גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ ממלא הבטחות בחירות - על חשבון הרשויות המקומיות

השבוע פרסם הממשל בארה"ב את תוכנית ההשקעות בתשתיות שאמורה להניב השקעות של יותר מטריליון דולר על פני 10 שנים ■ עפ"י התוכנית, האחריות למימון העבודות עוברת במידה רבה לממשלי המדינות והרשויות המקומיות, מה שצפוי להיתקל בהתנגדות מצד שתי המפלגות הגדולות

שלטי מחאה על תוכנית התשתיות של טראמפ/ צילום: Leah Millis ,  רויטרס
שלטי מחאה על תוכנית התשתיות של טראמפ/ צילום: Leah Millis , רויטרס

ממשל טראמפ פרסם שלשום (ב') את תוכנית ההשקעות בתשתיות שעוררה ציפייה רבה לאחר שעמדה במרכז הבטחות הבחירות שלו. התוכנית הורחקה בסולם העדיפויות בשנת כהונתו הראשונה של הנשיא, כאשר הבית הלבן ניסה ללא הצלחה לשנות את מערכת שירותי הבריאות, ואחר כך חוקק את קיצוצי המס בהיקף 1.5 טריליון דולר.

התוכנית מנסה להחליף עבודות ציבוריות מסורתיות במימון פדרלי במערכת חדשה של תמריצים שמיועדת לגרום לממשלי מדינות ורשויות מקומיות לגייס כספים משלהן לשיפור של תשתיות מקומיות.

הממשל אומר שתמריצים בסך 100 מיליארד דולר בעשר שנים יניבו השקעות כוללות של יותר מטריליון דולר בכבישים, גשרים, רכבות ומערכות מים. הרעיון הוא שוושינגטון תספק סיוע ללא יותר מ-20% מעלות כל פרויקט חדש. התוכנית מעבירה את האחריות למימון עבודות ציבוריות חדשות מהממשל הפדרלי אל הערים והמדינות. עם זאת, עדיין לא ברור אם הממשל יממן את ההוצאה הפדרלית הישירה שכלולה בתוכנית, 200 מיליארד דולר.

הממשל הטיל למעשה על הקונגרס לאתר את מקורות החלק הפדרלי המתוכנן של הכסף, כאמור 200 מיליארד דולר, וזהו אתגר קשה שבעתיים לאחר שהנשיא טראמפ חתם בשבוע שעבר על הסכם התקציב הדו-שנתי.

הצעתו של טראמפ ניצבת בפני התנגדות חזקה בקונגרס, של שתי המפלגות - בייחוד הדמוקרטים - שספקניות כלפי כל תוכנית שלא יוצרת מימון ברור לטיפול בתשתיות המתיישנות בארה"ב. המחוקקים גם מטילים ספק בכך שהשקעה פדרלית קטנה תספיק כדי ליצור את בום ההשקעה הנחוץ בתשתיות.

הגירעונות הגבוהים יותר שנובעים מקיצוצי המס ומסעיף ההוצאות שאושר בשבוע שעבר יהפכו את תוכנית מימון התשתיות של טראמפ ל"ירייה מוחלטת באפילה", אמר אנדי לפרייר, אנליסט בחברת המחקר קורנרסטון מקרו.

"הרפובליקאים בבית הנבחרים לא יסכימו לתקציב תשתיות שמוסיף לגירעון. תהיה לכך התנגדות חזקה", הוא אמר.

בבית הלבן אומרים שהתקציב שאושר כולל כמה סעיפי הוצאה למימון 20 מיליארד דולר בשנה שנחוצים למימון שדרוג התשתיות. יועצי הנשיא גם לא נענו לקריאות של ארגונים כמו לשכת המסחר האמריקאית להעלות את מסי הדלק לנהגים לראשונה מתחילת שנות ה-90 כדי לממן את ההשקעה בתשתיות.

העלאות מס מקבלות יחס ספקני בקונגרס, בייחוד אחרי קיצוצי המס בהיקף 1.5 טריליון דולר בעשור הקרוב, והכניסה לשנת בחירות הביניים לקונגרס. טראמפ עלול גם להתקשות לשכנע חברים בקונגרס לאשר קיצוצים עמוקים בהוצאה הנוכחית.

התקציב של טראמפ, אם יבוצע, יקצץ תוכניות תשתית קיימות, ויפגע אולי במיזמים חשובים שאמורים להתבצע בחודשים הקרובים. לדוגמה, הממשל מציע לחסוך יותר מ-1.4 מיליארד דולר על ידי ביטול תוכנית "התחלות חדשות" במשרד התחבורה הפדרלי, אם כי הוא יתיר פרויקטים שכבר חתמו על הסכמי מימון באמצעות המענקים הללו.

פרויקטים בסכנה

ביטול מענקי "התחלות חדשות" יסבך את המאמצים לפתח תוכניות מימון לפרויקטים כמו המנהרה החדשה המוצעת מתחת לנהר ההדסון בין ניו-ג'רזי לניו-יורק סיטי. מנהרה זו היא אחת ההבטחות הגדולות של מושלי שתי המדינות הללו לבוחריהם.

בלוס אנג'לס, פקידים עירוניים מזהירים שהם חייבים לחתום בקרוב על מענק בסך 1.3 מיליארד דולר במסגרת "התחלות חדשות" כדי להתחיל בביצוע השלב השלישי של הרחבת "הקו הסגול" של הרכבת התחתית בעיר. הקו זה חייב להיות מוכן עד למשחקים אולימפיים שהעיר תארח ב-2028.

מושל טנסי, ביל הסלאם, רפובליקאי, יצא מפגישה עם הנשיא ויועציו בבית הלבן כשהוא משבח את מאמצי הממשל, אבל הוסיף שהמדינות זקוקות לממשל ולקונגרס כדי לממן מחדש את "קרן הכבישים המהירים", שמספקת את רוב המימון התחבורתי הפדרלי למדינות.

בכיר בבית הלבן אמר השבוע שהממשל מאמין שיש לו כעת תמיכה גדולה יותר בקיצוצים של פוליטיקאים מקומיים, שיתמכו בגיוס חלק גדול יותר מהמימון לשיפור תשתיות תמורת קבלת יותר שליטה בפרויקטים השונים.

הסלאם, מושל טנסי, אמר אתמול שהובטח לו שטנסי תקבל אשראי למימון חבילת עבודות על תשתיות שהיא אישרה בשנה שעברה, אם הממשל יצליח לעבור לשיטת המענקים הפדרליים מבוססי התמריצים.

אבל ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי, דמוקרט שהבית הלבן מציג כמי שכבר אימץ את מודל גיוס הכספים המקומיים לפרויקטים גדולים של תחבורה, התרשם פחות מתוכנית הבית הלבן.

"כל תוכנית פדרלית צריכה להביא דולרים ריאליים, ולא להגדיל את הנטל על הרשות המקומית כאשר וושינגטון אינה רוצה להוביל את הפרויקט", אמר גרסטי, והוסיף שהממשל צריך לספק את "החלק ההוגן" של המימון. "הם לא יכולים לסמוך על הדולרים שלנו, אם הם לא מביאים את הדולרים שלהם".

חבר בית הנבחרים ג'ון ירמות מקנטקי, הדמוקרט הבכיר בוועדת התקציבים בבית, אמר לכתבים אתמול שהעברת ההצעה של הממשל בקונגרס תהיה "קשה מאוד". הדמוקרטים מוכנים, לדבריו, לדון בכל הצעה, "אבל אנחנו חושבים שההצעה הזו (להעמסת מימון התשתיות על הרשויות המקומיות) היא לחלוטין לא ראויה, ונשענת יותר מדי על השקעה פרטית ספקולטיבית".

"לא הולכת להיות תמיכה דמוקרטית גדולה בהצעה הזו", הוא אמר על ההצעה של טראמפ.

עוד כתבות

הנשיא מאוריציו מאקרי בקרנבל בארגנטינה  / צילום: רויטרס

הכלכלה שחזרה אל הטנגו: נקודת מפנה לכלכלה הארגנטינאית?

לצד שיפור האקלים העסקי בארגנטינה, ההשקעות במדינה צפויות להניע קדימה את הצמיחה גם בשנתיים הבאות

פיצוי עונשי / צילום: שאטרסטוק

כלי הרתעתי חשוב: הגיע הזמן שבישראל יפסקו פיצויים עונשיים

הפיצויים העונשיים נועדו, בין היתר, להעביר מסר חברתי של סלידה מהמעשה הנפשע, גינוי וסלידה מההתנהגות ■ הם אמורים להעביר מסר חד-משמעי השולל את המעשים הללו מכול וכול

קמפיין קסטרו/ צילום: שוקה כהן

חברות האופנה יורדות מהמסלול ועוברות לנתיב המהיר

לראשונה זה שנים הפרו חברות האופנה את מסורת השקת קולקציות החורף והקיץ ■ התקציבים, שיכולים להגיע ל-2 מיליון שקל לתצוגה, הועברו בעיקר לדיגיטל ■ הסיבות: המצוקה בענף וקהל היעד שנמצא במובייל

מרק סבג  / צילום: אבשלום ששוני

סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע מכר מניות החברה ב-99 אלף דולר

מרק סבג, חבר צוות ההנהלה הבכירה של טבע, מכר בימים רביעי וחמישי בשבוע שעבר מניות טבע במספר עסקאות

מייסד עליבאבא ג'ק מא / צילום: רויטרס, Denis Balibouse

המשקיעים הסינים באים בהמוניהם - אבל בלי פנקס צ'קים

משלחת סינית הגיעה לבקר בסטארט-אפ שלכם? אין סיבה להכניס את השמפניה למקרר ■ אלפי נציגים מגיעים לישראל ומשאירים את החברות המקומיות עם תמונה למזכרת ובלי אף יואן ■ למה זה קורה?

אייזיק דבח / צילום: תמר מצפי

תגובה צוננת לדוחות דלתא, למרות עלייה ברווח הרבעוני

הגידול ברווחים הוא בעיקר בשל הכנסות של 700 אלף דולר שנרשמו בזכות הפרשי שער חליפין, לעומת הפסד ברבעון המקביל המניה ירדה היום כ-3%

ניר ארז / צילום: יחצ

גיוס של 50 מיליון דולר לאפליקציית התחבורה הציבורית Moovit

סבב הגיוס הנוכחי מביא את סך ההשקעות הכולל ב-Moovit ל-133 מיליון דולר; מקורבים: השווי - למעלה ממיליארד דולר ■ מייסד ומנכ"ל החברה: היעד - להגיע למיליארד משתמשים עד 2021; הולכים לגייס עשרות רבות של עובדים

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

נעילה מעורבת בת"א; מניית לייבפרסון זינקה לאחר הדוחות

שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, חתם על הסכם עד מדינה ■ מניות קבוצת אלוביץ' עמדו במוקד ■ שותפויות הגז חתמו על הסכם למכירת גז טבעי ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" למצרים, ומניותיהן זינקו; אתמול החל התיקון?

פאנלים סולאריים של סולאראדג'  /  צילום: יחצ

שווי חברת האנרגיה הסולארית מהרצליה - מעל 2 מיליארד דולר

סולאראדג' שילשה את שוויה אשתקד ■ המנכ"ל מכר מניות ברווח של 8.5 מיליון דולר, והעובדים מימשו אופציות ביותר מ-35 מיליון דולר

רכבות של יוניון פסיפיק בטקסס  /  צילום: רויטרס

השקעה בתשתיות אמריקאות תחת שלטון טראמפ - מה צפוי?

קרן הסל PAVE מספקת למשקיעים חשיפה לכ-100 חברות ממגזר התשתיות האמריקאי, שצפוי ליהנות מרפורמת המס של טראמפ

רכבי ניסוי אוטונומיים של ג'נרל מוטורס / צילום: ג'נרל מוטורס

אומת האוטו-טק נוהגת בפרייבט: כלי רכב אוטונומיים בישראל?

בעוד העולם ממשיך להתקדם בנחישות לעבר החזון של תחבורה חכמה, נקייה ואוטונומית - דווקא בישראל, שנחשבת לערש הטכנולוגיה של האוטו-טק, העניינים זזים בעצלתיים

הכנסת / צילום: גיל יוחנן

שותפיו של נתניהו ממשיכים להתעלם מהפיל שנמצא בחדר

בליכוד ובשותפות הקואליציוניות של נתניהו עדיין לא יודעים איך להתמודד עם פרשה 4000

פיצוץ בצינור של EMG / צילום: רויטרס

EMG זכאית לפיצוי של מיליארד ד' - אך מה הסיכוי לגבות אותו?

עו"ד אמיר ויתקון מסביר כיצד יוכלו נושי אמפל לממש את זכייתם, אך מדגיש: "כאשר הנתבע שהפסיד הוא 'גורם ממשלתי' - הקשיים באכיפה מתרבים ובמקרים מסוימים הוא זכאי להגנת חסינות"

אלמשהדאוי קינג סטור/ צילום: פאול אורלייב

רשת הקמעונאות הערבית קינג סטור גייסה 40 מיליון שקל מהפניקס ומתכננת הנפקה

הרשת מונה 12 סניפים ופועלת ביישובים ערביים ויהודיים ■ ב-3 השנים האחרונות מכירותיה גדלו פי ארבעה כמעט ■ בראיון משותף מספרים מנכ"ל קינג סטור, מג'די כיתאני, ומנהל תחום עסקאות ישירות בהפניקס, עופר אבירן, על החלום להפוך לחברה הערבית היחידה בבורסת ת"א

בנימין נתניהו / איור: גיל ג'יבלי

נבצרות, התפטרות או התעלמות: רה"מ ניצב בפני ברירה גורלית

נתניהו לא מינה ממלא מקום בכל השנים שהוא מכהן, וחוק היסוד אינו מחייב אותו ■ אופציה אחרת שעליה מדברים כיום בזירה הפוליטית היא התפטרות של ראש הממשלה, אך זה נראה בלתי סביר

רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

כמו תאונה בהילוך איטי: שרשרת הכשלים של הרכבת לירושלים

מומחי בטיחות ומהנדסי חשמל מזהירים מפני אסון, מלחמות הירושה בליכוד וריח הבחירות משפיעים גם הן ■ למה אף אחד לא אומר לשר התחבורה את האמת?

מלאנוקס / צילום: רויטרס

מלאנוקס מזנקת על רקע ירידות השערים בוול סטריט

החברה המייצרת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהיר רשמה עלייה במסחר המאוחר ■ מלאנוקס מצפה להכנסות של 240-250 מיליון דולר ברבעון

שלמה פילבר  / צילום: שלומי יוסף

"החקירה מתוכננת באופן שיאותרו החוליות הניתנות לשבירה"

המסר בגיוס עדי מדינה השתקף בדברים שאמר פרקליט המדינה בוועידת "גלובס": "ידע כל מי שעומד לבצע עבירה - לעולם לא תוכלו לסמוך על שותפיכם" ■ אבל האם ההסכמים משיגים את מטרתם?

סטלה הנדלר/ צילום: שלומי יוסף

"חשד מבוסס": הוארך מעצרם של סטלה הנדלר ועמיקם שורר

(עדכון): מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר ועמיקם שורר, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבזק, יישארו במעצר ל-6 ימים נוספים ■ בתוך כך, נמשך מצעד העדים בתיק

נשים בהייטק / צילום: שאטרסטוק

ספידייטינג לגיוס נשים להייטק: האם ההפרדה עדיין רלוונטית?

חברת WomenHack מסן פרנסיסקו קיימה אירוע ראשון בישראל ■ המטרה: איתור כישרונות קידום גיוס יותר נשים לתעשיית ההייטק