גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח "גלובס": הטכנולוגיה מבשילה, אך תנמיכו ציפיות

הדד-ליין למסחור המכונית האוטונומית מתקרב, אבל המכשולים רק נערמים ■ המצגת של פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר מובילאיי, בתערוכת CES סיפקה תמונת מצב מפוכחת לגבי השוק

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בשבוע שעבר חשפה ג'נרל מוטורס אב טיפוס מוגמר של רכב אוטונומי, שנטען כי הוא צפוי לרדת לייצור סדרתי כבר בשנה הבאה. הרכב, עירוני, חשמלי וקומפקטי, נראה וחביב ושימושי, עד שמציצים לעמדת הפיקוד שלו ומגלים שם "לוח חלק" - ללא זכר להגה ודוושות. המראה המטריד הזה מעיד עד כמה החזון של "עולם רכב ללא נהג" נראה עדיין זר, מוזר ובעיקר קצת לא מחובר.

החזון הזה נובע ישירות מהלחץ האדיר של שוק ההון ושל המדיה, שדוחפים את יצרני הרכב והאלקטרוניקה לרוץ קדימה ולעמוד בלוח זמנים להשקה מסחרית נרחבת של רכב אוטונומי מלא בתחילת/אמצע העשור הבא. אבל ככל שקרב המועד, די ברור שרף הציפיות של המשקיעים נמצא כה גבוה שנפילה ממנו עשויה להיות כואבת מאוד. בענף עדיין נמנעים מלעסוק באפשרות הזאת בגלוי, אבל מי שקרא בין השורות של המצגת השנתית של מובילאיי בתערוכת CES, יכול היה למצוא שם הנמכת ציפיות.

ללא להט משיחי

מובילאיי היא החברה הגדולה והוותיקה ביותר בתחום מערכות הסיוע הבטיחותיות והניהוג האוטונומי, עם יתרון של שנים רבות על המתחרים. יש לה היכרות עמוקה עם כל תעשיית הרכב ולמעלה מ-24 מיליון יחידות מצלמה/צ'יפ פרי פיתוחה מותקנות בכלי רכב שנעים על כבישי העולם - מתוכם 8.7 מיליון נמכרו בשנה שעברה בלבד.

לפיכך ההרצאה השנתית של פרופ' שעשוע בתערוכת הטכנולוגיה CES כבר הפכה בענף למעין קריאת כיוון ולחלון הצצה לעתיד של כל תעשיית הרכב האוטונומי. השנה כבר הוסר מכתפי החברה הנטל הישיר של טיפוח מחזיקי מניות קפריזיים ואנליסטים עצבניים,(כך שהמסרים הועברו בצורה ריאלית ומפוכחת, ללא הלהט המשיחי שמאפיין את המצגות של אילון מאסק מטסלה וללא פירוטכניקה של מכוניות מרחפות.

מפת הדרכים העסקית והטכנולוגית של מובילאיי, כפי שהציג אותה שעשוע בתערוכה בלאס וגאס בשבוע שעבר, מתקדמת לפי המתוכנן ואף זוכה לתאוצה רבתי תודות למשאבי החברה האם אינטל, וב-2018 עתידים לרדת אל כבישי העולם 15 סדרות חדשות של דגמים חדשים עם הרכיבים של מובילאיי מוטמעים בהם, מתוצרת 14 יצרני רכב שונים. ארבעה מהם הם סיניים ובהתחשב בעובדה, ששוק הרכב הסיני העצום עדיין די "בתול" בכל הנוגע למערכות סיוע לנהיגה (ADAS), המשמעות היא מכירה "סגורה" של עוד מיליוני יחידות מצלמה/צ'יפ של מובילאיי בשנים הקרובות.

מהמצגת ניתן היה ללמוד על ההתקדמות המואצת של צ'יפ ה-EYEQ5 של החברה, שיאפשר נהיגה אוטונומית מלאה בכל המצבים ("הנהג יוכל ללכת לישון", כדברי שעשוע) ומבוסס על מעבדים מתקדמים של אינטל ומובילאיי עם יחס חסר תחרות של עוצמת עיבוד ביחס לצריכת החשמל.

אבל עם כל הכבוד לצ'יפ העתידי ולתחרות שמנהלת כיום אינטל מול NVIDIA על שליטה בשוק הצ'יפים לרכב אוטונומי, הפוקוס העסקי במצגת היה דווקא הגדלה של הפוטנציאל המיידי של יחידות המצלמה/צ'יפ הקיימות של החברה בדרגות האוטונומיה הנמוכות.

"אנחנו לא אוניברסיטה, אנחנו צריכים לבנות מדיניות עסקית", אמר שעשוע. "אנחנו לא יכולים לשים את כל הביצים בסל של המערכות בדרגות האוטונומיה הגבוהות. אנחנו רוצים שנגזרות שלהן יתחילו לייצר הכנסות היום ולא רק כאשר מכוניות אוטונומיות לגמרי ינועו על הכבישים. אין לנו עניין בפיצ'רים של דרגות האוטונומיה הגבוהות שאין להם שימוש כיום".

אז בינתיים עושה החברה מה שכל תאגיד אמריקני טוב עושה כשהוא מוצא את עצמו בעמדה של "מוביל שוק" - לסחוט כל טיפה מהלימון. שניים מהמוצרים החדשים המרכזיים שהוכרזו בתערוכה הם הדור השמיני במספר של מערכת האפטר-מרקט של מובילאיי ("העיגול המצפצף", כפי שמכנים אותו נהגים בארץ) ודור משודרג של הצ'יפ לרמת האוטונומיה הנמוכה, שמיועד להטמעה בפס הייצור של כלי רכב עממיים.

המשותף לשני החידושים הוא תוספת מודם, שיאפשר לשדר לענן את נתוני הדרך שקולטות מיליוני מצלמות הרכב של מובילאיי. בענן יעובדו הנתונים לכדי מיפוי של כבישי העולם ברזולוציה גבוהה מאוד, שתתעדכן באופן שוטף. כאשר לוקחים בחשבון, שעשרות מיליוני כלי רכב עם רכיבים כאלה יצוידו בעתיד ביכולות שידור, מקבלים אפקט של מיפוי מבוסס מיקור-המונים - קצת בדומה למודל של Waze (אך עם תוספת חשובה של מידע חזותי).

הנימוק הרשמי להשקעה במערכת המיפוי הוא שיפור הבטיחות ותכנון מוצלח של נתיב הנסיעה לרכב אוטונומי בתנאי נסיעה בעייתיים, אלא שזה רק חלק מהתמונה. אסור לשכוח שבסיסי נתונים של כבישים וערים בעולם הם ביזנס עצום כשלעצמם,- ובין לקוחותיהם הפוטנציאליים נמצאים ממשלות, גופי ביטחון, עיריות ושלל גופים עסקיים. בקיצור, לא נופתע כלל אם בעתיד תפוצל פעילות המיפוי הזו ותהפוך לחטיבה עסקית נפרדת באינטל עם פוטנציאל להימכר לצד שלישי. די אם נציין שענקיות כמו גוגל, באידו, עליבאבא ושות' השקיעו בשנים האחרונות במיפוי בלבד יותר ממה שאינטל שילמה עבור כל מובילאיי.

שעשוע גם הציג ב-CES רשימה מרשימה של הסכמים עם יצרני רכב גדולים באירופה (פולקסווגן) ויפן (ניסאן) למיצוי ושימוש בנתוני המיפוי שייאספו ממצלמות מובילאיי ברכב ובקרוב תצטרף לברית גם SAIC הסינית. הוסיפו לכך הסכמים עם עוד רשויות מוניציפליות וחברות עסקיות (כולל GETT) ברחבי העולם וקיבלתם מיליוני כלי רכב שבקרוב מאוד ימפו אוטומטית את כבישי ושכונות העולם בזמן אמת - עם כל השלכות המעקב וצנעת הפרט שעשויות להיות לכך.

הרגולטור עדיין מאחור

מכיוון שבמובילאיי כבר מסתכלים לעתיד שבו ינועו מכוניות אוטונומיות - במספרים כאלה או אחרים - בינות להרבה מכוניות מאוישות, מבינים שם שהמוקש הגדול לביזנס הוא התאונות שעלולות להיגרם בין מכוניות מאוישות למכוניות נהוגות מחשב, שיביאו ליצירת לחץ ציבורי על הרגולטורים להגביל את תפוצתן ופעילותן.

לפיכך מנסים כיום בחברה למצוא דרך להעניק למכוניות אוטונומיות את מה שמכונה בשפה משפטית Waiver או "ויתור". כלומר למצוא דרך מדעית ומשפטית להוכיח מעל כל ספק במקרה של תאונה, שהיא לא נבעה מכשל ב"מוח" המכונית האוטונומית. זו דרך חברתית ומשפטית מורכבת, שכרוכה בין השאר בניתוח מיליוני תאונות ותרגום של נוסחאות הסתברות ואלגוריתמים מתמטיים לשפה מעשית ומשפטית מובנת. מסוג הדברים שיגרמו להרבה רגולטורים לקמט את המצח ויידרשו מאינטל ומובילאיי להפעיל הרבה לובי. אם המשימה לא תצלח, היא עלולה לעכב משמעותית את לוח הזמנים לחדירת הרכב האוטונומי.

בשורה התחתונה נראה שלפחות כרגע, וכנראה גם בעתיד הנראה לעין, הרכב האוטונומי יהיה מקרה של "החלקים גדולים מהשלם". הטכנולוגיות העצמאיות שמפותחות כיום בנפרד משפרות כבר היום, וישפרו עוד יותר בעתיד, את הבטיחות, הנוחות וחוויית השימוש ברכב, ועל הדרך גם ימציאו מקורות הכנסה מאסיביים חדשים לתאגידים שעוסקים במלאכה. אבל מכאן ועד לעולם של מכוניות רובוטיות ללא הגה או נהג, הדרך עוד רחוקה.

"נושא הפרטיות אינו בעיה"

לפניית "גלובס", נמסר ממובילאיי כי מסגרת הזמן להצגת כלי רכב אוטונומיים בדרגות הגבוהות נותרה ללא שינוי, שנת 2021, וכך גם הכוונה להשיק כלי רכב בדרגות הביניים - 2019, בשלב הראשון עם ניסאן והונדה. החברה גם ממשיכה בהרחבת השותפויות האסטרטגיות הקיימות שלה, במערכות אוטונומיות מדרגות שונות, בין השאר עם ב.מ.וו, פיאט קרייזלר, NIO הסינית, ניסאן ופיאט קרייזלר, ובצנרת יש עוד שלוש שותפויות עם יצרניות רכב שכנראה יושלמו (ויוכרזו) בתוך כמה שבועות.

בחברה אומרים כי מערכת המובילאיי 8 "קונקט" החדשה, שמצוידת במודם, מדגימה את הרחבת טכנולוגיית המיפוי של החברה (REM) לא רק למוצרים שמובנים בקו הייצור של יצרני הרכב אלא גם למוצרי אפטר-מרקט. "זהו נדבך חיוני לכלי רכב אוטונומיים". מערכת האפטר-מרקט החדשה תותקן בעיקר בציים וסוגיות הפרטיות שלה היא בדיוק כמו זו של מערכות ציים קיימות. לגבי התקנה שלה בכלי רכב פרטיים, אומרים בחברה כי "שם היא תוצע בעתיד כאופציה, שתספק ללקוח תכונות סיוע נהיגה מתקדמות. בכל מקרה אין לנו צורך לדעת מה זהות הרכב ששולח את הנתונים כך שנושא הפרטיות לא אמור להיות בעיה".

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה