גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האנרגיה ישקיע 25 מ' ש' בתשתית טעינת רכבים

המשרד יקים בשנים הקרובות בין 1,000-2,000 עמדות טעינה ■ בעמדות ימכרו רשויות מקומיות ובעלי חניונים חשמל במחיר לא מפוקח

טעינת רכב חשמלי / צילום: שאטרסטוק
טעינת רכב חשמלי / צילום: שאטרסטוק

משרד האנרגיה יקצה 25 מיליון שקל לצורך הקמת תשתיות טעינה בשנים 2019-2021, כך נודע ל"גלובס". זאת, במסגרת התקציב האחרון שאושר בממשלה ביום חמישי האחרון. מדובר בבשורה גדולה לשוק כלי הרכב החשמליים בישראל שעדיין נמצא בחיתוליו.

מספר עמדות הטעינה שיוטמע בשלב ראשון ינוע בין 1,000 ל-2,000. לנוכח העובדה שהרכבים החשמליים עדיין אינם נפוצים בישראל, מספר זה יהווה יחס של 4 רכבים פר עמדה, בדומה לנהוג כיום ברחבי אירופה. יצוין כי רוב אזרחי ישראל מתגוררים בבניינים ללא חניה צמודה, לכן מספר עמדות הטעינה בישראל צריך להיות גבוה יותר.

על פי המודל העסקי שמציע משרד האנרגיה, בשונה ממחירי הדלק, מחירי הטעינה לא יהיו מפוקחים, הכוונה היא שהספק יקנה חשמל לפי התעריף שיוסכם מול חברת החשמל ויוכל לגבות מהנהגים את המחיר פר קוט"ש באופן חופשי. ניתן לצפות שמעגל הספקים האפשריים יכלול רשויות מקומיות, יבואני רכב, בעלי חניונים ועוד.

במשרד האנרגיה מתכננים לפרוש תשתית משלושה סוגים: עמדות טעינה ציבוריות מהירות (בעלות זרם ישיר בהספק של 43 מיל קילוואט), עמדות סמי ציבוריות איטיות (בהספק של 3-22 קילוואט) וציבוריות איטיות.

להערכת גורם בתחום הרכבים החשמליים, אם תעריף הטעינה יעמוד על כ-60 אגורות לקוט"ש, בדומה למחיר החשמל לצרכן ביתי, עלות הטעינה של רכב חשמלי שייסע כ-100 ק"מ תעמוד על כ-9 שקלים בלבד. במקרה שהטעינה תתבצע בלילה, בתעריף נמוך יותר, הרכב ייטען תמורת 5 שקלים בלבד.

היעדר תשתית טעינה זמינה עבור הנהגים מהווה כיום חסם עיקרי של כניסת רכבים חשמליים לשוק הישראלי. למעשה, מדובר בבעיית "ביצה ותרנגולת": עמדות הטעינה לא מוקמות כי אין מספיק רכבים - ויבואני רכב לא ששים להגיע לישראל כי אין בה מספיק עמדות טעינה. התועלות משימוש ברכבים חשמליים הן רבות גם לצרכן וגם למשק, ובהן הפחתת זיהום אוויר, הפחתת התלות בנפט וחיסכון כספי לצרכנים.

בשנים אחרונות חלה עלייה ניכרת בתפוצת רכבים חשמליים בעולם, מגמה זו צפויה להמשך ולצבור גם תאוצה בעתיד. שיעור חדירת רכבים פרטיים חשמליים (כולל היברידי נטען) עומד בנורבגיה, למשל, על קרוב ל-30%.

"ישראל מפגרת ביחס למדינות אירופה בחדירת רכב חשמלי", טוען היום בשיחה עם "גלובס" חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO. "אם לא נצמצם את הפער, המשק הלאומי יפסיד מיליארדי שקלים כתוצאה מעלות עודפת כלכלית וסביבתית. המדינה חייבת לגבש מדיניות תומכת לפרישת תשתית לאומית של עמדות הטענה והסדרת רגולציה שתאפשר הפעלת עמדות אלו. התקציב שהקצה משרד האנרגיה מהווה צעד ראשון וחשוב לפרישת תשתית הטענה לאומית, אם כי נעשה בקצב איטי מדי".

אחוזי המכוניות החשמליות

על פי המחקר שבוצע עבור משרד האנרגיה לפני שבוע, בשונה מהמגמה העולמית, שיעור החדירה של רכב חשמלי בישראל הוא זניח, וזאת למרות היתרונות היחסיים שיש לישראל בשימוש ברכב כזה. שטח ישראל הוא קטן יחסית, מרחקי נסיעה הם קצרים יותר, לכן פריסת התשתיות תהיה נוחה יותר. היתרון הבולט ביותר שמאפיין את ישראל הוא כדאיות כלכלית עבור הנהגים: מחירי הדלקים הפוסיליים (בנזין) הם גבוהים בהשוואה העולמית, בעוד שמחירי החשמל הם בין הנמוכים במדינות ה-OECD, ואף נמוכים מהמדינות המובילות בחדירת רכב חשמלי כמו נורבגיה והולנד.

לדברי מחברי המחקר, אילו כל הרכבים הפרטיים היו מונעים באמצעות חשמל, הציבור בישראל היה חוסך כ-4 מיליארד שקל בשנה על עלות הדלקים (ללא מיסוי) וכתוצאה ממניעת זיהום האוויר הכרוך בשימוש בבנזין. זאת ועוד, המדינה הייתה נהנית מתמלוגים בסך של יותר מ-300 מיליון שקל על ייצור החשמל הנוסף באמצעות הגז הטבעי.

ואולם מחברי המחקר "שכחו" לציין כמה המדינה מרוויחה ממיסוי הדלקים הפוסיליים, מס בלו על בנזין מהווה היום כמחצית מעלות ליטר בנזין בתחנות דלק וסך ההכנסות של המדינה רק מבלו על בנזין עומד על כ-12 מיליארד שקל לשנה.

חסם נוסף בפני חדירת רכבים חשמליים בישראל הוא פסיכולוגי - "חרדת הטווח" של נוסעים כתוצאה מקיבולת מצומצמת של הסוללה. הרכבים החשמליים זמינים היום בישראל מגיעים עם סוללה בעלת קיבולת של כ-22 קילוואט-שעה, המספקת טווח נסיעה של 120-150 ק"מ בין טעינות. בעתיד צפויים להיכנס לשוק הישראלי גם דגמים בעלי קיבולת גבוהה יותר עם סוללה בהספק של כ-40 קילוואט שיספיקו לנסיעה של 200-250 ק"מ בין טעינות.

ניסיון העבר של חדירת רכבים חשמליים, נזכיר, לא צלח בישראל. חברת בטר פלייס, שלמעשה הקדימה את זמנה, הפסיקה לפעול לאחר שש שנים של ניסיונות חדירה לשוק. ואולם, ניסיון כושל זה לא מרתיע את הגורמים הבכירים בענף הרכבים החשמליים. לטענתם, לבטר פלייס היה מודל עסקי מורכב, ובנוסף, באותה תקופה הסוללה הספיקה לנסיעות קצרות בלבד של עד 100 ק"מ.

לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "יש צורך לפרוש עמדות טעינה כדי להזניק את שוק הרכב החשמלי בישראל ומדובר במהלך ראשון נכון ומבורך של משרד האנרגיה".

עוד כתבות

נעמה יששכר יחד עם אימא יפה / צילום: באדיבות המשפחה

שורת מעשי הונאה: ההאקר הרוסי שסיבך את נעמה יששכר

אלכסיי בורקוב נעצר בישראל לפני כ-4 שנים בנתב"ג, לאחר שבארה"ב הוגש נגדו כתב אישום בגין הונאה בכרטיסי אשראי ● בית המשפט העליון קבע כי אין מניעה להסגירו לארה"ב חרף בקשה דומה מצד רוסיה, בעוד ששם מפעילים לחץ בדמות גזר דין כבד על נעמה יששכר

סמסונג גלקסי נוט 10 פלוס / צילום: יח"צ

מצלמה משודרגת ופיצ'ר לגיימרים: האם כדאי לקנות את הגלקסי נוט החדש?

עט פונקציונלית יותר, צבעים חיים ופילטרים לאינסטגרם: הנוט 10 פלוס נכנס לקטגוריית המכשירים שבמיינסטרים - אבל זאת בשורה חיובית

עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום

"לא הבנתי כלום. תתחילו מההתחלה": עדי סופר תאני מספרת על ניהול הצד הישראלי של הרשת החברתית הגדולה בעולם

מה עושה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כדי להיות אפקטיבית בניהול ● "האמירה שאם אתה האדם הכי חכם בחדר אז אתה לא בחדר הנכון, נכונה גם למנכ"לים. ואם זה באמת ככה, אז או שצריך לפטר את המנכ"ל או שצריך לפטר את החדר" ●"50 המשפיעות של ליידי גלובס"

ההנפקה של ליפט./Shutterstock  צילום:א.ס.א.פ קריאייטיב

אובר לא לבד, גם ליפט תובעת את עיריית ניו יורק: "פוגעת בנוסעים ובנהגים"

חוק חדש בניו יורק קובע כי מעתה על הנהגים יהיה להסיע נוסעים ברכבם לפחות 69% מהזמן ● דובר ליפט: "חוק זה אינו נועד להתמודד ברצינות עם נושא העומס התחבורתי והפקקים, וסופו לפגוע בנוסעים ובנהגים בניו יורק"

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

טראמפ אומר שהגיע עם סין להבנות משמעותיות בחלק מסעיפי הסכם הסחר

טראמפ אמר שארה"ב וסין הגיעו להסכם סחר ראשוני וסיימו את "השלב הראשון" בדרך לחתימה על הסכם סופי ● בהסכמות נכללים כמה תחומי מסחר, בהם שירותים כלכליים, קנין רוחני ורכישות של תוצרת חקלאית ● המכס על מוצרים תוצרת סין שהיה אמור להתחיל ביום ג' הקרוב מושהה לעת עתה

מיליארדר / אילוסטרציה: Shutterstock

הגרף שמסעיר את ארה"ב: כך נהנים המיליארדרים של אמריקה משיעורי מס נמוכים במיוחד

בעיצומו של דיון ציבורי ער על אי השוויון בארה"ב, מפרסמים החוקרים פרופ' עמנואל סאיז ופרופ' גבריאל זוקמן, ממצאים חדשים: משקי הבית העשירים ביותר בארה"ב נהנים משיעור מסים של 23%, לעומת ממוצע של 28% בכלל האוכלוסייה • לשם השוואה, בשנות ה־60 הם שילמו מעל 50%

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

מתערב בשוק האג"ח: הפד ירכוש אגרות חוב החל משבוע הבא

הפד צפוי להתחיל לרכוש אגרות חוב אמריקאיות לטווחים הקצרים בהיקף של עד 60 מיליארד דולר ● המהלך שיחל ביום ג' וימשך לפחות עד הרבעון השני ב-2020, צפוי להעלות את מאזן הבנק לרמה של 4.2 טריליון דולר

מתקן הפקת נפט/  צילום: רויטרס, Axel Schmidt

הפנטגון: ארה"ב תשלח כוחות צבא בהיקף נרחב לסעודיה

משרד ההגנה האמריקני הודיע כי וושינגטון תשלח את הכוחות, שיכללו בין היתר טייסות קרב וסוללות הגנה אוויריות. גורמים אמרו לרויטרס כי המהלך מגיע בתגובה לתקיפת מתקני הנפט בחודש שעבר. "שר ההגנה הודיע לבן סלמן על עיבוי הכוחות, כדי להעצים את ההגנה על סעודיה"

אי הפלסטיק/ צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כתם מוסרי: אי הפלסטיק באוקיינוס השקט זורע הרס וגדל לממדים בלתי נתפסים

הוא זכה לכינוי אי הפלסטיק, אבל למעשה מדובר בכתם עצום בגודלו – משהו בין מדינת טקסס לרוסיה כולה - שהולך ומתפשט באוקיינוס השקט, זורע הרס, ובעיקר לא הולך להיעלם לשום מקום ● האשמים: כולנו

מטבע של 5 שקל /צילום: תמר מצפי

מדוע השקל הוא המנצח הבלתי מעורער של שוק המטבעות?

השאלה היא לא מדוע השקל חזק, אלא מדוע הוא הכי חזק בעולם ● דעה

רהט / צילום: גיא נרדי

נסיון לרצח מהנדס העיר רהט על רקע נדל"ני

העיריה הציעה שינוי יעוד שטח מריבה ממגורים לציבורי, וכפי הניראה, זו הסיבה לירי

 

 

נעמה יששכר / צילום: באדיבות המשפחה

בית המשפט ברוסיה גזר 7.5 שנות מאסר לישראלית שנעצרה בגין החזקת סמים

ממשרד החוץ נמסר כי ישראל רואה בחומרה את פסק הדין שניתן בעניינה של נעמה יששכר בת ה-26, העצורה במדינה מאז אפריל לאחר שבתיקה נמצא חשיש ● ראש הממשלה נתניהו ציין כי ביקש להקל בעונשה והבהיר כי לא ניתן לשחרר את ההאקר הכלוא בישראל

ד"ר ניסים דרוויש שותף באורבימד / צילום: תמר מצפי

חברת 89bio שהוקמה על ידי יוצאי טבע יוצאת לגייס 70 מיליון דולר בהנפקה

בשנה שעברה גייסה 60 מיליון דולר בהובלת אורבימד

מכת חום / צילום: רויטרס Maria Alejandra Cardona

מה יעוללו עוד כמה מעלות חום? צונאמי של ממש בכלכלה, בחברה ובביטחון

מה יקרה כשהטמפרטורה בישראל תעלה ב-5 מעלות? ● פרופ' יוסי זעירא מזהיר מפני השלכות משבר האקלים על ישראל: "אם קו המדבר יעלה 30 ק"מ צפונה זו קטסטרופה שאין כדוגמתה"

181 מנהלים אמריקאים חותמים "רווחים זה לא הכל" / צילום: רויטרס

הניסיון לטעון שהרווח משרת את כולם הוא מיתמם ומטעה

לא ניתן להתעלם מן ההיבט החברתי, שכן פערים גדולים מדי מייצגים את אחד הסיכונים הכי גדולים לעצם קיומו של המשטר הקפיטליסטי ● מי שימשיך ויתמיד בגישה שהכל טוב, שהרווח הוא הכל, שאין שום רע בפערים כלכליים עמוקים ככל שיהיו, כורה קבר עמוק מאוד לקפיטליזם ● דעה

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

ארה"ב נסוגה לחלוטין מצפון סוריה; הכורדים יאפשרו לאסד להתפרס בגבול טורקיה

עם התקדמות הכוחות הטורקיים, טראמפ הורה על יציאת כאלף חיילים מאזור הקרבות ● לאור הנטישה האמריקנית, הכורדים הגיעו להבנות עם המשטר על כניסתו לשטחים שהיו בידיהם מאז תחילת המלחמה

מתוך אלבום האינסטגרם של מיכל נגרין

סופו של מותג: על נפילתה של מיכל נגרין

הגורמים שתרמו להצלחה השיווקית של מיכל נגרין, יוצרת התכשיטים שהפכה את האופנה לאומנות, הם גם אלה שנעלו וגידרו את ההצלחה והביאו לדעיכה של מפעל חייה ● דעה

מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן/ צילום: רויטרס Yoshio Tsunoda

מנכ"ל סופטבנק: בעקבות לקחי WeWork אסטרטגיית ההשקעות תשתנה

אחרי ביטול ההנפקה של WeWork בנאסד"ק שהביא להדחת המנכ"ל, אדם נוימן, לצד ביצועים חלשים של מניית אובר, מנכ"ל התאגיד היפני סופטבנק ינתב את השקעות הקרן שהקים לטובת חברות המציגות שורת רווח בפרק זמן קצר בהרבה מהחברות בהן השקיע עד כה

טראמפ מחמם את שוק הנדל"ן בגרינלנד / צילומים: רויטרס, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טראמפ מחמם את שוק הנדל"ן בגרינלנד (והוא עדיין יותר זול מאשר בתל אביב)

התושבים בגרינלנד לא שמחו לשמוע שנשיא ארצות הברית מעוניין לקנות את האי שלהם ● אבל, המתווכים מספרים שתשומת הלב שהופנתה לעיר מזניקה עוד יותר את המחירים הגבוהים מלכתחילה

זה בידיים שלנו / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עשה זאת בעצמך: עד שהממסד יתעורר, יותר ויותר אזרחים מתגייסים להציל את כדור הארץ

יכולנו להביא תסריטי אימה של אסונות אקלים, אבל בחרנו להציג את הפתרונות ● כך אפשר לעצור את ההתחממות הגלובלית - אבל חייבים לפעול עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי