בנק ישראל מתריע מהונאת התחזות לחברת PayPal

לפי הודעת בנק ישראל, "בשבועות האחרונים התרחשו מספר אירועי ניסיון הונאה של לקוחות הבנקים. ללקוחות לא נגרם נזק כספי"

פייפאל / צילום: רויטרס
פייפאל / צילום: רויטרס

בנק ישראל מתריע מפני התגברות הונאות באמצעים טכנולוגיים כנגד לקוחות הבנקים. "בשבועות האחרונים התרחשו מספר אירועי ניסיון הונאה של לקוחות הבנקים באמצעים טכנולוגיים. ההיקף הכספי של ההונאות הוא מזערי, וללקוחות לא נגרם נזק כספי", נכתב היום (א') במסמך מיוחד שהוציא בנושא בנק ישראל.

בבנק ישראל מציינים כי בשבועות האחרונים בוצעו ניסיונות גניבת פרטים אישיים של לקוחות תוך התחזות לחברת התשלומים PayPal. בבנק ישראל מציינים כי דפוס הפעולה כלל שליחת דואר אלקטרוני באנגלית או בעברית למספר גדול מאד של אנשים פרטיים, בתקווה שכמה מהם יחשבו שמדובר במייל לגיטימי מחברת PayPal ולכן יספקו את הפרטים שיאפשרו לתוקף לבצע את ההונאה.

"בהודעת הדוא"ל 'מסבירים' ללקוח שלטובתו עליו להזין את הפרטים האישיים, היות וקיים חשש שגורם זר עשה שימוש בכרטיס האשראי שלו. הלקוח מתבקש לספק את הפרטים בהם קוד זיהוי לאתר האינטרנט של הבנק וסיסמה, מספר חשבון, סיסמת הלקוח בחברת PayPal, ומספר כרטיס אשראי, תוקף ואת 3 הספרות האחרונות בגב הכרטיס", כותבים בבנק ישראל.

עוד הם מציינים כי בניסיונות הונאה אלה הצליחו התוקפים לגרום לבנקים נזק כספי מזערי בהיקף של כמה עשרות אלפי שקלים, אך לא נגרם נזק ללקוחות, שכן הבנקים פיצו אותם על כך.

בכדי להתגונן ממתקפה שכזו, בבנק ישראל מדגישים כי אין למסור בשום מקרה אמצעי זיהוי ופרטים אישיים אחרים, גם אם הנימוקים נראים משכנעים. "הבנק או חברות כמו PayPal לעולם לא יבקשו באמצעות הדוא"ל שהלקוח יזין פרטים אלה. בקשה לעדכון פרטים נעשית רק לאחר תהליך זיהוי לקוח, לדוגמה באמצעות אתר הבנק או החברה", מדגישים בבנק ישראל.

עוד הם מציינים כי יש לשים לב גם להודעות SMS או WhatsApp שמתקבלות במכשיר הטלפון הנייד עם קישור לאתרים וכמובן להודעות דוא"ל.

"על ציבור הלקוחות להגביר את הערנות כלפי הודעות דוא"ל, מסרים או מסרונים ולהשהות את תגובתו עד שבדק את מהימנותם. אם ללקוח יש ספק, הרי שאין ספק, ומוטב לא להיענות להודעה או ללחוץ על הקישור לפני בדיקה מול הבנק או החברה הרלוונטיים", כותבים בבנק ישראל.