתו שלו, "רפובליקה קדימה" מהמרכז, נעה בתיאום מלא עם הנשיא הצעיר מפני שהוא בחר אישית את המועמדים שהפכו לחברי הפרלמנט. והוא אילף את הכוח המפחיד ביותר בפוליטיקה הצרפתית - גל המחאות ההמוניות והשביתות הידוע כ-la greve - על ידי יצירת חילוקי דעות בין האיגודים שמארגנים את ההפגנות.
הטקטיקות הללו אפשרו למקרון להשיק בליץ חסר תקדים של אמצעים כלכליים, מחוקים שמקלים על גיוס ופיטורי עובדים עד ביטול מסי הון.

המטרה היא לעצב את צרפת ברוח חזונו, כלומר להפוך ממדינה בעלת חשד היסטורי עמוק ביחס לכלכלת שוק חופשי למדינה שמטפחת כוכבים כמו מקרון, בנקאי השקעות לשעבר שמכהן כעת כנשיא. כוח עבודה של אנשים שאפתניים שנוטלים סיכונים, אומר מקרון, מתאים לשרוד בעידן של שיבושים כלכליים יותר מכוח עבודה מאוגד שמטפח מלחמת מעמדות.

"כדי שהחברה שלנו תשתפר, אנחנו זקוקים לאנשים מצליחים. אסור לנו לקנא בהם", אמר מקרון לאחרונה.

דורך על יריבים

אבל בקידום האג'נדה שלו, מקרון דורך על יריבים שהוא עשוי יום אחד להזדקק להם כדי ליישם את הרפורמות שלו ולהטמיע אותן. הוא מחזיק את התקשורת במרחק גדול ממנו, ומעניק מעט ראיונות. גנרל בכיר שמתח ביקורת על הקיצוצים בתקציב הביטחון הושפל בפומבי על ידי הנשיא לעיני צמרת הצבא, במה שהוביל להתפטרותו.

"העברת חוק היא במקרה הטוב רק חצי עבודה", אמרה שרת העבודה מוריאל פניקו בראיון. "מה שחשוב אחר כך הוא איך בעלי העניין - ראשי העסקים, האיגודים והמעסיקים - מנצלים אותו".

עוזר של מקרון אמר בתגובה שהנשיא בטוח שהרפורמות שלו יחזיקו מעמד. מקרון רץ לנשיאות על בסיס הבטחה לנער את המערכת, אמר העוזר, והבוחרים נתנו לו מנדט לשינויים הללו.

למרות גישת ההתעמתות שלו - או אולי בגללה - מקרון הצליח לכופף את עקומת דעת הקהל חזרה לטובתו, וזהו הישג נדיר בפוליטיקה הצרפתית. אחרי ירידה ל-40% באוגוסט, שיעור התמיכה בו עלה חזרה ל-52% בדצמבר. גם הכלכלה מתרוממת, עם אומדן צמיחה של קרוב ל-2% ב-2017 אחרי שנים של מחצית הקצב הזה.

"נשיא העשירים"

ובכל זאת, צרפתים רבים רואים בשינויים של מקרון בגידה במודל הסוציו-כלכלי של צרפת, שמבוסס על הגנת העובדים והטבות הרווחה, ולא על צבירת הון. המדיה הצרפתית מיתגה אותו כ"נשיא העשירים", והוא עשה מעט מאוד כדי להסיר את המיתוג הזה. ליום הולדתו ה-40 הוא ערך מסיבה פרטית בחצר של שאטו דה שאמבור, מבצר שהושלם בימיו של "מלך השמש" לואי ה-14.

ההתנגשות בין השקפות העולם באה לביטוי ברור באוקטובר כאשר הנשיא ביקר במרכז להכשרת עובדים בדרום-מערב צרפת. בפנים, מקרון דיבר על הקושי של בית יציקה מקומי לגייס עובדים מיומנים. בחוץ הפגינו עובדי מפעל לייצור מכשירים שעומד בפני סגירה.

"במקום לעורר מהומה, כדאי לכמה אנשים לבדוק אם הם יוכלו לעבוד בבית היציקה", אמר מקרון.

אלן רוסה, פעיל סוציאליסט שנלווה לביקור של מקרון, אמר לנשיא לגלות אמפתיה כלפי המפגינים שניצבים בפני שינויים עמוקים בתרבות מקום העבודה. "אתה לא יכול לכפות פתרון לבעיה", אמר רוסה.

חודשיים אחרי ניצחונו, מקרון ביקש מהפרלמנט את הסמכות לבצע שיפוץ כללי בתקנות העבודה בצרפת באמצעות צו. רוב הרפובליקאים תמכו במפלגתו בהצבעה על כך, והעניקו לו בכך מנדט רחב לנסח את החוקים החדשים ולחוקק אותם ללא הפיקוח המקובל של הפרלמנט.

בשלב זה, המכשול האחרון בפני השפעתו של הנשיא על שוק העבודה היה הרחוב הצרפתי והאיגודים ששלטו בו.

תרגיל בתקשורת

מקרון זרק דרך החלון את ספר ההוראות של קודמיו בארמון האליזה, של הזמנת ראשי האיגודים והמעסיקים לשולחן הדיונים לגיבוש כללי משחק חדשים. שיחות כאלו הובילו בדרך כלל למשיכת זמן של האיגודים, עם סגירת שורות שלהם וגיוס מפגינים. הפגנות ענק חיסלו ניסיונות של נשיאים קודמים לרענן את מערכת העבודה המסוידת.

במקום זאת, מקרון זימן אליו מנהיג כל איגוד בנפרד לפגישה אישית באליזה. מנהיגי האיגודים שקיבלו את ההזמנות ייצגו מגוון רחב של עובדים בעלי אינטרסים מנוגדים, מעובדי צווארון לבן בשכר גבוה עד עובדי מפעלים.

הפורמט הזה של הדיונים, אמרו מנהיגי איגודים, יצר "דילמה של אסיר", כלומר מצב שבו כל בוס קיווה להשיג עסקה עם מקרון, בלי לדעת מה הוא סיכם עם ראשי האיגודים האחרים.

לראשי האיגודים גם לא הייתה כל אפשרות לדעת כמה ברצינות מקרון לוקח את הדרישות שלהם, מפני שהממשל שמרה על טיוטת הצו הנשיאותי בחשאיות רבה.

"לנשיא תהיה המילה האחרונה. אין לי שום עדים", אמר פרנסואה אסלין, מנהיג איגוד ראשי העסקים הקטנים שנפגש עם מקרון.

מקרון הזמין צוותי טלוויזיה לצלם את ראשי האיגודים בכניסה וביציאה ללשכתו, כדי להבליט את מעורבותם. "הוא רצה לגרום לאנשים להאמין שהיה שם דיאלוג", אמר פבריס אנג'י, בכיר באיגוד העובדים השמאלני CGT. "זה היה תרגיל בתקשורת במטרה לפלג בין האיגודים".

"הייתה נכונות אמיתית להקשיב", אמר העוזר של מקרון, והוסיף שהממשלה קיימה "מאות שעות של דיונים" עם נציגי איגודים וחברי פרלמנט.

שרת העבודה פניקו המשיכה את הדיונים בפורמט דומה בקיץ - תמיד פגישות אישיות נפרדות עם ראשי האיגודים. היא שיבחה את הטקטיקה הזו כסמל המסחרי שהממשלה מתכוונת להמשיך להשתמש בו.

CGT פרש מהשיחות בעיצומו של המו"מ, וקרא להפגנות ולשביתות, אך איגודים אחרים לא נענו לקריאה, והמתינו שהממשלה תראה להם את הצו המתוכנן. "יש כאלו שמנבאים את הגרוע ביותר. לעולם לא ניכנע לרואי השחורות הללו", אמר מקרון בישיבת קבינט ב-28 באוגוסט.

כעבור יומיים הזמינה הממשלה את כל ראשי האיגודים ללשכת ראש הממשלה כדי להראות להם את הצו, כמה שעות לפני פרסומו לציבור. מקרון לא נכח.

מקריאה ראשונה, ראשי האיגודים הבינו שמקרון לא כיבד את "הקווים האדומים" שלהם. הרפורמה תקבע תקרה לקנסות שבתי משפט יוכלו להטיל על חברות שיפטרו עובדים, ובכך היא תקל על חברות לפטר עובדים. היא גם תאפשר לחברות קטנות לדון על שעות עבודה ושכר עם העובדים, במקום לציית להסכמים קיבוציים ארציים.

"אנחנו מרגישים כאילו שמעו אותנו בלי להקשיב", אמר לורן ברגר, מנהיג איגוד CFDT המתון, באותו פורום.

אבל בפומבי, האיגודים ריככו את הביקורת שלהם. ברגר אמר ש-CFDT, האיגוד הגדול ביותר במגזר הפרטי בצרפת, לא יארגן שביתות ומחאות נגד הצו. איגודים אחרים אמרו את אותו הדבר.
באופן פרטי, ראשי האיגודים רתחו. הם נפגשו לבסוף ב-5 בספטמבר, אבל הישיבה בדלתיים סגורות התדרדרה במהירות להטחת האשמות, אמר ברגר. לדבריו הוא האשים את CGT בפילוג תנועת האיגודים על ידי קריאה חד-צדדית לשביתה.

ב-22 בספטמבר חתם מקרון על הצו. כעבור כמה שבועות הוא החל שוב להזמין את ראשי האיגודים לפגישות בארבע עיניים באליזה. הפעם הוא רצה לדון בתוכניותיו לרפורמה בקצבאות האבטלה.
בכניסה להיכל המוזהב של האליזה, פרנסואה הומרל, הבוס של איגוד עובדי הצווארון הלבן CFE-CGC, הבחין מיד במצלמות הטלוויזיה שעמדו להנציח את הדקות הראשונות של הפגישה. אחרי שהמצלמות פונו, מקרון שאל את הומרל למה הוא מתח בפומבי ביקורת על צו העבודה הממשלתי ועל טקטיקות מו"מ שלו.
הומרל אמר לנשיא שהוא חש שדוחקים אותו לפינה. "יש הרבה דיבורים על דיונים ומו"מ, אבל זה לא מו"מ", הוא אמר למקרון. "אנחנו מרגישים שבגדו בנו".

התרגיל הפוליטי החשאי

מקרון נהנה מכוח ומסמכות בלתי רגילים הודות לאחיזתו בפרלמנט. הוא צבר פחות מרבע מהקולות בסיבוב הראשון של ההצבעה לנשיאות ב-23 באפריל, וזה הספיק להעלותו לסיבוב השני מול מארין לה-פן מהימין הקיצוני. לפני ההצבעה הסופית הוא גייס בחשאי טאלנטים בכירים ממפלגות הזרם המרכזי, כדי שיצטרפו למפלגתו החדשה, וירוצו לפרלמנט בבחירות של יוני.

אחד מאותם כישרונות פוליטיים היה ברונו לה מייר (Le Maire), שכיהן כשר חקלאות תחת הנשיא ניקולה סרקוזי. לה מייר נהנה מתמיכה רבה בקרב רפובליקאים מהמרכז, שרצו שיהיה המועמד שלהם לנשיאות במקום פרנסואה פיון.
מקרון פנה אל לה מייר בהצעה קוסמת: לכהן כשר הכלכלה והאוצר בממשלתו. "השמאל והימין כבר נכשלו", הוא אמר, לפי לה מייר.
הוא קיבל את ההצעה. הרפובליקאים, הוא אמר לאחרונה, יתקשו לארגן אופוזיציה ראויה מפני שמקרון אימץ לעצמו את המסר של המפלגה, של כלכלת שוק חופשי. "אין כיוון התקפה נגדו", הוא אומר על מקרון.

כמה ימים אחרי פנייתו ללה מייר, מקרון הביס את לה-פן ברוב מוחץ, כאשר בוחרים שתמכו במפלגות הזרם המרכזי בסיבוב הראשון התלכדו סביבו. כעבור זמן קצר, הרפובליקאים למדו על עריקת לה מייר, המנהיג הפוטנציאלי שלהם, והמפלגה טרם התאוששה מהבשורה.

לאורה דה לה רודיאר, מחוקקת רפובליקאית שמקורבת ללה מייר ורצה בבחירות ביוני לבחירה מחודשת לפרלמנט, אמרה שהיא ניצבה מיד בפני שאלות של עמיתים שלה אם גם היא עומדת "לבגוד" במפלגה ולהצטרף למקרון.
"זה היה באמת אירוע אלים מבחינתי", אמרה דה לה רודיאר. "ברונו נראה לי הבחור המבריק ביותר בדורו".

היא ומחוקקים רפובליקאים רבים אחרים נשארו במפלגה, אבל הם התמודדו עם פלטפורמה של תמיכה ברבים מהרעיונות החדשים של מקרון.

כך קרה שהרפובליקאים זכו רק ב-137 מושבים באסיפה הלאומית של 577 מושבים בבחירות של יוני. עשרות מהם, כולל דה לה רודיאר, התפצלו אחר כך לסיעה נפרדת שהבטיחה "לעבוד בצורה בונה" עם המפלגה של מקרון.

התחזית לצמיחה

עוד כתבות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?