גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שגיא לא לבד: מנהלי בראק אן.וי ימכרו מניות תמורת 180 מ' ש'

מניות השליטה בחברת הנדל"ן יימכרו לחברת הנדל"ן הגרמנית אדלר תמורת 1.4 מיליארד שקל - מכירה שתניב לשגיא רווח של כ-300 מיליון שקל

טדי שגיא / תמר מצפי
טדי שגיא / תמר מצפי

איש העסקים טדי שגיא סימן לעצמו בסוף השבוע V גדול על עוד עסקה מוצלחת. שגיא, שרכש במאי אשתקד את מניות השליטה (41%) בחברת הנדל"ן בראק אן.וי תמורת כ-1.1 מיליארד שקל, סיכם בסוף השבוע על מכירתן לחברת אדלר הגרמנית בתמורה ל-1.4 מיליארד שקל. העסקה, שתבוצע לפי מחיר של 440 שקל למניה, משקפת לשגיא תשואה של כ-27% בתוך פחות משנה - רווח עתק של כ-300 מיליון שקל בפחות משנה.

ואולם, העסקה הנוכחית אינה רק של שגיא, אלא של בעלי המניות כולם, מאחר שהיא כוללת גם הצעת רכש מיוחדת שתגיש אדלר ל-25.8% ממניות בראק אן.וי שנמצאות בידי הציבור (כ-44% מהחזקות המיעוט) במחיר זהה, של 440 שקל למניה. כך, גם הציבור יוכל ליהנות מפרמיה של 12.3% על מחיר הסגירה ביום חמישי, שהסכימה הרוכשת לשלם. מסיבה זו, קפצה היום מניית בראק אן.וי בכ-8% למחיר של 424 שקל.

אדלר מובילה בשוק הגרמני

לדברי מקורות בשוק, שגיא רכש תחילה את בראק אן.וי כהשקעה לטווח ארוך, אבל הבין במהירות כי שוק הנדל"ן הגרמני מתרכז לכיוונם של השחקנים הגדולים בו. מתוך מחשבה כי הדרך הנכונה לפעול היא התרחבות מהירה, ניהלו לאחר מכן אנשיו של שגיא מגעים עם החברה המתחרה, איי.די.או, סביב מיזוגן של שתי החברות, אבל מגעים אלה הסתיימו כבר לפני חודשים אחדים ללא תוצאות. בהמשך הגיע ההצעה האטרקטיבית של אדלר, ושגיא בחר להיענות לה. הוא עצמו ימשיך להתמקד בעסקי הנדל"ן שבבעלותו בלונדון, וכן בפיתוח חברות חדשות בתחומי הטכנולוגיה.

מניית בראק אן.וי

אדלר נדל"ן (Adler real estate) נמנית עם חברות הנדל"ן המניב למגורים המובילות בגרמניה, והיא אחת מחמש הגדולות ביותר מבין החברות הציבוריות במגזר זה. החברה מתמקדת בפיתוח נדל"ן למגורים באזורי מטרופולין בגרמניה, ואסטרטגיה זו יוצרת מצב שבו כמעט מחצית מהכנסות החברה מדמי שכירות מגיעה מנכסיה ב-10 הערים שבהן היא הכי פעילה. 20 הערים שבהן החברה הכי פעילה יוצרות כשני שלישים מסך הכנסותיה. לחברה יש יותר מ-50 אלף יחידות דיור תחת ניהולה.

את תשעת החודשים האחרונים של 2017 סיימה אדלר עם הכנסות של 130.5 מיליון אירו, רווח תפעולי של 120 מיליון אירו ורווח נקי של 24 מיליון אירו. עוד עולה מדוחות אדלר כי שווי הפורטפוליו של הנדל"ן שברשותה מסתכם לכ-2.6 מיליארד אירו, כששיעור התפוסה הממוצע בנכסיה המניבים עומד על 91.1%.

העסקה תושלם בתוך כחודשיים

אדלר נסחרת בבורסת פרנקפורט לפי שווי של 753 מיליון אירו (כ-3.3 מיליארד שקל). מדובר בשווי נמוך במקצת מהשווי המשתקף לבראק אן.וי בעסקת הרכישה, שעומד על 3.4 מיליארד שקל.

מהודעתה של אדלר אתמול עולה כי היא תממן את רכישת המניות משגיא ומהציבור באמצעות המזומנים שבקופתה וכן מהכספים שינבעו לה ממכירת חלקה בחברת אקסנטרו ריל אסטייט (Accntro Real Estate). אדלר גם הדגישה בהודעתה כי אינה פוסלת את האפשרות שתחליט בשנים הקרובות לרכוש מהציבור גם את יתרת מניות בראק אן.וי, שלא יירכשו בהצעת הרכש הנוכחית.

בהודעת החברות נמסר כי הסכם הרכישה מותנה באישור רשות ההגבלים הגרמנית ובהיענות של בעלי מניות מקרב הציבור, המחזיקים בלפחות 5% ממניות בראק אן.וי. אישור רשות ההגבלים הגרמנית אינו צפוי להוות בעיה, מאחר ששוק הדיור להשכרה בגרמניה נחשב לתחרותי, והעסקה אינה מתבצעת בין המתחרות הגדולות בענף.

גם הצעת הרכש אינה צפויה להוות מכשול, מאחר ששלושת חברי ההנהלה הבכירה של בראק אן.וי - המנכ"לים המשותפים אופיר רחמים וגל טננבאום ומנהל המחלקה הכלכלית פרד גניה - התחייבו למכור לאדלר את מלוא החזקותיהם (5.63%) בחברה במסגרת הצעת הרכש תמורת סכום של 182 מיליון שקל. במקביל, התחייבה אדלר לרכוש מהם את מלוא החזקותיהם, גם אם חלקן לא יירכשו בהצעת הרכש עקב היענות גבוהה של הציבור. לפיכך, להערכת גורמים בשוק, תושלם ככל הנראה העסקה בתוך כחודשיים.

בראק אן.וי פועלת בשוק הנדל"ן הגרמני בשלושה תחומים מרכזיים: השכרת דירות, השכרת נכסים מסחריים, וייזום והקמה של שכונות מגורים. לחברה תיק הכולל יותר מ-11 אלף דירות להשכרה בערים שונות ברחבי גרמניה, המניב הכנסות שנתיות של כ-45 מיליון אירו מדמי שכירות, וכן כ-330 אלף מ"ר של שטחים מסחריים להשכרה. כמו כן, עוסקת החברה ביזמות בנייה למגורים בערים דיסלדורף ואאכן, בהיקף של יותר מ-1,300 יחידות דיור.

"פרמיה גבוהה על ההון העצמי"

במאי 2017 רכש שגיא את השליטה בבראק אן.וי מידיהם של שמעון וינטרוב ורונן פלד, בעקבות סכסוך קשה שהתפתח בין וינטרוב למנכ"לים המשותפים על דרך ניהולה של החברה. בתום מאבק שנמשך חודשים ארוכים, מכרו וינטרוב ופלד את החזקותיהם לשגיא תמורת כ-1.1 מיליארד שקל ולפי מחיר של 345 שקל למניה.

לאחר הרכישה סיכם שגיא עם המנכ"לים המשותפים כי כהונתם תסתיים בסוף יוני 2018, אבל במקביל גם העניק להם את ברכת הדרך להמשיך ולפתח את עסקי החברה. בין הצדדים גם התפתחו יחסי עבודה טובים, שאפשרו את המשך צמיחת החברה והתפתחותה.

כך, רכשה בראק אן.וי בחודשים האחרונים 802 דירות להשכרה בערים לייפציג, מגדבורג והאלה תמורת כ-65 מיליון אירו, וביצעה מימון מחדש להלוואות בנקאיות בסכום דומה. נוסף על כך, חתמה החברה על הסכם לרכישת קרקע של 193 דונם בדיסלדורף, המיועדת לבנייה למגורים, תמורת 133 מיליון אירו.

את שלושת הרבעונים הראשונים של 2017 סיימה בראק אן.וי ברווח נקי של 101.3 מיליון אירו, ובאחרונה אף העריכה כי תרשום ברבעון הרביעי של השנה רווח נקי של 17-23 מיליון אירו. ההון העצמי של החברה הסתכם בסוף ספטמבר ב-573.3 מיליון אירו, ולהערכתה, גדל ב-17 מיליון עד 23 מיליון אירו ברבעון הרביעי.

גל טננבאום, מנכ"ל משותף בבראק אן.וי, ציין בעקבות חתימת ההסכם עם אדלר כי "שיתוף הפעולה הפורה עם טדי שגיא, על קשריו העסקיים הענפים ויכולותיו הפיננסיות, יצר ערך מוסף גבוה לכל בעלי המניות של בראק. העסקה עם אדלר היא עסקה נהדרת לכל בעלי המניות. אלה שיחליטו למכור, ייהנו מפרמיה גבוהה על ההון העצמי ומחיר המניה, ולמעשה, ייזכו ל'פרמיית שליטה'. אלה שיחליטו להישאר, ייהנו מהצפת הערך שהנהלת אדלר, שאתה יש לנו היכרות רבת שנים, תיצור. זאת, באמצעות ניצול סינרגיות ויתרונות לגודל".

טננבאום ורחמים, שהקימו בגרמניה את פעילות הנדל"ן של בראק אן.וי וניהלו אותה מראשיתה, יפרשו מהחברה לכל המאוחר בסוף יוני. עם זאת, לאחר הפרישה צפויים השניים להמשיך כנראה ולעסוק בענף הנדל"ן הגרמני, שאותו הם מכירים היטב.

עוד כתבות

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה