מבט מחודש על טבע

איך היא הפכה מ"מניית העם" למניית משקיעי הערך

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

לכאורה, הדעה הזו מדברת על מניית טבע  , והחברה המעניינת שעומדת מאחוריה, אבל לא ממש. זה יותר מבט על תהליכים השקעתיים של מי שאנו קוראים להם ה"גדולים" בזירה הפונדמנטלית. לא אחדש הרבה אם אומר שחברת התרופות טבע עברה תהפוכות לא מעטות בשנים האחרונות כאשר רכישת חברת אלרגן הייתה נקודת המפנה הגדול ביותר בהיסטוריה העסקית שלה.

הרכישה נחשבה בזמנה להגיונית מאוד, מקצועית אבל מסוכנת מבחינה פיננסית, והפכה לסיוט, כאשר אותו חוב שנצבר נתקל גם בגורמים נוספים כמו שוק גנרי מתכרסם במחירים, והגעה של הגנריקה לקופקסון, התרופה המקורית החשובה ביותר של טבע. אגב, האירוניה שבנקודה האחרונה הזו ממש לא נעלמה מעיני רבים וטובים בתחום....

והנה, מעמסת המצב הפיננסי החל את המסע דרומה, ממעל 70 דולר למניה, ועד תחתית שלא תיאמן של מתחת ל-10 דולר (!). הנה גרף שבועי של המניה:

משה-שלום-טבע-20-02
 משה-שלום-טבע-20-02

לפני שנמשיך בנקודה העיקרית, כמה נקודות טכניות לציון מן הגרף:

■ התיקון המהיר של המניה, מן התחתית המזוויעה, הגיע בדיוק ל-50% מן הנקודה שבה החלה הירידה שנגרמה מפרסום הדוחות הקשים, והמפתיעים, דהיינו מסביב ל-34 דולר.

■ נקודת ההגעה הזו נמצאת ממש על הממוצע הנע 200 יום, אשר מהווה, עבור שחקנים טכניים ופונדמנטליים כאחד, את האינדיקאטור הטכני המצביע על היות מגמה חיובית, או שלילית, ארוכת טווח.

■ הירידה מן השיא הזמני סביב 22.40 דולר הגיעה רק עד שליש Fibonacci, דהיינו מסמן לנו שמדובר כאן במשהו מאוד רדוד ביחס למה שהיה יכול להיות. כידוע, תיקון לגיטימי יכול להשתרע משליש ועד שני שליש כאשר עומקו מצביע על חוזקה של המגמה הראשית. במקרה הזה הכיוון הראשי בהחלט נראה כעולה, מאז הבסיס סביב 10 דולר.

■ כל אלו יכולים לכוון אותנו לחשוב שתחתית ה-10 דולר הייתה תחתית אסטרטגית אשר בה מצאו רבים הזדמנות למלא כרסם ממניה שנראתה בזמנו כסמל של כישלון וביצועים רעים.

והנה, התגלה לנו עכשיו, ובשהייה גדולה ביחס לביצוע המעשה בזמן אמת, ש-וורן באפט החליט לקחת עמדה במניה. ולא במעט כסף אלא בכ-2% משווי השליטה. ברור שאיננו יודעים את המחיר הממוצע של הקניה הזו אבל אנו נשער שהוא גבוה מן ה-10 דולר, ונמוך בהרבה מן ה-20 דולר.

וכאן הנושא עצמו: האם אנו יכולים ללמוד מן המהלך של המשקיע הגדול, מבלי להיות מומחים בחשבונאות, ובקריאת ביצועים כלכליים של חברה? לדעתי כן, והנה כמה סממנים לאותו הגיון, וזאת בצורה של שאלות שהתשובה עליהן תהיה חיובית:

■ האם מניית החברה עברה מכה גדולה במחיר?

■ האם החברה עדיין מהווה שחקן עיקרי בסקטור שלה?

■ האם הסיבה לקריסה זמנית או קבועה?

■ האם יש סימנים של תקווה של יציאה מן הסיבה למשבר?

■ האם טכנית יש הגיון בלקיחת עמדה ראשונית?

■ האם יש עוד בשר לקראת השיאים ההיסטוריים מנקודת הכניסה הראשונית?

■ ולבסוף, האם יש לנו שינוי חיובי בהנהגה החברה?

ולגבי הנקודה האחרונה: כאשר המנכ"ל החדש של טבע סירב להיענות לבקשותיו של ראש ממשלת ישראל בדבר המכה התעסוקתית בבירה, היה זה סימן של אסרטיביות שלא ניכרה בהרבה מנהיגים של חברות מסחריות. האם כל התקוות יתגשמו בטווח הבינוני-ארוך? וורן באפט, ובטח כמה מחבריו הטובים, חושבים שכן.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים.

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות-דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.