מכה לליכוד? "תע"א היא המעוז הגדול ביותר של המפלגה"

עפ"י הערכות, כמחצית מהעובדים בחברה הביטחונית-ממשלתית התפקדו במשך שנים לשורות הליכוד, רבים בידי השר חיים כץ או מקורביו ■ האם מפלגת השלטון תינזק מההמלצה להעמיד את כץ לדין?

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

בתחילת 2015 התקיימו בחירות מקדימות לרשימת הליכוד לכנסת, ומתוצאות ספירת הקולות בקלפיות הפזורות ברחבי הארץ ניתן להתרשם מהכוח הרב שצבר ח"כ חיים כץ מהתעשייה האווירית שמעסיקה כ-15 אלף עובדים. על-פי הערכות, כמחצית מהעובדים בחברה הביטחונית-ממשלתית התפקדו במשך השנים לשורות הליכוד, רבים בידי כץ או מקורביו.

על-פי עדויות של עובדים שהובאו, בין השאר, גם לחוקרי להב 433, חלק מהם נאלצו להתפקד לשורות הליכוד בעקבות איומים שאליהם נחשפו מצד גורמים שפעילים בוועד. אותם עובדים סיפרו שאוימו שאם לא יעשו כן - מעמדם בחברה ייפגע, כמו גם קידומם.

כץ, נציין, נחשב לבעל כוח רב במרכז המפלגה וגם בקרב המתפקדים. תמונות עבר של עובדי התעשייה האווירית עולים על אוטובוסים ויוצאים להצביע כשפתקים עם שמות מועמדים מונחים בידיהם, פורסמו בכל כלי התקשורת לאורך השנים. "התעשייה האווירית היא לא אחד המעוזים הגדולים של הליכוד, אלא המעוז הגדול ביותר שלו", אמר אחד מוותיקי החברה בשיחה עם "גלובס".

לדבריו, "במערכות הפריימריז האחרונות לא נעשה שימוש בציי אוטובוסים שיניידו את העובדים בעלי זכות ההצבעה לקלפיות, כנראה כדי לא למשוך תשומת לב תקשורתית, אך המוני העובדים נוידו אל הקלפי ביהוד במכוניות פרטיות שיצאו את מתקניה השונים של החברה. כל רכב היה עמוס ב-5 נוסעים, וגורם שנמצא ליד הקלפי ויסת את העומסים. במקרה שנוצר תור בכניסה לקלפי - היציאות של כלי רכב עם מצביעים עוכבו".

על-פי דיווחים בתקשורת מחודש ינואר 2015, עת התקיימו הבחירות המקדימות האחרונות לליכוד, התנועה הערה של מצביעים מהתעשייה האווירית נתנה את אותותיה בתוצאות: בקלפי ביהוד קיבל כץ כ-1,350 קולות, וזאת ביחס לממוצע ההצבעה בשאר הקלפיות ברחבי הארץ שעמד על כ-195 קולות. באותן בחירות, נבחר כץ למקום ה-17 ברשימת הליכוד לכנסת. גם מעמדם של פוליטיקאים נוספים הוטב באותן הבחירות בקלפי של יהוד, זאת לאחר שהוכנסו לרשימת המומלצים של חיים כץ. בין הח"כים שנכללו ברשימה זו גם מירי רגב, יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ וגלעד ארדן.

נציין, כי הבחירות המקדימות האחרונות לליכוד התקיימו בתקופה שכץ היה בחופשה ארוכה ללא תשלום מהתעשייה האווירית. תקופה זו נמשכה יותר מ-15 שנה, וזאת כדי שיתאפשר לו להמשיך לכהן כחבר כנסת לצד תפקידו כיו"ר ועד העובדים בחברה.

ה"דיל" של כץ

בשנים האחרונות, הבון-טון בליכוד הוא שמי שלא נמצא ב"דיל" עם השר כץ עשוי למצוא את עצמו בתחתית הרשימה לכנסת. לפי הפרסומים, כץ נהג להפעיל ראשי קבוצות, חבורות של עובדים, שפעלו כדבוקה ובחרו לדרג ברשימת הפריימריז שמות שהוכתבו להם לכאורה על-ידי כץ. כך שמי שהיה ב"דיל" שובץ בסופו של דבר במקום גבוה ברשימה, ומי שמחוצה לו - עשוי היה להיפגע מכך.כך למשל, השרה גילה גמליאל נחשבה למי שאינה כלולה בדיל של כץ והגיעה למקום נמוך יחסית בבחירות לפריימריז.

מנגד, כץ ידוע במערכת היחסים החברית והקרובה שלו עם גדעון סער, כאשר השניים אף תמכו במועמדותו של רובי ריבלין לנשיאות, מה שיצר קרע בין השניים לבין ראש הממשלה נתניהו שניסה להוביל מהלך לביטול חוק יסוד הנשיא כדי שריבלין לא ימלא את התפקיד הממלכתי. הציר כץ-סער-ריבלין הביא לכך שכץ מעולם לא נתפס כמקורב מדי לראש הממשלה.

האם כץ ייאלץ לפרוש מתפקידו כשר? / טל שניידר

לפני כמה שנים, כאשר היה אז שר החוץ אביגדור ליברמן במהלכו של משפט פלילי באישום של מרמה והפרת אמונים (פרשיית מינוי השגריר אריה בן זאב לשגריר ישראל בלטביה), פרש ליברמן מתפקידו כשר החוץ וראש הממשלה נתניהו מילא את התפקיד למשך כ-11 חודשים. כמה ימים אחרי שבית המשפט השלום זיכה את ליברמן מהחשדות, הוא הושבע מחדש לתפקיד. במהלך כל אותה התקופה הייתה שותפות פוליטית מלאה בין מפלגות הליכוד וישראל ביתנו, ונתניהו עמד בהבטחתו כלפי ליברמן ומסר לידיו בחזרה את התפקיד בתום המשפט.

כך שאם לשפוט לפי התנהלות זו, שר הרווחה, חיים כץ, יידרש להפקיד את המשרד שאותו הוא מנהל בידי אחר, ואם יזוכה - אולי אף יחזור אליו.

אך המהלך הזה טרם הגיע. רק כאשר היועמ"ש מחליט להגיש כתב אישום נגד שר מכהן, הוא מחויב לפרוש. עד לאותו רגע, למן הודעת המשטרה, דרך שימוע במשרדי היועמ"ש וההחלטה בפועל על הגשת כתב אישום - יכולים לחלוף חודשים ארוכים. הכלל החל על שרים שונה מן הכלל החל על ראש ממשלה (שגם הוא אמנם שר על-פי ההגדרה היבשה, אך הוא בעל מעמד גבוה יותר) נקרא הלכת דרעי/פנחסי.

בית המשפט העליון קבע לפני יותר מ-20 שנה שסירובו של ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, לפטר את סגן השר, רפאל פנחסי (ש*ס) שנחשד בהעברת כספים שלא כדין, אינו מתיישב עם כללי מינהל תקין וכפה את פיטוריו. פנחסי הועמד לדין והורשע. מאז אותו פסק דין, כל שר בממשלה שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום נאלץ לעזוב את תפקידו.

מספר שרים הועמדו לדין מאז, ביניהם שר הפנים אריה דרעי שהורשע בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים; שר החוץ, אביגדור ליברמן שזוכה כאמור, מעבירת הפרת אמונים ומרמה; שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון שהורשע בקבלת דבר במרמה והלבנת הון; שר איכות הסביבה, צחי הנגבי, שהורשע במתן עדות שקר.

אדישות במערכת הפוליטית

בכירי מפלגת הליכוד, הסוערת והייצרית ביותר מבין המפלגות בכנסת, קיבלו את המלצת המשטרה להגיש כתב אישום נגד השר חיים כץ באדישות יחסית. שר העבודה והרווחה הוא אולי לא הטיפוס הנוצץ שמרבה להתראיין מבין בכירי הליכוד, אך תפקידו נחשב לנחשק ביותר בקרב צמרת המפלגה.

מושכים בכתף

בשנת 2015, בתום מערכת בחירות, התנהל קרב גדול בקרב בכירי הליכוד על תפקיד שר הרווחה, בעיקר משום שבאמצעותו ניתן להגיע למתפקדים בשכונות, בעיירות הפיתוח ובפריפריה. מירי רגב, שרת התרבות והספורט, התיישבה אז מחוץ ללשכת ראש הממשלה בדרישה להיות שרת הרווחה, ואף הודיעה כי לא תזוז משם עד שתקבל את התפקיד. בסופו של דבר, היא הפסידה כאמור את התפקיד לכץ.

שרים בכירים שאליהם פנינו היום כדי להבין את המשמעות של הודעת המשטרה, הגיבו במשיכת כתף. מן הפרסומים בתקשורת הם הבינו שאין בידי המשטרה מספיק ראיות כדי לייצר את הקשר בין ההתפקדויות ההמוניות לליכוד לבין השר כץ. החשדות הנוספים בנוגע לחלוקת תפקידים נושאי שכר, מחוץ ובתוך התעשייה האווירית, והפעילות של השר כץ בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנוגע למינוי יו"ר דירקטוריון התעשייה - לא נתפסו על-ידם כדבר חמור או כעניין שמצדיק תגובה, אפילו לא מהלך פוליטי בניסיון לתפוס את תפקידו של השר כץ.

כך שאם לשפוט לפי הססמוגרף הרגשי של נבחרי הציבור של תנועת הליכוד נדמה שבשטח אדישים להודעת המשטרה, ואולי זו אף אינדיקציה ראשונה לכך שסיכום הראיות על-ידי המשטרה לא יגיע עד כדי כתב אישום.