17 מיליון מוצרים קנו הצרכנים הישראלים במהלך 2017 ב-eBay - גידול של 6% לעומת היקף הקניות במהלך 2016. היקף הקנייה הממוצע עומד על 25 דולר (לקהל הישראלי ובכלל), מה שמשקף היקפי קנייה של 425 מיליארד דולר, כאמור באמצעות eBay לבדה.

למעשה, בכל שתי שניות ישראלי רכש מוצר ב-eBay בשנה החולפת, כשזירת המכירות של הישראלים מתחממת במקביל: בתדירות של כל 3.5 שניות נמכר מוצר על-ידי סוחר ישראלי באמצעות eBay.

מרבית הקונים ב-eBay הם "ותיקים" בעולמות האי-קומרס, אבל לא כולם: 47 אלף קונים חדשים הצטרפו ב-2017 ל-eBay, וגם הם משקפים היקפים של 70 מיליון חבילות שמגיעות ארצה דרך דואר ישראל (המשלח העיקרי לקניות מ-eBay).

הסוחרים הישראלים ב-eBay, שיכולים להיות אדם פרטי שמוכר מהבית או עסק קטן/בינוני, מכרו כ-10 מיליון פריטים ב-eBay ב-2017 - גידול של 50% לעומת שנת 2016. 2 מיליון פריטים הם בקטגוריית מוצרים לגינה ולבית (ובחלק מהמקרים גם מלאי שנרכש בארה"ב, מאוחסן שם ונשלח משם לקונים במדינות השונות); מיליון פריטים הם בקטגוריית מוצרי הבריאות והטיפוח (מתוכם 60 אלף שתלים דנטליים ו-50 אלף מוצרי אנטי-אייג'ינג); ומאות אלפי פריטים הם תכשיטים ושעונים גם לאספנים, וגם אגב ללקוחות תושבי מדינות ערב.

סחורות אחרות שמכרו הישראלים השנה כוללות מסכי טלוויזיה ומקררים, כשמאות אלפי עסקאות נעשו על-ידי הקונים הישראלים. לפי נתוני eBay, כ-35 אלף ישראלים מוכרים ב-eBay, ו-8,500 מתוכם מתפרנסים מזה באופן מלא. 

גולשים קונים

"שנה היסטורית" 

"2017 היא שנה היסטורית מבחינת האי-קומרס בישראל", אמר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל במסיבת עיתונאים שכינסה החברה היום (ג'). לדבריו, "חוק ההסדרים נפתח ב-15 עמודים של הצעת חוק להקלות בקניות יבוא אישי. יש כאן תהליך שמזין את עצמו בין האונליין והאופליין. ירידות המחירים בשני העולמות הללו קשורה אחת לשנייה, והמדינה רואה את זה כישות אחת. משרדי הכלכלה והאוצר מכירים בקניות המקוונות כדרך להוזלה ביוקר המחיה, וגם התקנות שיחייבו את הרשתות להציג מחירים בחו"ל מהוות הצהרה חשובה להבנה שהמחיר האמיתי והמשקף של המוצרים נמצא בחו"ל".

לפי גולדנברג, עיקר המאבק של הסוחרים המקומיים, המתמקד בפטור ממע"מ שמוענק לרוכשים באונליין (עד 75 דולר), עדיין אינו משקף את הפערים במחירים, שהם גבוהים בהרבה משיעור המע"מ. "היקפי הקניות של הישראלים ב-eBay הגיעו למחזורי מכירות של כמה קניונים ביחד. המספרים שלנו יותר גבוהים מהמספרים של הקניות בסין. זו פרופורציה חסרת תקדים".

עוד אומר גולדנברג כי איפיון הקניות מלמד כי הישראלים הפנימו את החיסכון שמאפשרת הקנייה המקוונת. "ראינו גידול של 40% בקנייה של שואבי אבק רובוטיים, כאלה שעולים בארץ 3,000 שקל יעלו 2,250 שקל כולל מסים ומשלוח - זו תובנה שגם הצרכן הפנים. גם אחרי הורדת המיסוי על סמארטפונים עדיין נרכשו יותר מ-40 אלף סמארטפונים. כ-100 אלף מוצרי גילוח נמכרו, וזה מלמד שאנשים פשוט חוסכים. הם נערכים עם מלאי בבית ולוקחים בחשבון שבועיים של משלוח ומשלמים הרבה פחות. בנוסף, לקראת פורים 70 אלף ישראלים רכשו תחפושות, בממוצע של 4-3 תחפושות בכל קנייה".

העולם שייך לצעירים

נתון מעניין שמספקת eBay קובע שבני הנוער (בגילאי 12-17) בישראל מדורגים במקום השני אחרי הבריטים בהיקפי הקניות באינטרנט. מכלל הגולשים באינטרנט, 95% רוכשים באופן מקוון, וכאמור הגיל הולך ויורד וגם התדירות: 90% מבני הנוער רוכשים בתדירות של 3 פעמים בחודש (יותר מהמבוגרים) בסכום קנייה של כ-66 שקל בממוצע.

הצעירים רוכשים ג'אדג'טים, מוצרי חשמל, ולקראת פורים נרכשו כ-10,000 חליפות וואנזי. במסגרת הלהיט התורן של 2017, נרכשו כ-200 אלף ספינרים ב-eBay לבדה (חלקם על-ידי סוחרים שרכשו בכמויות גדולות). 

מגמה מעניינת אחרת שחושפת eBay מתייחסת להתחזקות הרכישות המגיעות בעקבות המלצות ברשתות חברתיות, בדגש על פייסבוק. "300 אלף מוצרי טיפוח וקוסמטיקה נקנו בעקבות המלצות, מתוך מיליון מוצרים שנמכרו בעקבות המלצות של חכמת ההמונים".

לכך יש להוסיף את התחזקות אפיק "שיווק השותפים", הכוללים מנהלי קבוצות וקהילות, מובילי דעת קהל וכדומה, המקבלים אחוז מסוים מעסקת רכישה שבוצעה בעקבות המלצתם - מדובר בכמיליון עסקאות שנכרתו השנה. את העמלה, אגב, מקבלים הממליצים מ-eBay (כחלק מהעמלה שגובה eBay מהמוכרים).

זאת ועוד, גם עולמות הרכב מתחזקים: ב-2017 נמכרו ב-2017 633 כלי רכב דרך eBay, חלקם רכבי יוקרה במאות אלפי דולרים (52 מתוכם דגמי שברולט, 36 דגמי פורד), ועולם חלקי החילוף הגיע ל-700 אלף רכישות. הצרכנים הישראלים רוכשים שלטים, נורות, חיישני רוורס וחלקי חילוף גדולים יותר בחיסכון של עשרות ומאות שקלים.

"פנס לרכב של פורד שעולה בארץ 1,000 שקל, יעלה ב-eBay כ-450 שקל. אפילו המוסכניקים מעידים שהם קונים ב-eBay. זה שינוי צרכני שמעיד על העובדה שגם בתחומים שלרובנו אין הרבה, אנחנו פועלים בכדי להשיג חיסכון משמעותי, באופן שדומה לרכישה של נעלי ריצה (70 אלף זוגות נמכרו ב-2017): הולכים ומבררים את המידה או את סוג הדגם בחנות וקונים באונליין. ומי המותג הנחשק של 2017: 60 אלף חיפושים כללו את המותג אדידס (שגבר אגב על נייק), והוא דורג כנחשק ביותר לשנה שעברה".

מנסים לחזות את העתיד

ד"ר קירה רדינסקי, המדענית הראשית של eBay בישראל, הציגה פיתוח טכנולוגי חדשני המבוסס בינה מלאכותית ואשר יאפשר צרכן יקבל מוצרים המותאמים לו אישית באמצעות טכנולוגיית פרסונליזציה. המערכת החדשה מייצרת מוצרים וחוזה טרנדים עתידיים (כרגע מעולמות האופנה) המותאמים אישית לקונים על בסיס העדפותיהם האישיות.

כך, למשל, בקרוב יתחיל פיילוט בישראל, ובו המערכת תציע לקונים הישראלים פריטי לבוש המותאמים להם, והמוכרים ברחבי העולם יתחרו בניהם מי יוכל לייצר את הבגד המותאם בהתבסס על טכנולוגיית בינה מלאכותית.