גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאת טכנולוגיות מחממת מנועים ומשפרת ביצועים

יצרנית המערכות לתחום התעופה שנמצאת בשליטת קרן פימי פועלת באמצעות שני מתקנים בישראל ושתי חברות בנות בארה"ב ■ שיעור ה-EBITDA שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם ב-9.7%

מטוס של בואינג בטיפול / צילום:א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
מטוס של בואינג בטיפול / צילום:א.ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

תאת טכנולוגיות (TAT) עוסקת בייצור ואספקת מוצרים ושירותים לענף התעופה האזרחי והצבאי וכן לתחום ביטחון הקרקע. החברה, שנוסדה בשנת 1969, היא חברה דואלית, שמניותיה נסחרות גם בבורסת תל-אביב וגם בנאסד"ק.

תאת טכנו  נמצאת בשליטת קרן פימי (59.5%), שרכשה את השליטה בחברה ביוני 2013 במסגרת מכרז שערכו כונסי הנכסים של תאת למכירת מניות השליטה. החברה מעסיקה כיום כ-600 עובדים. בסיס הלקוחות שלה כולל יותר מ-500 לקוחות בתחומי התעופה והחלל, שמתפלגים בין יצרני מטוסים וחלקים למטוסים, חברות תעופה, מרכזי שירות בבעלות חברות תעופה או גורמים פרטיים וחילות אוויר.

רוב מכירות החברה הן עבור השוק הפרטי. ייצור האביזרים מהווה כשליש מהיקף הפעילות, כך שרובה מתמקדת בשירותי תחזוקה ושיפוץ. בחלוקה גיאוגרפית, שווקי חו"ל מהווים כמעט 90% מהיקפי הפעילות, בדגש על ארה"ב (כ-60% מההכנסות).

רווחיות גבוהה בשירותי העברת חום

החברה פועלת באמצעות שני מתקנים בישראל ושתי חברות בנות בארה"ב בארבעה מגזרי פעילות. בתחום התכנון והייצור (OEM), מייצרת החברה מגוון רחב של רכיבי העברת חום, מערכות מיזוג אוויר וקירור, המשמשים מערכות אלקטרו-מכניות במטוסים צבאיים ואזרחיים, וגם מערכות קרקע. מוצרי העברת החום נועדו להקל על הסרה ופיזור חום במהלך פעולה של מערכות אלקטרו-מכניות, והם משולבים לתוך מערכות קירור שלמות. חוזי האספקה בתחום זה מאופיינים בהתקשרויות ארוכות טווח, לתקופות של 10 שנים ואף יותר. תחום זה מהווה זרוע פעילות יציבה עבור החברה, עם נראות גבוהה יחסית, ולכן הוא אחד ממוקדי הקצאת המשאבים הניהולית.

בתחום שירותי העברת החום מהווה החברה הבת תחנת תיקון מוסמכת של FFA (מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב) ושל מינהל התעופה האזרחי במדינות נוספות בעולם (ברזיל, למשל). הדרישה הרגולטורית היא שרכיבי מטוסים יעברו טיפולים במרווחי זמן קבועים (לרוב כל 3-5 שנים) או בהתאם לצורך. מכיוון שיצרני מטוסים בדרך כלל נדרשים לתת אחריות לתקופה זו, הפעילות מתמקדת לרוב לאחר סיום תקופת האחריות. חוזים בתחום זה מתאפיינים בפרקי זמן קצרים יותר, של שנה עד חמש שנים. מכיוון שהרווחיות בתחום זה היא הגבוהה בחברה, הוא מהווה מנוע צמיחה עיקרי.

בתחום התחזוקה והשיפוץ עבור רכיבי תעופה מספקת החברה הבת שירותי תיקון ושיפוץ לרכיבי המטוסים, כפי שנדרש בהתאם לתקנות רגולטוריות ואחרות. רכיבי מטוסים נדרשים לעבור שיפוצים כל 3-10 שנים, כולל התקנת יחידות להחלפה. תחום נוסף שהתווסף ב-2015, והוא תחום קטן יותר בשלב זה, הוא שיפוץ רכיבי מנועים.

המתחרות פחות רגישות למחיר

היקף הפעילות של החברה מושפע ממגמות בענף התעופה העולמי, ובעיקר מגודלם של ציי התעופה, האזרחי והצבאי. ככל שיש יותר מטוסים פעילים, כך גודל השוק של החברה כיצרנית רכיבים לתעשייה וכנותנת שירותי תחזוקה גדל בהתאם.

מצד אחד, ענף התעופה העולמי מצוי כיום במחזור חיים עסקי חיובי, עם תחזיות להמשך גידול בקצבים חד-ספרתיים באזורים שונים בעולם. ואולם מצד שני, תאת פועלת בסביבה עסקית תחרותית. חלק מהפעילות נשלטת על ידי מתחרים גדולים ואיתנים ממנה, ומטבע הדברים, בעלי יכולות עודפות בהיבטים תפעוליים, שיווקיים ופיננסיים. למתחרים אלה יכולת להשיג מכרזים גדולים יותר, והם גם עשויים להיות פחות רגישים למחיר. סיכון העיקרי הוא שהחברה לא תוכל להציע את מוצריה כ-One Stop Shop או לפתח בהצלחה מוצרים חסכוניים יותר ובעלי ביצועים טובים יותר משל המתחרים.

הנהלת תאת מובילה כמה שינויים אסטרטגיים במטרה לצלוח את אתגרי התחרות ולצורך התבססות החברה כשחקן לגיטימי בענף. ראשית, דגש על אוריינטציה תפעולית - כלומר, התמקדות בחוזים ובלקוחות רווחיים, גם על חשבון הרחבת בסיס הלקוחות. הרחבת סל המוצרים והשירותים ללקוחות קיימים מאפשרת הגדלת מחזור הפעילות ללא הוצאות עודפות, היוצאות משליטה. האסטרטגיה כבר מקבלת ביטוי בתוצאות העסקיות של החברה, בעיקר בשיעור הרווח וברווח האבסולוטי.

שינוי נוסף הוא עלייה בשרשרת הערך לכיוון מערכות (לא רק רכיבים) של החברה. תמהיל ייצור ושיפוץ מערכות גדולות עבור יצרני מטוסים, חברות תעופה ולקוחות אחרים הוא עסק מורכב הרבה יותר מבחינה תפעולית וטכנולוגית, אבל גם מגלם בחובו רווחיות עודפת. ההתמקדות בטיפול במערכות תעופה, במקום ברכיבים המותקנים בתוך המערכות, היא מנוע צמיחה נוסף של החברה.

ייחודיות הפעילות של החברה חושפת אותה לסיכונים נוספים, אבל קיימים כמה גורמים ממתנים. הרוב המוחלט של המכירות הן לשווקים מחוץ לישראל, ולכן הפעילות חשופה למגבלות של סחר חוץ, או במקרים קיצוניים יותר של הטלת אמברגו ממשלתי. נוסף על כך, הפעילות חשופה לחוזים מול ממשלת ארה"ב וישראל, ולכן בעלת סיכונים מיוחדים שלא קיימים או קיימים במידה פחותה במערכת עסקית מול גורם פרטי.

ברמת הספקים, החברה פועלת בחלק מהרכיבים שהיא מייצרת מול מספר ספקים מצומצם, שחלקם דורשים לבצע הזמנות עם מרווחי זמן משמעותיים מראש כדי להבטיח אספקה בהתאם לדרישות - עובדה המגבילה את הגמישות העסקית של החברה. עם זאת, הסיכון ברמת הלקוח הבודד נמוך, היות שלחברה אין לקוח מהותי.

בשנים 2015 ו-2016 חמשת הלקוחות הגדולים ביותר של תאת היו אחראים ל-20.1% מהכנסות החברה בלבד. נוסף על כך, פעילות החברה מול גורמים ממשלתיים (ארה"ב וישראל בעיקר) נמוכה יחסית (שיעור חד-ספרתי מההכנסות), ובהתאם גם עוצמת ההגבלות הרגולטוריות הקיימות והאפשריות והחשיפה לשינויים תקציביים.

התוצאות העסקיות של תאת נמצאות במגמת שיפור, בדגש על רווחיות ורווח. החברה לא רק מגדילה את מחזור ההכנסות (גם אורגנית וגם הודות לרכישת הפעילות ב-2015), אלא בעיקר את שולי הרווח.

שיעור ה-EBITDA (רווח לפני מסים, פחת והפחתות) בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם ב-9.7%, לעומת 8.1% ב-2016, 4.2% ב-2015 (מנוטרל השפעות חד-פעמיות) ו-7.3% ב-2014.

הדגש של תאת כיום הוא לייצר רווח מפעילות קיימת, עם מיצוי תהליכי התייעלות תפעולית, בד בבד עם המשך צמיחה בשורה העליונה, קצת מעל לענף בכללותו. קצב המכירות השנתי של תאת ב-2017 צפוי לעבור את הרף של 100 מיליון דולר, כאשר תמהיל ההכנסות נשמר פחות או יותר ברמה דומה.

היתרונות לגודל מקבלים ביטוי ברווחיות, והחברה מרחיבה את בסיס המוצרים ומתכננת לפנות לטריטוריות גיאוגרפיות נוספות. מצבו של ענף התעופה העולמי מעניק רוח גבית להמשך המגמות שתוארו לעיל בחברה.

תאת טכנולוגיות

יתרונות:

- סביבה עסקית בצמיחה

- שינויים אסטרטגיים תומכים

- מגמת שיפור בתוצאות הכספיות

חסרונות:

- תחרות

- משאבים מוגבלים

- מגבלות ורגולציה ענפית

■ הכותבים הם מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בקבוצת אקסלנס ואנליסטית בכירה במחלקת המחקר באקסלנס. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה ו/או להעניק שירותים פיננסיים לחברות הנזכרות בכתבה. 

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

עלי רזא אסגארי / צילום: Reuters, Fars News

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-14%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם