גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה | הפלסטינים יכולים לחפש את הכסף מתחת לפנס

רק ישראל והיהודים מעניינים את הממשל, הפלסטינים שקופים. פנס לא מתיימר לשוחח עם הצד האחר ■ שר החינוך מיהר להתנער מהרב אליהו שקרא לרמטכ"ל להתפטר. אז למה הציבור לא רואה את הצד הממלכתי הזה של בנט? התשובה: ח"כ סמוטריץ'

מייק פנס / צילום: רויטרס
מייק פנס / צילום: רויטרס

סגן הנשיא מייק פנס, 59, שיגיע לביקור חשוב בישראל אחרי הסופ"ש הקרוב, ימצא שפה משותפת עם כמה מהדמויות הפוליטיות שהשתלטו על גלי האתר השבוע. אם יפגש עם הרב שלמה אבינר, ח"כ בצלאל סמוטריץ' ואיש הרבנות הראשית, הרב שמואל אליהו, יחוש פנס בין חברים טובים. קבוצת ייחוס חמה של גברים דתיים שמאמינים בכל ליבם שנוכחותה הסמוכה של אישה, אם היא לא בת זוגם החוקית, עשויה לסכן את נפשם הטהורה. אותם אנשים מאמינים שמשימות צבאיות נהרסות בשל שירות משותף של גברים ונשים, או שאסור לגבר ולאישה שאינם נשואים לשהות יחדיו בחדר, גם לא כאשר מדובר בפגישת עבודה, אירוע עסקי או שיח אקדמי. הם שוללים את הנוכחות המקצועית של נשים מתוך תפיסה שעצם השהייה של גבר ואישה לבד היא חטא. ועכשיו, ההשראה הנוצרית שלהם מגיעה לביקור מדיני בישראל.

סגן הנשיא של ארה"ב הוא נוצרי ("נולד מחדש כנוצרי", כפי שהוא מוגדר), שמרן, אוונגליסט, מקפיד שלא להיפגש עם נשים, אחד-מול-אחת, כדי שחלילה לא יפר את הכללים הדתיים הנוקשים. זכותו לפעול כך, כמובן, והמסר שמועבר למחצית מנשות ארה"ב היא שלקריירה שלהן יש גבול. אם הן פועלות בקבוצות הכול בסדר, אך אישה לא תשובץ ביחידה לאבטחת אישים או כיועצת אסטרטגית, מהסיבה שרק גבר יכול לעבוד בסביבתו.

פנס הוא כה דתי, שקשה לחשוב על הביקור שלו בירושלים כמשהו שהוא מעבר להתעלות רוחנית פרטית של האיש. באחד מראיונותיו לפני שנבחר לסגן נשיא, הוא סיפר על מחרוזת שירי הילדות שלו: "בבית ילדותי היינו שרים את מזמורי החג "הו, עיר בית-לחם הקטנה; הננו רואים אותך פרושה; מעליך שינה עריבה וחלומית; כוכביך דמומים חולפים" "עבורי לזכות בחוויית הביקור בארץ הקודש בחג מולד זהו דבר שאקדש כל חיי".

גם הצמיחה הפוליטית של פנס עד לתפקיד מושל אינדיאנה הייתה עם נוכחות עצומה של הדת בחייו. פנס מחובר בקשר עבות לארגון בשם CUFI, "נוצרים מאוחדים למען ישראל" (Christian United For Israel) המנוהל על-ידי הכומר ג'ון הייגי. זהו ארגון גג לכנסיות, ארגונים נוצריים ונוצרים פרטיים התומכים בישראל. בניגוד ללובי הגדול איפא"ק (השדולה האמריקאית-ישראלית בוושינגטון), ארגון אשר עד היום לא סטה מתמיכה בפתרון שתי המדינות ובחודשים האחרונים לא היה שחקן משמעותי בדחיפה להצהרת ירושלים של טראמפ - CUFI מאמין שנוכחות של יהודים, רק יהודים, בארץ הקודש תאפשר את ביאתו השניה של המשיח. הארגון הזה משפיע היום על עיצוב המדיניות של הבית הלבן במזה"ת יותר מאשר ארגונים כמו איפא"ק, שעימם עובדת ישראל כבר שנים. ויש האומרים שבזכות קרבתו של פנס להייגי ולשלדון אדלסון (תומך משמעותי של CUFI) נולדה הצהרת ירושלים. איפא"ק, שהיה הגוף המניע לחקיקת החוק המקורי, שדרש את העברת השגרירות לירושלים, נותר הפעם מחוץ למסיבה. החל מיום ראשון בלילה ועד ליום שלישי בשעות הבוקר יהיה מעניין לעקוב אחר החיבור הדתי העמוק של סגן הנשיא האמריקאי. האם הנוצרי האדוק הזה יחבוש כיפה לראשו בכותל? האם יהיה לו זמן להתחבר גם למסלולים הנוצריים בירושלים?

הפעם האחרונה שביקר פינס בישראל וברשות הפלסטינית הייתה בחג המולד של שנת 2014. באתר האינטרנט של מושל אינדיאנה (תפקידו אז) מתוארת מטרת נסיעתו כ"3 ימים של מסע ליצירת מקומות תעסוקה, ובשאר הימים ביקור באתרים תרבותיים ודתיים עם משפחת פנס". פנס נועד אז עם נתניהו ועם נפתלי בנט שכיהן כשר הכלכלה. בהודעה לעיתונות על הביקור ההוא, דווח שהארגון הנוצרי CUFI מימן את הוצאותיו, "כך שכספי משלמי המסים של תושבי אינדיאנה לא יבוזבזו. הוצאות הנסיעה של ילדיהם של קארן ומייק פנס שולמו על-ידי משפחת פנס". לזוג, נציין, שלושה ילדים: מייקל (30), שארלוט (25) ואודרי (22).

באותו הביקור ב-2014, ב-24 בדצמבר בלילה בעת מיסת חצות, פנס, קארן וילדיהם נסעו לבית-לחם לכנסיית המולד ולאחר מכן הוזמנו לארוחת חג המולד השנתית של נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן. במהלך הארוחה הציע אבו מאזן שפנס ישב בראש השולחן ואף יאריך את השהות ויחבור אליו למפגש אישי. פנס סירב. הסיפור הקטן הזה, על היחסים הבלתי-אישיים בין סגן הנשיא לאבו מאזן דווח בעיתונות המקומית באינדיאנה. ואם לשפוט לפי נאומיו האחרונים של אבו מאזן, סביר להניח שהוא כבר לא ישלח לפנס הזמנה אישית להיפגש, ושגם האחרון לא יזום פגישה כזאת.

סדר היום של סגן הנשיא בישראל נותן תוקף למציאות ולמדיניות של וושינגטון: רק ישראל והיהודים מעניינים את הממשל, הפלסטינים שקופים. על אף הצהרות ה-'Deal Making' של טראמפ, סגנו לא מתיימר לשוחח עם הצד האחר, זה שמייצג כ-2.5 מיליון איש. איך עושים ככה דילים?.

המשקולת המיושנת של בנט

עד כמה הביכו הרבנים אבינר ואליהו את יו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט? מאוד. אחרי הקריאה של אליהו (בגל"צ) לרמטכ"ל להתפטר ("צה"ל נכנס לאג'נדה פמיניסטית מטורפת. ראש הממשלה צריך להגיד לו להחזיר את המפתחות וללכת הביתה"), הזדרז השר בנט להיות הראשון להתנער וצייץ בטוויטר כי "הקריאה החצופה לפטר את הרמטכ"ל... נובעת מחרדה כנה אך שגויה...".

שר החינוך, מטעם המדינה ולפי חוקי המדינה, מתנער במהירות ובבוטות מרב מוכר, חבר במועצת הרבנות הראשית ורב העיר צפת. 'הוא חצוף', קבע בנט. בהיררכיית הנורמות שבין ממשלה נבחרת, קבינט ביטחוני ורטמכ"ל שמונה ופועל מכוח הממשלה - הנורמות שמנסים אליהו ואבינר להכתיב נמצאות במקום נמוך יותר, ובנט שם לכך את התווית שלו - "חוצפה".

אז למה הציבור הרחב לא מצליח לראות את הצד הממלכתי הזה של בנט? את ההתייצבות הברורה שלו לצד חוקי המדינה ולא עם ציווי רבני? התשובה לכך מאוד פשוטה וקוראים לה ח"כ בצלאל סמוטריץק. אתמול הוא רץ להתראיין מעמדת שידור אחת לאחרת כדי להסביר ולפרש את הסיבות הפיזיולוגיות הפעורות בין גברים לנשים. לפני חצי שנה, בסבב ויכוחי המגדר-צבא הקודם, הוא אמר דברים יותר חמורים ("מצילים את צה"ל, לא מתגייסים").

לא משנה לסמוטריץ' שישנם חיילים גברים רבים שהם צנומים, רזים וחסרי כוח פיזי. לא משנה לו שמשיכה מינית בין שניים בשמירת עמדה או בסיטואציה סגורה יכולה להתרחש גם בין שני גברים-חיילים. לא תמיד צריך אישה כדי שהדברים יתגלגלו להסחת דעת ממשימת השמירה. מבחינתו של סמוטריץ' המטרה העיקרית היא חסימת הנשים מפני קידמה ושוויון. בחזרה למטבח ולמשימות הנשיות שייעד להן האל.

אז איך השר בנט יסתער קדימה על עמדת ההנהגה במדינה כשיש לו משקולת קדומה ומיושנת על הקרסוליים?.

בנט. איך יסתער ככה על עמדת ההנהגה? / איור: גיל ג'יבלי

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; מדד הבנקים יורד ב-1%

ההתפתחות הבטחונית בצפון מעיקה על הבורסה ●  השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.766 שקלים ● אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש