גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פלטינה לנצח: מפיקות המתכת היקרה נאבקות על חייהן

כשהשימושים התעשייתיים דועכים, יצרניות המתכת היקרה מקצצות משרות, מוכרות נכסים ומוציאות מיליוני דולרים על פרסום ושיווק ■ המטרה: לפתות דור חדש של רוכשי תכשיטים לעבור מזהב לפלטינה

מטיל פלטינהי / צילום: הרויטרס, Ilya Naymushin
מטיל פלטינהי / צילום: הרויטרס, Ilya Naymushin

תשדיר פרסום בטלוויזיה בהודו מציג בני זוג מביטים זה בזו בעצבנות, וסביבם בני משפחה שארגנו את נישואיהם בשידוך. במהלך הביקור שלהם באולם החתונות, בני הזוג מבינים לפתע שהם מאוהבים. כדי לחגוג, הם מחליפים ביניהם טבעות פלטינה, לא זהב מסורתי.

חברות הפקת הפלטינה משקיעות מיליוני דולרים בפרסומות כאלה, בתקווה שדור חדש של קוני פלטינה ברחבי אסיה יציל את התעשייה שלהם ממשבר. בהודו, כרזות חוצות על פלטינה ממלאות רחובות ערים צומחות מצ'נאי עד היידרבאד.

כאשר מחירי הבסיס של פלטינה ירדו כמעט ב-60% מאז 2008, התעשייה ניצבת בפני התרחיש הגרוע ביותר: הדחת הפלטינה מפנתיאון המתכות היקרות בעולם. המפיקות הגדולות ביותר של המתכת, כולן מדרום אפריקה, מפטרות עובדים, מוכרות נכסים ומגייסות הון כדי להישאר בחיים.

הזהב ׁ(גלובקס)  נסחר אתמול (ב') ב-1,340.90 דולר לאונקיה בבורסת ניימקס בניו יורק במחצית יום המסחר, ואילו הפלטינה נסחרה ב-1,001.90 דולר. ב-2008, הזהב נסחר מתחת ל-1,000 דולר לאונקיה, והפלטינה עלתה מעל 2,250 דולר.

כדי להתאושש, מפיקות פלטינה מקוות להעתיק את ההצלחה שלהן בהודו וליצור שוק יוקרה לפלטינה גם בארה"ב וביפן.

"אנחנו כמו איילים שנלכדו באורות מכונית. כולנו צריכים לרדת מהנכסים שלנו ולעבוד יחד", אמר מארק קאטיפני, מנכ"ל אנגלו אמריקן, תשלובת הכרייה הבריטית ששולטת בחברה בת אנגלו אמריקן פלטינום, מפיקת הפלטינה הגדולה בעולם. "מה שדה בירס עשה ליהלומים, אנחנו צריכים לעשות לפלטינה".

הקמפיין "יהלום הוא לנצח" של דה בירס, שהחל זמן קצר אחרי שובם של החיילים הביתה ממלחמת העולם השנייה, עזר לגבש שוק צרכני לטווח ארוך - שהתבסס על דימויי אהבה, רומנטיקה ויוקרה - לטבעות אירוסין מיהלומים ותכשיטים נוספים. שוק תכשיטי היהלומים העולמי מוערך היום ב-80 מיליארד דולר בשנה.

אנגלו אמריקן פלטינום אומרת שהיא משקיעה 50-70 מיליון דולר בשנה בפיתוח השוק, כשרוב הסכום הזה מוקדש לפיתוח שוק תכשיטי הפלטינה באסיה.

"הפוטנציאל הגדול ביותר הוא, כמובן, סין והודו, שבהן יש אוכלוסייה צעירה ואורבניזציה מהירה", אמר יו דניאל, מנכ"ל PGI, "גילדת הפלטינה הבינלאומית", ארגון השיווק של התכשיטים שממומן על ידי מפיקות ומעבדות הפלטינה הגדולות ביותר בדרום אפריקה.

בהודו, PGI מכשירה אלפי אנשי מכירות שתפקידם לשכנע לקוחות לעבור מזהב לפלטינה. טבעות, צמידים וענקי צוואר נאבקים על שטחי תצוגה בחלונות הראווה של רבעים אופנתיים במומביי ובניו דלהי. כוכבי בוליווד, שחקני קריקט מהוללים וטניסאים מציגים לראווה את צמידי הפלטינה שלהם.

"הזהב נראה כמו סחורה מיושנת, לכן החלטנו ללכת על טבעות פלטינה", אומר פלאש טיווארי, תושב מומביי, שהתחתן בשנה שעברה. "לאנשים בהודו יש מנטליות של טבעות זהב. פלטינה נראית אחרת. היא תמיד תבלוט לטובה".

הביקוש בהודו צמח מאפס בתחילת המאה ה-21 לאומדן של 190,000 אונקיות השנה. הודו היא היום השוק הצומח בקצב המהיר ביותר לתכשיטי פלטינה, ובגודל יחסי היא מפגרת רק אחרי סין, יפן וארה"ב.

"הם מייצרים ביקוש. זה משהו שחייבים להמשיך לטפח", אמר איאן וודלי, אנליסט באולד מיוצ'ואל אקוויטיז בקייפטאון. ללא שיווק, הביקוש ידעך וייעלם.

חשש מתעשיית הרכב

תעשיית הפלטינה חוששת גם לאבד הכנסות בעידן המכוניות האלקטרוניות. השימוש הגדול ביותר במתכת הוא בממירים קטליטיים, שמנקים פליטות דיזל ובנזין של מנועי בעירה פנימית. כלי רכב חשמליים אינם זקוקים לממירים כאלו.

חברות ההפקה מכירות בכך שיידרשו כמויות גדולות של מכירות תכשיטים כדי לפצות על אובדן המכירות לשוק הרכב. פלטינה לממירים קטליטיים אחראית ל-3.2 מיליון אונקיות של המתכת בשנה, יותר מ-40% מהביקוש העולמי.

לשם השוואה, כ-2.3 מיליון אונקיות פלטינה בשנה משמשים לתכשיטים, לפי נתוני ג'ונסון מאתיי, חברת מסחר במתכות מלונדון, שהיא גם אחת היצרניות המובילות של ממירים קטליטיים.

יצרניות רכב בכל העולם מהמרות בגדול על כלי רכב חשמליים כדי לעמוד בתקני איכות סביבה בארה"ב, אירופה וסין. וולבו הודיעה ביולי שכל דגמיה החדשים יהיו היברידיים או חשמליים בשנת 2019. פולקסווגן, ב.מ.וו. ודיימלר (מרצדס) פרסמו תוכניות דומות.

מפיקות הפלטינה מנהלות למעשה מרוץ נגד השעון, עם רווחים ומקומות עבודה שמצויים בסיכון גבוה. יותר מ-100,000 כורים מועסקים במכרות סביב העיר רסטנברג בדרום אפריקה, שידועה כבירת הפלטינה העולמית.

לא הכול נוצץ

קמפיין גדול בהודו

הפלטינה שימשה לראשונה בהצלחה בייצור תכשיטים במאה ה-19 על ידי סוסייטה קרטייה, חברת התכשיטים הצרפתית, כדי לקדם מכירות יהלומים דווקא. במלחמת העולם השנייה, המתכת הזו הפכה למשאב אסטרטגי.

ב-1975 השיק PGI מסע פרסום ביפן. ההאטה הכלכלית ביפן בתחילת שנות ה-90 הובילה את PGI להעביר את המיקוד לארה"ב - היום השוק העולמי השלישי בגודלו - ולסין, שוק תכשיטי הפלטינה המוביל בעולם משנת 2000.

הקמפיין הזה התרחב להודו, מדינה של 1.3 מיליארד תושבים שעשירה בפוטנציאל שוק ובאתגרים: ההודים קנו פי 153 יותר זהב מפלטינה ב-2016, לפי חברת הייעוץ מטאלס פוקוס מלונדון.

זהב, שהוא נדבך בתרבות ההודית, משמש בטקסים דתיים וכמתנות ואחסון ערך. להודים רבים אין חשבון בנק, ובתנאי אינפלציה זהב שומר על ערך יותר ממזומנים.

ייצור תכשיטי פלטינה מורכב יותר מייצור זהב בגלל הקושי של המתכת ונקודת ההיתוך הגבוהה שלה. אבל שולי הרווח גבוהים יותר, כ-25% בהשוואה ל-6% בתכשיטי זהב, לפי PGI. שלא כמו פלטינה, זהב מקבל בהודו יחס של קומודיטי, והצרכנים לא מוכנים לשלם הרבה יותר תמורת תכשיט זהב בהשוואה למשקל הזהב בו.

תחילה, רק קומץ תכשיטנים התפתה לקמפיין של PGI שהדגיש את הנדירות של הפלטינה והעמידות שלה, יחד עם הרווחיות. "אנשים חשבו שאנחנו אידיוטים", אמר ויג'אי ג'אין, מנכ"ל Orra Jewellery, רשת חנויות תכשיטים הודית יוקרתית, "אבל זה עבד נהדר בשבילנו".

PGI השיקה את הקמפיין הארצי הראשון שלה בהודו ב-2009 וקראה לו "יום האהבה של הפלטינה", שאמור לציין את היום שבו בני זוג התאהבו בהחלפת טבעות פלטינה ביניהם. המסע פנה אל צעירים אמידים, כולל אלו שנישאו בשידוך, שהם 90% מהזוגות הנשואים בהודו.

ב-2015, PGI העבירה את המטה שלה מלונדון להונג קונג, כדי להתקרב לשווקים באסיה. כעבור שנה, המכירות בהודו נפגעו משיטפונות, משביתה באחת מחברות התכשיטים ומביטול שטר כסף בעל ערך נקוב גבוה בהודו.

ובכל זאת, יותר תכשיטי פלטינה מוצגים היום בחנויות בהודו, לצד תכשיטים היברידיים, כמו צמידים עם דוגמאות זהב ופלטינה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד