שקד: בעבירות קלות יש לדחות חקירת רה"מ לסוף כהונתו

שקד בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "צריך להיזהר שחקירות לא יהפכו לכלי לחיסול פוליטיקאים" ■ "אני באמת חושבת שב-2018 לא יהיו בחירות, אלא רק עוד שנה וחצי"

איילת שקד בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר
איילת שקד בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים, איילת שקד, התראיינה היום (ה') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" על-ידי כתב המשפט חן מענית ונשאלה, בין היתר, באיזה מחיר לדעתה יש לחקור את ראש הממשלה על שחיתות.

שקד השיבה: "החוק הצרפתי לא נמצא על הפרק, אז השאלה היא לדיון ציבורי בלבד. האמת שהתבלטתי, אבל בעבירות קלות חשבתי שצריך לדחות את זה לסוף הכהונה, אם היא קצובה. עוד לא החלטתי אם היתרונות עולים על החסרונות".

החקירה מתמשכת, ואת חברה בממשלה הזו. איך אפשר לאורך זמן להתנהל כך?

"זה לא דבר נעים, אבל הוא מרוכז ב-100% מהזמן בעבודה. זה מכביד, אבל צריך להיזהר שחקירות לא יהפכו לכלי פוליטי לחיסול פוליטיקאים". 

שקד נשאלה מדוע אינה מביעה דעה בשאלת הסיפור שחשף גיא פלג בעניין הקלטת אודות האמירות על חשפניות ונשים אחרות בהן התבטא בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו. 

"כשהגעתי לפוליטיקה", השיבה שקד, "עשיתי לעצמי חוק שלא לדבר על משפחתו של ביבי, כיוון שעבדתי איתם הרבה. בעניין הספציפי הזה - צריכת הזנות עמדה במוקד דוח שהגישה אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, בעניין הפללת לקוחות זנות. בעניין ההקלטה - זה לא דבר נעים שההקלטות שלכם מדברים עם בני משפחה יצאו לתקשורת. אני לא באה בביקורת לתקשורת, אבל הקלטות של שיחות סגורות זה דבר פוגעני ומסוכן".

על השאלה איך בוחרים שופטים, אמרה שקד כי "על שופטים לומדים מספקי הדין שלהם".

איך את לומדת על זה? שמעתי ששופטים פוחדים לכתוב פסקי דין שנתפסים כשמאלנים. איך את בוחנת אם שופט שמרן?

שקד: "מערכת המשפט עצמאית וחזקה, שופטים לא מטים משפט. הפרקליטות חזקה גם היא. מדד האקונומיסט מראה שחוזק המערכות שלנו עלה בשני מקומות".

על המועמד שהציגה ברשימתה לשיפוט בבית המשפט העליון, אלכס שטיין, אמרה שקד:  "במשך תקופה ארוכה חיפשתי את הטופ באקדמיה. חשבתי שאלכס שטיין הוא המתאים ביותר, אבל בוא נראה, יש עוד זמן".

בהמשך הדברים אמרה שקד: "השנה נפתחו 800 אלף תיקים. משנה לשנה מנהל מערכת המשפט מראה לי את כמות התביעות, ואני שותה כוס מים. אם יש דבר שפוגע באמון הציבור זה מה שעשתה יש עתיד, שאיך שעובר חוק בכנסת - הפוליטיקאים עותרים לבג"ץ. זה להכניס אך בגץ לשיקולים פוליטיים, וזה פוגע באמון הציבור". 

לגבי השאלה האם מגילת העצמאות יכולה לשמש חוקה - כדברי נשיא העליון בדימוס פרופ' אהרן ברק לאחרונה - אמרה שקד: "רק הכנסת יכולה להפוך את מגילת העצמאות לחוק יסוד. כל עוד היא לא עשתה זאת, זה מסמך שיש להתפאר בו אך לא יכול לשמש פרשנות משפטית לפסילת חוקים". 

ביחס לזרם החקיקה החדשה ציינה שקד כי התקשורת מתמקדת בחוקים שאינם חשובים, הגם שהם פופולריים לסיקור. "רוב החוקים הללו כלל לא עוברים. חוק חדלות פירעון חשוב בהרבה מחוק המרכולים, אך הוא לא זוכה לתשומת-לב", אמרה. 

לדבריה, "אם הייתי לוקחת ללב את המאמר של עוזי ברעם, לא הייתי שמה אותו בעמוד הפייסבוק שלי". 

בעניין הבחירות אמרה שקד: "אני באמת חושבת שב-2018 לא יהיה כלום. אני חושבת שהבחירות יהיו ב-2019, עוד שנה וחצי". 

לדברי שרת המשפטים, "תקציב 2019 עכשיו צריך לעבור, ולדעתי חשוב שהממשלה תשלים את הקדנציה של 4 שנים - כי 95% ממה שאנחנו עושים זה לא משנה אם זה שמאל או ימין. כשאנחנו מסדירים התיישבות בדואית בדרום, או כשהשר בנט מוסיף סייעת שנייה בגן - זה לא משנה אם זה שמאל או ימין, וזה משרת את כולנו.

"בגלל שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה יושבים פה, אני חייבת לציין שכולנו יכולים לשבת בשקט. הם אנשים ישרים.

אבל מותר להפגין. 

שקד: "נכון, גם מולי מפגינים, אלדד יניב ומני נפתלי, וכשהילדים שלי הבינו את העיקרון - הם חיכו לי עם שלטי הפגנה שהם רוצים כלב".