תותחים במקום גרביים בעזה

מה באמת המצב ברצועה?

משפחה עזתית מתחממת / צילום: רויטרס, Ibraheem Abu Mustafa
משפחה עזתית מתחממת / צילום: רויטרס, Ibraheem Abu Mustafa

ליברמן אומר שהמצב ההומניטרי בעזה לא נורא כמו שהעזתים טוענים; הרמטכ"ל טוען שהמצב בעזה נורא קשה, ואולי אפילו על סף פיצוץ; מה אומר ביבי? הוא עדיין מבוסם מקבלות הפנים בהודו, ובמיוחד מהתמונה המגוחכת של אשתו ושלו ליד הטאג' מאהל.

אז מה באמת המצב בעזה? שאלה מעניינת וחשובה, אבל למה המצב בעזה צריך להיות ענייננו? כלומר, אנחנו שולטים בשטח, ולכן יש לנו אחריות מסוימת - אבל לא אחריות כוללת, ובוודאי לא בכל תנאי. נכון ש"העולם", בעיקר מדינות באירופה ואפריקה, רואה אותנו כאחראים, אבל זה ממש לא אומר שזה כך. אם בכלל, אז להיפך.

לו החמאס הפסיק להילחם

יש פה מצב מוזר בתכלית. בעזה שולט ארגון החמאס ושאר ארגונים שהמטרה האופרטיבית שלהם היא להרוס לנו את המדינה - ועד שזה יקרה, להרוג כמה שיותר ישראלים ולשבש את החיים במדינה. לצורך זה הם מוציאים הרים של כסף לייצור ורכישה של נשק המיועד למטרות אלה. לא עשיתי את החשבון, והבעיה היא שאף אחד לא ממש עשה אותו, אבל סביר להניח שלו החמאס הפסיק להצטייד בנשק ולחפור מנהרות וכיו"ב, היה נשאר מספיק כסף כדי להשביע את רעבונם של תושבי עזה ולהעלות באופן דרמטי את רמת חייהם.

רצחת וגם ירשת

אבל מה שהעזתים רוצים, וחלק מהעולם תומך בהם, זה להקדיש את מירב משאביהם למלחמה נגד ישראל, ושאותה ישראל תפרנס אותם ותדאג לרווחת חייהם. אני לא מכיר את הקוראן, אבל מתוך התנהלותם של תושבי עזה אני מבין שהפסוק הרצחת וגם ירשת מופיע אצלם ללא סימן שאלה, אלא עם סימן קריאה. רצחת וגם ירשת!!!!

לא הכיבוש אשם

המדינות התומכות בחמאס מתרצות זאת בכיבוש. עוד הנמקה צדקנית מקוממת ובלתי נכונה עובדתית. הכיבוש הוא תוצאה של יציאת תושבי עזה והשטחים למלחמת השמדה נגדנו. בה הפסידו. הם היו נמצאים כבר הרבה זמן מחוץ לכיבוש - לו היו מסוגלים, או רוצים, ללכת בדרך זו.

מתאים לנו

מה שהם רוצים זה לאכול את העוגה ו... להשאיר אותה שלמה? לא בהכרח. מכיוון שכאשר הם גומרים לאכול עוגה אחת הם דורשים עוד, ובדרך כלל מקבלים. אלא שנוהל זה לא ניתן במעמד הר סיני. הוא ניתן לבחינה - ולשינוי.

בעניין זה כדאי להקשיב לליברמן. קודם שהעזתים יוציאו עצמם ממעגל הטרור, ואז נהיה מוכנים לדון בסיוע כזה או אחר, אמר שר הביטחון. או, כמו שאומר טראמפ בפשטות הגיונית: מי שיפעל נגד ארה"ב לא יקבל ממנה דבר. זה צריך להתאים גם לנו.