גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יום השנה להשבעת טראמפ לנשיא: ממשל ארה"ב מושבת

חוק התקציב לא עבר את משוכת הסנאט בהצבעה לילית דרמטית ■ המשמעות: החל ב-7 בבוקר שעון ישראל הופסקו כל הפעילויות הבלתי-חיוניות של הממשל ■ מיליוני עובדים יושעו מעבודתם ללא שכר ■ הרקע: מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקאים על גורל בני מהגרים נטולי ניירות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

בדיוק ביום השנה הראשון להשבעת דונלד טראמפ כנשיא - 20 בינואר - הושבת ממשל ארה"ב, לאחר שחוק התקציב (הצעת חוק למימון פעולות הממשל) עד 16 בפברואר לא עברה את משוכת הסנאט בהצבעה לילית דרמטית. קודם לכן אושרה הצעת החוק בבית הנבחרים. ההשבתה הקודמת של הממשל, באוקטובר 2013, נמשכה 16 ימים.

החל ב-7 בבוקר (שבת) שעון ישראל, הופסקו כל הפעולות הבלתי חיוניות של הממשל. מאות אלפי עובדי מדינה ועובדי קבלן הושעו מעבודתם ללא שכר (אם כי קרוב לוודאי שהקונגרס יצביע לשלם להם רטרואקטיבית בחלוף המשבר). הצבא, שירותי המודיעין, FBI ושירותים חיוניים נוספים שדרושים "להגנה על חיי אדם ורכוש", לרבות מגדלי פיקוח בנמלי תעופה, יוסיפו לפעול.

רוב הסנאטורים הדמוקרטים הצביעו נגד הצעת החוק ובמשתמע בעד כיבוי האורות הלאומי. הרפובליקאים נהנים אמנם מרוב בסנאט (51 לעומת 47 דמוקרטים ושני עצמאים שמצביעים יחד עם הדמוקרטים), אך על פי תקנון הסנאט היה צורך ברוב של 60 קולות כדי להעביר את הצעת החוק האמורה. רק 50 הצביעו בעד. מאמצים קדחתניים של הבית הלבן ושל ראש הסיעה הרפובליקאית בסנאט לגייס מספיק עריקים דמוקרטים לא נשאו פרי. רק ארבעה סנאטורים דמוקרטים - כולם ממדינות שתמכו בטראמפ בבחירות לנשיאות - חצו את הקווים; יתר על כן, כמה מחוקקים רפבוליקאים עברו למחנה הדמוקרטי.

סלע המחלוקת: בעיית "החולמים"

סלע המחלוקת הוא בעיית ה"חולמים" - הכינוי שהוענק לכ-800 אלף מהגרים צעירים, שהובאו לארה"ב באופן בלתי חוקי כילדים ע"י הוריהם, רובם ככולם ממקסיקו. רבים מהם עברו את הגבול בהיותם בני פחות מ-10. ארה"ב היא מולדתם היחידה. מבחינתם, מקסיקו היא מדינה זרה. לא מעטים מהם סטודנטים, רופאים, שוטרים ומורים, ויש שהתגייסו לצבא. ממשל אובמה העניק להם היתרי עבודה, אך טראמפ החליט לשלול מהם את ההגנות שמהן הם נהנו עד עתה.

מצוקתם עלתה לראש סדר היום הלאומי וההפגנות של ה"חולמים" מותירות אותם בכותרות. הדמוקרטים מובילים את המאבק להשאיר את ה"חולמים" בארה"ב ולמצוא להם פתרון של קבע. רפובליקאים רבים, ואפילו טראמפ, מוכנים לפשרה, אך הם דורשים מחיר: תקציב לחיזוק האמצעים לבלימת ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו. הם מכנים זאת ביצור הגבול. בעיני טראמפ וחלק מהמחוקקים הרפובליקאים, ביצור הגבול פירושו בניית חומה, שהייתה הבטחת הבחירות הזכורה ביותר בקמפיין של טראמפ. העמדה הדמוקרטית היא: על גופותינו.

ב-48 השעות האחרונות התחדדו עמדות שני הצדדים: הדמוקרטים הכריזו כי יתנגדו לכל הצעת חוק שלא תגבש פתרון קבע לבעיית ה"חולמים", גם אם התנגדותם תחולל השבתת הממשל. הרפובליקאים הסכימו לכלול בהצעת החוק מימון לתוכנית ביטוח רפואי לילדים מעוטי אמצעים (CHIP), יעד חשוב של הדמוקרטים, בתקווה לפתותם, אך סירבו לגעת בסוגיית ה"חולמים".

במאמץ של הרגע האחרון, הזמין טראמפ לבית הלבן את צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט ומכר ותיק מניו-יורק, אך הפגישה לא הניבה תוצאות. בסופו של דבר, מדובר פה לא רק במאבק של אנשים עם אגו מנופח אלא גם בחישוב קר: מי יפיק תועלת גדולה יותר מכיבוי האורות; או, במילים אחרות: את מי ייטה הציבור להאשים בהשבתה? כל אחד יודע שבחירות הביניים לבית הנבחרים ולכשליש מהסנאט יתקיימו בעוד כ-10 חודשים, ושאם הרפובליקאים יפסידו את השליטה בבית-הנבחרים - כפי שמרמזים הסקרים - האג'נדה של טראמפ תתרסק.

תגובת הבית הלבן

התגובה הראשונית של הבית הלבן: "לא ננהל מו"מ על מעמד מהגרים בלתי חוקיים בעוד שהדמוקרטים מחזיקים באזרחינו החוקיים בני ערובה בדרישות הפזיזות שלהם. זו התנהגות של לוזרים תוקעי מקלות בגלגלים. כאשר הדמוקרטים יתחילו לשלם לכוחות הצבא שלנו, לכוחות ההצלה שלנו, נחדש את המו"מ על רפורמת הגירה".

עוד נאמר: "ההשבתה של שומר שייכת לדמוקרטים בסנאט. הם הציבו את את הפוליטיקה מעל הביטחון הלאומי, מעל משפחות החיילים ומעל יכולתה של ארצנו לשרת את כל האמריקאים".

מענה דמוקרטי אופייני נתנה צירת בית הנבחרים ניטה לאואי: "נשיא רפובליקאי יושב בבית הלבן, והרפובליקאים נהנים מרוב בבית הנבחרים ובסנאט. זו שערורייה שלמרות שליטתם בגופים אלה, לא הצליחו הרפובליקאים לשרטט תוכנית שתמנע את השבתת הממשלה. זו האחריות הבסיסית ביותר של הקונגרס".

מלחמת ההשמצות החלה עוד לפני ההצבעה הגורלית, כשהתברר שהרפובליקאים לא יצליחו למנוע את ההשבתה. כשעתיים וחצי לפני שהסנאטורים החלו להצביע, צייץ טראמפ: "זה לא נראה טוב מבחינת הצבא הגדול שלנו ומבחינת הביטחון בגבול הדרומי המסוכן ביותר. הדמוקרטים רוצים להשבית את הממשל כדי להקהות את ההצלחה הגדולה של קיצוצי המס שלנו שנותנים דחיפה גדולה לכלכלה". ומחוקקים רפובליקאים רבים החלו להשתמש במונח חדש: "ההשבתה של שומר", במאמץ לקבע בתודעה הלאומית שהדמוקרטים נושאים באחריות לכיבוי האורות.

מה אומרים הסקרים

בכל אופן, סקר של "וושינגטון פוסט" ו-ABC, שפורסם אתמול, אינו מבשר טובות לרפובליקאים. על פי הסקר, 48% מהנשאלים אמרו, כי אם הקונגרס לא יצליח למנוע את ההשבתה (הסקר נערך כמה ימים לפני ההצבעה בקונגרס), הם יטילו את האשם על הרפובליקאים. רק 28% אמרו, שהדמוקרטים יהיו אחראים להשבתה. 18% גרסו ששתי המפלגות ישאו באחריות. את הרפובליקאים מדאיגה במיוחד העובדה ש-46% מהעצמאים - כלומר אנשים שאינם מזהים עצמם עם אחת משתי המפלגות - יאשימו את הרפובליקאים באחריות לכיבוי האורות, ורק 25% יאשימו את הדמוקרטים.

לכך יש להוסיף סקר של "וול סטריט ג'רנל" ו-NBC, שמראה שטראמפ אינו מצליח להרחיב את שיעור התמיכה בו מאז שנכנס לבית הלבן. על פי הסקר, רק 39% מהאמריקאים מרוצים מתפקודו של טראמפ בבית הלבן, ירידה של 2% בהשוואה לסקר הקודם של שני גופי התקשורת בחודש שעבר, בעוד ששיעור אלה שאינם מרוצים מתפקודו הגיע ל-57%. מבחינת הבית הלבן, הסקר מאכזב במיוחד מפני שהוא נערך אחרי שטראמפ חתם על חוק הרפורמה במיסים.

מצליף הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, סטנלי הויר, אמר אמש, כי ההיבט החיובי היחידי במצב העגום אחרי ההצבעה הוא, שהממשל הושבת בסוף השבוע. לדבריו, המחוקקים עשויים להגיע לפשרה ב-48 השבועות הקרובות, כך שבתחילת שבוע העבודה, ביום ב', ההשבתה תהיה מאחורי האומה. לקחי העבר אינם מעודדים: כפי שציינו קודם, ההשבתה הקודמת, ב-2013, נמשכה 16 ימים.

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג