משכיר למיליארדר: פתאל מחזיק מניות בשווי 2.8 מיליארד שקל

השבוע הושלם בהצלחה השלב הציבורי של "הנפקת השנה" בבורסה ■ ההצלחה הפכה את גרושתו של בעל השליטה, הדסה פתאל, לבעלת הון של קרוב ל-400 מיליון שקל

דוד פתאל עם שני ילדיו / צילום: תמר מצפי
דוד פתאל עם שני ילדיו / צילום: תמר מצפי

השלב המוסדי של "הנפקת השנה" בבורסה - גיוס ההון של חברת המלונות פתאל החזקות - הסתיים השבוע בהצלחה גדולה. פתאל זכתה לביקושים ערים מהמשקיעים המוסדיים לרכישת מניות בהיקף של כ-900 מיליון שקל.

החברה, שנמצאת בשליטת המייסד והמנכ"ל דוד פתאל, החליטה לגייס כ-428 מיליון שקל בשלב המוסדי, לפי שווי של 3.85 מיליארד שקל "לפני הכסף" (מחיר של 301 שקל למניה) וכ-4.3 מיליארד שקל "אחרי הכסף". במכרז השתתפו גופים מוסדיים גדולים (שקיבלו הנחת התחייבות מוקדמת בשיעור של 2.5%), ובהם פסגות, הראל, ילין לפידות, הפניקס, מנורה מבטחים וכלל ביטוח.

השלב הציבורי בהנפקה, שבמסגרתו תנסה החברה לגייס עד 70 מיליון שקל נוספים, צפוי להתקיים באמצע השבוע הבא, ולאחריו יירשמו מניות החברה למסחר בבורסה. את ההנפקה מובילות חברות החיתום לידר הנפקות, אוריון, פועלים אי.בי.אי וברק קפיטל.

נזכיר כי בשבוע שעבר הופחת שווי המינימום בהנפקה ב-15%, בין השאר, על רקע הטלטלה בשוקי המניות בארץ ובעולם. השבוע, כאמור, התברר כי המהלך של פתאל והחתמים זכה להצלחה, והחברה הצליחה לגייס סכום דומה לסכום המקורי שתכננה לגייס. כל תמורת ההנפקה, מלבד סכום של כ-50 מיליון שקל שישמש לפירעון של 50% מיתרת הלוואת בעלים, תשמש את החברה למימון פעילותה השוטפת ופעילות הפיתוח שלה.

את רשת המלונות שבשליטתו הקים פתאל לפני כ-20 שנה, לאחר קריירה מצליחה בתחום ניהול המלונות בישראל. בין השאר, שימש מנכ"ל מלונות אפריקה ישראל ורשת קלאב הוטל. הרשת, שאותה הקים מאפס, מתמחה בהחזקה, תפעול, שכירות וניהול מלונות בישראל ואירופה, וכן ברכישה והקמה של מלונות חדשים, והיא מונה כיום 167 מלונות, הכוללים כ-32 אלף חדרים ב-17 מדינות.

בעקבות ההנפקה, דוללו שלושת בעלי המניות בחברה. בעל השליטה, דוד פתאל, נותר עם החזקה של 64.6% מההון בשווי של כ-2.8 מיליארד שקל. גרושתו, הדסה פתאל, מחזיקה 8.7% מהמניות בשווי של כ-375 מיליון שקל.

קבוצת הביטוח מגדל נותרה עם החזקה של 16.7% במניות פתאל, בשווי שוק של כ-718 מיליון שקל (יותר מכפול מהשווי שבו רשומה ההשקעה בספרים). מגדל השקיעה בפתאל כ-125 מיליון שקל בעשור הקודם, לפי שווי חברה ממוצע של כ-660 מיליון שקל, ויחד עם הדיבידנדים שקיבלה מאז, היא רשמה תשואה המוערכת ב-500% בתוך כ-10 שנים.

