מיטב דש: נמשכת המגמה החיובית מ-2017 בחיסכון הפנסיוני

בבית ההשקעות מעריכים: "קופות הגמל הכלליות השיגו בחודש שחלף תשואה של כ-1.3% בממוצע; הקופות המנייתיות מובילות עם תשואה של כ-3.6%" ■ מדריך קופת גמל להשקעה

השקעה צמיחה רווח / קרדיט: שאטרסטוק
השקעה צמיחה רווח / קרדיט: שאטרסטוק

שנת 2017 היטיבה עם החוסכים בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, בקופות הגמל לתגמולים, בקרנות ההשתלמות ובפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שהציגו תשואות ממוצעות שנעו מכמעט 7% לכמעט 9%, בממוצעים ענפיים. בהתחשב באינפלציה שעודה נעדרת, הרי שהיה מדובר בעוד שנה חיובית וטובה עבור החוסכים באפיקי החיסכון הפנסיוני.

עתה, עם סיומו של החודש הראשון בשנת 2018, מתברר כי המגמה החיובית שאפיינה את השנה שעברה נמשכת, ואף ביתר שאת. על פי תחזית ביצועי קופות הגמל לינואר 2018 של אבי ברקוביץ, מנהל מערך השקעות לא סחירות מיטב דש גמל ופנסיה, "ינואר היה חודש חיובי מאוד בשווקים ופתיחת שנה חזקה לקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות".

על פי תחזית התשואות שעורך בית ההשקעות מיטב דש - שפעיל בשוקי הגמל, ההשתלמות והפנסיה החדשה, בחודש הראשון של השנה הנוכחית "קופות הגמל הכלליות השיגו תשואה של כ-1.3% בממוצע", שנעה "בטווח של 0.8% עד 1.8%".

עוד הוא הוסיף כי "קופות הגמל המנייתיות מובילות עם תשואה של כ-3.6%, בטווח של 2.6% עד 4.6%", וזאת בעיקר הודות לגאות בשווקים - שמתודלקים במידה ניכרת מהמציאות הנמשכת של הריביות האפסיות ששוררות פה ובעולם, ומהיעדר חלופות השקעה עבור חלקים נרחבים מקהל המשקיעים בישראל. במיוחד בכל הנוגע לאלה שמחפשים תשואה, שכנראה פחות נמצאת באפיקים הסולידיים.

על רקע זה, צופה ברקוביץ כי תהיה "תשואה של 0.5% לקופות הגמל המדדיות, בטווח של 0.3% עד 0.7%", ו"תשואה אפסית לקופות הגמל השקליות, בטווח של תשואה שלילית של 0.2% עד תשואה חיובית של 0.2%".

מהיכן הגיעו התשואות החיוביות הללו? לדברי מיטב דש, "עליות השערים בשוקי המניות בעולם ובארץ, בשוקי האג"ח הקונצרני והממשלתי בישראל, פעלו כגורם חיובי לתשואות הקופות החודש". מדובר בבשורה טובה עבור החוסכים בקופות הגמל לתגמולים, שבהן מנוהלים נכון לסוף 2017 נכסים בהיקף של כ-218 מיליארד שקל, ובקרנות ההשתלמות, שבהן מנוהלים נכון לסוף 2017 נכסים בשווי של כ-207 מיליארד שקל. אגב, בשוקי הגמל וההשתלמות יש שונות גבוהה בין הגופים המנהלים השונים.

חדשות טובות לחוסכים

מדובר גם בחדשה טובה עבור החוסכים, מאחר שאופי החיסכון בקרנות הפנסיה החדשות ובביטוחי המנהלים שמנהלות חברות הביטוח בשוקי ההון, דומה למדי וניזון מאותם שוקי הון. זאת למרות הבדלים כמו האג"ח המיועדות שיש רק בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, או ריבוי ההשקעות האלטרנטיביות והלא סחירות בתיקי הביטוח והפנסיה, ביחס לגמל ובוודאי שביחס להשתלמות.

כך, 2018 ממשיכה בחיוב את השנה שעברה שהייתה טובה עבור החוסכים בראייה רב שנתית. לאחרונה בדקנו ומצאנו כי ב-1999 עד 2017 רשמו קופות הגמל לתגמולים תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של כ-243%, שהיא תשואה שנתית ממוצעת של כ-6.7%, בעוד שקרנות ההשתלמות, שהן אפיק השקעה לטווח בינוני, הציגו בשנים אלה תשואות ענפיות של כ-230% - 6.49% בממוצע שנתי.

ומה עם הביטוח והפנסיה החדשה? הבדיקה שעשינו מצאה כי התשואות המצטברות שרשמו הפוליסות ביטוחי מנהלים שנמכרו בשנים 1992 עד 2003, ושמוכרות כפוליסות המשתתפות ברווחים, עשו בתקופה האמורה תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של כ-308%, שהיא תשואה שנתית ממוצעת של כ-7.68%, בעוד שקרנות הפנסיה החדשות המקיפות רשמו בתקופה זו תשואה נומינלית ברוטו מצטברת של כ-264%, שמשקפת תשואה שנתית של כ-7.03% בממוצע.

תשואות בינואר (לפי תחזית מיטב דש)

קופות גמל כלליות: 0.8%-1.8%

קופות גמל מנייתיות: כ-2.6%-4.6%

קופות גמל מדדיות: 0.3%-0.7%

קופות גמל שקליות: 0.2%--0.2%