גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשד: חפץ ניסה לשחד שופטת תמורת סגירת תיק שרה נתניהו

(עדכון) - ניר חפץ: "לא היה ולא נברא"; נתניהו: "תיכף יאשימו אותנו גם ברצח ארלוזורוב" ■ היועץ אלי קמיר, החשוד כי הציע בשם חפץ את ההצעה לשופטת הילה גרסטל, נשלח למעצר ■ גרסטל דיווחה לחיות על ההצעה; נשיאת העליון תזומן להעיד בפרשה

ניר חפץ/ צילום: שלומי יוסף
ניר חפץ/ צילום: שלומי יוסף

תיק 4000 (פרשת בזק) קורם עור וגידים כאחד התיקים המטלטלים ביותר שנחקרו במדינת ישראל לאחרונה, כאשר הוא לא פוסח על אף רשות שלטונית בדרך לחדרי החקירות. הצונאמי שהחל בזירה העסקית, במסדרונות בזק, פרץ בעוצמה אל מסדרונות משרד התקשורת ופלש מהר מאוד גם אל לשכת ראש הממשלה - שם הרטיב הגל העכור את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומקורביו מכף-רגל ועד ראש.

אך הצונאמי לא נעצר בראש המדינה, ראש המערכת הפוליטית ואנשי שלומו. הבוקר (ד') הוא פרץ בעוצמה אל גבולותיה של המערכת המשפטית בישראל, כאשר נודע כי המשטרה חוקרת גם חשד להצעת שוחד מצד מקורביו של נתניהו לאחד מבכירות המערכת המשפטית, השופטת בדימוס הילה גרסטל, בעת שהתמודדה על תפקיד היועץ המשפטית לממשלה ב-2015.

החשיפה הזאת, שהתאפשרה לאחר שהמשטרה ביקשה מבית המשפט להתיר חלק מפרטי החקירה לפרסום, מטלטלת את המערכת הפוליטית והמשפטית ומעלה לא מעט סימני שאלה בנוגע להתנהלותם של כל כוכבי הפרשה.

בין סימני השאלה המרכזיים: איך הוצע השוחד? האם היה ברור כי מדובר בהצעת שוחד, או שהעניין נתון לפרשנות? למי - אם בכלל - דיווחה גרסטל על הצעת השוחד בזמן אמת? התשובה המסתמנת לכך היא: כן, גרסטל דיווחה למי שכיהנה אז כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כיום הנשיאה. אם אכן דיווחה גרסטל לחיות - מדוע חיות לא דיווחה לאף אחד אחר על הפרשה? ואם דיווחה - למי? ומה הוא עשה עם המידע הזה, שנחשף לבסוף רק בחקירת המשטרה כעת?

גרסטל כבר מסרה עדות במשטרה, וכעת עתידה למסור עדות גם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. עדותה של חיות אמורה לפתור את אחד מסימני השאלה הגדולים - האם גרסטל דיווחה על פרטי ההצעה שהוצעה לה למי מראשי המערכת המשפטית, והאם אלה שמרו את המידע לעצמם? ואם כך עשו - מדוע?

אחד הכוכבים הראשיים בפרשה החדשה, "פרשת חפץ-גרסטל" (או תיק 1205) הוא הכוכב החדש ביותר גם בפרשת בזק - יועץ התקשורת של נתניהו, ניר חפץ. במסגרת חקירת תיק 4000, עלה החשד כי חפץ לקח שוחד במסגרת יחסים שוחדיים שהתקיימו מול אתר וואלה שבבעלות שאול אלוביץ', ושכללו סיקור חיובי למשפחת נתניהו.

אולם, הפצצה הגדולה מכל הייתה עתידה להתפוצץ יומיים לאחר שנעצר חפץ בפרשת וואלה. בעודו שוהה במעצר בעקבות חשדות השוחד "הראשונים", קיבלה החקירה תפנית וחפץ החל להיחקר על פרשת שוחד נפרדת לדמות משפטית נפרדת.

חפץ חשוד בכך שיחד עם היועץ האסטרטגי, אלי קמיר - שנעצר הבוקר - הציעו שוחד לשופטת המחוזי בדימוס גרסטל, בשעה שזו מכהנת כנציבת תלונות הציבור על הפרקליטות ומתמודדת על תפקיד היועצת המשפטית לממשלה ואף מככבת כאחת המועמדות המובילות. ההצעה הייתה פשוטה לכאורה ונוסחה כשאלה: אם נבטיח לך את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, האם תסגרי את תיק המעונות של שרה נתניהו?

האירוע התרחש לכאורה בתקופת המרוץ לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בסוף שנת 2015. אז, על-פי המידע שהגיע למשטרה, תיאם חפץ פגישה עם אחד ממקורביה של השופטת בדימוס גרסטל, והציג לו את ההצעה בצורת שאלה, "מה תענה על כך השופטת?". גרסטל לא היססה ודחתה את ההצעה על הסף.

העובדה כי גרסטל סירבה להצעה היא אחת העובדות הבודדות הוודאיות בסיפור הזה. מקורבים לה אומרים שהיא הזדעזעה מההצעה. אך מכאן ואילך מתחיל הערפל לאפוף את הפרשה. הערפל הכבד הזה מסתיר את התשובה לשאלה מה עשתה גרסטל חוץ מלסרב. האם היא פנתה למישהו במערכת המשפטית עם ההצעה שזעזעה אותה כל-כך? התשובה לכך כנראה חיובית ועוברת דרך אסתר חיות, כיום נשיאת בית המשפט העליון. את תגובתה של חיות לא ניתן היה לקבל. מהנהלת בתי המשפט נמסר כי "מאחר שהנושא מצוי בחקירת משטרה, אנו מנועים מלהתייחס לדברים".

גרסטל לא הייתה יכולה לפנות לפרקליט המדינה בזמנו. הכהונה שלה כנציבת הביקורת על הפרקליטות הייתה סוערת וכללה מאבקים נחושים נגד הפרקליטות. היא גם לא יכלה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, כיוון שהיחסים ביניהם היו עכורים - אז היא פנתה לחיות, שכיהנה אז כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון. מה חיות עשתה עם המידע - זו עוד תעלומה שצריך יהיה לפתור. הכדור עבר למגרש של חיות, שאמורה לענות על השאלות הפתוחות.

על פרטי פרשת חפץ-גרסטל הוטל עד כה צו איסור פרסום גורף, ואולם לבקשת המשטרה הורה היום בית המשפט לצמצם את צו איסור הפרסום, והותרו לפרסום חלק מפרטי ההצעה השוחדית הנחקרת. 

חפץ מכחיש את החשדות האמורים. מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ניר חפץ מעולם לא הציע את ההצעה ההזויה הזאת בפני ראש הממשלה ורעייתו, ולא מעולם לא נתבקש על-ידם להציע הצעה כזאת, ואיננו מאמינים שחפץ אפילו העלה דבר כזה על דעתו. תכף יאשימו את הזוג נתניהו גם ברצח ארלוזורוב". 

מהמשטרה נמסר כי במסגרת הלחימה הסדורה של משטרת ישראל נגד עבירות הנוגעות לטוהר המידות ושחיתות ציבורית, ונוכח ראיות אשר העלו חשדות לביצוע עבירות נוספות, פתחה אתמול היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 בחקירה גלויה בתום תקופה של פעילות סמויה. אתמול (ב'), בתום חקירה סמויה ומאומצת, במהלכה נבדק חשד לביצוע עבירות פליליות ובכלל זה עבירות מתחום טוהר המידות ושחיתות ציבורית, נעצרו חפץ והיועץ האסטרטגי, אלי קמיר.

בהודעת המשטרה נכתב: "במסגרת החקירה הצטברו חשדות ביחס לעבירות כאמור, אשר התבצעו בשלהי שנת 2015, עת נעשתה פנייה לעובדת ציבור בכירה בהצעה לסייע לקדם את מינויה למשרת היועמ"ש, ובכך להטות את הליך הבחירה לטובת המועמדת, לכאורה בתמורה להבטחה עתידית מצד המועמדת לגבי החלטה עתידית שלה בפרשה פלילית מסוימת, שבה היה לחשודים עניין. לפי הראיות שנאספו עד כה, פנייה זו למועמדת לא צלחה בסופו של דבר."

החקירה נמצאת בעיצומה ומלווה על-ידי פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה. במסגרת החקירה נגבו גרסאות המעורבים ונמסרה עדות גם על-ידי. מהמשטרה נמסר כי גרסטל "מסרה עדות פתוחה לגבי השתלשלות הדברים".

חפץ עצור עד יום חמישי השבוע בחשד לקבלת שוחד ולשיבוש הליכי חקירה. בית המשפט השלום בתל-אביב דחה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרו של חפץ ב-7 ימים נוספים, מעבר לימי המעצר בהם שרוי עד יום חמישי הקרוב. "מדובר באירוע חמור על-פי הטענה, אך באותה נשימה מדובר באירוע נקודתי שחקירתו איננה מסועפת", קבע בית המשפט.

קמיר נשלח למעצר-בית, לאחר שבמשך הלילה שהה במעצר. המשטרה ערערה על כך, ובית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה ושלח את קמיר למעצר של 6 ימים.

בתוך כך, גוברות ההערכות כי המדינה מנסה לגייס את חפץ או את מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, כעדי מדינה בתיק 4000. עו"ד ירון קוסטליץ, בא-כוחו של חפץ, מסר בתגובה לכך: "להד"ם".

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים