מאחורי הקלעים של הירידות בוול סטריט: "היו יומיים מגעילים"

הירידות אמש במסחר בניו-יורק טלטלו את הסוחרים והוציאו אותם מהשאננות שלהם ■ עם זאת, יש גם מי שמסרב להתרגש: "כן, זה היה דרמטי מאד, אבל בואו נכניס את זה לפרספקטיבה – זה לוקח אותו חזרה לרמה של הדאו ג'ונס לפני חודשיים בסך-הכול"

סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס

כשהמניות חזו ורשמו שיאי מחיר חדשים כמעט דרך שגרה, סוחרים רבים אמרו שהם יקדמו בברכה הפוגה בריאה אחרי עלייה כה מהירה - אבל המפולת בשוק המניות האמריקאי אמש (ב') הייתה גרועה יותר מכל מה שהם העלו בדעתם.

"אנשים התרגלו להתנהג בדרך מסוימת מאד, של לא לפחד משום דבר", אמר ג'ים סטרגר, אסטרטג חוזים עתידיים ואופציות בחברת הברוקרים MKM פרטנרז. "בשעות האחרונות אנשים מתחילים להתעורר למציאות של כמה גרוע זה יכול להיות".

זמן קצר לפני שלוש אחר-הצהריים שעון ניו-יורק, מדד הדאו ג'ונס איבד יותר מ-600 נקודות; ואז, בתוך רבע שעה, הוא צנח בעוד כמעט 1,000 נקודות, רק כדי להתאושש לפני הסגירה - מטוטלת שהזכירה את מה שזכה לכינוי Flash Crash ("מפולת-בזק") במאי 2010.

"זה הפך לכל-כך לא מסודר, שברור שהיו שם כה מכונות (הוראות מסחר אוטומטיות-רובוטיות)", אמר ג'ייסון וור, מנהל ההשקעות הראשי של אלביון פייננשל גרופ.

מדד הדאו ג'ונס ננעל לבסוף בירידה יומית של מעל 1,100 נקודות או 4.6%, הירידה החדה ביותר בהיסטוריה שלו במונחי נקודות. הירידה בת היומיים שלו, ימי שישי ושני, 6.76% הייתה הירידה החדה ביותר ביומיים מאז נובמבר 2008, בעיצומו של המשבר הפיננסי.

"אלה היו יומיים מגעילים", אמר מנהל המסחר במניות בחדר המסחר של חברת וודבוש סקיוריטיז בלוס אנג'לס. הוא סיפר כי סוחרים בחברה שלו נראו כמו אחרי הפצצה כשהדאו ג'ונס צנח אחר-הצהריים, והם לא הבינו מה גרם לירידה אלימה ופתאומית כזו.

במרבית השנה עברה, שוק המניות לא רק טיפס ללא הפוגה, אלא גם רשם ימי ירידות מתונות מאד. מדד ה-S&P 500 לא רשם ירידה של מעל 3% מאז יוני 2016. סוחרים ופעילים רבים פעלו במנטליות של "לקנות בירידה", וכך נמחקו במהירות אפילו הירידות הקטנות ביותר.

אבל הירידות אמש טלטלו את הסוחרים והוציאו אותם מהשאננות שלהם. בחדר המסחר בחברת סטיפל ניקולאוס בדאונטאון של בולטימור, הסוחרים נדהמו מהירידות החדות ושאלו זה את זה באיזו נקודה נעצר מדד מניות על-ידי "שוברי המעגלים" - המנגנונים האוטומטיים להפסקת מסחר שמיועדים למנוע מפולות ולאפשר פסק-זמן לשיקול-דעת - סיפר ג'סטין וויגס, מנהל המסחר במניות בחברה זו.

החוקים שתוקנו אחרי מפולת-הבזק בשנת 2010 מכתיבים עצירה של 15 דקות במסחר בכל המניות כאשר מדד ה-S&P 500 יורד ב-7%. אתמול אמור היה מדד זה לרדת בכ-193 נקודות לכ-2,569 נקודות כדי להפעיל את העצירה הזו, אבל הוא ירד רק ל-2,638.17 נקודות בשפל היומי.

כמה סוחרים אמרו בתום המסחר היומי שהיה להם זמן להבין את המימושים. לי פרידג', מנהל אסטרטגיית המאקרו של חברת סטייט סטריט בצפון אמריקה, שהה עם עמיתיו במטה החברה בבוסטון אתמול אחרי-הצהריים.

"אנשים היו קצת עצבניים, אבל לא בהיסטריה", הוא אמר. "כן, זה היה דרמטי מאד, אבל בואו נכניס את זה לפרספקטיבה - זה לוקח אותו חזרה לרמה של הדאו ג'ונס לפני חודשיים בסך-הכול".

גם וויגס ניסה להישאר אופטימי בבולטימור. הדסק שלו צבר יותר הוראות קנייה של מניות מאשר הוראות מכירה, ותשואת אג"ח האוצר ירדה יחד עם המניות, מה שאותת שהמשקיעים מעבירים כספים מהמניות לאג"ח (שמחיריהן עולים כשהתשואה יורדת). תשואת האג"ח החשובה ביותר ל-10 שנים רשמה את הירידה היומית הגדולה ביותר שלה מזה 5 חודשים.

אולם במבט קדימה, פרידג' אומר שהוא כבר לא צופה חזרה לימים החזקים של 2017. "הימים שבהם המניות עלו בכל יום בלי לרדת כבר חלפו", הוא אמר.