מניות בעלי פתאל
 מניות בעלי פתאל

שכר נאה לשלושת הבנים

פתאל החזקות מנהלת כיום 39 בתי מלון בישראל, מתוכם 21 בבעלות מלאה או חלקית, 11 בשכירות ושבעה בניהול, תחת המותגים לאונרדו, יו, הרודס, NYX ורוטשילד 22. באירופה היא מנהלת 128 בתי מלון, מתוכם 48 בבעלות מלאה או חלקית, 76 בשכירות וארבעה בניהול. ריכוז המלונות הגדול ביותר של הרשת נמצא בגרמניה, שבה היא מחזיקה 59 בתי מלון, ואחריו בריטניה עם 42 מלונות.

פתאל נהנית בשנים האחרונות מהגאות בתיירות בישראל ובעיקר באירופה. זאת, על רקע צמיחה בתיירות הנכנסת (לפי נתוני החברה, יותר ממחצית מתיירות החוץ העולמית מרוכזת באירופה). המגמה צפויה, לטענתה, להימשך בשנים הבאות, בין השאר, על רקע הגידול בפנאי ובשכר הממוצע באירופה המערבית.

את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיימה החברה עם עלייה של כ-30% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2016, לסכום של כ-1.8 מיליארד שקל. הרווח התפעולי התזרימי של פתאל (EBITDA) בתשעה החודשים הראשונים של 2017 גדל בכ-18% ל-368 מיליון שקל. הרווח התפעולי באותה תקופה גדל ב-9% לכ-243 מיליון שקל, והרווח הנקי צמח בכ-22% לכ-150 מיליון שקל - יותר מאשר בשנת 2016 כולה.

בשנת 2017 כולה צפויה פתאל לרשום EBITDA של 520-530 מיליון שקל, כך שההנפקה בוצעה לבסוף לפי מכפיל EBITDA סביר של 7.5.

הונה העצמי של קבוצת פתאל הסתכם ב-30 בספטמבר בכ-2 מיליארד שקל, והוא מהווה כ-36% מסך מאזן החברה, המסתכם בכ-5.7 מיליארד שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הסתכם בכ-217 מיליון שקל.

פתאל, מנכ"ל ויו"ר הקבוצה, הרחיב בשנים האחרונות את הרשת שלו בהתמדה, בעיקר באמצעות רכישה של מקבצי מלונות במדינות אירופה. לפני כחודשיים ביצעה פתאל את העסקה המשמעותית ביותר בשנתיים האחרונות, אז הודיעה הרשת כי רכשה את הניהול וההשכרה של 36 בתי מלון של רשת Inn Jurys בבריטניה ובאירלנד, תמורת 120 מיליון ליש"ט (כ-570 מיליון שקל). זאת, כחלק מעסקה שבמסגרתה רכשו רשת בתי המלון השבדית פנדוקס (Pandox) ואחרים מידי קרן הפרייבט אקוויטי לון סטאר (Lone Star) את רשת בתי המלון שאותה תנהל פתאל.

נוסף על בריטניה וגרמניה, לרשת פתאל יש גם פעילות בספרד, בלגיה, אירלנד, איטליה, קפריסין, צ'כיה, הולנד, שווייץ, פולין, הונגריה ואוסטריה.

מהתשקיף שפרסמה פתאל לקראת ההנפקה עולה כי עלות שכרו של דוד פתאל מסתכמת בכ-9 מיליון שקל בשנה. נוסף על כך, בחברה מועסקים גם שלושת בניו של פתאל בתפקידים בכירים: נדב פתאל מכהן בתפקיד מנהל חטיבת השיווק של החברה בישראל, עם שכר בעלות שנתית של כ-700 אלף; אסף פתאל משמש מנהל עסקים ופתיחת מלונות חדשים בישראל, עם שכר בעלות שנתית דומה; ויובל פתאל, ששימש עד סוף 2017 בתפקיד "מנהל קבלה וחדשנות" של הרשת, מונה באחרונה לנהל אופרציה חדשה, שבמסגרתה תעסוק קבוצת פתאל בהשכרת בניינים או דירות בישראל לתיירים לתקופות קצרות, ועלות שכרו השנתית מגיעה לכ-400 אלף שקל.