מתחרים בגט? נערכים לאובר? אפליקציית Raxi (רקסי) שמושקת היום בשיתוף עם איגוד נהגי המוניות תנסה לשנות את חוקי המשחק. האפליקציה המוגדרת כאפליקציה חברתית, משמשת כמנוע חיפוש ותחבר בין נהגים ובין נוסעים על בסיס מיקום ועל בסיס יעד הנסיעה שיכניסו הנוסעים. האפליקציה לא מהווה כצינור מתווך והיא לא גובה עמלות מהנהגים.

מי שעומד מאחורי הרעיון הוא אבי בר יהודה העומד מאחורי מיזמים לניהול התורים הפועלות ברחבי העולם ובארץ, Q nomy callflow software ואפליקציית זימון התורים my visit. היקף ההשקעה בהקמת רקסי, שצפויה תוך חצי שנה לצאת לשוק בארה"ב, נאמד בכ-5 מיליון דולר.

כ-30 אלף נהגי מוניות פועלים בישראל (22 אלף מתוכם במוניות מורשות), והם מסיעים כ-600 אלף נוסעים ביום, מגלגלים מחזור שנתי של כ-6.1 מיליארד שקל. "10% מתוך זה, כלומר 600 מיליון שקל, משלמים הנהגים כעמלות למתווכים שבדרך ואת זה אנחנו נפסיק", אמר מנכ"ל רקסי בישראל, גיא הדרי בעת ההשקה היום (ג'). "הבשורה שלנו היא חג העצמאות של נהגי המוניות. שוק המוניות בישראל פועל היום דרך ׳המתווך הגדול׳ (הכוונה ל-Gett, מר"ח) שמהווה צינור מחבר בין הלקוח ונהג המונית. יש רק אחד שמרוצה במשוואה הזו והוא המתווך. רקסי מוותרת על עמלות התיווך ואנחנו מצהירים שלא נגבה אותן לעולם. אנחנו אפליקציה חברתית שמחברת בין הנוסע ובין הנהג בקשר ישיר. האפליקציות שנכנסו לתחום המוניות יצרו מהפכה אבל הגיע הזמן למהפכה חדשה".

הפלטפורמה של רקסי מחברת בין נהג ובין נוסע פוטנציאלי בהתאם ליעד הנסיעה המוכנס למפות גוגל באפליקציה. למעשה, הנהג והנוסע עובדים זה מול זה, הם מדרגים זה את זה (כן, גם את הנוסע) והתשלום מתבצע ישירות במונית. הדירוג, אגב, הוא אנונימי ועולה ימים ספורים אחרי הנסיעה.

בתכנית העסקית מתכוונת רקסי להרוויח מפרסומות ומ"שירותים אחרים שנעניק בעתיד. אלו יהיו סוכריות שלא דומות למה שהנוסעים מכירים כיום כשירותים נוספים", מבטיח בר יהודה.

במסגרת הנסיעה הנהג והנוסע בוחרים עם מי לנסוע וכאן עשוי להיווצר מצב של סינון מרגיז: הנהגים יכולים לבחור שלא לקחת נסיעה קצרה מדי, והנוסעים עשויים לוותר על נהגים מטעמים מפלים אחרים. רדיוס החיפוש על גבי המפה מבחינת הנהג עומד על 10 ק"מ. במקרה שבו מספר נהגים מציעים את עצמם לנסיעה, הנוסע בוחר מתוך הרשימה המוצעת, לפי דירוג הנהג, לפי סוג המונית, זמן ההגעה וכד'.

בעיה אחרת היא שרקסי אינה בבחינת הגוף המפקח על הנהגים במקרים של מחלוקות או סוגיות אחרות - בשונה מאובר או מגט. ברקסי מאמינים שלנהגים יש אינטרס להפסיק לשלם עמלות לגט ומכאן שהם יפעלו להעניק שירותים טובים יותר ולזכות במלוא התמורה בעד הנסיעה.

מבנה התשלום לגט הוא במסגרת ריטיינר של כ-1,000 שקל בחודש או כנגזרת מההכנסות. "הכוונה היא להשאיר 600 מיליון שקל בכיס שלנו. זה 20 אלף שקל לכל נהג בשנה וזה הרבה כסף", אמר יו"ר ארגון נהגי המוניות בישראל מצי שבתאי. "יצאנו במחאה נגד החברות שמתערבות בפעילות של נהגי המוניות. מבחינתנו השילוב בין התחנות המסורתיות והטכנולוגיה יטיב עם נהגי המוניות". לדבריו, בתחנות בירושלים הנהגים יכולים לשלב בין קריאות דרך התחנה או דרך רקסי כשקיים גם מודל לנסיעות מוסדיות בהתקשרות אל מול התחנות.

הנסיעות יבוצעו לפי מחירון משרד התחבורה במונה או בתעריף לנסיעה בין עירונית, כשבהתאם הנהגים יכולים לגבות גם על קריאה מראש על תוספת נוסעים, מזוודות וכד' (כ-4.80 שקל, בדומה לעמלה שמשלמים המזמינים דרך גט). התשלום במונית יתאפשר במזומן או בכרטיס אשראי רק לנהגים שמקבלים כרטיס אשראי במונית - כך שמבחינת הנוסעים שהתרגלו לתשלום דרך האפליקציה בגט, למשל בהסעת ילדים בשלט רחוק, מדובר בחיסרון. בעתיד תינתן אופציית סליקה עם חברה חיצונית שתעביר את התשלום לנהג המונית. הנהגים ישלמו 10 שקלים בחודש בעבור השירות.

"תוך חצי שנה ניכנס לארה"ב ואז לאירופה", מתכנן בר יהודה. "התחלת הפעילות בישראל מלמדת אותנו המון. אנחנו לא מתחרים במשבצת של אובר או של ליפט, אנחנו לא מנהלים את הנהגים, לא מדריכים אותם או מכשירים אותם בחמש דקות הריאיון שהם עוברים. מבחינתו נהגים צריכים להיות מורשים לקחת נוסעים על ידי המדינות. כיום בעולם קיים מחסור בנהגי מוניות משום שלא המדינה היא שמכשירה נהגים אלא החברות. הן קיבלו לידיהן את הכוח להחליט מי יהיה נהג מונית ומי לא".

עוד נציין כי הנהגים יוכלו לעבוד עם שתי האפליקציות במקביל, כלומר עם גט ורקסי.

בשעה שהנהג לא צריך לשלם עמלות, מה מרוויח הנוסע שייסע עם רקסי?

בר יהודה: "הנוסע מרוויח מזה שהוא מנהל את האפליקציה וקובע עם מי לנסוע. אני מעריך שהנהגים יעבדו עם שתי אפליקציות וגם הנוסעים שיתנו עדיפות לרעיון החברתי. בדיוק כמו בעולם התיירות, הנוסעים יבחרו אם להזמין ישירות את נהג המונית או דרך סוכן שהוא מתווך".

שאיפת רקסי היא לצבור 10,000 נהגים בשנה - בשעה שלפי ההערכות לגט יש כ-8,500 נהגים רשומים. "כבר היום נרשמו 1,800 נהגים. זה קצב גבוה ממה שהערכנו", אומר בר יהודה.

כאמור אפליקציית רקסי פותחה בשיתוף-פעולה עם ארגון נהגי המוניות והיא פעולת למעשה כמנוע חיפוש. היות והנהגים לא משלמים לרקסי נשאלת השאלה האם האפליקציה תאפשר להם לשפר את תנאי העסקתם מול גט, השחקנית העיקרית בענף המוניות בישראל. ככל שיותר נהגים יאמצו את הרעיון של רקסי, ובעיקר ככל שהנוסעים יתחברו לרעיון, יש להניח שגט לא תוכל לנוח על זרי הדפנה.

הנהגים הרשומים בגט חלוקים בדעותיהם. מול המפרגנים לשפע העבודה ולסדר ולהקפדה שדורשת גט מנהגיה, יש את מי שמלינים על העמלות ועל התנאים שהם נדרשים לעמוד בהם, דוגמת מבצע שהסתיים בחודש שעבר שקבע נסיעות בתוך העיר אשדוד במחיר של 20 שקל.

המחסור בנהגי המוניות בישראל רק מחמיר, הוא בא לידי ביטוי בתל אביב למשל (לאור חסימות הכבישים לטובת בניית הרכבת) והוא מורגש בקרב הנוסעים היטב. בשעות השיא קשה להשיג מונית דרך האפליקציה, והנהגים מנצלים בשעות אלה את הביקוש הגבוה, נוקבים במחירים מופרכים ללא מונה או מסרבים לקחת נוסעים לנסיעה קצרה מדי.

כדי שהאפליקציה החברתית תצליח לפי המודל שהיא מציגה צריך שהנוסעים יהיו מוכנים לצאת מאזור הנוחות של גט ושל אובר (באופן ההזמנה ונוחות תשלום), ושהנהגים ידעו לתת שירות הוגן גם מבלי שיש גוף שמחייב אותם לכך.