נתניהו הוא לא אולמרט

מחיר ההתבצרות של נתניהו: שחיתות איננה מחלה חד-פעמית

רה"מ נתניהו והיועמ"ש מנדלבליט / צילום: רויטרס
רה"מ נתניהו והיועמ"ש מנדלבליט / צילום: רויטרס

מיום ליום הולכת ומזכירה ההסתבכות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם מערכת החוק את ההסתבכות של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט: פרשה אחת מולידה פרשה אחרת, חקירה אחת מולידה חקירה שנייה, חקירה שנייה מולידה חקירה שלישית. ורביעית. ואת הסוף מי ישורנו.

במקרה של נתניהו, כמו במקרה של אולמרט, שוב אנחנו מגלים כי שחיתות אינה מחלה חד-פעמית שתוקפת את נבחר הציבור ואז נעלמת. לא מדובר בנגיף עונתי חולף, אלא מדובר בווירוס שמקנן בגופו של נבחר הציבור ומתפרץ מדי פעם. כנראה שמי שהיה מושחת פעם אחת כבר לא יכול להיגמל מזה. לכאורה. הכול בינתיים לכאורה.

בתחילת 2010 היה אולמרט בעיצומה של המלחמה המשפטית שניהל בבית המשפט המחוזי בירושלים וכמעט שהסתיימה בהצלחה. באותה תקופה אולמרט חזר וטען כי הוא חף מפשע במשפט שעסק ב-3 פרשות:פרשת טלנסקי, שבה הואשם אולמרט כי קיבל בניגוד לדין כסף במעטפות ממוריס טלנסקי; פרשת ראשונטורס, שעסקה בחשד לאי-סדרים ומימון כפול של נסיעות של אולמרט ומשפחתו לחו"ל; ופרשת מרכז ההשקעות, שבה הואשם אולמרט כי פעל בניגוד לעניינים כשדן בתפקידו הציבורי בענייניהם של חברות.

בתחילת הדיון במשפט אולמרט, שנערך ב-6 באפריל 2010, קם התובע, עו"ד אלי אברבנאל, וביקש מהשופטים - באופן מפתיע ובניגוד למתוכנן - לשנות את סדר הבאת העדויות במשפט. סנגוריו של אולמרט התנגדו מכל וכל לבקשת הפרקליטות. "אנחנו לא ערוכים לכך, שינוי סדר העדת העדים עלול לפגוע באופן מהותי בזכויות הנאשמים", טען עו"ד אלי זהר, בא-כוחו של אולמרט, והוסיף: "אנחנו לא יכולים לנהל כך הגנה. לא ניתן לנהל משפט עם עיניים קשורות". 

ולאחר שהתביעה הציגה להם חומר סודי, הסכימו לקבל את בקשת הפרקליטות

זמן קצר מאוחר יותר התבררה הסיבה לתפנית הדרמטית במשפט - באותו היום התפוצצה חקירת המשטרה בפרשת הולילנד שעברה לשלב הגלוי שלה. בסופו של יום אולמרט הורשע במסגרת פרשה זאת בשוחד. הוא הורשע גם בפרשות טלנסקי ומרכז ההשקעות וזוכה מהאישומים בפרשת ראשונטורס. וכזכור, זה לא היה הכול. אולמרט הורשע גם בשיבוש מהלכי משפט הולילנד וטלנסקי, בכך שניסה להניא את שולה זקן מלמסור עדות נגדו. ואם זה לא הספיק, אז אחרי כניסתו לכלא הוא נחקר גם בחשד להוצאת מסמכים מסווגים - חקירה שהסתיימה לאחרונה בלא כלום.

וחזרה לנתניהו - המשטרה ממליצה להעמיד אותו לדין בתיק 1000 ובתיק 2000 שעוסקים בשחיתות חמורה שמגיעה לכאורה לכדי קבלת שוחד מארנון מילצ'ן ומארנון (נוני) מוזס. אבל במקום שנתניהו יוכל להתחיל להתכונן לתרחיש שבו הוא מזומן לשימוע לפני העמדה בגין שתי הפרשות הללו, עליו להיערך במקביל לחקירותיו בשני תיקים נוספים - תיק 4000, העוסק במערכת יחסיו של נתניהו עם שאול אלוביץ', הבעלים לשעבר של בזק ושל אתר וואלה; ותיק 3000 - תיק הצוללות (נתניהו אינו חשוד בתיק זה אבל צפוי למסור עדות שעלולה לסבך אותו).

לעובדה שנתניהו צריך כבר היום להילחם בכל-כך הרבה חזיתות משפטיות במקביל, עלולה להיות השלכה בעייתית על התפקוד שלו כראש ממשלה. בינתיים, לפחות למראית-עין, נראה כי נתניהו מצליח באופן כמעט מעורר השתאות לעסוק בענייני המדינה בהינתק מהחקירות. אבל ככל שהזמן חולף, וככל שהחקירות מתארכות ומסתעפות - כך היכולת הזו שלו תיפגע. ואזי תתעורר ביתר שאת השאלה האם ראוי שנתניהו ימשיך לעמוד בראש המדינה ולקבל החלטות הרות-גורל.

ב-21 בספטמבר 2008, שבועיים אחרי שהמשטרה המליצה להעמיד אותו לדין פלילי, הניח אולמרט מכתב התפטרות מראשות הממשלה, בפני נשיא המדינה דאז, שמעון פרס ז"ל. אבל נתניהו הוא לא אולמרט. החוק אינו מחייב אותו להתפטר בשלב הנוכחי של החקירות נגדו, ונתניהו אפילו אינו מהרהר בכך. זכותו של נתניהו להישאר ראש ממשלה, וזכותו להמשיך להילחם על חפותו בראש ממשלה. אבל את מחיר התבצרותו בראשות הממשלה - כולנו עלולים לשלם.