פייסבוק אכזבה בדוחות, המניה התאוששה במסחר המאוחר

למרות תוצאות כספיות מרשימות, ובהן הכנסות של 12.97 מיליארד דולר לרבעון, מניית הרשת החברתית נפלה בקרוב ל-8% אך סיימה בעלייה של 1.64% ■ ההסברים: השינוי בפיד שצמצם את החשיפה לסרטונים ויראליים והאכזבה מהגידול במספר המשתמשים היומי

מארק צוקרברג/ צילום: רויטרס Stephen Lam
מארק צוקרברג/ צילום: רויטרס Stephen Lam

למרות תוצאות כספיות מרשימות לרבעון הרביעי, מניית הרשת החברתית נפלה הלילה (ד'-ה') במסחר המאוחר בקרוב ל-8%. הדבר נובע ככל הנראה מהשינויים שערכה פייסבוק בפיד, שהפחיתו את היקף שעות השימוש ברשת החברתית, וכן מהאכזבה ממספר המשתמשים היומי. עם זאת, במסחר שלאחר הסגירה (אפטר מרקט) החברה עברה לעליות.

על פניו, פייסבוק עקפה את תחזיות האנליסטים: ההכנסות שלה לרבעון עמדו על 12.97 מיליארד דולר, עלייה של 47% לעומת הנתון המקביל בשנה שעברה, ולעומת צפי ל-12.55 מיליארד. הרווח הנקי המתואם, לפני ניכוי מס, עמד על 2.21 דולר למניה, לעומת ציפייה ל-1.95 דולר.

בהקשר זה קיימת מחלוקת בשאלה אם פייסבוק עקפה את התחזיות, או לא עמדה בהן: בעקבות רפורמת המס בארה"ב, והמלחמה העולמית בתכנוני המס האגרסיביים, הרווח הנקי שלה נשחק ב-77 סנט למניה - ועמד בפועל על 1.44 דולר למניה.

אלא שהבשורות האלה היו צפויות, וככל הנראה הן לא הגורם לנפילה החדה במניה. לכך הובילו ככל הנראה שתי סיבות: הראשונה היא שמספר המשתמשים היומי בפייסבוק הגיע ברבעון ל-1.4 מיליארד דולר בלבד, לעומת ציפיות ל-1.41 מיליארד - קצב גידול של 14%. חשוב לא פחות: בארצות הברית וקנדה מספר המשתמשים היומי אפילו ירד קלות, מ-185 מיליון ברבעון המקביל בשנה שעברה ל-184 מיליון כעת. מספר המשתמשים החודשי בפייסבוק עלה אף הוא ב-14%, ל-2.13 מיליארד.

הגורם השני, והעמוק יותר, הוא השינוי בפיד של פייסבוק - שעליו הצהיר רשמית מארק צוקרברג רק בינואר 2018, אך אותותיו ניכרו עוד קודם לכן. בפשטות, הרשת החברתית מבקשת להגביר את התוכן שהמשתמשים רואים מהאנשים הקרובים להם, ולצמצם תוכן "המוני" - מגופי תוכן ומדיה, למשל, או ממותגים.

בפייסבוק אומרים במפורש כי הדבר יפחית את שעות השימוש ברשת החברתית, אך כוונתם היא שהשעות האלה יהיו מספקות יותר. לפי מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, "ברבעון האחרון עשינו שינויים שגרמו לאנשים לראות פחות סרטונים ויראליים, כדי לוודא שזמנם מנוצל היטב. עשינו שינויים שהפחיתו את זמן השימוש הכולל בפייסבוק בקרוב ל-50 מיליון שעות ביום, כשתי דקות לאדם".

בפייסבוק מדווחים עוד כי הם הגדילו בתוך שנה את מספר העובדים שלהם ב-47%, ל-25 אלף בסך הכל, ככל הנראה בניסיון להתמודד עם הביקורת ולפיה הם אינם מפקחים כראוי על הקהילה ומונעים תופעות כמו בריונות רשת והפצת פייק ניוז.

"זאת היתה שנה חזקה לפייסבוק, גם אם קשה", אמר צוקרברג, "החלטנו לוודא שפייסבוק אינה רק מקום שכיף להיות בו אלא שהיא מקום טוב לחברה. אנחנו עושים את זה כדי להבטיח שהקשר בין אנשים בפייסבוק יהיה בעל משמעות. אנחנו ממשיכים לקרב בין אנשים ברחבי העולם".