גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חטיף אנרגיה מאירופה: 2018 פותחת חזק

תחזית לקפיצה ברווחי החברות דחפה את העליות בשווקים ■ איפה תהיה העלייה החדה יותר, לאיזה סקטור כדאי לשים לב, ומי עלול לאכזב?

חטיף אנרגיה מאירופה
חטיף אנרגיה מאירופה

שנת 2018 נפתחה במגמה חיובית חזקה בשוקי המניות, כאשר משקיעים בכל העולם ממהרים להביע אופטימיות לגבי מצב החברות, גם אחרי העליות המרשימות בשווקים ב-2017. נתונים כלכליים מצוינים, ריבית שצפויה להישאר נמוכה יחסית לאורך זמן רב וחלופות השקעה לא מספקות, הם מהגורמים המרכזיים התורמים לכך שיותר ויותר משקיעים הגדילו את החשיפה שלהם למניות עם פתיחת השנה.

עונת הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הרביעי של 2017, שהחלה בעולם בשבוע האחרון, יחד עם תחזיות החברות לשנה הקרובה, הן גורם מרכזי נוסף לגל העליות הנוכחי בשווקים הפיננסים. לפי תחזיות האנליסטים, ברבעון הקרוב צפויה צמיחה דו-ספרתית גבוהה ברווחי החברות בכל העולם - מה שתרם לכך שבשבועיים הראשונים של 2018 ראינו עליות של מעל 4% במדדים S&P 500 ונאסד"ק, עליות של כ-3% באירופה (כמעט 4% בצרפת) ומעל 4% ביפן, הונג קונג וסין.

אירופה מככבת

בעונת הדוחות הנוכחית צפויה להימשך המגמה שהחלה ברבעון הקודם, כאשר לראשונה מזה שנים החברות מחוץ לארה"ב הפגינו צמיחה גבוהה, בדומה לחברות האמריקאיות. מגמה זו צפויה לבלוט בכל 2018. החברות באירופה צפויות להציג ב-2018 צמיחה חזקה במיוחד ברווחים, של כ-40%, לעומת כ-24% ברווחי החברות האמריקאיות, לפי ריכוז תחזיות אנליסטים של בלומברג.

מי שתוביל את הצמיחה באירופה, היא גרמניה, שבה צפויה הרווחיות של החברות במדד דאקס לזנק ברבעון הקרוב בכ-50% ובשנה הקרובה כולה בכ-40%. במידה רבה, זו תולדה של הרכב המדד והחברות המובילות בבורסה בגרמניה, שמעניקות משקל גדול יחסית לחברות מתחומי התעשייה וחומרי הגלם, שנהנים מהתאוששות בכלכלה הגלובלית, וכן מהבולטות של חברות הרכב, שנהנות מהשיפור בכלכלה האירופית, הגידול באשראי ובצריכה הפרטית.

בהתחשב בתחזיות האלה, התמחור של שוק המניות הגרמני ממשיך להיראות אטרקטיבי בהשוואה לארה"ב וגם למדינות אחרות באירופה. מכפיל הרווח העתידי ל-12 החודשים הקרובים של הדאקס הוא 13.7, לעומת 15.2 במדד סטוקס 600 האירופי או 18.5 ב-S&P 500. גם מכפילי הרווח, ההון והמכירות בשוק הגרמני אטרקטיביים יותר.

מבחן אמריקאי

כמו ב-2017, גם כעת התמחור של S&P 500 נראה באופן יחסי יקר יותר משווקים אחרים, אבל נמוך יותר מכפי שהיה למשל בתחילת השנה שעברה. בשנה החולפת הצליחו החברות להפגין צמיחה חזקה מספיק שהצדיקה את המכפילים הגבוהים ואף יותר מכך - מה שהוביל לתשואה נאה של כ-20% במדד בשנה החולפת.

עם זאת, יש להביא בחשבון כי המכפיל של S&P 500 ל-12 החודשים הקרובים (18.5) מוטה כרגע כלפי מטה, וזאת בשל ההשלכות של רפורמת המס של טראמפ, שתוריד את מיסי החברות. השפעת הרפורמה היא חד-פעמית, דבר שלא בא לידי ביטוי במכפילים.

הסקטורים שבהם צפויה הצמיחה החזקה ביותר ברבעון הנוכחי ובשנה הקרובה בשוק האמריקאי, הם חברות האנרגיה שצפויות לצמוח בכ-50% ב-2018 וחברות חומרי הגלם שיצמחו בכ-20%. אלה סקטורים שבאופן מסורתי המשקיע הישראלי פחות נוטה להיחשף אליהם, אולי לאור התנודתיות הגדולה שמאפיינת אותם. ב-2018 עליית מחירי הנפט וחומרי הגלם אמורה לבוא היטב לידי ביטוי ברווחיהן.

