גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוקר טוב, ערד

התפתחויות משמחות בערד: רובע האמנים שירד מגדולתו מתעורר, ולצדו נפתחים לציבור בתי אמנים וסדנאות יוצרים. גם בתחום הלינה והקולינריה מסתמנים חידושים מרעננים

בשנים האחרונות ערד הופכת להיות מגנט ליוצרים רבים. אם בעבר, כל מי שיכול, עזב את העיר לטובת מציאות מיטבית במקום אחר, כיום ניכרת תנועה הפוכה - רבים חוזרים אל העיר ורבים מבקשים לגור בה. אין ספק ששיפוצו והרחבתו של כביש 31, שקיצר משמעותית את זמן ההגעה מהמרכז ומבאר שבע לערד, תרם לכך רבות.

אם תשוחחו עם תושבי העיר, תשמעו מהם סיפור אחר לחלוטין מזה שמושמע בתקשורת על התחרדות העיר ומתחים חברתיים.

בימים אלו מציינים יובל שנים להקמת פסלו של יגאל תומרקין במצפה מואב שבערד. הנקודה הזו, בקצה המזרחי של העיר, היא נקודה שבני ערד מכירים מילדותם ונערותם ורבים מתרפקים עליה.

מקובל לומר שהפסל הוקם כאנדרטה לחללי מבצע "לוט", שבו כבשה חטיבת הנגב את אזור סדום, אלא שבמבצע זה לא היו הרוגים כלל, ולפיכך סיבת הקמת הפסל נותרת עלומה.

במרכז לאמנות עכשווית (טל' 08-9551531, https://amito21.wixsite.com/acacarad) שבערד, שחוקק על דגלו הנגשת אמנות לציבור הרחב תוך כדי יצירת עניין, שאילת שאלות ושיח על המרחב הקיומי, תוצג עד סוף פברואר תערוכה המבקשת להתחקות אחר המשמעויות של פיסול סביבתי. המקום פתוח מדי רביעי וחמישי (בשעות 09:00-13:00, 16:00-20:00) ובשבתות (11:00-14:00, שבהן נערך סיור מודרך בשעה 11:30). הכניסה חופשית.

במסגרת ההתעוררות הכללית, גם רובע האמנים שירד מגדולתו חוזר ומתעורר, ובעיר עצמה הולכים ונפתחים לציבור בתי אמנים וסדנאות יוצרים שעד כה נחבאו אל הכלים. לאחרונה קמה בעיר עמותת תיירות, שהפרגון של רבים מחבריה זה לזה (www.arad365.com) והסולידריות החברתית מאוד מרשימים בה.

מי שעורכת מפגשי אמנות בני שעה עד שלוש שעות היא צביאלה שמש (טל' 054-4874956). הסיורים כוללים ביקור בבתי אמנים ובגנים פיסוליים וסיורים העוסקים באדריכלות המיוחדת של ערד. שמש היא הבעלים של חברת "גוון שונה", המארגנת מפגשי טעימות בדגש אמנותי. ניתן כמובן לבקר בחלק מבתי היוצר גם באופן עצמאי.

ביוני האחרון פעלה ברובע האמנים קבוצת אמנים בעיקר מארה"ב, שעיטרו את קירות ההאנגרים והמקלטים שברובע האמנים בשלל ציורים וגרפיטי מיוחדים שהחיו את המקום. לצד מוזיאון הזכוכית המוכר (www.warmglassil.com) ומוזיאון הבובות שנסגר זה מכבר, ושבעליו כיום מציגים את האוסף בביתם (טל' 052-2398918), מתגוררים בעיר אמנים רבים שמציגים את יצירתם.

ביתם של בוריס ואולגה קופילביץ' (תיאום ביקורים דרך צביאלה) המצופה כולו קורות עץ ירוקות, יוצר תחושה כאילו נעקר מערבות רוסיה והונחת פה. שער הכניסה והמבואה המקורה עשויים בטכניקת כיפוף קר של ברזל שעליה אמון בוריס קופילביץ'. בוריס, שבברית המועצות היה מהנדס אוניות, עבד בארץ כאיש תחזוקה של מלון מרגוע. כיום הוא מקדיש את זמנו לעבודות ברזל ולגילוף בעץ. ביתו הוא מיני-מוזיאון לעבודות עץ המורכבות מאלמנטים שלובים שמקורם בפיסת עץ אחת, למשל חוליות שרשרת. אחת מגולות הכותרת של עבודתו היא מסעד המיטה של בני הזוג, שעליה מגולפים אדם וחווה בדמותם של השניים.

עליזה בן נר (טל' 08-9958705) עוסקת בשלל עבודות יד ובהן בעיקר רקימה ואריגה. ביתה מאיר הפנים מעוצב בסגנון מרוקאי, שעליו היא מתרפקת מילדותה. ניתן לערוך אצלה ארוחה וגם להשתתף בסדנה להכנת קוסקוס. במקום צימר יחיד ומרווח, מתאים לזוג, המעוטר בעבודותיה.

במרכז לחילופי תרבות אסיה-ישראל שברובע האמנים (טל' 052-42627780) מציג הצייר צבי ליאוניד את עבודותיו. בולטת במיוחד סדרה של יצירות, המציגות אפיזודות בחייו של אברהם אבינו. קשה שלא לשים לב לדמיון הרב שבין הצייר לאברהם המצויר, אדם מרשים, עטור זקן לבן.

במקום מוצגות גם עבודות של רקמת יד מדרום קוריאה, המשלבות בין דוגמאות קוריאניות מסורתיות לטקסטים עבריים. אלה הם פירות עבודתה של אלישבע, קוריאנית שהתאהבה בישראל וחיה בין ערד לסיאול.

ערד מתחדשת גם בתחום ההלנה. לצד מלון מרגוע הוותיק ומלון הבוטיק "יהלים" (www.yehelim.com) קמים בה עוד ועוד בתי הארחה קטנים, פרטיים, שבהם חדרים משותפים ולצדם חדרים זוגיים. אפשר גם לשכור את הבית כולו לטובת חופשה פרטית של קבוצת חברים או משפחה מורחבת. אחד מבתי ההארחה הנאים בעיר הוא "ציפור מדבר" (www.desertbird.co.il, טל' 052-5958833) בניהולה של מיכל פרץ, שהיא גם מורת דרך מקומית וג'יפאית. הבית שוכן בגן נעים ומרוהט באופן מזמין וחמים.

צימר יחיד ופרטי, עם ג'קוזי, המתאים לזוג ילד, נמצא גם בביתה של רחל ינאי, אשת אשכולות שקצרה היריעה מלתאר את כל פעילותה: פיסול בחומר, ציור, כתיבה, נטורופתיה, הוראת יוגה וטאי צ'י, העברת סדנאות צחוק ועוד.

מבוגרים שמחפשים פעילות המתאימה לילדים ואתגרים לעצמם מוזמנים ליצור קשר עם מרים אהרון עוזיאל (טל' 050-9906621), שמפתחת משחקי חשיבה ומעבירה סדנאות בתחום.

התנופה התיירותית לא פוסחת כמובן על התחום הקולינרי. מדי יום חמישי מארחים אלי ודגנית בר שדה בביתם. "מדורת השבט" הוא שולחן גדול המתאים לעד 20 סועדים, שעליו נערכת ארוחה דשנה הכוללת בשרים מעושנים שמכין אלי ולצדה שפע מזון צמחוני וטבעוני.

היינות המוצעים הם מעשי ידי צוף, הבן העומד להתגייס, שהתמכר לתחביב כבר בילדותו המוקדמת ותוצרתו משובחת ביותר. המפגש עם הזוג הוא לא פחות ממרתק. בהיותם שכניו של רב העיר, יש להם הרבה מה לספר על המארג החברתי המורכב והעדין של ערד, והתמונה העולה מעוררת אופטימיות.

מידי יום שישי מתארח ב"מדורת השבט" השף גיא פיסטרוב (טל' 052-4788198), בן ערד שחוזר כעת לעיר, והוא אחד ממארחי קונספט ה-Eat With, טרנד פופולרי בעולם כולו, שבמסגרתו פותחים בשלנים חובבים, מקצועיים או חצי-מקצועיים את ביתם ומבשלים ארוחות לקבוצת אנשים זרים לגמרי שמגיעים לערב משותף. ניתן להזמין ממנו גם ארוחות בשטח או ארוחות צהריים במבשלת הבירה "שיטה" שברובע האמנים.

לשוחרי המזון הצמחוני והטבעוני מומלץ למצוא את הדרך אל ביתה של אדווה גולן, במקור מעצבת, שעם הפיכתה לטבעונית התמסרה לבישול ולאירוח. לצד האירוח הביתי, המתאים ל-16 סועדים לכל היותר, היא גם מכינה סלסילות ארוחות בוקר לצימרים וארוחות בשטח לפי הזמנה (טל' 054-5821483).

בארץ פריחת השקד

פריחת השקד בשיאה בימים אלה, ומטע השקדים שליד יער יתיר הוא מקום טוב לחגוג אותה: יותר מאלף דונמים פורחים בלבן. תיירות חבל יתיר מקיימת במטע הפנינג שבו אפשר לעשות פיקניק, לקבל תמונות על מגנטים, ליצור בשקדים, לנסוע בטיולי ספארי, ליהנות משוק איכרים ועוד. 23.2, הגעה: חפשו ב-waze שקדיות חבל יתיר. 15 שקל לאדם, 60 למשפחה. לפרטים:

טל' 1599-57-57-58

www.goyatir.co.il

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה