החשוד בתיווך בהצעה המושחתת לגרסטל: מי אתה, אלי קמיר?

היועץ האסטרטגי אלי קמיר, ששמו נקשר בתיק 4000, מיודד עם השופטת הילה גרסטל ועם היועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין וייעץ בעבר למע"צ, נובל אנרג'י ובנק דיסקונט ■ שותפו ישראל בכר, שאינו חשוד בדבר ואף לא נחקר, הוא בעל קשרים עמוקים לנתניהו, דרעי וכחלון

אלי קמיר / צילום: איל יצהר
אלי קמיר / צילום: איל יצהר

היועץ האסטרטגי אלי קמיר, ושותפו למשרד, איש הסקרים והייעוץ הפוליטי ישראל בכר, החזיקו במשך שנים משרד לא מפואר במיוחד באזור רחוב המסגר בתל-אביב. משם ניהלו השניים תיקים ענפים של ייעוץ תקשורתי שנגעו בכל פינה במשק הישראלי.

קמיר, שנמנה עם העצורים בתיק 4000 (ושוחרר היום) היה גם עיתונאי מדיני בעיתון "מעריב" ויועץ של שר התחבורה לשעבר, שאול מופז. שותפו ישראל בכר, שאינו חשוד בדבר ואף לא נחקר, הוא בעל הקשרים העמוקים לשר הפנים אריה דרעי, שר האוצר משה כחלון ולראש הממשלה בנימין נתניהו.

השניים ניהלו את משרדם במשך שנים בלי לקפוץ לחזית התקשורתית. הכול נעשה מאחורי הקלעים, בשקט, במשרד קטן בעל חזות פשוטה לכאורה.

ראיונות שלהם בתקשורת הם נדירים, עד כמעט לא קיימים. הם לא מיושבי האולפנים, ולפחות בכר, שעבד בתוך סוקר בכיר של מספר רב של פוליטיקאים, כמעט תמיד סירב להתראיין.

בכר עבד כסוקר הבכיר של נתניהו (באמצעות חוזה דרך הליכוד) בין השנים 2009-2012. במערכת הבחירות של 2013 עבד בכר עם ש"ס ואריה דרעי ובשנת 2015 עבד עם שר האוצר משה כחלון.

אלי קמיר שימש יועץ מבוקש בקרב חברות ממשלתיות וגופים מסחריים. מעבר לחוזה הייעוץ השמן - כ-40 אלף דולר לחודש לפי מה שפורסם - שהשיג קמיר מבזק (דבר הנמצא בלב-לבה של חקירת תיק 4000), יוצגו על ידי בכר או על ידי קמיר (לעיתים הם עבדו על תיקים בנפרד) גם מע"צ. קמיר ייעץ גם לבנק דיסקונט, בזמן שדיסקונט הוא גם מנותני האשראי הבנקאי לבזק. בשנים אלה במקביל דיסקונט נקשר באחת הרפורמות הגדולות ביותר שמוביל משרד האוצר - הפרדת חברות כרטיסי האשראי מן הבנקים, וכך קמיר קיבל שכר ייעוץ מדיסקונט, כאשר בכר היה יועץ הסקרים של שר האוצר במהלך הקמפיין הפוליטי של שנת 2015, וכחלון במהלך הקמפיין הבטיח שנושא הפרדת כרטיסי האשראי יהיה פרויקט דגל שלו אם ימונה לשר אוצר. יצוין כי שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, לא קיבלו את ההקלה שלה זכה דיסקונט - דחייה של 5 שנים במהלך הפרדת חברת כרטיסי האשראי.

בכר הדגיש בעבר כי הייעוץ שלו לכחלון היה רק במהלך קמפיין הבחירות ולא נמשך מעבר לשנת 2015.

קמיר גם שימש כיועץ של נובל אנרג'י, השותפה האמריקאית במונופול הגז. כאמור, במקביל בשנים הללו כחלון זכה לייעוץ פוליטי סקרים מבכר, כאשר כחלון הבטיח במהלך הבחירות שהוא יתמודד עם נושא מונופול הגז, ולאחר מכן, כאשר נכנס למשרד האוצר, הרחיק את עצמו מהטיפול בנושא בשל חברותו האישית עם קובי מימון.

קמיר העיד בתיק 4000 לפני מספר שבועות, והמעצר שלו ביממה האחרונה הוא הפעם השנייה שהוא נדרש להגיע למשטרה בנושא; אך הוא גם היה מעורב בפרשת הצוללות ונתן עדות פתוחה כללית בנוגע לפגישה או פגישות שקיים בעבר עם עד המדינה בתיק הצוללות, מיקי גנור. קמיר אף ייצג בעבר את משרד הביטחון במסגרת דיונים ציבוריים על גובה תקציב הביטחון.

עוד מלקוחותיו בעבר או בהווה של קמיר: איש העסקים לן בלווטניק, אחד מבעלי השליטה בערוץ 10 (דרך RGE), נתיבי ישראל, מקורות, החברה להגנת ים המלח, דואר ישראל וקק"ל. 

קמיר הוא חברו הקרוב של היועץ המשפטי לממשלה הקודם, עו"ד יהודה וינשטיין. במהלך כהונת וינשטיין כיועמ"ש הופקד בידי קמיר הטיפול בנאמנות בהשקעותיו האישיות של וינשטיין. קמיר אף מיודד מאוד עם השופטת הילה גרסטל. לפי החשד שפורסם היום, יועץ התקשורת של הזוג נתניהו, ניר חפץ, העביר באמצעות קציר הצעה לשופטת גרסטל להתמנות ליועמ"ש בתמורה לסגירת תיק נגד שרה נתניהו. חפץ ונתניהו הכחישו את הדברים. 

פנינו הבוקר לישראל בכר לשם קבלת תגובה, אך הוא לא השיב לפנייתנו.