גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרפורמה בחברת החשמל: ההסתדרות מסכימה להתפשר

ההסתדרות מסכימה להתפשר אם העתירה נגד זכות השביתה תבוטל - נתניהו מתנגד

אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון ייפגשו בימים הקרובים לפגישה מכרעת על עתידה של הרפורמה במשק החשמל, זאת לאור התנגדותו של נתניהו להסרת העתירה לבג"ץ נגד פסק הדין המאפשר למונופולים לשבות נגד השינויים המבניים במשק. "שר האוצר וראש הממשלה יצטרכו לשבת בשבוע הבא ולהחליט איך להתקדם ברפורמה ואיך לטפל בנושא הבג"ץ", אמר אתמול (ג') גורם בכיר בניהול המו"מ בין הצדדים.

בתוך כך, מתברר כי ההסתדרות הסכימה לביטול פסק הדין התקדימי של בית הדין הארצי לעבודה, בתמורה לכך שהמדינה תמשוך את העתירה לבג"ץ. אולם נתניהו מתנגד לכך, בנימוק שלמדינה עדיף שפסק הדין, המאפשר למונופולים לשבות נגד השינויים המבניים במשק, יבוטל על ידי בג"ץ ולא בהסכמה הדדית של שני הצדדים, כדי שבית הדין הארצי לא יחזור על אותה פסיקה בעתיד.

גורמים בצוות המו"מ אמרו אתמול כי עם כל ההבנה לרצונו של ראש הממשלה, המשך הדיון בעתירה עד לקבלת פסק דין יהיה "תקיעת אצבע בעין" להסתדרות. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הבהיר בוועידת ישראל לעסקים כי ההסתדרות תיסוג מכל ההבנות בנוגע לרפורמה בחברת החשמל אם המדינה לא תמשוך את העתירה לבג"ץ. "או שעושים את הרפורמה בדרך של שלום או בדרך של מלחמה. אם הרפורמה מוסכמת - העתירה לבג"ץ שקיימת בנושא מיותרת. הסכמות זה רפורמה מוסכמת ובלי עתירה בנושא" , התחייב ניסנקורן לפני שבועיים בוועידת "גלובס". 

נזכיר כי ההסתבכות הנוכחית נוצרה לאחר שבית הדין הארצי לעבודה פסק בהחלטה תקדימית כי עובדי חברת החשמל רשאים לנקוט בעיצומים במקרה שזכויותיהם ייפגעו כתוצאה משינוי מבני שיקטין את כוח השוק של החברה.

המדינה מיהרה להגיש עתירה לבג"ץ נגד פסק הדין ובדיון שנערך בבג"ץ השמיעו השופטים אמירות ברורות בזכות עמדת המדינה. בסיום הדיון הוחלט כי העיצומים יופסקו והצדדים ימשיכו לנהל מו"מ. המו"מ הניב הבנות על מתווה לרפורמה.

אף שנכון להיום, לא ברור מתי וכיצד תקודם הרפורמה במשק החשמל, כאשר עמדת ראש הממשלה הפוכה מזו של ההסתדרות, ארבעה צוותי מו"מ משותפים למדינה, להסתדרות ולארגון העובדים עמלים בימים אלה על השלמת ההסכם עד אמצע החודש הבא. צוותי מו"מ המתכנסים פעמיים בשבוע מחולקים לפי ארבעה תחומי אחריות: האיתנות הפיננסית, מכירת תחנות הכוח, ניהול המערכת וההסכמים הקיבוציים ותנאי הפרישה של העובדים.

בינתיים, נמשכת המחלוקת החריפה בממשלה בין נתניהו ואנשיו לבין חברי צוות המו"מ בראשות שר האוצר משה כחלון ושר האנרגיה יובל שטייניץ. במסגרת דיון שנערך בנושא ב-8 בינואר, הוחלט כי יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור אבי שמחון, יכין אומדן של עלויות הסכם הרפורמה. במקביל מכין צוות המו"מ נייר המנתח את תועלות הרפורמה למשק.

לדברי גורם בכיר המנהל את המו"מ, "עמדת כל הגורמים המקצועיים שהיו שותפים לניהול מו"מ וגיבוש היא שלרפורמה הנוכחית יש תועלות משקיות אדירות למשק. אנחנו נראה לראש הממשלה את כל התועלות המשקיות. גם הביקורת שהושמעה מצד יצרני החשמל הפרטיים היא סוג של צביעות. במכתב שהם שלחו לפני חודש לגורמים בממשלה נכתב כי הם מסכימים לרפורמה, בתנאי שיתנו להם לחבר 2500 מגוואט באופן מיידי, מעבר לזה אין להם שום טענות כלפי הרפורמה".

לטענתו, "גם ראש הממשלה עצמו לא מתנגד לרפורמה והוא טען שהמתווה נוכחי שלה עדיף על פני כל המתווים הקודמים שהיו בעבר והוא ראה כמה מתווים בחייו גם כשר האוצר וגם כראש הממשלה".

לאור כל אלה, לדברי הגורם, אין היגיון בהתנגדות ראש הממשלה למשיכת העתירה, דבר שידחה את הרפורמה למועד לא ברור. "החרב של בג"ץ מאוד עזרה לקדם את הרפורמה, שהייתה גם תקדימית במובן של התניית התשלומים לעובדים בביצוע אבני דרך שהוגדרו על ידי המדינה. אבל לא צריכים יותר את הבג"ץ, לשם תמיד אפשר לחזור אליו. הבג"ץ לא בורח לשום מקום", טען.

"פסק הדין בית הדין הארצי לעבודה היה שערורייתי. אם מבטלים אותו בהסכמת שני הצדדים, כי כבר לא צריכים אותו ומבצעים את הרפורמה, אני לא רואה את הבג"ץ אפקטיבי - לא יהיה בו צורך. זו התשובה שלנו לראש הממשלה".

על פי הגורם, התועלת היחידה שיכולה להיות מבג"ץ הוא התנהלות מול העובדים ברפורמות עתידיות שהמדינה תרצה לעשות בענפים אחרים - למשל במשק המים, אבל למדינה אין כוונה לעשות כאלה בעתיד הקרוב, לכן אין בו צורך. וגם אם הצורך הזה יתעורר בעתיד, "אנחנו כבר מכירים את המסלול", טוען הגורם.

"לכן במסגרת כלל השיקולים, יש יותר הפסד מתועלת אם הולכים עד הסוף - לבג"ץ. אנחנו מוכנים לקחת כאן את הסיכון ואם בהמשך אחד הצדדים יחזור 'לשחק' אנחנו נחזור למסלול המשפטי המוכר - בית הדין המחוזי לעבודה, בית הדין הארצי ולבג"ץ, ואנחנו כבר יודעים מה לשופטיו להגיד ", סיכם הגורם.

נזכיר עוד, כי למרות האופטימיות השוררת בקרב הגורמים שניהולו את המו"מ לגבי מימוש הרפורמה, הדרך עוד רחוקה. הרפורמה, כידוע, לא נכנסה לחוק ההסדרים, דבר שמחייב את מעברה בדרך של החקיקה הרגילה, תהליך שיכול להתעכב בשל התנגדויות של כמה גורמים, בהם יצרני חשמל פרטיים. עם זאת, לדברי הגורם הבכיר, אם ראש הממשלה ייתן את ברכתו לרפורמה, ולאחר סיום המו"מ בין הצדדים, הליך האישור בממשלה יהיה זריז יותר ואף יכול להסתיים עד סוף המושב הנוכחי בכנסת - 18 במארס.

יצרני החשמל הפרטיים התייחסו לדברים ואמר כי "לצערנו, הדיון בנוגע לאופן שבו ייראה משק החשמל התנהל בין האוצר לבין ועד העובדים בלי לשמוע את מי שבפועל אמור לייצר תחרות בחברת חשמל ומייצר כבר היום 30% מהחשמל בישראל. מאחר שלא היינו צד לדיונים גם לא יכולנו להשפיע על תוכן הרפורמה, להתנגד או לתמוך. אכן ניסינו להעביר את עמדתנו הנוגעת ליצור והולכת החשמל שהם ליבת הרפורמה, והם הנושאים שיקבעו את עתיד משק האנרגיה הישראלי, אך מעבר להדלפת תכתובת מקצועית, לא נענינו. לגופו של עניין יובהר כי על מנת לפתוח תחרות שתשרת את הציבור בישראל יש להוציא את חברת החשמל ממקטע הייצור ולשדרג האופן מיידי את רשת ההולכה".

גורם ממשלתי בכיר בצוות ניהול המו"מ אמר אתמול בשיחה עם "גלובס" כי "הביקורת של יצרני החשמל הפרטיים על הרפורמה במשק החשמל היא צביעות. במכתב שהם שלחו לפני חודש לממשלה נכתב כי הם מסכימים לרפורמה, בתנאי שיתנו להם לחבר 2,500 מגוואט באופן מיידי ושזה יתחלק באופן שווה בין שלושתם, כמובן שאנחנו לא ניתן לזה לקרות. מעבר לזה אין להם שום טענות כלפי הרפורמה".

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"