חברות האנרגיה הן גם אלה שצפויות לרשום את הצמיחה החזקה ביותר בהכנסות בשנה הקרובה, עם עלייה של 12%. אחרי האכזבה שלהן ב-2017. סקטור האנרגיה היה אחד החלשים ב-S&P 500 בשנה האחרונה עם תשואה מצטברת שלילית של 3% - הסקטור הזה מגיע מרמה נמוכה יחסית, כך שפוטנציאל ההפתעה שלו ב-2018 גבוה יותר.

צמיחה משמעותית צפויה השנה גם ברווחי סקטור הפיננסים. סקטור זה צפוי לרשום ברבעון הרביעי עלייה של 15% ברווחיות וב-2018 הוא צפוי לזנק ב-25%, הודות לתהליכי ההתייעלות בשנים האחרונות, בזכות עליית הריבית בארה"ב (זו שהייתה וזו שתהיה), על רקע הרווחים הנאים מהעלייה בהיקפי המסחר בני"ע בעולם והודות להתאוששות בתחום האשראי לצרכנים ועסקים. הבנקים בארה"ב אמנם ייפגעו מרפורמת המס של טראמפ בשל נכסי המס הנדחים הגדולים במאזנים שלהם, אך מנגד הם ירוויחו יותר מירידה של כ-8% בשיעור המיסוי עליהם.

סקטור הבנקים צפוי לבלוט להערכתנו גם מחוץ לארה"ב, בשווקים כמו אירופה וישראל, מאחר שגם אחרי שבלט בשנה האחרונה - התמחור שלו עדיין נמוך יחסית לסקטורים אחרים. מכפיל הרווח העתידי של סקטור הפיננסים האמריקאי הוא 14.2.

גם בחברות הטכנולוגיה האמריקאיות צפויה צמיחה חזקה, עם עלייה של מעל 20% ברווחים ב-2018. ב-2017 סקטור הטכנולוגיה היה החזק ביותר מבין המגזרים במדד S&P 500, עם עלייה של יותר מ-35%, אך לנוכח תחזיות הרווח של הסקטור, הוא לא יקר יחסית לעצמו. המכפיל העתידי של סקטור הטכנולוגיה הוא 18.9, כאשר בשנה האחרונה המכפיל היה גבוה מ-20. גם אם נביא בחשבון כי המכפיל האמיתי, ללא השפעות הרפורמה במס, גבוה קצת יותר, עדיין הוא לא גבוה בשיעור דרמטי מרמתו הממוצעת בשנים האחרונות.

חטיף אנרגיה מאירופה

המתעוררים יתעוררו?

השווקים המתעוררים בלטו בביצועים פנומנליים ב-2017, עם עלייה של מעל 35% במדד מניות השווקים המתפתחים של MSCI. בשנה הקרובה צפויה צמיחה חזקה של 30% ברווחיות של החברות האלה וגם התמחור שלהן נראה אטרקטיבי.

עם זאת, ההיחלשות המשמעותית של הדולר בכל העולם, ובמיוחד מול השווקים המתעוררים, כמו גם עליית התשואות הממשלתיות בארה"ב, עלולות לפגוע בביצועים של השווקים האלה. התחזקות המטבעות המקומיים פוגעת בכושר התחרות של השווקים המתעוררים ובאופן היסטורי תשואות אג"ח גבוהות יותר בארה"ב מרתיעות משקיעים אמריקאים מחשיפה לשווקים המתעוררים. לפיכך, נראה כי רמת הסיכון הטמונה בשווקים האלה גדולה יותר ב-2018 מכפי שהייתה בשנה הקודמת.

מניתוח זרימת הכספים לשוקי המניות בעולם בשבועיים הראשונים של 2018, עולה כי קרנות סל על מניות גייסו כ-30 מיליארד דולר ונראה כאן מגמה דומה לתחזיות שנגזרות מהדוחות: קצת פחות ממחצית מהסכום זרם למדדים בארה"ב וכל השאר לשווקים אחרים, שצפויים ליהנות מצמיחה חזקה יותר. הנתונים האלה מחזקים את התופעה שראינו במהלך השנה האחרונה ושבמסגרתה הגדילו משקיעים בעולם באופן משמעותי חשיפה לשוקי מניות מחוץ לארה"ב - שווקים מפותחים, בעיקר אירופה ויפן, וגם שווקים מתעוררים, תופעה שאנו מעריכים שתאפיין את 2018.

הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע

מה יעשו הסקטורים ב-S&P 500 ב-2018

עוד כתבות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%